Band speeltje

Dj Spannerz

Ingeburgerd
Aloha,
Ik zit in een band, en ik zoek nog een aparaatje voor mijn setje. Nou weet ik niet zo goed waar ik aan moet beginnen. Ik begon met het idee om een sampler te kopen, en zelf gemaakte geluidjes afspelen. Doen dacht ik: hey, ik wil eigenlijk wel fx op mijn scratches en zang. Zo ging ik eindeloos door.
Nou overweeg ik voor mischien gewoon een keyboard of workstation ofzo ( ik ben niet goed in al die namen) Waa gewoon wat sounds in zitten. Beats, synths sounds, bass sounds etc. Ik weet niet zo heel goed waar ik sta op het moment. En wat die FX betreft die ik wil, kan ik altijd een goedekope fx bakkie ervoor kopen.
Ik dacht mischine zelf aan de korg es 1. Zitten wat sounds in (niet veel) en je kan je eigen samples erop gooien. En volgens mij kan je dus zelf ook een externe signaal erdoor halen en fx daarop doen (line in)
Help! Wat zijn mijn mogelijkheden?

Greets

Rafa

Ik heb trouwens wel een midi keyboard. Ik zeg het maar, mischien kan ik daar ook nog iets mee.

Nou zal het lijken alsof ik heel snel van mening verander en dat is ook zo. Dat komt vooral omdat ik zoveel wil en weining weet.
Ik ben dus een beginner, dat jullie het weten. Ik snuffelde net zo rond het forum en kwam bij het veel besproken onderwerp 'de groovebox'
Niet zo zeer voor de band maar meer voor mij. Ik wil gewoon een hardware speeltje hebben maar ik lekker van kan genieten. Ik ben de muis, toetsenboard, midi keyboard, vst en pc shcerm best zat. Wil dus ook een beetje hardware gaan.
Vooral wil ik een doosje plezier. Lekker voor de fun, niets profesioneels ofzo, niets 'deftigs'zoals ik nogal heb gelezen. Gewoon een makkelijk te besturen bakkie, een bakkie geluid bewijs van spreken. Gewoon vooral voor live, lekker in the moment tweaken en draaien aan die knopen lijkt me geweldig.
Ik wil iets dat veel loops/patches bevat. Dus niet alleen een single kick, snare of hihat die je in elkaar moet knutselen, nee. Gewoon een lekker loopje die je weer met een andere kan mengen en zo een beetje losgaan en grooven! Alhoewel ik moet zeggen dat ik langzamerhand wel een beetje wil gaan leren sequencen.

Ik keek surfde net rond bij de korg site, en zag de em-1 staan. lijkt mee een tof bakkie, een mengsel van drum/synth. Maar teelijkertijd vraag ik of alle grooveboxen zo zijn? (drum/synths etc)
Of mischien de es-1 wat meer een sampler is. Want eigen geluiden erin gooien is ook leuk.

Nieuw of tweedehands, maakt mij niet veel uit. Ik dacht zelf aan iets rond de 300 euro? Kan ik hier wat mee? Laat het mij alsjeblieft weten.
Thanx in advance
Groeten

Rafa

neem een triton workstation. zit je altijd goed. alle sounds die je ooit nodig zal hebben plus sample mogenlijkheden. verkrijgbaar met diverse toetsen uitvoeringen en zelfs in rack.

Origineel geplaatst door Slipperman
neem een triton workstation. zit je altijd goed. alle sounds die je ooit nodig zal hebben plus sample mogenlijkheden. verkrijgbaar met diverse toetsen uitvoeringen en zelfs in rack.

En als je die Trton gevonden hebt voor 300 Euro, wil je dan als de sodemieter mij opbellen !!??
:D

't Ja, een Triton (of gelijkaardig workstation) kan dat wel maar zeker niet voor 300 EUR. Een Triton lijkt me hier echt 'overkill'.

Vereisten: live tweaken, veel loops/patches, leren sequencen,... Een Yamaha RS7000 kan dit ook allemaal maar is nog steeds boven jouw budget.

Maar onder de Korg Electribes moet je toch zeker iets vinden dat je zal interesseren. Ik ken de Electribes niet echt maar er zijn meerdere modellen (sommige zijn al aan mKII toe) die je eens moet bekijken. Tweedehands kosten Electribes zeker niet te veel.

Origineel geplaatst door Dj Spannerz
Ik wil iets dat veel loops/patches bevat. Dus niet alleen een single kick, snare of hihat die je in elkaar moet knutselen, nee. Gewoon een lekker loopje die je weer met een andere kan mengen en zo een beetje losgaan en grooven! Alhoewel ik moet zeggen dat ik langzamerhand wel een beetje wil gaan leren sequencen.

Ik keek surfde net rond bij de korg site, en zag de em-1 staan. lijkt mee een tof bakkie, een mengsel van drum/synth. Maar teelijkertijd vraag ik of alle grooveboxen zo zijn? (drum/synths etc)
Of mischien de es-1 wat meer een sampler is. Want eigen geluiden erin gooien is ook leuk.

Nieuw of tweedehands, maakt mij niet veel uit. Ik dacht zelf aan iets rond de 300 euro? Kan ik hier wat mee? Laat het mij alsjeblieft weten.

Rafa

Kerel, je hebt helemaal de juiste mindset en je weet wat je wil, alleen heb je een kleine inschattingsfout in het budget gemaakt :)

Grooveboxen zijn er in verschillende maten en soorten. Een groot aantal ervan heeft al inderdaad preset patronen aan boord, maar vrijwel allemaal laten ze je toe om je eigen ding er op te doen. Voor wat je nu beschrijft (en iets dat niet ver van 't budget afwijkt) : 2ehands Roland MC-505. Die's een stuk dikker dan de goedkopere MC-303, en heeft betere geluiden er in en een begrijpelijke bediening. Als favoriet wordt hier ook de Yamaha RM1x aangevoerd, met als duurdere broer de RS-7000 - die is wel in staat om te samplen, terwijl alle voorgaanden dat niet zijn.

Je moet het namelijk zo zien; dankzij de explosie in computertechniek zijn samplers ook groter geworden. Tot de jaren '90 moest je het namelijk met een verdomd krap geheugen doen, of je zat al met een studio sampler; 1 groot blok met externe CD en HD, en een prijs van een leuke auto. Het belangrijkste in de sampler is het geheugen - meer geheugen is meer plaats voor geluid, en het is betere kwaliteit voor geluid (samplerates - 44100 keer per seconde worden er 16 nulletjes en eentjes weggeschreven die ook weer uitgelezen worden. 8 ervan worden een 'byte' genoemd, rekent u zelf maar verder).

Een groovebox werd ook eerst als een compact instrument voor een typisch marktsegment beschouwd; de filosofie erachter ging uit van simpel, compact, en een grote collectie bruikbare geluiden. Sampelen is niet zo simpel, vondt eerst plaats in best grote bakken, en een normale sampler is 'leeg' als je 'm opstart; you only get out what you put in there.

Dankzij Flash-geheugen, de daling van de prijs, en de voortgang der techniek is er zo iets als een Electribe-S mogelijk. En die is denk ik ook best leuk om mee te beginnen, alleen zit er niet zoveel voorgebouwd en bruikbaar spul in als een MC-zoveel. Een combinatie van die twee laat je uitkomen op een RS-7000 (die 2ehands voor minder dan 3 keer je budget gehaald kan worden) of een MC-909 (duurder, maar ook nieuwer en met een groter scherm. De RS kan ook gelijk als effectenbak dienen voor alles wat je er achter in plugt. Heel handig.

Je kunt ook een cheape groovebox pakken en er een basic samplertje aanhaken, maar dan heb je die input niet. Het is een balans die je moet vinden; je wilt een aantal opties die normaal niet bij elkaar zitten; Externe signalen bewerken is financieel goed te doen voor een machine die er van uit gaat dat je al andere zooi hebt. Voorgeprogrammeerde beats zijn ook goed te doen, maar omdat 't simpel moet blijven sluit het de optie van externe signalen uit - een hele hoop ROM-gebaseerde machines gaan er niet van uit dat je er dingen achterin inprikt. Samples pakken van alles en iedereen kost tegenwoordig ook geen drol meer omdat toch iedereen op softsamplers overgaat, maar die bieden geen leuke, makkelijke interface, zijn vaak kostbaar om uit te breiden (ouder type geheugen), vereisen randapparatuur (de CD's en HD's), en er zit niks in.

Dus... alles los, alles in 1 maar bankroet, of stapje-voor-stapje uitbouwen?

moeilijk is dat hè , om het juiste apparaat te vinden hiervoor. Heb er ook lang m'n hersens over gepijnigd en van alles geprobeerd(workstations/samplers/grooveboxen/combinatie van...)

ookal ligt het niet binnen je budget (misschien net wel) , maar ik zou gaan voor een laptop.
Daar zit alles in, sequenceprogramma's, samplers, plugin's (oftewel: synths) en effecten.

Maak een track aan voor de drummer, zet een koptelefoon op z'n kop en laat hem beginnen... de rest kan je zelf invullen denk ik :D

Hey guys,

Thanx voor jullie reacties. Ik heb ff zitten nadenken, er er vallen toch wat opties af. Zozo de triton, snap ook niet waarom die genomed is. dude! 300 euro zei ik :D De MC 909 en de RS7000 liggen toch ver boven mijn budget. Ook de laptop. Ik wel er wel over gedacht, en je kan er bijna alles mee, maar een het is te duur en twee: ik wil een leuke hardware speeltje hebben. Ik heb ook nog over de sampler nagedacht. Waarschijnlijk lijken veel sounds die ik maak en wil op de sounds die in zo'n groovebakje zitten. En bovendien duurt het wel ff voordat ik on stage sta solo/of met de band. Ik denk dat het verstandig is om pas een sampler aan te schaffen als het nodig is :) en als ik er wat aan heb, als ik mijn zelfgemaakte sounds op een rij heb en deze ooit live moet gebruiken. Dus wat mij betreft mag de sampler wel afvallen. Maakt dit dingen makkelijker? de es-1 (korg) valt dus ook af plus hoor ik dat er niet heel veel sounds in zitten.
Ok:
Groovestation, synths en beats, leuke affecten, sequencer, leuke presets en patches, Kom maar op! En als de mogelijkheid is om een van de effecten door een extern signaal de halen (van me mixer met name) dan graag! maar deze optie lijkt me volgens mij niet mogelijk voor een groefbakje. geeft ook niet zo heel veel hoor...

Op een rijtje, wat zijn overblijfselen? Ik denk toch dat ik tweedehands ga, want voor nieuwe hardware heb ik gewoon geen geld. Mijn budget voor dit bakje blijft rond de 300 euro.

Mc 505? Eventueel 307?
Korg Em-1, EMX-1 ?
Yamaha RM1X?

Nog meer om naar te kijken? Het gaat me dus vooral om de leuke sounds. Maar het moet een simpele, makkelijke, leuke groovebox blijven. gewoon simpelweg kanllen met niet de feel fuzz around. En dat makkelijke vind ik erg belangrijk :) En zoals ik al zei, voorgemaakte patches/presets zijn erg welkom. Ik ben een beetje bang voor de MC series, ik hoor hier veel slechts over. is dit bij de mc 505 ook?

Let me know, thanx!

Ik speel zelf ook in een band, en heb een kortg triton en die bevalt prima. IK zit meer in de symphonisch rock muziek, maar de triton bevat ontzettend veel beats en wazige geluiden. De sampler gebruik ik niet erug veel, omdat ik meer houd van een externe sampler. Heb zelf de Boss SP-303 ("Dr. Sampler") en die is echt fijn! Maar op effies weer op de syntheziers terug te komen.....Zorg ervoor dat je een 2e handse triton op de kop kunt tikken, scheelt weer ballen! En als je echt veel ballen hebt, dan kun je gaan voor de Nord Lead's, die hebben echt lekkere beats....en maffe geluiden

Suc6!

En als je echt veel ballen hebt, dan kun je gaan voor de Nord Lead's, die hebben echt lekkere beats....

sorry maar een nordlead moet je echt niet voor de lekkere beats kopen hoor:confused:

Origineel geplaatst door Dj Spannerz
Groovestation, synths en beats, leuke affecten, sequencer, leuke presets en patches, Kom maar op! En als de mogelijkheid is om een van de effecten door een extern signaal de halen (van me mixer met name) dan graag! maar deze optie lijkt me volgens mij niet mogelijk voor een groefbakje. geeft ook niet zo heel veel hoor...

Op een rijtje, wat zijn overblijfselen? Ik denk toch dat ik tweedehands ga, want voor nieuwe hardware heb ik gewoon geen geld. Mijn budget voor dit bakje blijft rond de 300 euro.

Mc 505? Eventueel 307?
Korg Em-1, EMX-1 ?
Yamaha RM1X?

Nog meer om naar te kijken? Het gaat me dus vooral om de leuke sounds. Maar het moet een simpele, makkelijke, leuke groovebox blijven. gewoon simpelweg kanllen met niet de feel fuzz around. En dat makkelijke vind ik erg belangrijk :) En zoals ik al zei, voorgemaakte patches/presets zijn erg welkom. Ik ben een beetje bang voor de MC series, ik hoor hier veel slechts over. is dit bij de mc 505 ook?

Eigenlijk wil je dus alles voor heel weinig geld... :D (wie niet?) Dan kom je inderdaad bij grooveboxen uit. Het probleem is dat je dan alles in beperkte mate hebt, dus wel veelzijdig maar niet in de diepte. Maar als je de diepte in wil, dan moet je óf wat eisen laten vallen óf (veel) meer geld uittrekken. Synths kun je in ieder geval vergeten; wil je alleen maar de helft van je eisenpakket, dan zit je nog 3x boven je budget (Nordlead, Triton: gewoon overheen lezen :P ). Een groovebox wordt het dus.

En die heb je allemaal zelf al opgesomd. Next step: internet en vooral het forum afzoeken naar specs, zoveel mogelijk zelf uitproberen en dan je eigen conclusies trekken.

En dan sparen voor uitbreidingen natuurlijk, net als iedereen hier. :D

Kay dan,

Nogmaals thanx voor reacties. Ik ga er denk ik gewoon voor, voor de groovebox. Het lijkt mij in ieder geval een leuk begin en ik hoef nu nog echter niet de diepte in. Uitbreiden komt nog wel. Ik ga het gewoon proberen, en vind ik het na een tijdje toch niet wat ik zoek, tja jammer dan. Heb ik het in ieder geval geprobeerd en kan ik weer verder zoeken naar me volgende speeltje. je moet ergens beginnen...en zo leren en verder gaan...
Ik wil gewoon nog een beetje simpel beginnen. Ben jong, niet super veel ervaring en kennis, maar will gewoon lekker wat muziek kunnen maken. Daar gaat het bij mij om.

Als er mensen zijn die nog advies hebben voor welke groovebox ik moet nemen, graag. Advies is altijd welkom.

Thanx voor support!8)

ik heb,en ben er zeeeeer tevreden over, de MP-7 Command station van EMU.
Kan alles behalve samplen. Wel uitbreidbaar met de welgekende ROMS van emu (denk aan xtreme lead,Beatgarden,etc etc) die telkens in feite een (bijna) volwaardige synthesizer toevoegen aan de command station.

Sequencer is top,veel draai en drukknobjes,usb verbinding om dingen over te zetten van en naar pc, geluid is top, 6 uitgangen, 2 midi outs als je later nog extra synths er mee wil aansturen.

das dus mijn tip ;o)

ensoniq asr-x

ensoniq asr-x

de ensoniq asr-x duikt soms op voor tussen de 300-400 euro:

'tis een "groove sampler" met:

"preset" patches
snelle/makkelijke user-sampling
hele goede effecten en filters!
snel werkende sequencer (als je alles inklopt, niet voor steptime/grid)
je kunt alles "resamplen"

draaitafel d'rop (door een mixertje, hij heeft geen phono preamps), stukjes samplen, de hele handel weer aan elkaar spelen door op de pads te rammen en op te nemen (samen met ingebouwde geluiden), en af en toe eens resamplen... zo kom je al een heel end :dj:

met een beetje geluk zit er in zo'n asr-x ook nog een expasion board, bijvoorbeeld de "urban dance project", dan heb je gelijk veel meer ingebouwde geluiden!

sound on sound heeft als altijd de enige diepgaande bespreking (uit '97): http://www.soundonsound.com/sos/199...html?session=acfb7900c0a5838f05b08abcf08ea345

Zoals je zei over de Roland groove-boxen: er wordt veel slecht erover gepraat.
Dit is meestal zo omdat de meesten 'm in een MIDI-studiootje gebruiken en 'm dan ook (half?) vergelijken met andere (duurdere en betere?) spullen. En dan vallen ze af&toe wel tegen, vinden sommigen.

Maar ik denk dat die bakken het in combo met een band het zeker wel goed kunnen doen!
Dan zou ik voor de MC-307 gaan: meer geluiden+effecten en goedkoper dan de MC-505. Vergeet de MC-303 maar gelijk...

Er is zoveeel...ik kom er niet uit :) Ga denk toch ook gauw langs een winkel om gewoon wat dingen de testen en te checken. Want het is allemaal vrij nieuw voor mij.

Aangezien ik een band zit zouden pads, strings, leads, symponische een percussie sounds wel leuk zijn. Maar ik wil zoveek, is dit uberhaupt mogelijk met een groovebox?

Ene, mischien een hele domme vraag. Maar heb je ook grooveboxen met toetsen? of mag ik het dan al gauw een synth noemen?

Help ;)

Greets

nog iets 8)

wat zijn kort samengevat de verschillend tussen de 307 en 505? Welke was eerder? Welke heeft meer/betere sounds/ Welke is duurder?
Ik hoorde trouwens over 'programeren"bij de MC's. Moet ik nu bang worden en denken van oh nee? (want het klinkt zo moeilijk) of stelt het niet zoveel voor?:) of bedoelen ze ermee "sequencen"?

Ik heb nog naar de Korg EM-1 lopen kijken en het lijkt me een zeer leuk en eenvoudig bakje. Dat is mijn mening, nog iemand ervaring?

Respecta,

Aangezien ik een band zit zouden pads, strings, leads, symponische een percussie sounds wel leuk zijn. Maar ik wil zoveek, is dit uberhaupt mogelijk met een groovebox?

Dan moet je ECHT wel de XX-7 command stations met de roms die je wil checken. je hebt Orchestal roms (2) en speciale percusie roms - als je die toevoegt aan de xl-7 (xtreme lead - voor dance vooral) mp-7 (mo phatt - voor hiphip/triphop vooral) px-7 (percussie en drumz) dan heb je precies wat je wil denk ik.:mega:

Back