Fruity Loops + Cubase

nomore

Lintage Vid
Zijn er hier ook mensen die combinatie fruity loops + cubase sx gebruiken?. En dan bedoel ik met name fruity loops voor VSTi's+ sequencing en Cubase voor Midi (aangezien in FL de midi mogelijkheden zeer beperkt zijn)?

Wat ik heb gezien is dat er eigenlijk 2 opties zijn
1. Fruity loops als VSTi
2. Fruity/Cubase rewireren

Maar beide voldoet eigenlijk niet aan hetgeen wat ik wil. Heeft iemand nog tips oid?

Verder nog een ander vraagje.

Als ik met FL bijv een VSTi wil gebruiken zoals Lm-7 of Battery o.i.d, is er een mogelijkheid om verschillende 'tracks' aan te maken die gebruik maken van dezelfde VSTi.
(dus bijv; BD op 1 track, snare op andere track). Met het keyboard dingetje in FL kun je wel de juiste sound kiezen, maar ben er niet achtergekomen hoe dit dan op verschillende tracks moet.

Re: Fruity Loops + Cubase

Origineel geplaatst door nomore
Zijn er hier ook mensen die combinatie fruity loops + cubase sx gebruiken?. En dan bedoel ik met name fruity loops voor VSTi's+ sequencing en Cubase voor Midi (aangezien in FL de midi mogelijkheden zeer beperkt zijn)?

eeeeuh.....is dat niet een beetje dubbelop ?? Sequencen gaat prima met cubase en vst's zijn er zelfs voor uitgevonden...
Tenzij je fruity gebruikt als step-sequencer, zou ik fruity fijn laten voor wat het is en alles met cubase doen.

Als ik met FL bijv een VSTi wil gebruiken zoals Lm-7 of Battery o.i.d, is er een mogelijkheid om verschillende 'tracks' aan te maken die gebruik maken van dezelfde VSTi.
(dus bijv; BD op 1 track, snare op andere track). Met het keyboard dingetje in FL kun je wel de juiste sound kiezen, maar ben er niet achtergekomen hoe dit dan op verschillende tracks moet.

Dit gaat iig prima met cubase, en dus ongetwijfeld ook wel met fruity. (zolang je pc e.e.a. toelaat, natuurlijk)
In cubase open je gewoon per track de vsti.

Re: Re: Fruity Loops + Cubase

Re: Re: Fruity Loops + Cubase

Origineel geplaatst door gemmetje
Dit gaat iig prima met cubase, en dus ongetwijfeld ook wel met fruity. (zolang je pc e.e.a. toelaat, natuurlijk)
In cubase open je gewoon per track de vsti.

Uhhh, neemt dit niet ontzettend veel CPU in beslag? Of is Cubase slim genoeg om puur het kanaal in te laden en niet de gehele vsti?

Nou, ik zit zelf ook steeds meer aan deze combi te denken (al ben ik een fossiel die nog steeds Cubase VST 5.1 gebruikt). Ik kan verder niet zinnig reageren, omdat ikzelf tot nu toe alleen een hele uitgeklede versie van FL gebruikte, die bij mijn inmiddels gefritureerde :( EWX2496 geleverd werd en die was alleen stand-alone te gebruiken en ondersteunde geen VSTi's.

Het aardige van FL vond ik de manier waarop je drumsounds kan inladen, met de stepsequencer (waar ik dol op ben :D ) een gave loop kan maken, die je met FL op een geweldige manier realtime omlaag kan pitchen. Ik zou FL zelf daarom niet meer dan als een eenvoudige drum-sampleplayer+sequencer gebruiken.

Ik denk echter dat je met enkel Cubase SX en een paar VSTi's al heel ver kan komen. Scheelt je ook weer wat $$$ :)

Gr.,
Vincent

Re: Re: Re: Fruity Loops + Cubase

Re: Re: Re: Fruity Loops + Cubase

Origineel geplaatst door jimmy
Uhhh, neemt dit niet ontzettend veel CPU in beslag? Of is Cubase slim genoeg om puur het kanaal in te laden en niet de gehele vsti?

In Cubase kun je simpel een track naar de al reeds gebruikte VSTi routeren (gewoon midi-out aanpassen en vsti selecteren). Bij Fruity kan dit niet (althans, mijn vraag was dus of dat kon ;) )

Ow. en de reden dat ik FL wil gebruiken, ik vind die step seq. gewoon geil 8) , en vind het sneller werken. Om eerlijk te zijn heb ik nooit echt van die liniaire sequencers zoals cubase/sonar gehouden, ik copieer vaak te grote stukken waardoor de variatie uitblijft. Bij step seq. copieer ik het pattern en doe een kleine wijziging etc, klinkt allemaal wat dynamischer ofzo.

Maar heb inmiddels wat in de FL online manuel rondgesnuffeld, het schijnt wel mogelijk te zijn meerdere midi outs te gebruiken. Blijft dan wel beperkt tot 16 kanalen.. Zal dat vanavond is gaan proberen.

Laten we de vraag omdraaien.. download de evaluatie-versie en oordeel zelf of het crappy is?

Ben benieuwd naar je bevindingen :)

Ik ben onlangs overgestapt van FL naar Cubase.

Mijn belangrijkste reden is dat ik het opnemen van audio in FL erg omslachtig vind.
Na een tijd met Cubase gewerkt te hebben zijn dit de dingen die me opvallen:

- ik mis de piano roll van FL
- ik mis de interface (uiterlijk en workflow) van FL
- ik vind de geluidskwaliteit van Cubase beter. (Maar dit kan net zo goed aan de combinatie met mijn hardware liggen)
- Cubase is handig qua opnemen van een Hardware synth.
- ik vind de Mixer van Cubase beter dan die van FL.
- Cubase en mijn Triton snappen elkaar helemaal :)
- Cubase maakt direct een directory aan per project. Dat vind ik super.
- Cubase heeft wel een erg steile leercurve. Met Fruity maak je binnen een paar minuten muziek. Bij Cubase heb je dan (bij wijze van spreken) net pas het pakket opgestart.
- Ik mis in Cubase ook de tools uit de FL piano roll, zoals LFO en de chopper. Ja ik weet dat het ook kan in Cubase maar het is gewoon net niet zo lekker geimplementeerd als in FL

Maar ik heb geen spijt dat ik ben overgestapt. Ik hoopte dat ze in FL6 het audiotrack-gedeelte wat volwassener zouden maken maar zelfs als ze dat doen, ga ik denk ik niet meer terug naar FL.

Origineel geplaatst door Mike Rockmore
Is het waar dat de Fruity Sound Engine redelijk crappy is?

Ik las laatst nog een verhaaltje dat als je als exporteert als Wav op het hoogste niveau Cubase en Fruity elkaar nauwelijks ontlopen.

Geen idee of het waar is, maar ik heb me voorgenomen me er ook geen fuk meer van aan te trekken. Liever een geweldig nummer dat iets minder klinkt dan andersom :D :D

Heb wel gemerkt dat midi aansturen in fl niet lekker werkt, veel haperingen enzo. Daarvoor is Cubase weer beter. Je kunt het oplossen door Fruity in te laden in Cubase, maar dan klik je je weer suf tussen de schermpjes en raak je het overzicht kwijt. Daarom neem ik hardwarepartijen altijd op in Cubase en maak ik er meteen audiotracks van. En dan weer lekker met plugins spelen in Fruity. Bevalt me het best.

ps,

Hier nog een fossiel, gebruik ook VST 5.1 :)

Origineel geplaatst door AlonsoMos
Ik ben onlangs overgestapt van FL naar Cubase.

Mijn belangrijkste reden is dat ik het opnemen van audio in FL erg omslachtig vind.
Na een tijd met Cubase gewerkt te hebben zijn dit de dingen die me opvallen:

- ik mis de piano roll van FL
- ik mis de interface (uiterlijk en workflow) van FL
- ik vind de geluidskwaliteit van Cubase beter. (Maar dit kan net zo goed aan de combinatie met mijn hardware liggen)
- Cubase is handig qua opnemen van een Hardware synth.
- ik vind de Mixer van Cubase beter dan die van FL.
- Cubase en mijn Triton snappen elkaar helemaal :)
- Cubase maakt direct een directory aan per project. Dat vind ik super.
- Cubase heeft wel een erg steile leercurve. Met Fruity maak je binnen een paar minuten muziek. Bij Cubase heb je dan (bij wijze van spreken) net pas het pakket opgestart.
- Ik mis in Cubase ook de tools uit de FL piano roll, zoals LFO en de chopper. Ja ik weet dat het ook kan in Cubase maar het is gewoon net niet zo lekker geimplementeerd als in FL

Maar ik heb geen spijt dat ik ben overgestapt. Ik hoopte dat ze in FL6 het audiotrack-gedeelte wat volwassener zouden maken maar zelfs als ze dat doen, ga ik denk ik niet meer terug naar FL.

ik vind de interface uit fruity heerlijk om mee te werken, ik denk ook niet dat ik overstap, dit ook omdat ik weinig live inspeel. Ik heb de midi dus bijna niet nodig. Als ik zou overstappen zou ik het dus puur en alleen voor het stukje betere geluid wat er uit zo kunnen komen doen. (wat een grammaticale onzin, maar je snapt me neem ik aan).

ik snap je *D

Mocht je overstappen op Cubase, denk er dan aan dat je flink wat tijd nodig hebt om het pakket onder de knie te krijgen.

Heb wel gemerkt dat midi aansturen in fl niet lekker werkt
Overigens had ik juist met MIDI in FL geen enkel probleem.

Misschien een beetje late reactie in deze thread, maar ik wilde even opmerken dat het leren van Cubase niet zo heel moeilijk hoeft te zijn en/of lang hoeft te duren. Heb door de jaren heen ook meerdere pogingen gedaan om het pakket te masteren maar altijd tevergeefs, tot ik echter een tijd terug een tutorial DVD in mijn handen kreeg van ASKVideo. Was in no-time al aan het bouwen. Bespaar jezelf bergen tijd en frustratie als je Cubase wil leren, en koop / huur / leen / leech een soortgelijke video-tutorial.

rewiren is handig als je een cubase project + FLStudio project wil samenvoegen
zelfde voor de VST, maar ik raad dan toch rewire aan

je kan ook gewoon de track in FLStudio maken en exporteren als MIDI
Deze MIDI importeer je in cubase
klaar :)

of je werkt met 1 van de 2 en laat de ander met rust

over het gebruik van multitimbrale vst's in fruity >

1) geef de vst een midi port nr.
2) open midi out
3) vul port nr van de vst in
4) vul midi kanaal in
5) herhaal 2 t/m 4 tot je het goed vindt

Ik kan zelf toch prima uit de voeten met de midi van fl, en heb er meerdere midi apparaten aanhangen (stuk of 5?)

Back