[Roland] Vraagje over de JV1080/2080

prettig gevoel

Ingeburgerd
Dag beste danslieden.

Ik heb een vraag. Ik ben net eigenlijk een beetje begonnen met muziek maken en heb nog helemaal geen hardware ( op een masterkeyboard na ) . Ik zit eraan te denken om een JV1080 van Roland te kopen om mee te beginnen. Heeft iemand hier ervaring mee ( Vast wel ) . Ik zou graag willen weten of ik er verstandig aan doe als ik de jv1080 als eerste
apparaat zou kopen. Zo niet ..? Wat is dan een aanrader ? Ik wil het gebruiken om dance / techno te maken.

Alvast bedankt !

:W

tegenwoordig zou ik denk ik heel hard nadenken of ik niet de software weg zou gaan....zeker voor dance/techno....heb je al een PC of Mac? wil je ook live optreden?

Olaf

Ik heb idd al een pc , maar ik vind het denk ik lekkerder om gewoon ff een melodie in te spelen via een keyboard en mn drums uit een kastje te toveren , werkt ( denk ik ) veel lekkerder , ik wil niet live optreden nee , daar heb ik mn draaitafeltjes al voor :-)

met een PC en een midi interface kan je gewoon je melodietje inspelen via je keyboard..en je PC is natuurlijk ook een kastje ;)

als je serieus met muziek bezig gaat heb je vroeg of laat toch wel een midi interface/soundcard nodig om de boel te sequencen/recorden...dus mijn tip is om een M-audio audophile soundcard te kopen, goeie kwaliteit en heeft ook midi interface...en dan bv eens een demo van fruityloops en/of reason te downloaden.....

Olaf

Ik denk dat de JV-1080 als instapmodel best wel voldoet.
Je beschikt dan over een instrument wat 64 stemmig en 16 parts multitimbraal is. Hij heeft een stuk of 40 effecten, en ook nog eens de mogelijkheid om 4 expansieboards te bergen, waarmee je hem toch redelijk aan je eigen smaak kunt aanpassen. Ook is er wel software voor te vinden zodat je hem eventueel via je pc kunt editten.....
Editten op het instrument kan natuurlijk ook, maar dan vindt ik hem enigzins ondoorgrondelijk, omdat je soms heel wat menu's moet doorlopen omhet resultaat te bereiken. Maar na een tijdje spelen gaat ook dat weer wel wat vlotter.....

ok , thnx , ik heb fruityloops al een tijdje gebruikt , ik krijg deze week cubase , dus ga ik ff kijken hoe dat werkt...

Gewoon een groovebox achtig apparaat kopen. Dan weet je meteen of hardware je ligt. Een Roland (bedankt bamse!) MC-303 kost ook heel weinig. Als je toch iets meer geld uit kunt geven dan zou ik voor een tweedehands Roland MC-505 of Yamaha RM1x of zo gaan. Mocht het niet bevallen dan verkoop je hem gewoon weer voor bijna dezelfde prijs.
Een Roland JV-1080 is heel mooi, maar als eerste synth is ie misschien wat complex.

Laatst gewijzigd:
Hmm , ja een vriend van me heeft die 1080 , ik ben er wel enthousiast over hoor , ik heb die mc 303 bekeken laatst in utrecht. Is wel mooi spul , maar er werdt me verteld dat dat meer voor live optredens is ....toch ?

de mc303 zou ik persoonlijk niet doen, dan eerder een MC505..zit dezelfde synthengine in als in de JV1080.....die kan je altijd wel gebruiken, ook al ga je straks misschien over op software...perfect sample materiaal ook (heb zelf een JV1010)...

de RM1x kan idd ook een goeie optie zijn, maar dat zijn toch meer echte hardware mensen dingen....gebruik em zelf om snel ideetjes uit te werken in combi met wat hardware bakken....maar het echte arrangeren/uitmixen gebeurt toch in de PC...

Olaf

Als je al ooit met een 1080 gewerkt hebt, dan zou ik hem zeker aanraden. Ik dacht dat je nog nooit met MIDI of zoiets dergelijks gewerkt had en dan is ie lastig. De MC-303 is inderdaad lekker voor live. Hij heeft veel dance geluiden. De kwaliteit is lang niet zo goed als de kwaliteit van een 1080.
Ikzelf heb een 2080 gehad en ben nog steeds erg onder de indruk van het geluid.

overigens is Cubase niet echt te vergelijken met fruityloops of Reason.....pas als je er voldoende plugins bij installeert heb je een soortgelijke combi van sequencer, softsynths en effecten...

wat dat betreft zijn reason en FL hele kosteneffectieve oplossingen...voordat je Cubase met een softsampler, drumsampler en goeie softsynth hebt draaien ben je veel meer pieken kwijt

Olaf

Ja , ik krijg cubase met super veel plugins op cd deze week , dus dat kost me in principe niks ( 1 leeg cdtje ) Maar is het makkelijker werken met cubase of fruityloops als je bv zo'n 1080 hebt ?

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Als je al ooit met een 1080 gewerkt hebt, dan zou ik hem zeker aanraden. Ik dacht dat je nog nooit met MIDI of zoiets dergelijks gewerkt had en dan is ie lastig. De MC-303 is inderdaad lekker voor live. Hij heeft veel dance geluiden. De kwaliteit is lang niet zo goed als de kwaliteit van een 1080.
Ikzelf heb een 2080 gehad en ben nog steeds erg onder de indruk van het geluid.

ahhh , okay , thnx

Illegale software....... Wat heb ik daar een hekel aan.....

Origineel geplaatst door olafmol
de mc303 zou ik persoonlijk niet doen, dan eerder een MC505..zit dezelfde synthengine in als in de JV1080.....Olaf

Je hebt zeker gelijk dat de MC505 beter is dan de MC303.

Maar het is nonsens dat dezelfde synthengine uit de JV1080 ook in de MC505 zou zitten !!
Het is wel zo dat de stanaard 16MB ROM soundset uit de JV1080 ook geïnstalleerd is in vele andere Rolands, zoals de XP-50, XP-60, XP-80, XP-30, JV2080, JV1010, XV3080, XV5080, en XV88, maar zeker niet in de MC505. De Groovebox-serie is een totaal andere productfamilie dan de JV/XP/XV-series.

KUT , Ik kon de 1080 voor 499 euro krijgen , maar helaas , uitverkocht , ik ga dan maar voor de 2080 , voor 699 ... is dat duur ?

de jv1080 synth engine zit zeker wel in de mc505...de rom-set is volgens mij verschillend...tis niet voor nix dat je een JV1080 editor ook gewoon voor de MC505 kan gebruiken

check het maar ff als je me niet gelooft ;)

Olaf

Ik denk dat 699€ een goede prijs is voor 2080.
Als ik kij naar prepal (waar sommige mensen het niet met eens zijn overigens) staat ie voor 697 Dollar (!).

De 1080 is een geweldige bak. Voor Techno achtige dingen is ie misschien wat minder maar het is zeker een goede allround instap-model.

De editing via het display vind ik juist super-logisch. Ik heb totaal geen moeite om iets te editten op dat ding. Ik heb er dan ook geen software voor nodig.

De effecten sektie is erg goed (ook naar hedendaagse maatstaven). Het enige wat niet direkt duidelijk is, is hoe de effecten in een multi-setup werken. Dat is een beetje gek, maar het staat wel in de handleiding.

Back