[Roland] Vraagje over de JV1080/2080

olav...waar vind je zo'n editor? wil t wel eens proberen met de mc-307, aangezien die de geluiden uit de 505 ook heeft

Re: Vraagje over de JV1080

Re: Vraagje over de JV1080

Origineel geplaatst door prettig gevoel
Dag beste danslieden.

Ik heb een vraag. Ik ben net eigenlijk een beetje begonnen met muziek maken en heb nog helemaal geen hardware ( op een masterkeyboard na ) . Ik zit eraan te denken om een JV1080 van Roland te kopen om mee te beginnen. Heeft iemand hier ervaring mee ( Vast wel ) . Ik zou graag willen weten of ik er verstandig aan doe als ik de jv1080 als eerste
apparaat zou kopen. Zo niet ..? Wat is dan een aanrader ? Ik wil het gebruiken om dance / techno te maken.

Alvast bedankt !

:W

De JV-1080 is een heel professionele module, met een soundset die de afgelopen 6-7 jaar zowat overal in te horen is. Het editeren van klanken is wel niet zo overzichtelijk en handig als met de JV-2080 omdat deze laatste een groter en overzichtelijker grafisch LCD heeft. Met SoundDiver van Emagic kan je de JV wel handig editeren op je PC. Maar je kan ook freeware editors voor de JV op het Net vinden, zoals ChangeIt, die werkt bijna net zo goed als SoundDiver.

Als je vooral dance & techno wil gaan maken, is de JV1080 misschien niet de meest ideale keuze: de soundset is eerder all-round, en niet echt gefocus'ed op dance. Ook de drumsets zijn nogal flets. Maar voor echt mooie piano's, rhodes, strings, synth keys, FX e.d. is de JV een heel knap instrument. Voor dance zou ik eerder een JP-8080, Access Virus, Roland MC505 of Emu XL-1 aanraden.

Origineel geplaatst door olafmol
de jv1080 synth engine zit zeker wel in de mc505...de rom-set is volgens mij verschillend...tis niet voor nix dat je een JV1080 editor ook gewoon voor de MC505 kan gebruiken
check het maar ff als je me niet gelooft ;)
Olaf

Dat de klanksynthese-chip met 64-voice polyfonie identiek is bij beide toestellen, wil ik best geloven. Maar ik had het dus inderdaad enkel over de ROM-soundset (de waveforms en presets), die verschillend is.

Vraagje : over welke editor heb je het? Want SoundDiver heeft nl. totaal verschillende templates voor 1080 en MC505 !

KUT , Ik kon de 1080 voor 499 euro krijgen , maar helaas , uitverkocht , ik ga dan maar voor de 2080 , voor 699 ... is dat duur ?

Laat deze kans zeker niet liggen : amper 700 € voor een 2080 is een spotprijsje!!! Je krijgt ook meer waar voor je geld : 3 FX chips tegen 1 op de 1080, een groter overzichtelijker display, en een extra bank met 128 presets. KOPEN !!

Was een beetje dom.... Heb het verbeterd. Thanks..

Ja , ik krijg cubase met super veel plugins op cd deze week , dus dat kost me in principe niks ( 1 leeg cdtje ) Maar is het makkelijker werken met cubase of fruityloops als je bv zo'n 1080 hebt ?

hou het ff legaal heren!

dat er ilegale software is dat weten we, maar daar doen niemand van dit forum aan mee!

De Roland JV x080 zijn uiteraard klassebakken en zijn erg goed. Maar zoals al opgemerkt zijn het vooral 'allround' bakken en bevatten niet zo zeer geluiden voor slechts een bepaalde muziekstijl. Je kan natuurlijk wel nog uitbreidingskaarten erin stoppen.

Zelf heb ik geen ervaring met de EMU soundmodules maar als ik me niet vergis dan hebben zij toch wel enkele geluidsmodules die vooral 'dance'gerichte geluiden voortbrengen.

Heb je al eens gekeken naar een Planet Phatt, Orbit V2, Extreme Lead of zo?

Ja, ik treed Hover volledig bij. Er bestaan uitbreidingskaarten voor Roland JV/XP/XV die specifiek techno-georiënteerd zijn. Dan heb je alles in 1: zowel een goeie uitgebreide basis-soundset waar je alle richtingen en stijlen mee uitkan, als een techno/dance soundset.
De Emu-modules die Hover opgeeft, moet je zeker ook eens bekijken (en beluisteren). De nieuwe Emu Orbit-3 is misschien wel iets voor jou.

Ik heb ook het Technoboard erin zitten. Zitten veel TR-909 sounds op. Klinken misschien niet zo als een echte 909, maar zijn toch heel goed bruikbaar.
De editing via het display vind ik juist super-logisch. Ik heb totaal geen moeite om iets te editten op dat ding. Ik heb er dan ook geen software voor nodig.
Als je de JD-990 gewend bent dan valt het editten van de 1080 in het begin toch wel effe tegen hoor. Tuurlijk, je komt er wel uit, maar soms is het gewoon effe zoeken. Had bv. wel eens moeite met envelope's. Op de 990 geef je een ruk aan die knop en zie je op je display hoe het er voor staat. Bij de 1080 moeten de getallen je een idee geven hoe hij ingesteld staat. Intussen heb ik hem al een aantal jaren, en kan er redelijk met overweg, en doe het dan ook zonder software,

Origineel geplaatst door bambamstudio

hou het ff legaal heren!

dat er ilegale software is dat weten we, maar daar doen niemand van dit forum aan mee!

maar als je beginner bent en je moet alles nog ontdekken
maar je wilt weinig of zelfs niets uitgeven dan kun je met
ilegaal software beginnen. Maar als je verder gaat
en je muziek wilt uitgeven, lijkt me zeeeeeer verstandig
om LEGAAL software aan te schaffen. dat kost geld maar
je software altijd werkt goed en zo niet dan heb je een helpdesk en de verplichte gerantie.
ik haat ook ilegaal software!

Okaydan mensen ! bedankt , ik ga ff rondkijken , ik denk dat ik wel voor de 2080 ga en dan meteen een Techno kaartje erbij koop.

Grtz !

Origineel geplaatst door bambamstudio

hou het ff legaal heren!

Ahhh ,okay sorry , :) :bekdicht:

[Het is vroeg en de koffie is op-mode]
Origineel geplaatst door Googol
maar als je beginner bent en je moet alles nog ontdekken
maar je wilt weinig of zelfs niets uitgeven dan kun je met
ilegaal software beginnen.
Ik ben ook een beginner en ik wil een EMS Synthi 100 uitproberen? Weet jij ergens een FTP site?

Je kunt ook een demo versie downloaden, kijken of het bevalt, vervolgens het product kopen en als het toch niet bevalt weer verkopen....

http://www.sonicstate.com/synthfool/images/ems.jpg
[/Het is vroeg en de koffie is op-mode]

Maar goed... Het ging over een JV-1080... Goed dat je voor een 2080 gekozen hebt. Ik heb een 2080 gehad met Techno board en dat was vet! Veel plezier ermee..

Laatst gewijzigd:
Ik had hem eigenlijk om later ooit hiphop te gaan maken. Er zat ook een hiphop board in enzo... Maar ik heb veel te weinig tijd om en Acid en hiphop te maken en ik heb dus voor Acid gekozen. De 2080 heb ik weg gedaan en van dat geld heb ik een modulair gekocht. De 2080 is een hele goede geluidsbron, maar dat multitimbrale, polyfone, menuutjes gebeuren is toch niets voor mij. Johnny is monofoon..

Maar later als ik oud ben (en eindelijk serieus hiphop ga maken) koop ik hem meteen weer terug. Als ik de methodman hoor dan denk ik altijd terug aan mijn 2080.

Origineel geplaatst door ZmokE
Op de 990 geef je een ruk aan die knop en zie je op je display hoe het er voor staat. Bij de 1080 moeten de getallen je een idee geven hoe hij ingesteld staat.

Lijkt mij eerder dat je oren het idee geven hoe het ervoor staat. De representatie via getallen of lijntjes maakt mij niets uit. Misschien heb ik teveel met Trackers gewerkt 8)

Origineel geplaatst door Pjotr G
olav...waar vind je zo'n editor? wil t wel eens proberen met de mc-307, aangezien die de geluiden uit de 505 ook heeft

ik heb ff rondgekeken met google, kon geen mc307 editor vinden..als de architectuur in de mc307 identiek is aan een mc505 zou je gewoon eens een mc505 editor moeten proberen.. www.google.com

Olaf

Origineel geplaatst door David

Dat de klanksynthese-chip met 64-voice polyfonie identiek is bij beide toestellen, wil ik best geloven. Maar ik had het dus inderdaad enkel over de ROM-soundset (de waveforms en presets), die verschillend is.

Vraagje : over welke editor heb je het? Want SoundDiver heeft nl. totaal verschillende templates voor 1080 en MC505 !

klopt, dan bedoelden we het zelfde...weet ff zo snel niet meer welke editor dat was maar als je met google rondzoekt op mc505 editor dan kom je best wel wat freeware jv1080 editors tegen waar ze ook ff snel een mc505 editor van gemaakt hebben...

Olaf

Back