Welke mixer als je wilt sequencen met cubasis?

Bubbles

Stamgast
Beste Forumleden,

Ik heb gezocht in verschillende threads, maar niet echt een antwoord gevonden...
Ik wil binnenkort een mixertje kopen om te gebruiken i.c.m. cubasis, dus ik wil sequencen op de computer, en aansturen met een mixer.
Het moet wel een beetje betaalbaar blijven allemaal.
Wil nu nog niet echt tot een aankoop overgaan, maar meel alleen wat informatie inwinnen.
Ik weet er niet zoveel van af, kan iemand mij er meer over vertellen? Is dit uberhaupt wel mogelijk wat ik wil?

Mvg, Bubbles

Re: Welke mixer als je wilt sequencen met cubasis?

Origineel geplaatst door Bubbles

Ik wil binnenkort een mixertje kopen om te gebruiken i.c.m. cubasis, dus ik wil sequencen op de computer, en aansturen met een mixer.
Ik weet er niet zoveel van af, kan iemand mij er meer over vertellen? Is dit uberhaupt wel mogelijk wat ik wil?

Mvg, Bubbles

Dus je wilt je sequencer aansturen met je mengpaneel. Dat zal met een "standaard" mengpaneel niet lukken. Je moet zoeken naar een studio interface als de 01X van Yamaha of het studio pack van Roland. Dan kun je de in's / uit's van de interface gebruiken om audio te mixen, en de faders om (o.a.) je software aan te sturen.

Wat is je budget voor hetgeen je van plan bent?

Nu las ik dat je de tascam dm 24 met de computer kan [dmv firewire] verbinden, kan je dan sequencen in cubase en mixen met de tascam?

Anders zoiets?

http://www.tascam.com/product_info.php?pid=270

Weet niet of iemand hem hier ook heeft (dacht het wel meen ik me te herinneren).
Hij is wel USB dus let even op of daar je computer wel mee overweg kan. USB en meerdere audiokanalen gaat niet altijd even strak bij elke computer.

Maar een losse mixers en geluidskaart combo kan ook evt. Dan heb je geen knoppen om softsynths aan te sturen.

Dus als die mixer digitaal is, dan kan je hem gebruiken om te sequencen?

Er bestaan digitale mixers, hierop kan je bv. ook hardware apparaten aansluiten (zoals een CS1X). Deze mixer bieden nog als extra dat je er in zeker mate Cubase en ander PC programmas mee kan aansturen.

Een goedkope 2dehands optie zou een Tascam TM-D1000 voor je kunnen zijn, moet je voor 400€ kunnen vinden.

Dan heb je de digitale controllers, deze zijn eigenlijk enkel gemaakt om je computer programmas mee aan te sturen (je kan er geen geluid instoppen of uitkrijgen)

Tegenwoordig zijn er ook enkel firma's die kleine controllers aanbieden met een soort van geluidskaartje ingebouwd, Behringer heeft geloof ik zo'n goedkoop controllertje (< 300€)

Bubbles, bedoel je niet dat je je mixer wilt gebruiken om audio-kanalen te mixen om die in cubase vervolgens op te nemen?

Dat aansturen van een sequencer is echt een heel ander verhaal. Ik zelf denk dat je een mixer zoekt.
Misschien moet je je vraag beter omschrijven dan krijg je een passender antwoord.

Groetjes.

aha, ja dat kan.

Dan moet je opletten hoeveel ingangen je geluidskaart heeft. Kan je daar een beetje rekening meehouden met je mixer.
Je vertelde ook dat je SP/DIF op je geluidskaart had? Misschien wil je die in de toekomst ook gaan gebruiken.

Let op dat je een mixer koopt met meerdere main-outs.
Dan kan je 1 stereo out naar je speakers sturen, en de andere stereo out naar je geluidkaart.

Let er ook op dat als je een complete mix via je mixer op gaat nemen dat je dan achter af nog niet veel aan je mix kan doen meer.
Het is wat dat betreft handiger om afzonderlijke tracks op te nemen en die dan verder te bewerken in cubase.

Of wat je ook kan doen is een effectprocessor kopen die ook SP/DIF heeft. Bijvoorbeeld TC Electronics M300
Dan heb je een mooie multieffect met echt wel goede effecten er op + de mogelijkheid om je effectprocessor te gebruiken als extra ingangen op je geluidskaart, waarbij je effectprocessor de AD converter is.

Zo kan je dus 4 audio sporen tegelijk opnemen en die losse opnamen kan je dus nog nabewerken.

Maar goed. Ik ben zelf niet echt op de hoogte van low-budget mixertjes, maar ik wil je even een idee geven van hoe je zou kunnen werken.

succes. (volgens mij zijn de spirit-folio mixers wel redelijk geschikt voor je) maar goed, dat kunnen anderen hier beter vertellen.

Origineel geplaatst door demian
aha, ja dat kan.

Dan moet je opletten hoeveel ingangen je geluidskaart heeft. Kan je daar een beetje rekening meehouden met je mixer.
Je vertelde ook dat je SP/DIF op je geluidskaart had? Misschien wil je die in de toekomst ook gaan gebruiken.

Let op dat je een mixer koopt met meerdere main-outs.
Dan kan je 1 stereo out naar je speakers sturen, en de andere stereo out naar je geluidkaart.

Let er ook op dat als je een complete mix via je mixer op gaat nemen dat je dan achter af nog niet veel aan je mix kan doen meer.
Het is wat dat betreft handiger om afzonderlijke tracks op te nemen en die dan verder te bewerken in cubase.

Of wat je ook kan doen is een effectprocessor kopen die ook SP/DIF heeft. Bijvoorbeeld TC Electronics M300
Dan heb je een mooie multieffect met echt wel goede effecten er op + de mogelijkheid om je effectprocessor te gebruiken als extra ingangen op je geluidskaart, waarbij je effectprocessor de AD converter is.

Zo kan je dus 4 audio sporen tegelijk opnemen en die losse opnamen kan je dus nog nabewerken.

Maar goed. Ik ben zelf niet echt op de hoogte van low-budget mixertjes, maar ik wil je even een idee geven van hoe je zou kunnen werken.

succes. (volgens mij zijn de spirit-folio mixers wel redelijk geschikt voor je) maar goed, dat kunnen anderen hier beter vertellen.

Dus dan heb je niet perse een digitale nodig, als ik het zo goed begrepen heb?

Die Tascam DM24 is 4x zo duur als het budget dus me dunkt dat het geen reele optie is.

Net zoals een Mackie mixer met dat budget. Een behringer mixer heeft een goede prijs/prestatie verhouding.

Dus dan heb je niet perse een digitale nodig, als ik het zo goed begrepen heb?

Als je geluid van hardware apparaten zoals synths etc. in je computer wil krijgen heb je altijd één of andere AD convertor nodig. Dit kan een goedkope geluidskaart zijn met bv. één ingang, zodat je maar één instrument tegelijkertijd kunt opnemen of dit kan een duurdere geluidskaart zijn die meerdere ingangen heeft zodat je bv. 8 instrumenten tegelijkertijd op verschillende sporen in Cubase kan opnemen. Dit is ook mogelijk met een digitale mengtafel (vaak nog duurder), die zet een analoog signaal ook om in een digitaal zodat het rechstreeks de computer in kan.

Je zou bv. via een goedkoop behringer mengtafeltje (analoog, 300€) met bv. 8 ingangen je synths één voor één kunnen opnemen in Cubase via een goedkoop (200€) geluidskaartje met één ingang. Het hangt nl. allemaal vanaf wat jij wil en hoeveel je wil besteden.

<QuincMan :

met een DM24 kan je standaard 16 kanalen tegelijkertijd op aparte sporen in je computer krijgen

Origineel geplaatst door Toon
Als je geluid van hardware apparaten zoals synths etc. in je computer wil krijgen heb je altijd één of andere AD convertor nodig. Dit kan een goedkope geluidskaart zijn met bv. één ingang, zodat je maar één instrument tegelijkertijd kunt opnemen of dit kan een duurdere geluidskaart zijn die meerdere ingangen heeft zodat je bv. 8 instrumenten tegelijkertijd op verschillende sporen in Cubase kan opnemen. Dit is ook mogelijk met een digitale mengtafel (vaak nog duurder), die zet een analoog signaal ook om in een digitaal zodat het rechstreeks de computer in kan.

Je zou bv. via een goedkoop behringer mengtafeltje (analoog, 300€) met bv. 8 ingangen je synths één voor één kunnen opnemen in Cubase via een goedkoop (200€) geluidskaartje met één ingang. Het hangt nl. allemaal vanaf wat jij wil en hoeveel je wil besteden.

<QuincMan :

met een DM24 kan je standaard 16 kanalen tegelijkertijd op aparte sporen in je computer krijgen

wat jij beschrijft wil ik precies!
ik heb en juli@ geluidskaart, geloof van audiotrak.
daar aan wil ik dan een mixer hangen, om vervolgens een voor een de geluiden in cubase op te nemen.
Dank voor de beschrijveing, kon het zelf niet zo goed onder woorden brengen.

Volgens mij heb ik die mackie voor 425 euro op dit forum zien staan. succes in ieder geval!

Back