[Roland] De Roland D70 thread

in die demo is veel met DLM geknoeid:) en erg veel aparte geluiden er uitgehaald en gecombineerd. tjonge

Deze heb ik al eerder gepost in geluid, maar dus ook rechtstreeks uit de D70.

ps: digimod kan jij eens wat laten horen? zal binnekort ff een proberen een paar aparte effecten eruit te halen en hier ff posten:)

Origineel geplaatst door Unic
in die demo is veel met DLM geknoeid:) en erg veel aparte geluiden er uitgehaald en gecombineerd. tjonge

ps: digimod kan jij eens wat laten horen? zal binnekort ff een proberen een paar aparte effecten eruit te halen en hier ff posten:)

Mooi geluid , een beetje vangelis achtig dat spreekt mij wel aan...:okdan:

Origineel geplaatst door smackos
Nou dat klinkt niet slecht voor een uit de kluiten gewassen U20 :D

Klopt de D70 wordt meer gezien als een luxe U20/U220 dan de opvolger van de D50/D550:geslaagd:

Wat een mooie klank 8~

Wat is DLM trouwens?

Origineel geplaatst door Hover
Wat een mooie klank 8~

Wat is DLM trouwens?

de arpeggio is neit met DLM gemaakt.

DLM is een extra tool om met geluiden de knoeien (red). wat volgens mij alleen op de D70 zit.

die demo1 van mij zijn geluiden met alleen DLM modus aan.

houdt in dat je met elke grondtoon die er in zitten, van piano tot aan alle digitale klanken, DLM modus aan kan zetten.

De DLM gooit een aantal rare parameters over de grondtoon heen. er zijn 127 maal 127 parameters te kiezen. dit maal 381 basis klanken. zijn meer dan 6 miljoen:D rariteiten waarvan er veel op elkaar lijken:)

en natuurlijk is elk effect in een andere modus, zoals chorus delay enz, weer anders. en dat geld ook weer voor toonhoogte.

Oftwel je kan met puur geluk een leuk geluidje treffen:D

Wil iemand (Unic misschien?) toch eens proberen DLM wat grondiger / theoretischer uit te leggen?
Ik ben altijd geinteresseerd in 'andere synthesevormen'; de geluiden klinken absoluut leuk, maar wat gebeurt er nou eigenlijk met je geluid?

Je kan natuurlijk op 2 manieren synthen: experimenten en beredeneren.
Ik begrijp van Unic dat het in zijn geval voornamelijk experimenteren is.
Maar je moet toch ook vooraf kunnen 'bedenken' wat je geluidje nou gaat doen als je knop X of Y indrukt?

Creatief met Google (kheb nogsteeds m'n manual niet bij de hand):

DLM (Differential Loop Modulation) Enhances Sound Creation

DLM is a revolutionary feature that allows you to truncate PCM waveforms,
define the start point and loop length, then process the waveforms with
loop modulation, resulting in wave data with a new harmonic structure. The
mode, start point, and loop length of the waveform can be set to create
integral or non-integral harmonics, producing sounds that span the entire
frequency range. The D-70's built-in PCM waveforms provide the raw
materials suitable for effective filtering and DLM radically alters the
harmonics of these waveforms prior to the TVF filtering stage. By using
a single PCM wave to create a varitey of different waveforms, DLM produces
random, modulated sounds completely different from the original similar
to a ring modulation effect. With these high level editing possibilities,
you can build sounds from the ground up and customize PCM waveforms with
unprecedented control.

Origineel geplaatst door SideFX
Creatief met Google (kheb nogsteeds m'n manual niet bij de hand):

DLM (Differential Loop Modulation) Enhances Sound Creation

DLM is a revolutionary feature that allows you to truncate PCM waveforms,
define the start point and loop length, then process the waveforms with
loop modulation, resulting in wave data with a new harmonic structure. The
mode, start point, and loop length of the waveform can be set to create
integral or non-integral harmonics, producing sounds that span the entire
frequency range. The D-70's built-in PCM waveforms provide the raw
materials suitable for effective filtering and DLM radically alters the
harmonics of these waveforms prior to the TVF filtering stage. By using
a single PCM wave to create a varitey of different waveforms, DLM produces
to a ring modulation effect. With these high level editing possibilities,
you can build sounds from the ground up and customize PCM waveforms with
unprecedented control.

Ik heb hier een duitse manual liggen:) en veel meer dan hierboven wordt er niet beschreven...

let hier op:
DLM produces
to a ring modulation effect

het is nagenoeg onmogelijk om te voorspellen wat een geluid gaat doen helaas:)
er zijn trouwens 12.000.000 miljoen mogelijkheden....

:engel:

:erm:
ik treedt er al 12 jaar mee
ik viel toen voor de 76 toetsen en het grote aantal geluiden
maar heb in de loop van de tijd er een oberheim drawbar module bijgekocht voor betere lesley orgelgeluiden
en een Yamaha el piano. (88 toetsen met nog betere piano geluiden)
als je veel geluiden gelijktijdig wilt gebruiken is dit handiger dan alles in de D70 in layers of secties voor te programmeren.

Toch vind ik mijn blazersgeluiden van de D70 net niet vet en natuurgetrouw genoeg.
wie heeft de ideale blazersgeluiden inmiddels samengesteld of wie heeft ervaringen met memory cards waaar dat inzit.

groet jeroenne

Toen de D-70's nog nieuw in de winkel lagen, was ik er stiekem al een beetje verliefd op. Uiteraard waren ze toen veel te duur om er van m'n tienerzakcenten een bij elkaar te kunnen sparen...

Sinds vanavond heb ik er een... maar die is niet helemaal lekker. Ik heb er ook maar een paar tientjes voor betaald, maar mijn vraag is nu eigenlijk: waar kan ik zo'n ding het beste goed laten opknappen? Het ding ziet er prima uit en ik wil dus weten of het de moeite waard is hem te laten repareren.

Anders plak ik 'm gewoon aan de muur... vroeger een poster, nu een echte... :)

Ik heb in november ‘92 een D70 gekocht waar ik (sinds kort weer) met veel plezier op speel.
Indertijd heb ik hem verkozen boven de JD800 omdat ik een keyboard met 76 toetsen toch prettiger vind.
Daar heb ik soms wel spijt van gehad, maar sinds ik eind 2005 een JD990 heb gekocht, heb ik daar gelukkig geen last meer van.

Eigenlijk heb ik enige jaren nauwelijks omgekeken naar mijn D70. Door gezinsuitbreiding heb ik enige jaren geen aandacht aan mijn synth-hobby besteed, maar eind vorig jaar heb ik de D70 letterlijk weer uit de kast gehaald.

In de loop der tijden heb ik de D70 aardig leren kennen, niet in de laatste plaats omdat ik indertijd in Amerika het boek ‘Roland D70’ van Bobby Maestas (uitgeverij Alexander Publishing) heb gekocht. Dit boek is veel leesbaarder dan de D70 handleiding van Roland zelf. Indertijd adverteerde zij ermee met de slogan 'Burn your user manual', dat sprak mij toen wel aan..
Met name door deze handleiding heb ik zelf toen vrij makkelijk diverse nieuwe geluiden eruit weten te krijgen waar ik erg tevreden over ben.

Ook heb ik begin jaren 90 diverse Rom-cards gekocht, waarvan enkele mij aangenaam verbaasd hebben, als het gaat om de geluidsmogelijkheden van deze machine.
Ik heb Romcards van Roland (PN-D70-01, PN-D70-02 en de PN-D70-03 rom card set) Pro-Rec, Sound Source en Valhala.
De PN-D70-02 en PN-D70-03 bestaan beide uit 2 cards, waarvan eentje ervan samples toevoegt waar de patches gebruik van maken.

Mijn favoriete rom-cards zijn die van Valhala, de PN D70-02 en de PN D70-03. Deze hebben diverse prachtige geluiden waarvan een aantal aardig richting de JD990 gaan.

Ik schuif er ook maar eens gezellig bij
Na een lange zoektocht en veel afwijzingen ben ik sinds vanavond ook de trotse bezitter van een werkelijk gloednieuwe d-70.
360 km in totaal ervoor moeten rijden,maar eindelijk heb ik er een waar je zelfs met een loep geen krasje op vind.
:biertje:
En nu aan de slag!:geslaagd:

Origineel geplaatst door Ramirez
...een werkelijk gloednieuwe d-70...:biertje:

Hey, cool! Congrats! Wat heb je er voor betaald? (ben wel nieuwsgierig, je ziet ze nou ook weer niet zo heel veel te koop en vraag me af wat een gaaf exemplaar moet opbrengen...)

Origineel geplaatst door Musiquence
Hey, cool! Congrats! Wat heb je er voor betaald? (ben wel nieuwsgierig, je ziet ze nou ook weer niet zo heel veel te koop en vraag me af wat een gaaf exemplaar moet opbrengen...)

Dat wil deze D70 owner ook weten.

Ik hoor wel vaker erg positieve geluiden op de rom cards. Ik wil die ook gaan aanschaffen binnenkort.
Weet iemand welke cards (nummer) ik nodig heb voor mooie pads??

Ik heb er 300 eur voor neergelegd.
De prijzen liggen een beetje tussen de 250-350 voor een goeie.
Naar mijn mening moet je met een d-70 toch extra goed uitkijken en alle zwakke punten weten voor je er aan begint.
Anders kun je wel eens een flinke tegen valler kopen.
En de onderdelen liggen nou niet echt voor het oprapen.

Ze zijn veel voor op het podium gebruikt ,dus dat maakt de kans nog kleiner om een mooi thuis exemplaar te treffen.
Maar dit geldt natuurlijk niet alleen voor een d-70.
Ik denk dat ik in totaal ruim twee jaar rustig op zoek ben geweest naar het exemplaar wat ik nu heb.
Ik heb er veel afgewezen,maar gisteren was het geluk aan mijn kant.En het geduld werd beloond.

In tegenstelling tot m'n d-50.Die was gelijk raak.
Van iemand overgenomen die het na 3 keer gezien had, sinds dien niet meer aangeraakt.
Hij moest nog ingespeeld worden:D
Kort daarop een pg-1000 erbij ,ideaal.

Tja. als je het voorheen met een d20+pg-10 heb moeten doen,gaat er wel een wereld voor je open.
Achteraf toch wel een beetje spijt van de verkoop van de d20.Ook deze was namelijk puntgaaf.
Had best leuk gestaan een d20,50,70.
Maar ach zo gaat dat.

Met de kaarten ben ik bezig.
Ik heb er ongeveer 5 speciaal voor de d70 en een stuk of 8 u110 kaarten.
Ik heb er 3 uit de u110 serrie geprobeerd,en dat werkt.
Ik laat wel even weten als ik ze allemaal geprobeerd heb,dan kan ik er iets meer over zeggen.

het enige grote nadeel van de D70?

The processing hardware is under-powered, so much so that the LFO's slow down when you play chords.

zal binnenkort ff een sample maken waarbij je het hoort.
en hoe zit het met het display? vertraagd die ook of niet?

D-70 is trouwens idd een gave bak :mega:

@6 trak
De display die vertraagd niet zover ik weet. Zou ook zo niet weten wat er aan vertragen kan eigenlijk:) Hij geeft alleen de menu's aan, en de instellingen. Onder het spelen gebeurd daar verer niks.

@Ramirez
Zou erg mooi zijn als je dat zou kunnen vertellen!:okdan:

Back