[Poll] Welke softsampler gebruik je?

[Poll] Welke softsampler gebruik je?

• EXS24

Stemmen: 8 6,8%
  • Halion

Stemmen: 10 8,5%
  • NI Kontakt

Stemmen: 41 35,0%
  • GigaSampler

Stemmen: 2 1,7%
  • MOTU MachFive

Stemmen: 1 0,9%
  • EmulatorX

Stemmen: 0 0,0%
  • SampleTank

Stemmen: 3 2,6%
  • Andere

Stemmen: 12 10,3%
  • Liever een hardware bak

Stemmen: 29 24,8%
  • Wat is een sampler?

Stemmen: 11 9,4%

• Totaal aantal stemmers
    117
Re: Re: Re: Laat (ook) ik dan maar eens reageren op de immer vriendelijke vragensteller NiFF..

Re: Re: Re: Laat (ook) ik dan maar eens reageren op de immer vriendelijke vragensteller NiFF..

Origineel geplaatst door David
Dus bv al die mensen die intussen aan de slag zijn met Kontakt, waarom juist Kontakt? En waarom vind ik hier maar niemand die GigaSampler gebruikt? :confused:

Helemaal zeker weten doe ik het niet... maar heb wel een vermoeden.

GigaSampler was een van de eerste echte grootte en serieuze sampler pakketten. Maar was toen (nu nog? heb mij er niet meer in verdiept) een standalone applicatie die zo ongeveer je hele PC opeiste. Leuk als je nog een machine hebt staan met een goede geluidskaart, maar anders was het altijd nog beter ($$$ voor dedicated PC + software) om een hardware bak te kopen.

Kontakt was/is een VST plugin (net als Halion) van een op dat moment populaire VST producent. Wta sowieso een steentje bijgedragen heeft aan de bekendheid. Daarnaast was de eerste release al veel inovatiever dan de eerste Halion. Misschien is het een beetje het Akai vs. E-mu verhaal. Akai maakt een prima sampler maar de E-mu was creatiever, meer synth, meer filters.

Ik denk dat GigaSampler gewoon wat te vroeg was...

Re: Laat (ook) ik dan maar eens reageren op de immer vriendelijke vragensteller NiFF..

Re: Laat (ook) ik dan maar eens reageren op de immer vriendelijke vragensteller NiFF..

Origineel geplaatst door NiFF
.. je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor. ..wat leuk voor je dat je alleen met hardware werkt. ik denk dan alleen: wat stom dat jij niet verder kijkt dan dat...
:erm: Ja, kweenie.. Ik voel me op één of andere manier toch iets 'aangevallen'.. Raar.. :D

laten we deze thread over 5 jaar terug lezen, en dan zien we wie op het juiste paard gegokt heeft.
ik zet mijn geld in ieder geval in op softsamplers.
Ach, ik zie het niet echt als wedstrijd. 't Is waarschijnlijk iets met smaak. Wat zeggen ze daar ookal weer over? Was iets met smaak en twisten, of juist niet, ofzo.. ;)

het voordeel van dit alles is wel dat wanneer je kickt op hardware samplers, dat je ze waarschijnlijk binnenkort overal kan kopen voor dumpprijzen omdat niemand ze meer wil hebben (dat is al een beetje zo, maar dat wordt alleen nog maar erger)
Hmmmm.. Ja, jammer! :dubbel:

Maar misschien als ik óóit slim en professioneel word, ga ik alle hardware samplers wegdoen en over op pc.
Misschien ook niet.

:erm: O sorry, dat was kinderachtig van me..

Waarom ik voor Kontakt heb gekozen?

Hij werd erg goed aangeschreven. Ik heb 'm toen uitgeprobeerd en hij beviel me erg goed. Omdat ik al een tijd werkte met een EMU sampler had ik een goed idee wat ik met een softsampler wilde.

ik heb verder geen andere softsamplers getest, omdat ik er niet zo van hou om veel setups te testen waardoor ik te weinig aan muziek maken toekom.

Re: Re: Laat (ook) ik dan maar eens reageren op de immer vriendelijke vragensteller NiFF..

Re: Re: Laat (ook) ik dan maar eens reageren op de immer vriendelijke vragensteller NiFF..

met argumenten als 'het klinkt beter' hoef je bij mij niet aan te komen.
ten eerste is dat niet meetbaar, maar verder moet je begrijpen dat iedere sampler uiteindelijk software is, tenzij je het over een mellotron hebt.
leg mij nou eens uit waarom een akai s700 beter klinkt dan bijvoorbeeld kontakt met een 01x?

Beste Niff,

1 woord : Punch...

Sample maar eens een 909 en speel die af in Kontakt....of sample 'm in een Akai of E-Mu en speel 'm dan af...als je geen verschil hoort,is er iets mis met je gehoor....

Dat heeft niet alleen te maken met de kwaliteit van de AD/DA converters,maar ook hoe die converters passen bij de toepassingen....maw de AD/DA converters in samplers zijn geoptimaliseerd voor het gebruik in die bakken......veel oude samplers met antieke converters hebben juist een klank die staat als een huis ( Akai S-612,E-Mu SP-12 ),reden waarom nu bijvoorbeeld ook sample-cd's uitkomen met samples van,jawel,oude samplers...

Het argument "het klinkt beter" is juist waar het om gaat in de muziek...wat voor muziek je ook maakt...

Neemt niet weg dat ik graag een softsampler erbij zou willen gebruiken,voor het gebruiken van plug-ins en dergelijke.....ik zie de softsampler dan ook als een aanvulling,maar zeker niet als een vervanging van een hardware-sampler...

Een 909 samplen? Dat 'mag' toch niet? ;)

Maar van die punch kun je makkelijk zat oplossen.
Zekersteweten van wel.

Nadeel van softsamplers is idd dat ze qua dynamiek wel wat verschillen. Zelfs tussen elkaar.
EXS24 vind ik qua dynamiek echt lekker klinken. De Gigasampler komt een beetje in de buurt.

Maar daar hebben ze compressors/expanders voor uitgevonden dus dat is het probleem niet dunkt me.

Nou softcompressors zijn ook nog steeds om over naar huis te schrijven,,, tja mischien als je een bak met 14 sharc dsp's koopt wil het wel lukken, maarja dan ben je nog een stuk duurder uit.

Ik gebruik zelf hardware samplers voor beats, en dingen waar ik lekker creatief mee wil doen.
Softsamplers voor sample libraries met kant en klare programs (Miroslav en Grand piano bijvoorbeeld), en freaky shit dingetjes die niet op een hardware sampler kan (looppuntjes veranderen bijvoorbeeld).
Ik had zelf een delta 66 kaart, en als ik die naast de akai sampler hou met dezelfde samples, val je stijl achterover van het verschil in geluid.

OHja,, nog een dingom over na te denken, RSI!!!!!!!!!

Origineel geplaatst door fuse
Een 909 samplen? Dat 'mag' toch niet? ;)

Maar van die punch kun je makkelijk zat oplossen.
Zekersteweten van wel.

Mag niet idd...maar is wel leuk...:D

Dat punch probleem kun je oplossen,maar dan ben je dus eigenlijk omslachtig bezig...;)....en ik hoor veels te vaak producties waar men dat niet doet en het dus kut klinkt...

Origineel geplaatst door KeesVerkerk
...en freaky shit dingetjes die niet op een hardware sampler kan (looppuntjes veranderen bijvoorbeeld)...

Hrmmm... dat kan dus wel met een yamaha A4000 :D
'wave start addres' kun je vrij aan een midi cc hangen.

-C-

De A5000 is gewoon een vette bak, 126 note polyfoon 32 parts multitimbraal... bevalt prima gebruik em eigenlijk als een soort synth met de oscilator samples die er standaard in zitten.

Druid

Origineel geplaatst door dione
Mag niet idd...maar is wel leuk...:D

Dat punch probleem kun je oplossen,maar dan ben je dus eigenlijk omslachtig bezig...;)....en ik hoor veels te vaak producties waar men dat niet doet en het dus kut klinkt...
`

Kun je eens twee loopjes maken? Eén uit je E-mu en een uit een softsampler, zonder verrder te edit'n. Ben erg benieuwd namelijk en heb geen vergelijkingsmateriaal.

Tja, en als je gelijk hebt...

Origineel geplaatst door C738
Hrmmm... dat kan dus wel met een yamaha A4000 :D
'wave start addres' kun je vrij aan een midi cc hangen.

-C-

kan ook met een E-Mu ja....;)

1 woord : Punch...

Kun je dat iets duidelijker omschrijven? Ik heb het niet zo op vage termen als 'vetter' 'breder' 'meer punch' 'voller', omdat dat van die niet meetbare eenheden zijn.

Sample maar eens een 909 en speel die af in Kontakt....of sample 'm in een Akai of E-Mu en speel 'm dan af...als je geen verschil hoort,is er iets mis met je gehoor....

ik kan een 909 zo samplen dat wij allebei geen verschil gaan horen met het origineel, en dat heeft dan niets met ons gehoor te maken. wat wel zo is dat is dat de analoge delen in de 909 er voor zorgen dat het geluid steeds iets anders is, en verder worden in de 909 niet alle oscillatoren gesynchroniseerd bij een trigger, waardoor je sowieso bij iedere aanslag een faseverschil met de vorige hebt.
als je dan een enkele bassdrum opneemt en die steeds afspeelt.. ja dan klinkt dat anders en saaier dan een echte 909. dat is waar.
maar dat is met een hardware sampler net zo.

je hardware sampler is gewoon een computer net als je pc, maar dan met een lullig processortje, een klein display en ingebouwde ad/da convertors.
er draait net zo goed gewoon software op het controller bordje in je sampler, maar dan op maat gesneden voor de hardware waar de software op draait.

het verschil in geluidskwaliteit zit waarschijnlijk voornamelijk tussen je oren.

Dat heeft niet alleen te maken met de kwaliteit van de AD/DA converters,maar ook hoe die converters passen bij de toepassingen....maw de AD/DA converters in samplers zijn geoptimaliseerd voor het gebruik in die bakken......veel oude samplers met antieke converters hebben juist een klank die staat als een huis ( Akai S-612,E-Mu SP-12 ),reden waarom nu bijvoorbeeld ook sample-cd's uitkomen met samples van,jawel,oude samplers...

een softsampler heeft helemaal geen ad/da converter, dus die vergelijking is zinloos.

Het argument "het klinkt beter" is juist waar het om gaat in de muziek...wat voor muziek je ook maakt...

Neemt niet weg dat ik graag een softsampler erbij zou willen gebruiken,voor het gebruiken van plug-ins en dergelijke.....ik zie de softsampler dan ook als een aanvulling,maar zeker niet als een vervanging van een hardware-sampler... [/B]

het is vooral een psychologisch effect als ik zo alle argumenten op een rijtje zet.
met 'het klinkt gewoon beter' duidde ik op een argument dat vaak geopperd wordt maar niet onderbouwd kan worden met daadwerkelijke feiten.

deze discussie dreigt net zo zinloos te worden als de discussies die ik wel eens met religieuze mensen gehad heb (ik zie overeenkomsten.. circulaire logica, drogredeneringen, tegen beter weten in vast blijven houden aan een bepaald standpunt, terwijl alle bewijzen je stelling tegenspreken etc)
nogal vermoeiend, en niemand schiet er iets mee op.

wouter

Origineel geplaatst door D-mike-E
`

Kun je eens twee loopjes maken? Eén uit je E-mu en een uit een softsampler, zonder verrder te edit'n. Ben erg benieuwd namelijk en heb geen vergelijkingsmateriaal.

Tja, en als je gelijk hebt...

Nee.....kep geen softsampler...:D

Vergelijkingsmateriaal wat ik heb is wat we bij A te A hebben geprobeerd ( dezelfde hardcore-kicks en breakbeats via Kontakt klonken echt beduidend minder als via de Akai.. ) en wat ik gehoord heb bij P te R ( zelfs via de Mackie D8B )...

Nogmaals : ik heb niks tegen softsamplers,wil ze zelf ook....maar als aanvulling,niet als vervanging...

Hehehehe... en bij R te C nabij R? :D

Heb je geen 'probeerversie' van een softsampler? Of trekt die Vintage-PC dat niet? ;)

Nee, zou het gewoon graag eens willen horen met mijn eigen flappers.

Re: Re: Re: Re: Laat (ook) ik dan maar eens reageren op de immer vriendelijke vragensteller NiFF..

Re: Re: Re: Re: Laat (ook) ik dan maar eens reageren op de immer vriendelijke vragensteller NiFF..

Kun je dat iets duidelijker omschrijven? Ik heb het niet zo op vage termen als 'vetter' 'breder' 'meer punch' 'voller', omdat dat van die niet meetbare eenheden zijn.

Sorry hoor....als ik dat zo lees vraag ik me af of jij wel muziek maakt of gewoon hier een beetje de boel loopt zieken...dit zijn toch echt termen die door professionals worden gebruikt om muziek te omschrijven....het is waar dat muziek nu eenmaal geen exacte wetenschap is,dus worden dit soort termen gebruikt....

ik kan een 909 zo samplen dat wij allebei geen verschil gaan horen met het origineel, en dat heeft dan niets met ons gehoor te maken.

Dat is dan knap,want tests door experts ( lees maar eens de SOS of zo ) hebben uitgewezen dat geen enkele geluidskaart ( ja,ook geen sampler ) dat kan....zelfs niet op 96/24....analoge apparatuur blijft moeilijk om te samplen....;)
Dus dan kies je hetgeen wat in jouw ogen het prettigst klinkt of het meest in de buurt komt...

er draait net zo goed gewoon software op het controller bordje in je sampler, maar dan op maat gesneden voor de hardware waar de software op draait.

precies....op maat gesneden,iets wat niet het geval is bij een combinatie van softsampler en geluidskaart...

het verschil in geluidskwaliteit zit waarschijnlijk voornamelijk tussen je oren.

Idd....hoe iemand muziek ervaart zit tussen de oren....zal ook altijd zo blijven,dat maakt dit soort discussies zo leuk...en ik vind hardware samplers nu eenmaal beter klinken....

een softsampler heeft helemaal geen ad/da converter, dus die vergelijking is zinloos.

Je computer wel....

het is vooral een psychologisch effect als ik zo alle argumenten op een rijtje zet.
met 'het klinkt gewoon beter' duidde ik op een argument dat vaak geopperd wordt maar niet onderbouwd kan worden met daadwerkelijke feiten.
deze discussie dreigt net zo zinloos te worden als de discussies die ik wel eens met religieuze mensen gehad heb (ik zie overeenkomsten.. circulaire logica, drogredeneringen, tegen beter weten in vast blijven houden aan een bepaald standpunt, terwijl alle bewijzen je stelling tegenspreken etc)
nogal vermoeiend, en niemand schiet er iets mee op.

't blijft leuk leesvoer....:D

Origineel geplaatst door D-mike-E
Hehehehe... en bij R te C nabij R? :D

Heb je geen 'probeerversie' van een softsampler? Of trekt die Vintage-PC dat niet? ;)

Nee, zou het gewoon graag eens willen horen met mijn eigen flappers.

R te C gebruikt nu ook z'n 909 maar weer wat vaker....dat zegt wel iets...:D

En nee....mijn vintage-pc wil ik daar niet mee bevlekken...;)

R te C gebruikt nu ook z'n 909 maar weer wat vaker....dat zegt wel iets...:D

Kun je daar ook al mee sample'n dan? :duivels:

Re: Re: Re: Re: Re: Laat (ook) ik dan maar eens reageren op de immer vriendelijke vragensteller NiFF

Re: Re: Re: Re: Re: Laat (ook) ik dan maar eens reageren op de immer vriendelijke vragensteller NiFF

Sorry hoor....als ik dat zo lees vraag ik me af of jij wel muziek maakt of gewoon hier een beetje de boel loopt zieken...dit zijn toch echt termen die door professionals worden gebruikt om muziek te omschrijven....het is waar dat muziek nu eenmaal geen exacte wetenschap is,dus worden dit soort termen gebruikt....

Er zijn ook niet zoveel professionals die ook maar iets van technische achtergrond van die zaken hebben. Muziek is geen exacte wetenschap, maar levels en stereobeeld etc., dat wel hoor.

Dat is dan knap,want tests door experts ( lees maar eens de SOS of zo ) hebben uitgewezen dat geen enkele geluidskaart ( ja,ook geen sampler ) dat kan....zelfs niet op 96/24....analoge apparatuur blijft moeilijk om te samplen....;)
Dus dan kies je hetgeen wat in jouw ogen het prettigst klinkt of het meest in de buurt komt...

Er bestaat geen enkele AD/DA convertor die geen foutmarge heeft, zoals er ook geen enkel analoge recorder zonder foutmarges bestaat. Ik kan je garanderen dat je met degelijk spul het verschil tussen 5 minuten opgenomen tr909 of 5 min. echte 909 niet gaat horen. De technische afwijking van goede hedendaagse convertors is zo minimaal dat je niet kan onderscheiden wat nu analoog of digitaal zou kunnen zijn.

precies....op maat gesneden,iets wat niet het geval is bij een combinatie van softsampler en geluidskaart...
op maat gesneden, dan bedoel je zeker "wat er op de markt voor handen is" , liefst zo goedkoop mogelijk maar toch degelijk, massaproductie convertors dus? Want dat zit in de meeste Samplers nu eenmaal in.

Allemaal best interessant leesvoer, maar misschien toch nog maar eens eraan herinneren dat deze thread niet gaat over hardware vs software samplers. Thx !

Back