[tracks] nederlandstalig elektrokoestisch

Spinvis sfeertje, alleen dan gaarder. Wel ok, ik zou alleen antares autotune gebruiken want het schort nog al aan de zuiverheid van je zang. Vooral dat "haags/rotter" accent?!. echoooo :)

Leuk beginnende site trouwens, www.dataleak.org

:okdan: Dit is best goed.

"Ik zag je lopen" vind ik persoonlijk de beste. Er zit een leuke swing in (het "rammelen" valt best mee) en lekker minimalistisch.

Het geheel klinkt origineel, maar wat deprimerend ;) .

De mix is goed over het algemeen, maar je zou toch voor wat meer opvulling moeten zorgen. Minimalisme, af en toe, kan ik wel appreciëren, maar niet voortdurend.

Die site is ook wel ok ([hoog stemmetje] daataaaaaa leeeeeek [/hoog stemmetje])

Heh.. kommen wij uit Rotterdam, ken je dat niet horen dan? ;)

Origineel geplaatst door Mostatic
Wel ok, ik zou alleen antares autotune gebruiken want het schort nog al aan de zuiverheid van je zang. Vooral dat "haags/rotter" accent?!. echoooo :)

Autotune? ik denk niet dat het aan mijn zangkwaliteiten schort; ik hoor heel goed wanneer iets er net naast zit qua timing of toon.
Ik denk dat dat juist bij het praterig-zingen hoort, toch? zeker bij 'opstaan' en 'ik zag je lopen'.
Maar goed, als er meer mensen zijn die het 'net te' vinden, zal ik toch ns overwegen het een en ander strakker in te 'zingen'.
die 'echo' is inderdaad wel een uitschieter in het rotterdamse accent. (ech wel)
fixt die antares mijn 'rotte' accent ook? :)

Origineel geplaatst door Synthesizer11
Het geheel klinkt origineel, maar wat deprimerend .

De mix is goed over het algemeen, maar je zou toch voor wat meer opvulling moeten zorgen. Minimalisme, af en toe, kan ik wel appreciëren, maar niet voortdurend.
Ik ben momenteel bezig met een lied over een boswandeling. Het begon vrolijk (de vogeltjes fluiten in het bos en de bevers bouwen een dam in de rivier), vooral qua melodie, maar ik geloof dat het deprimerende bij mij een beetje genetisch is. (ik hoor geritsel, ik kijk om, ik zie een hertje staan, verderop staat een jager) :erm:
Misschien kan ik nog wel een synth toevoegen hier en daar. Hoe klinkt die Synthesizer11? is dat een VSTi? ;)
maar op zich blijven het denk ik toch vrij simpele, minimalistische gitaarliedjes. ik wil het ook nog s een keer live gaan doen dus moet het niet al te ingewikkeld worden.
Ik moet voor dat live gebeuren sowieso nog wat manieren uitzoeken om mijn gitaar live op te nemen en te loopen (de basis zo op te bouwen) en daar samples bij te kunnen triggeren. Maar die vraag gooi ik tzt nog wel in een andere thread.

bedankt voor de coole reacties alvast. ik ben benieuwd wat 'de rest' er van vindt.
over de site; Data Leak is een live electronica project waar ik ook deel van ben.
ik krijg binnenkort mijn eigen site op www.dataleak.org/wiewat . :)

Origineel geplaatst door wiewat
Ik ben momenteel bezig met een lied over een boswandeling. Het begon vrolijk (de vogeltjes fluiten in het bos en de bevers bouwen een dam in de rivier), vooral qua melodie, maar ik geloof dat het deprimerende bij mij een beetje genetisch is.

Een paar leuke geluiden zoals bv. een mellotron fluit (bekijk bv. eens de mellorack van Slippermans), kunnen al wonderen doen. Of misschien een rhodes heel stil op de achtergrond?! De keuze is natuurlijk aan jou, want het blijft jou muziek. ;)

Leuk hoor! :okdan:

Vooral niet gaan auto-tune'n, kom op, daarmee zou je het doodmaken als je het mij vraagt.
Het is mooi zo, het leeft, ik houd wel van deze sound!

Wel leuk.
Maar veel teveel een Spinvis 'imitatie'. De teksten mogen dan wat scherper/intelligenter en het accent maakt het wat 'cabaretesque'. Komt op mij meer over als een parodie.

Ah leuk dit! Ik vind het vooral Spinvis achtig maar ook invloeden van o.a. Massive Attack (Eerste 2 tracks) tot aan Japan (Laatste track ;))
Zeker geen autotune gebruiken... Zo erg is het trouwens totaal niet. En dat haagse (voor zover hoorbaar) geeft juist wat meer eigen identiteit aan je tracks.

Ik vond 'ik zag je lopen' ook het leuks maar zou nog wel uitgebreid kunnen worden met vanaf de 1 minuut een mooie stevige bass en stringpartij oid... Leuke tekst '...met een Patat'.

Heb je bij 'opstaan' toevallig echt een koffiezetapparaat gesampled? Heb ik ook eens gedaan in deze track :).

Bij 'je kunt meer dan je denkt' vind ik alle zang door elkaar net ff te rommilig worden...

Als je een release krijgt gaat iedereen je iig nog meer vergelijken met Spinvis. Misschien moet je nog wat meer eigenaardigs zien te vinden!! Je bent toch niet ook postbode hoop ik?? ;)

Heb nu alleen de eerste gehoord, vind het wel aardig klinken vind toch dat nederlandstalige niks.
Ik denk dat als je het in het engels zou zijn, het een stuk serieuzer genomen zou worden.
Maar er zit wel een goed sfeertje in hoor:okdan:

Ben nu de derde aan het luisteren, daar vind ikhet nederlands er al een stuk beterbij passen,maarja das ook acoustisch, ik vind alleen dat je iets duidelijker moet articuleren.

Hey bedankt weer voor alle reacties!! Ga zo door; andere gedachten zijn altijd cool en kunnen een duw in de goede richting geven merk ik!

Okee, over spinvis dan; ik vind de vergelijking sowiewso een hele eer, maar ik hoor liever niet dat het een imitatie is! :erm:
Ik heb mijn eerste nederlandstalige liedjes opgenomen voordat ik spinvis kende ('ik zag je lopen', 'naam en adres' en nog wat nummertjes die niet online staan). Ik kreeg toen ik dat aan iemand liet horen ook meteen te horen dat ik op spinvis lijk.
Nou heb ik de cd van spinvis inmiddels in huis en kan ik niet anders zeggen dat er genoeg overeenkomsten zijn maar, naar mijn mening, toch ook genoeg verschillen. En anders; er is toch nog wel ruimte in de Spinvis hoek??
Zolang het gitaar+electronica+nederlandstalig is denk ik dat de spinvis vergelijking toch wel blijft hangen. Maar ik ben er wel bewust mee bezig te zoeken wat mijn sound laat verschillen van die van spinvis; om dat 'eigenaardige' te vinden en een 'wiewat-sound' te krijgen. Ik denk dat dat ff duurt ook, voordat je zelf door hebt wat je eigen 'sound' nou eigenlijk precies is.
'ik zag je lopen' was dus het allereerste liedje dat ik nederlandstalig deed. het is eigenlijk een cover van 'Trojan' van Cellophane (sample).
Mijn setup om op te nemen was toen verre van perfect; geen manier om de 'achtergrond' op een koptelefoon te beluisteren tijdens het opnemen (moest dus zachtjes uit de speakers meelopen) en ik had toen crappy speakers (van een sony setje uit 1987). Ik ga denk ik wel een uitgebreide versie opnemen met dat instrumentale stuk orgastisch uitgebouwd.
Mijn setup is nu een stuk beter (actieve monitoren, mixer) en daardoor kan ik de boel een stuk relaxter uitmixen; de zang wat meer naar voren laten komen ('naam en adres' is denk ik moeilijk te verstaan hier en daar), en met nog een beetje meer ar-ti-cu-la-tie ;) klinkt het al een stuk helder-der-der.
Ik zal ns kijken of een mellotron-, of rhodes-iets mijn positieve instelling kan handhaven, synthesizer 11.
Relaxte tunes op je site! Lekker zwoel.
Origineel geplaatst door Eruk
Ik denk dat als je het in het engels zou zijn, het een stuk serieuzer genomen zou worden.
In het engels even gevat zijn is (mij) schier onmogelijk. Kan jij de tekst van 'ik zag je lopen' in het engels vertalen zodat 'ie precies hetzelfde aanvoelt/aankomt? Ik niet. En zo serieus zijn de teksten in het nederlands toch ook niet?
Maar ik maak ook wel engelstalige dingen, die een stuk serieuzer klinken, maar dan heet ik alleen geen wiewat meer. ;)
Origineel geplaatst door Almeros
Heb je bij 'opstaan' toevallig echt een koffiezetapparaat gesampled? Heb ik ook eens gedaan in deze track :).
Als je een release krijgt gaat iedereen je iig nog meer vergelijken met Spinvis. Misschien moet je nog wat meer eigenaardigs zien te vinden!! Je bent toch niet ook postbode hoop ik?? ;)
Ja, lekker pruttelen en sissen doet zo'n koffiezetapparaat. In 'naam en adres' zit ie op het eind ook nog ergens. Leuke track trouwens, de basis (gtiaar en bd combi) lijkt wel een Neil Young nummer. Mooie toeveogingen, al vindt ik de strings op het eind er net een beetje 'op' liggen.
Ik ben geen postbode (gelukkig). Ik heb ook geen zolderkamer maar wel een G4.

In het engels even gevat zijn is (mij) schier onmogelijk. Kan jij de tekst van 'ik zag je lopen' in het engels vertalen zodat 'ie precies hetzelfde aanvoelt/aankomt? Ik niet. En zo serieus zijn de teksten in het nederlands toch ook niet?
Maar ik maak ook wel engelstalige dingen, die een stuk serieuzer klinken, maar dan heet ik alleen geen wiewat meer. ;)
Daar kan ik wel inkomen, dat je de teksten niet zo goed kan verwoorden in het engels, maar er zijn heus wel mensen die dat wel kunnen, misschien ken je mensen die dat kunnen.... Met serieus bedoel ik ook niet letterlijk serieus, maar ik denk dat een heel nummer dan iets wereldser aandoet.
Maar ik snap het ook wel als je kiest voor nederlands hoor, maar of je dan het grote publiek bereikt? (als je dat wil tenminste)

ik ben begonnen met nummer 3 te downloaden en ik dacht meteen afgrijselijk.
Sorry maar dat was het eerst wat in mij op kwam.
Het is peroonlijk want ik krijg snel dat soort gevoelens als ik Nederlandstalig quasi stuntelige caberet zang voor bij zie komen op tv. Bij mij gaat dan snel de andere zender op.
Met andere woorden niet echt mijn muziek.
Maar bij nummer 1 begon ik het al een stuk leuker te vinden en nummer 2 en 4 ook.
Hoewel ik denk ik geen echte fan van je stem zal worden moet ik zeggen dat het veel knapper in elkaar zit dan dat ik aanvankelijk dacht.
Dus complimenten.:halleluja

Eruk: [ik zie net na het plaatsen dat je tijdens mijn getyp nog wat hebt gepost; het nederlandse is dus gewoon niet je kopje thee?]
ik weet niet of in het engels zingen de liedjes direkt wereldser maakt. heb je het niet eigenlijk over de 'rammelfactor'; dat het wat netter kan allemaal? dat ik in het nederlands de grens niet ver over kom snap ik wel..
op zich is het idee wel grappig maar ik moet het nog eens zien of het me lukt een wiewat-liedje in het engels te krijgen.. ik ken inderdaad wel iemand die erg goed engels kan (die gebruikt woorden waar ik nog nooit van heb gehoord en al helemaal niet weet hoe je ze moet spellen; en mijn engels is niet eens zo slecht) en wellicht ga ik het hem vragen een tekst te vertalen..
bestaat er in het engels eigenlijk ook zo'n 'cabaret achtig' genre? zonder dat het meteen van een stand-up comedian is..? (de engelse spinvis?)
ik zal kijken of ik hier een goede engelstalige track van me kan plaatsen (zal in deze thread worden dan; past nog minder op synthforum denk ik). die gaan meestal wat meer in de richting van Sophia.
En het grote publiek, tja, ik denk niet dat ik ooit veel aan 'hen' zal hebben.. daar ben ik vast te eigenwijs voor.

Exzit: cool dat je niet na tr.3 meteen dacht: 'laat maar'.
en bedankt voor de complimenten. :biertje:

oh ja, en Cozko:
Okee, over spinvis dan; ik vind de vergelijking sowiewso een hele eer, maar ik hoor liever niet dat het een imitatie is!
gelukkig staat je 'imitatie' nog tussen aanhalingstekens ;)

Laatst gewijzigd:
Ik vind het helemaal goed!!:okdan: helmaal mijn 'kopje thee' zeg maar
Ik ben dan ook benieuwd welke kant je uiteindelijk op gaat; meer de 'ik zag je lopen' kant (wat lolbroekeriger) of de 'naam en adres' kant (shit, wat een riff man!! alleen een Fis!?! vet uitgewerkt.)
Zijn er al nummers klaar in je nieuwe setup? ik wil wel ns horen of dat scheelt in je mix/verstaanbaarheid.

Groeten,
Hans-op-Kantoor

Daar ben ik weer ;) met een nieuw liedje :D

Allebei.mp3

'Jazzy' liedje met een heerlijk uit de hand gelopen solo-stuk. Het heeft wel een lekker lente-gevoel denk ik.
En... klinkt het al wat helderder?

Origineel geplaatst door DeWerkendeMan
alleen een Fis!?!
Alleen een Fis. majeur, mineur, mineur-vaag :)

Back