Hey bedankt weer voor alle reacties!! Ga zo door; andere gedachten zijn altijd cool en kunnen een duw in de goede richting geven merk ik!
Okee, over spinvis dan; ik vind de vergelijking sowiewso een hele eer, maar ik hoor liever niet dat het een imitatie is!

Ik heb mijn eerste nederlandstalige liedjes opgenomen voordat ik spinvis kende ('ik zag je lopen', 'naam en adres' en nog wat nummertjes die niet online staan). Ik kreeg toen ik dat aan iemand liet horen ook meteen te horen dat ik op spinvis lijk.
Nou heb ik de cd van spinvis inmiddels in huis en kan ik niet anders zeggen dat er genoeg overeenkomsten zijn maar, naar mijn mening, toch ook genoeg verschillen. En anders; er is toch nog wel ruimte in de Spinvis hoek??
Zolang het gitaar+electronica+nederlandstalig is denk ik dat de spinvis vergelijking toch wel blijft hangen. Maar ik ben er wel bewust mee bezig te zoeken wat mijn sound laat verschillen van die van spinvis; om dat 'eigenaardige' te vinden en een 'wiewat-sound' te krijgen. Ik denk dat dat ff duurt ook, voordat je zelf door hebt wat je eigen 'sound' nou eigenlijk precies is.
'ik zag je lopen' was dus het allereerste liedje dat ik nederlandstalig deed. het is eigenlijk een cover van 'Trojan' van
Cellophane (
sample).
Mijn setup om op te nemen was toen verre van perfect; geen manier om de 'achtergrond' op een koptelefoon te beluisteren tijdens het opnemen (moest dus zachtjes uit de speakers meelopen) en ik had toen crappy speakers (van een sony setje uit 1987). Ik ga denk ik wel een uitgebreide versie opnemen met dat instrumentale stuk orgastisch uitgebouwd.
Mijn setup is nu een stuk beter (actieve monitoren, mixer) en daardoor kan ik de boel een stuk relaxter uitmixen; de zang wat meer naar voren laten komen ('naam en adres' is denk ik moeilijk te verstaan hier en daar), en met nog een beetje meer ar-ti-cu-la-tie

klinkt het al een stuk helder-der-der.
Ik zal ns kijken of een mellotron-, of rhodes-iets mijn positieve instelling kan handhaven, synthesizer 11.
Relaxte tunes op je site! Lekker zwoel.
Origineel geplaatst door Eruk
Ik denk dat als je het in het engels zou zijn, het een stuk serieuzer genomen zou worden.
In het engels even gevat zijn is (mij) schier onmogelijk. Kan jij de tekst van 'ik zag je lopen' in het engels vertalen zodat 'ie precies hetzelfde aanvoelt/aankomt? Ik niet. En zo serieus zijn de teksten in het nederlands toch ook niet?
Maar ik maak ook wel engelstalige dingen, die een stuk serieuzer klinken, maar dan heet ik alleen geen wiewat meer.
Origineel geplaatst door Almeros
Heb je bij 'opstaan' toevallig echt een koffiezetapparaat gesampled? Heb ik ook eens gedaan in deze track
.
Als je een release krijgt gaat iedereen je iig nog meer vergelijken met Spinvis. Misschien moet je nog wat meer eigenaardigs zien te vinden!! Je bent toch niet ook postbode hoop ik??
Ja, lekker pruttelen en sissen doet zo'n koffiezetapparaat. In 'naam en adres' zit ie op het eind ook nog ergens. Leuke track trouwens, de basis (gtiaar en bd combi) lijkt wel een Neil Young nummer. Mooie toeveogingen, al vindt ik de strings op het eind er net een beetje 'op' liggen.
Ik ben geen postbode (gelukkig). Ik heb ook geen zolderkamer maar wel een G4.