[Roland] Ouwe Roland Synths

TraiZor

Ouwe rot
Roland heeft in de afgelopen jaren heel wat synths op de markt gebracht..
Ik ben op zoek naar een synth voor rauwe techno/hardcore maar ook voor de melodische trance. Er moeten FX op zitten, en moet multitimbraal zijn.
De namen van de synths die me goed leken zijn:
- AlphaJuno 1/2
- Juno 2/6/60/106
- Jupiter 4/6/8
- MKS 50/80

Weten jullie wat de beste synth voor mij zou zijn, en wat de verschillen nou allemaal zijn tussen die synths? En eventueel de prijs daarvan'?
Of zou dan toch een access virus beter voor me zijn?

Op alle zit geen FX (ja, een chorus) en ze zijn niet multitimbraal.

Een virus of een supernova is denk ik beter.

Laatst gewijzigd:
Re: Ouwe Roland Synths

Re: Ouwe Roland Synths

Origineel geplaatst door TraiZor
Roland heeft in de afgelopen jaren heel wat synths op de markt gebracht..
Ik ben op zoek naar een synth voor rauwe techno/hardcore maar ook voor de melodische trance. Er moeten FX op zitten, en moet multitimbraal zijn.
De namen van de synths die me goed leken zijn:
- AlphaJuno 1/2
- Juno 2/6/60/106
- Jupiter 4/6/8
- MKS 50/80

Weten jullie wat de beste synth voor mij zou zijn, en wat de verschillen nou allemaal zijn tussen die synths? En eventueel de prijs daarvan'?
Of zou dan toch een access virus beter voor me zijn?

alpha juno 2 en juno 2 zijn het zelfde
juno 6 en 60 zijn het zelfde

maar zoals onacid al zei: geen fx (op een ruisende chorus na) en niet multitimbraal. (alhoewel de jp 8 met bepaalde midi mods toch tweevoudig multitimbraal te maken te zijn.door de split mode op twee verschillende kanalen te doen)

de grote verschillen tussen de juno en de mksen is het keyboard. en in de mks 70 zit geloofik nog een tr 707 verwerkt. en de jupiters zijn gewoon vet maar de 8 en de 4 (weet ik niet zeker) hebben geen midi. de juno 6 en 60 zijn gelijk aan elkaar alleen bij de 6 ontbreken de geheugens. de 106 lijkt erg op de 60 maar klinkt toch net wat anders en heeft portamento en weer geen arpeggio zoals op de 60.
de juno 1/2 en mks 50 zijn in principe gelijk alleen de 1 is 4 octaafs. en de mks is het rack model van de juno 1

ik zou voor de acces gaan veel uitgebreider, alles midi controleerbaar, en wordt door sommige gezien als een hele vete en uitgebreide juno, plus de vius c ziet er nog eens behoorlijk stoer uit.

Laatst gewijzigd:
en in de mks 70 zit geloof ik nog een tr 707

Da's de mks-7, twee-en-een-halve 106 + 707 in een rack zonder opslagmogelijkheden.

De mks-70 is dacht ik 2 JX-10's in een rack. Dus bitimbraal.

Origineel geplaatst door OnAcid

Da's de mks-7, twee-en-een-halve 106 + 707 in een rack zonder opslagmogelijkheden.

De mks-70 is dacht ik 2 JX-10's in een rack. Dus bitimbraal.

o ja dat kan ook wel

Ik heb het afgelopen half jaar ook met deze keuze lopen wikken en wegen. Daarnaast heb ik een enorm ruimte probleem. Ik had toen in eerste instantie gekozen voor een Creamware Pulsar2. Deze bleek niet goed te kunnen werken met de VIA-chips op m'n mobo.
Ik heb nu gekozen voor een Nord Modular, die ik met m'n RM1X sequence. Voor de Modular zijn zat patches beschikbaar, o.a de Juno 106.

Als het goed is krijg ik hem deze week geleverd, en zal dan met wat feedback komen inzake geschikheid voor techno/hardcore.

Greetz,

Yawgmoth

De MKS-80 is bitimbraal met MIDI.

Stel je overigens niet al te veel voor van de sound van die bakken, het zijn geen wondermachines, als je hardcore wilt maken ben je misschien zelfs beter af met een synth met meer mogelijkheden maar een minder vet (analoog) geluid.

Origineel geplaatst door synthiaks
Volgens mij is de jd800 multitimbraal en volgens mij nog leuk ook:)

Klopt. De JD-800 klinkt echt geweldig en is multitimbraal. Hij mist alleen wat PK's onder de motorkap. Hij is maar 24 stemmig, en een leuke patch gebruikt meestal 3 a 4 stemmen per noot. Als je dus een akkoord aanslaat blijft er al niet veel meer over voor iets anders.

Maar in het geval van Traizor zou ik ook voor een VA gaan en dan het liefst voor de Novation Supernova (smaak, valt over te twisten natuurlijk).

Hoe zat het nou met de JD-990, de module versie. Deze is toch wat verbeterd t.o.v. de jd-800? Schijnt ook een hele goeie machine te zijn en dan vooral in combinatie met de "vintage?" kaart.

En op de 990 zitten volgens mij ook nog zaken als oscilator sync en cross-modulatie. Dat zit op de 800 in ieder geval niet.

"de juno 6 en 60 zijn gelijk aan elkaar alleen bij de 6 ontbreken de geheugens"

verder verschil: de juno 60 heeft een DCB aansluiting (roland's voorloper van midi) en die heeft de juno6 niet.... de DCB kan handig zijn voor DCB-to-MIDI kits...bij de juno6 moet je gelijk de hele boel openhalen

Olaf

Inderdaad, de JD-990 heeft Oscilator Sync, Structure, crossmodulation en is 8 parts multitimbraal.
Is net als de 800 maar 24-stemmig. Het vintage synth expansionboard is inderdaad een welkome aanvulling, je beschikt gelijk over 510 (!) extra geluiden en 255 golfvormen, waarvan veel bruikbaars tussen zit. De 800 is ideaal om de 990 te editten, beweeg de schuiven op de 800, en je ziet de grafieken van de 990 mee bewegen. Binnenkort mag ik een 2e 990 lenen van iemand die er al jaren niets mee doet. De 990 heeft een zgn. stack functie, waardoor ik op deze manier de polyfonie verdubbel.

Je kunt hier klikken om de eerste 255 patches en de golfvormen van het expansieboard te bekijken.

Laatst gewijzigd:
De JD-990 en 800 zijn digitaal, in tegenstelling tot de synths die de topicstarter in zijn rijtje had.

Dit zegt verder niks over de bruikbaarheid van de apparaten voor die stijlen muziek trouwens.

Ik wilde altijd al een Jupiter 8 hebben. Klinkt niet alleen geweldig maar ziet er ook nog eens supermooi uit:)

Aangezien ik nog helemaal geen synths heb en geen FX zal waarschijnlijk een VA inderdaad mijn beste keuze zijn.

Ik heb me misschien wat teveel mee laten slepen door de goedkope prijzen en grote verhalen over de sound van de alphajuno etc terwijl een degelijke VA dat ook kan en nog veel meer..

Hoe zit het eigenlijk met de midi compatibiliteit tov. de rolands? Reageren ze op CC's?

Back