Re: Re: Re: Re: Re: Laat (ook) ik dan maar eens reageren op de immer vriendelijke vragensteller NiFF
Re: Re: Re: Re: Re: Laat (ook) ik dan maar eens reageren op de immer vriendelijke vragensteller NiFF
Origineel geplaatst door dione
Dat is dan knap,want tests door experts ( lees maar eens de SOS of zo ) hebben uitgewezen dat geen enkele geluidskaart ( ja,ook geen sampler ) dat kan....zelfs niet op 96/24....analoge apparatuur blijft moeilijk om te samplen....
Dus dan kies je hetgeen wat in jouw ogen het prettigst klinkt of het meest in de buurt komt...
laat me de tests van die 'experts' maar eens zien.
3 mogelijkheden:
a. de artikelen waar je naar verwijst bestaan niet.
b. in het artikel staat klinkklare onzin.
c. je hebt het artikel niet begrepen.
(ik gok op c)
maar ok, we hadden het over software samplers.
die hebben geen ad/da.
punt.
je wilt dan toch graag je mening verdedigen dat hardware samplers betere ad/da converters hebben, dus ga ik daar maar even op in.
je kunt die vergelijking niet maken. je kan bij een softsynth iedere ad/da converter plaatsen die je maar wilt. het staat er gewoon helemaal los van, en dat is gelijk het mooie er aan. je kunt met een oude soundblaster werken, en als je dan een betere ad/da wilt hebben, dan koop je een betere geluidskaart.
verder is het in ieder geval bij mij zo dat ik alleen d/a gebruik om te kunnen horen wat ik doe. verder blijft alles in het digitale domein tot op het allerlaatste punt waar in haarlem een master gesneden wordt, en zelfs daar gaat al het masteren tegenwoordig digitaal.
voor deze manier van werken heb je softsynths nodig. of hardware synths met digitale uitgangen. maar dan valt je argument van betere d/a een beetje in het water.
ad, ok, dat gebruik ik volop omdat veel synths en apparatuur niet met digitale i/o geleverd worden. maar daarbij geloof ik echt niet dat een oude akai sampler beter samplet dan de eerste de beste geluidskaart van 200 euro.
al met al, hardware samplers hebben zeker hun charme en voordelen.
ik geloof alleen niet dat ze beter klinken. als je beweert van wel, dan moet je dat ook kunnen onderbouwen met meetbare feiten. kun je dat niet, dan hou ik het er maar op dat die betere klank tussen je oren zit, en dat niemand het verschil in een eindproductie gaat horen.