O1X vs O1V

Bateman16

Nieuwkomer
Mijn oog is vandaag gevallen op een in zeer goede staat verkerende gebruikte Yamaha O1V voor E-995.
Nu heb ik hier intresse in, maar voor dat ik deze zag staan zat ik te denken aan een O1X met het vind ik geweldige MLAN.
Wat is nu een betere keus?

Mijn doel, is opnemen vooral via MIDI (waarschijnlijk iets van max 3 stereo-audio kanalen tegelijk) Goede dynamics, en goed gebruik als remote-controller met Cubase SX, bijv. EQ, en Mixer functies, bedienen van de digitale mixer.
Ook wil ik de eind-mix optisch digitaal kunnen opnemen op een MD-Recorder.
Ik weet dat met de O1X dit allemaal goed mogelijk is, ook dat het volgens de verkoper met de O1V ook mogelijk is.
Is de O1V voor mijn wensen genoeg, of misschien net iets te veel? Of doe ik er beter aan om wat meer neer te leggen voor een nieuwe en misschien snellere? O1X?

Een 2e hands 01v vind je voor 800 euri incluis expansie. (afhankelijk van de staat)

Nieuwe 01x kost 1500€.

Idd, maar is het die E-500/600 meer waard die O1X? Het is een nieuwe generatie, en heeft M-Lan wat op de O1V niet mogelijk is..
Aangezien ik 1 van de 2 tegelijk wil gaan aanschaffen met een Yamaha Motif ES-8 is M-Lan misschien wel handig vanwege lage latency?
Ook heeft de O1X genoeg kanalen voor mij...

Voor de prijs van zo'n tweedehands 01v kan je beter een nieuwe Behringer DDX3216 kopen, deze kan ook in beperkte mate Cubase etc. controleren. Je gelooft toch niet dat je met zo'n 01x gemakkelijk alles op PC kunt tweaken, die yamaha plugins misschien wel, maar de rest ... =( Mlan is enkel handig omdat je dan rechtstreeks digitaal naar de PC gaat, en je dus geen digitaal geluidskaartje bij moet kopen.

DDX3216 kost nu nog 1100 a 1200 hoor.
Is ook niet verkeerd volgens velen, heb hier al wel wat rare berichten over gehoord maar dat kan sporadisch zijn.

Maar qua geluid is er tussen de 01v en 01x dag en nacht verschil.

En de 01x is niet zomaar een dingetje om aan je computer te hangen. Nee hij is er speciaal voor ontwikkeld. Dus hij leunt best wel zwaar om een computer. De 01v kun je ook wel als midi controller gebruiken maar dan krijg je geen feedback over bijv de parameters van de software die je bedient. Het is maar net wat je prettig vindt.

Als je hem alleen aan een Motif zou hangen dan lijkt het me wat overkill want dan zit je met allerlei opties die je niet gebruikt.

Trouwens met een Motif en mLan aan je computer heb je in principe helemaal geen mixer nodig.

Als je slim bent dan bestel je bij twijfel de dvd van de 01x op 01xray.com is gratis alleen verzendkosten betaal je. Was bij mij 13 euro paar weken terug (bedrag onderhevig aan de koers ;)). Dan heb je prima eerste indruk wat je er allemaal mee kunt. Geld zeker waard op die 1500 euro die het je mogelijk zou besparen danwel 800 euro die je dan uitspaart mocht je later toch een 01x willen :)

deze kan ook in beperkte mate Cubase etc. controleren.

alles van de DDX3216 stuurd midi uit als je dat wil en je kan alles instellen,er zijn zelf templates voorhande om cubase te bedienen. ik heb geruime tijd eentje en ben er supertevreden over.

Origineel geplaatst door Waveglider
alles van de DDX3216 stuurd midi uit als je dat wil en je kan alles instellen,er zijn zelf templates voorhande om cubase te bedienen. ik heb geruime tijd eentje en ben er supertevreden over.

Klopt, doet een 01v ook. Echter kom je een DDX3216 bijna niet tweedehands tegen, aangezien er niet zo heel veel van rondzwerven als bijvoorbeeld van de 'oude' 01v.

Als je hem vervolgens nieuw moet gaan kopen kun je volgens mij beter voor een 01x gaan. De drivers zijn, mits je een beetje snelle PC hebt, al heel behoorlijk! Het kan allemaal beter en daar wordt dan ook aan gewerkt.

De 01x is gewoon al veel meer toekomst dan een oude 01v of de DDX3216. Misschien zou je ook de WishList op 01xray.com eens moeten bekijken en de reacties van mensen van Yamaha (oranje nicknames):

KLIK HIER VOOR DIE TOPIC

Dan heb je een klein beetje een idee welke kant het allemaal nog op kan. De oude 01v en DDX zijn gewoon uitontwikkeld. Misschien nog een bugfixje bij de DDX maar dan houdt het wel op. De 01x zal nog stevig door ontwikkeld worden omdat het Yamaha's eerste en (nog) enige mLan mixer is. Technieken die ze nu ontwikkelen kunnen later in OS updates voor de grotere broertjes met een mLan uitbreiding of geheel nieuwe mLan mixers.

Tot slot zit ik met smart te wachten op de nieuwe drivers. Niet dat deze niet voldoen, ze zwerken prima! Maar omdat er steeds sterkere geruchten gaan dat ze meerdere PC's binnen een mLan netwerk gaan ondersteunen. Dus mijn PC met Cubase en plugins, dus de hoofd DAW, en mijn laptop met daarop nog wat extra plugins of dedicated voor Kontakt. Ook in het mLan FireWire netwerk zonder programma's als FX Teleport. Nu heb ik boven ook nog een PC staan...

Nee, als ik € 1200,- voor een DDX uit moest geven... tja... dan toch liever wat meer aan een 01x. Zeker als je veel met software werkt en een beetje hardware erbij hebt.

Verder verwijs ik je naar mijn 01x review hier op het forum.

Succes!

Bedankt voor de antwoorden!

Ik begin steeds sterker het idee te krijgen dat de O1X meer een apparaat voor mij is dan de O1V.
Idd, werk ik veel met software en een klein beetje hardware dus ja..
Toch nog 1 vraagje, Voldoet mijn Pentium III 1.0 Ghz, 512MB SDRAM PC133, 2x 40GB IBM HD, Cubase SX, Windows 2000 Pro nog?:confused:
En mijn gedachten zijn goed als ik denk dat alle audio en MIDI via M-Lan naar de PC zou kunnen gaan, waardoor de lage latency onstaat?

Bedankt
Micha

Pentium III 1.0GHz is niet voldoende. Kijk voor de requirements even op 01xray.com, daar staat heel veel info.

Je audio, MIDI en zeg maar de "mLan-controller-data", loopt allemaal heen en weer via een en dezelfde FireWire kabel.

Bedankt, ben een stuk wijzer geworden over de O1X, waarschijnlijk ga ik deze binnenkort toch aanschaffen, i.c.m. een Nieuwe PC (aangezien dit langzamerhand toch al nodig werdt :erm: )

Houd daarbij rekening met de Firewire kaart. Zie ook weer 01xray.com.

Origineel geplaatst door fuse
Als je hem alleen aan een Motif zou hangen dan lijkt het me wat overkill want dan zit je met allerlei opties die je niet gebruikt.

Trouwens met een Motif en mLan aan je computer heb je in principe helemaal geen mixer nodig.

Helemaal juist. Met een mLAN16E uitbreiding wordt je Motif ES ook een audiointerface, remote controller voor bv Cubase, effectprocessor en dat allemaal met één simpel firewirekabeltje. Met een mLAN16E breidt je je Motif ES uit met meerdere ingangen (wel enkel via mLAN te benutten). De 'source' moet dus via mLAN binnenkomen. Heb je enkel een Motif ES en 'maximaal' nog één andere synth/audiosource, dan is een mLAN16E eigenlijk alles wat je nodig hebt. De mLAN16E zou ongeveer 300,00 DOL kosten. Ik vind echter (nog) geen zaak in Europa waar ik 'm kan bestellen (iemand?).

Als je meerdere analoge ingangen tegelijk wil gebruiken en ook softwaresynths zal gebruiken, dan is de 01x zeker jouw ding.

wishlist?

wishlist?

ff over die wishlist, ik heb al meerdere yamaha spullen gehad en ik heb slechte ervaringen met wishlists en buggy os's, yamahaa stopt op een gegeven moment gewoon met de ontwikkeling van een product en brengt gewoon iets nieuws uit, als het er nu niet opzit dan is de kans groot dat het er nooit opkomt, kik naar de su700 rm1x rs 7000 en de motif.....

+EX5 :(

Verschil is dat de 01x pas net in de markt staat, ze op DIT moment met de betatest van de volgende OS release bezig zijn en een update voor mLan 'networking' in ontwikkeling is.

Ik denk zelf dat de 01x, net als destijds de ProMix01, de voorloper is van wat grotere broertjes. Daarnaast omvat het mLan verhaal natuurlijk meer dan alleen de 01x.

Die wishlist betreft inderdaad functionaliteiten aan de 01x, waarvoor ik verwacht dat ze hooguit nog één firmware-update zullen doen.

Ik kan het mis hebben maar ik denk dat de opvolger van de 01x misschien eerst te zien zal zijn onder de vorm van een nieuwe harddisk recorder. De AW4416, AW2816 en AW16G zijn intussen al ferm oud aan 't worden. Korg heeft intussen al de XD-recorders op de markt gegooid en ook z'n D1200 en D1600 opgepoetst naar mkII.

De nieuwe Yamaha mixers zijn/kunnen voorzien worden van mLAN-kaarten (nieuwe generatie), de Motif ES synths ook al, nu nog hun harddisk recorders? Ik vind het alvast 'verdacht' stil bij Yamaha wat hun harddisk recorders betreft.

Het is makkelijk om te voorspellen wat Yamaha gaat doen want ze apen altijd Roland na of worden door Roland nageaapt.

Dus middenklasser grooveboxen en wellicht een opvolger van de RS7000 lijkt me logisch. In de lijn van SU700,RM1x enzo.
Dan lijkt me ook wel logisch dat ze met een antwoord op de V-synth komen.

Wat me overigens wel leuk zou lijken dat ze in de 01x controller templates gingen bouwen ala X-station. Da's erg handig dat je met een knop een andere functie aan je knoppen/schuiven kan hangen.

Schijnt ook dat ze voor de 01X speciale effecten of zo gaan uitbrengen. Naast de al bestaande VST effecten.

Back