digitale mixers en externe effecten

Gilles la Crêpe

Stamgast
Wat ik me al lang afvraag is hoe je met een digitale mixer net zo flexibel gebruik kunt maken van je externe effectsprocessors als je op een analoge mixer doet.

Stel dat m'n analoge mixer nu 4 auxen en 4 fx returns heeft en ik ook 4 fx-processors heb. Op elk kanaal is dan simpel in te stellen hoeveel signaal er naar de fx processor moet. Hoe zit dit op een digitale mixer? Deze hebben (volgens mij bijna altijd) een ingebouwde fx-processor en je ziet er geen fx returns op zoals je bij een analoge tafel ziet (althans ik heb ze niet kunnen ontdekken).

Wat is precies het idee hierachter? Alleen gebruik maken van de interne effecten van de mixer? Of je hardware synth buiten de mixer om door je hardware fx-processor sturen en dan vervolgens naar je mixer? En als je nou meerdere synths tegelijkertijd van hetzelfde effect van je hardware fx-processor gebruik wilt laten maken?

Kortom... ben je met een digitale mixer in combinatie met externe fx processors net zo flexibel als met een analoge mixer?

als een mixer geen dedicated fx-returns heeft zul je daar kanalen voor op moeten offeren. Sommige digi-tafels kun je wel uitbreiden met extra inputs. Misschien kun je ook digitale ins en outs gebruiken als je mixer en fx daarover beschikken.

Origineel geplaatst door Hazes
als een mixer geen dedicated fx-returns heeft zul je daar kanalen voor op moeten offeren. Sommige digi-tafels kun je wel uitbreiden met extra inputs. Misschien kun je ook digitale ins en outs gebruiken als je mixer en fx daarover beschikken.

Aaah... dat idee had ik al. Bedankt voor je reactie.

Ben alweer veel wijzer geworden ondertussen. Heb diverse manuals gedownload van diverse mixers en ik weet genoeg. Van de roland UK site een pdf gedownload met een soort uitleg over analoog mixen vs. digitaal. Is misschien sowieso wel handig voor wie hier meer over wil lezen en daarom hier de volgende links naar die files:

intro to digital mixing
basics of digital mixing

intro to harddisk recording
basics of harddisk recording

Misschien wel wat Roland minded allemaal, maar toch ook zeker informatief.

Deze linkjes had ik al eens gepost... maar ok...
Realiseer je wel dat het reklame verhaaltjes zijn :D

Het probleem dat jij noemt heb ik inderdaad.
Heb zelf een Roland VM-3100, waar ik op zich best tevreden mee ben. Handig ding, niet te groot...
Er is een enkelvoudige FX processor aanwezig, maar die is kwalitatief en kwantitatief gewoon niet goed genoeg.
Nu is het voordeel van de VM-3100 dat je vrij flexibel met bussen en outputs kan routen; ik heb 2 onafhankelijke aux sends (allebei in gebruik) en kan theoretisch nog wel een extra stel (recording) outputs assignen als effect sends.
Maar qua inputs loop je snel klem. Mijn externe effecten komen digitaal binnen, maar slokken tóch nog steeds een gechaind paar inputs op. Wil ik meer effecten, dan kost het dus meer inputs. En die heb ik al zo weinig. :(

Groter probleem is het totale onvermogen van mijn mixer tot gebruiken van 'insert' effecten.
Bijv. als compressors; er zijn 2 (simpele) compressortjes ingebouwd, maar verder heb je geen enkele insert mogelijkheid.
De workaround is aansluiten als send/return (wat dus weer een kanaal opeet) en het origele kanaal niet laten sturen naar de mix-bus.
Een andere workaround, stukken minder fraai maar wel efficienter, 'handmatig' inserten. Dus als ik nog een compressor zou willen, gewoon direct tussen apparaat en mengpaneel aansluiten. Mis je wel een stukje flexibiliteit, kan je natuurlijk oplossen met een patchbay...

Ach, ieder nadeel heb z'n voordeel: persoonlijk houdt het me tegen te vervallen in al te veel gearlust... ;)

Laatst gewijzigd:
De 01x heeft naast 2 standaard interne sends, ook twee externe sends die via de twee aux bussen naar buiten komen.

Echter mis je, zoals je zelf al aangeeft, dedicated returns. Hiervoor kun je, wanneer je analoge signalen terug krijgt, één of meerdere inputs opofferen.

Wanneer je een digitaal return-signaal hebt hoeft dit niet. Dan gaat dit signaal linearecta via de S/PDIF input naar de master bus. Aangezien veel FX bakken een regelaar hebben voor het uitgaande signaal (en sommige interne EQ), heb je geen verdere controle op de 01x nodig.

Hang idd van je mixer af. Maar de meeste mixers hebben gewoon effect returns waarvoor je geen kanalen hoeft op te offeren.

Maar m'n 01v96 heeft 4 interne effecten (in 44.1/48khz mode) en die kan als send/effect over elk kanaal incluis de bussen, master en expansie slot gezet worden. Dus net zo flexibel als een analoge mixer alleen is het saven met 1 druk op de knop klaar en hoef je niet alles met kabels om te patchen.

met men 03D heb ik naast de adat Ygdai kaart 8io , ook een VC8 van fostex die zorgt voor 8 extra fysieke inputs. Zo is hij tijdens mixdown 26 fysieke inputs op jack waarvan 1 stereo input standaard op de tafel. Op de mixer heb ik dan naast de 2 interne FX van de tafel zelf, ook met deze VC8 nog eens 8 extra inputs. Maar daarvan gebruik ik er nu slechts 2! van voor FX(MPX1). Ik verzeker je dat ik nu kan Chorussen, Phaseren, delayen en galmen dat je het bos tussen de bomen niet meer hoort. Special FX'es daar eis ik geen inputs voor op, daar zijn samplers goed voor.

Good luck!

Voetnoot:
(En besef ook dat met analoge tafels, je meer werk hebt voor het patchen enzo, maar dat je dan door de analoge klank dan ook betere totaalsound hebt tegenover de oudere digitale tafels. De nieuwe duurdere digitale tafels zijn dan al wat beter van klank(96khz). De heel dure zijn top qua klank, maar geen spek voor de meeste hun bek alhier. Echte producers kiezen enkel voor de beste resultaten, ongeacht het werk dat daaraan vasthangt. Analoge tafel dus, of na succes een top digitale. Mij heeft als eigenwijs mannetje na aankoop van een digitale en na een tijdje analoge kutbak, veel geleerd over routing en EQ wegens heel overzichtelijk grafisch, maar het geluid had ik liever mackie of tascam gehad nu)

Origineel geplaatst door Prophet
met men 03D heb ik naast de adat Ygdai kaart 8io , ook een VC8 van fostex die zorgt voor 8 extra fysieke inputs. Zo is hij tijdens mixdown 26 fysieke inputs op jack waarvan 1 stereo input standaard op de tafel. Op de mixer heb ik dan naast de 2 interne FX van de tafel zelf, ook met deze VC8 nog eens 8 extra inputs. Maar daarvan gebruik ik er nu slechts 2! van voor FX(MPX1). Ik verzeker je dat ik nu kan Chorussen, Phaseren, delayen en galmen dat je het bos tussen de bomen niet meer hoort.

Vet!!

Sterker nog, via Adat IO kun je realtime VSTfx gebruiken.

Origineel geplaatst door fuse

zal ik toch maar eens die Falcon moeten "throwen" ? ;)

Origineel geplaatst door fuse

Het wordt alleen maar leuker :D

Zelfs een Falcon kan je naast Cubase ook nog als FX unit gebruiken.
Wel via een creabea oplossing, maar het kan. ;)

Wat bedoel je met realtime VSTfx gebruiken? Dat je effecten over de geluiden uit je hardware kunt gebruiken?

Dat kan met mLan ook. Wat dat betreft heb ik nog geen seconde spijt van die 01x :halleluja

En dan te weten dat er een 02x aan zit te komen... zag een zeer geheime foto op 01xRay :duivels:

Back