Wanneer is een synth analoog

Dan moet je eerst weten wat 'analoog' betekent, in de zin dat het uitmaakt in welke context je het bedoelt.

Aangenomen dat je een klassieke opstelling gebruikt:

Geluidsbron > Filter > Versterker.

Geluidsbron : VCO of DCO? Dan heb je ook nog discrete VCO's (weerstandjes, condensators) en VCO's die gebruik maken van IC'tjes (voel je vrij om me te corrigeren)

Filter : VCF of DCF?

Versterker : VCA of DCA? Je hebt envelopes die met software worden gegenereerd (wat bij een trage CPU tot gevolg heeft dat 'ie niet echt snel knalt, zie ook de JX-10).

Dan heb je natuurlijk nog de gewone jack outputs, waardoor het geluid sowieso "analoog" naar buiten komt - een ononderbroken voltage.

Maar om de vuistregel aan te houden : een Juno-60 (DCO > VCF > VCA) wordt nog als analoog gezien. Als de filter digitaal wordt is de benaming al heel gauw 't raam uit.

Eigenlijk maakt het gewoon ook weinig uit. Een synth is niet per definitie beter omdat 'ie analoog is, maar omdat 'ie gewoon goed klinkt. Zelfs dat is geen garantie : ik hoor liever Chick Corea op een Casio'tje dan de kinderen van de overburen hiernaast op een Hartmann Neuron.

Verhaal klopt, met de aantekening dat ik nog nooooooit een DCF heb gezien.
In een digitale synth heet die meestal toch anders (bij roland TVF - Time Variant Filter).

Krijgen we hopelijk niet weer heel de discussie of synths met DCO analoog zijn of digitaal.
Ik raad de liefhebbers aan eerst even te zoeken, daar is al ruimschoots over gediscussieerd.

idd verkeerd begrepen

de Virus is een virtual analog; die "VC" van VCF en VCA zouden maw niet mogen staan voor "voltage controlled"

een synth is analoog als hij werkt met en via analoge componenten; de enige discussie is - zoals Hanz hier al zei - of je een DCO kunt beschouwen als analoog (hij is eigenlijk analoog maar wordt digitaal gestuurd)

bij DCO's is het geluidssignaal nooit gecodeerd in nullen en eentjes.

Dat lijkt mij zelf een mooie richtlijn? Een synth is digitaal als ergens in het signaalpad het signaal zelf als nulletjes en eentjes wordt gerepresenteerd? Of dan toch minstens hybride.

Goeie richtlijn Pjotr! Alleen krijg je altijd weer oorlog over DCO's en digitale envelopes, LFO's etc.
Dus toch maar de hele excercitie.

Als het volledige (geluids-)signaalpad analoog is, dus werkend met een niet-discreet voltage, dan is het een analoge synth.
Voorbeeld: Roland JX-10
Controverse: Het geluidspad is volledig analoog, het controlepad kan wel degelijk digitaal zijn. Dat wil zeggen: digitale controle van de pitch van de oscillators (Digital Controlled Oscillator), software EG's (Envelope Generators).

Als het volledige (geluids-)signaalpad digitaal is, dwz de eerste D/A converter bevindt zich bij de outputs, en er is geen A/D converter behalve dan bij de inputs, dan is het een digitale synth.
Voorbeeld: Korg Wavestation A/D.
Controverse: De Wavestation heeft wel degelijk een stukje analoog geluidspad, te weten de inputs. Deze worden echter direct gedigitaliseerd om verder te worden bewerkt in het digitale domein, net zoals de door synthese opgewekte geluiden. De eerste keer dat het het digital domein wordt verlaten is vlak vóór de inputs, bij de D/A converters.

Als er in bepaalde onderdelen van het (geluids-)signaalpad wordt gewerkt met nulletjes en ééntjes (discrete waarden), maar deze waarden worden middels D/A-conversie omgezet in analoge signalen, anders dan direct vóór de outputs, dan spreken we van een hybride synth.
Voorbeeld: Waldorf Microwave.
Controverse: De MicroWave heeft digitale oscillators, de golfvormen worden niet analoog opgewekt maar uitgelezen uit een geheugen. Echter, nog vóór de filter wordt het digitale domein verlaten, genoemd filter is namelijk analoog.

Nog zo'n interessante discussie: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=22727

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door metatron
Bij de virus c heb je VCF en VCA dus zou die ook deels analoog moeten zijn of begrijp ik dat verkeert.

Da's puur omdat de naam zo ingeburgerd is, en op 't frontpanel van de C staat er nog altijd "Oscillators", "Filters" en "Amplifier" :). De AN200 doet wat minder moelijk en noemt 't weer vrolijk VCF en VCO, maar in de handleiding staat wel dat die naam ook puur uit gewoonte wordt gebruikt.

Back