Spaß mit behringer (FX en buizen)

Vervang de buizen svp wel door Mullard, telefunken, Amperex, Tungsram
new-old-stock. Haal je gauw 10% betere kwaliteit uit je bakkie.

ISPdeRuiter

P.S. het gebruik van verschillende buizen voor verschillende instrumenten
in een mix wil wel eens helpen zeker als het om een high plate voltage design gaat.

in onvervalst nieuw nederlands

Doe es uitleggen :)

Ik heb al hele verhalen over russiche merken en philips buizen gehoord maar hoe steekt het nu in de sokkel?

Waarom heb ik het gevoel dat ik straf heb.:D :gaap:

Maar andere buizen er in kunnen plaatsen dás wel interessant.
Alleen ik ben iemand die als ie iets uit elkaar schroeft en weer in elkaar zet altijd iets over hou.
Buizen zijn toch makkelijk er uit te halen en te vervangen?
(Zat voeger altijd met buizen in oude radio's te klooien en die trok je er zo uit en zette ze er weer in.)
Volgens mij mocht je nooit met je vette vingers direct aan een buis komen en moest het met een doekMaar ik ben niet zo technisch.

Als je ze er heet uit haalt brand je anders je fikken. :)

En bij deze behringers zit er geen ledje achter.

Maar over die buizen. Als er betere zijn OK, maar als ze net zo duur als die bakkies zelf zijn dan is het mij die 10% niet waard hoor.

Origineel geplaatst door ISPdeRuiter

ISPdeRuiter

in een mix wil wel eens helpen zeker als het om een high plate voltage design gaat.

volgens mij zijn deze devices meer ontworpen om buizen op hele lage voltages te laten werken..dus niet modable....denk ik

Maar wel te vervangen.

Alleen zijn er qua merken die ISP opnoemde geen nieuwe meer te koop zo 1,2,3.
Maar nu wordt er beweerd dat sommige merken 2e hands buizen beter zouden klinken dan nieuwe aziatische buizen.

Wie weet dat ik voor 10 a 15€ een setje 2e hansies kan scoren. Moet te doen zijn.
Maar eerst ff kijken wat er nu in zit. Behringer kennende zal het wel cheapo zijn. ;)

Er zijn nog wel degelijk New Old Stock buizen van de grote merken te koop.
New Old Stock wil zeggen; vroeger geproduceerd maar nog nooit gebruikt.
deze komen ook vaak in merkloze witte doosjes, uit de bulkverkoop aan reparateurs
en grote hifi/tv-producenten.
Inderdaad een gebruikte Telefunken kan beter zijn dan een nieuwe chinees of Rus.
Leuke tip voor nederlanders; Philips-buizen met een B (van Blackburn) in het tweede serienummer
(dit is niet het type nummer bv. ECC83, maar de klein gedrukte nummertjes eronder of op de onderkant)
deze werden in de fabrieken van Mullard (UK) gefabriceerd en gelden als zijnde van dezelfde geluids- en
constructie-kwaliteit als deze topbuizen.
Van de momenteel gefabriceerde buizen gelden de J.J./Tesla's uit Tsjechïe als de beste qua geluid en constructie.
Wat betreft het toepassen van verschillende buizen in de pre-amp voor een betere mix: elk merk heeft zijn eigen geluid,
elk type ook- subtiele nuances in frequentie-, compressie-, en vervormingskarakteristieken. Hoewel het hier om kleine
verschillen gaat kan het gebruik van diverse buizen voor bepaalde instrumenten een kleine afwijking geven, waardoor deze
in de mix al meer op zich zelf staan, nog voordat je gaat EQ-en en effecten gaat toepassen.
Voor een mono-instrument kan je dit zelfs verdubbelen op sommige preamps; ga line-in naar de voorversterker links met bv. een Mullard en route de output naar de line input van rechts met een Mullard, sluit de output van rechts aan op je recorder, optimaliseer de gainstructuur; doe het zelfde met twee Telefunkens en het verschil is al beter te horen.
Zo maak je van een preamp een met twee onderscheiden geluiden m.b.v. twee makkelijk te verwisselen onderdelen.
Pas op met gain links & rechts en zet het apparaat uit als je de buizen verwisselt.

Goede buis behoeft geen krans (maar jij wel als je niet oppast met 220V),
ISPdeRuiter

Altijd leuk zo'n oude trhread naar bove te halen.
Nu denk ik eraan om een Mic 100 of 200 te kopen.
Echter ik heb 2 vragen.

Vraag 1. Welke is beter?

Vraag 2. Hoe sluit je dit het beste aan? Instrumen/mic in de in van de Mic 100/200 de out naar de XLR ingang van je mengtafel? Of iets met inserts wat ik hier ergens las.

Hoe aan te sluiten?

Via inserts kan. Met zo'n Y kabel. Evt via een patchbay.
Of anders gewoon tussen je kanaal en je aansluiting. Dat laatste is niet echt praktisch.
En wat dat betreft is een 19" rack versie hiervan wat handiger want dan zit je niet met kastjes en adapters te klooien.

En een Mic200 heeft iets meer mogelijkheden maar qua klank zal het niet bijster veel schelen. En verwacht er ook geen megaresultaten van. Het effect is relatief subtiel.

Origineel geplaatst door fuse
Hoe aan te sluiten?

Via inserts kan. Met zo'n Y kabel. Evt via een patchbay.
Of anders gewoon tussen je kanaal en je aansluiting. Dat laatste is niet echt praktisch.
En wat dat betreft is een 19" rack versie hiervan wat handiger want dan zit je niet met kastjes en adapters te klooien.

En een Mic200 heeft iets meer mogelijkheden maar qua klank zal het niet bijster veel schelen. En verwacht er ook geen megaresultaten van. Het effect is relatief subtiel.

Ik zie in de handleiding van behringer dat in de voorbeelden gewoon ingeplugged wordt in een ingang van de mengtafel niet de insert.
Mijn gedachte was eigenlijk dat het dan nog een keer door een voorversterker gaat.
Ik dacht hoe minder hoe beter vandaar.
Of zit ik er nu helemaal naast?

ik heb de mic 200, prima dingetje. de zzgn. "modeling" standen zijn leuk, de limiter is waardeloos.

P.S. een prima overdrive voor je gitaar !:)

Ik heb de MIC100, die ik gebruik als buizenpreamp voor m'n gitaar. Vanaf de MIC100 gaat het signaal naar de V-Amp 2 (ook al van Behringer) en dan linea recta naar het mengpaneel. Werkt erg goed, het effect is vrij subtiel, maar het geluid wordt er toch echt wel beter van ("dichtgesmeerd").

Origineel geplaatst door Meinte37
Ik heb de MIC100, die ik gebruik als buizenpreamp voor m'n gitaar. Vanaf de MIC100 gaat het signaal naar de V-Amp 2 (ook al van Behringer) en dan linea recta naar het mengpaneel. Werkt erg goed, het effect is vrij subtiel, maar het geluid wordt er toch echt wel beter van ("dichtgesmeerd").

En voor een microfoon een aanrader?

Origineel geplaatst door Exzit
En voor een microfoon een aanrader?
Vast wel! Een ander SF-lid (Rutger19) heeft'em volgens een MIC200 gebruikt voor de vocals van de laatste CD van zijn band (Orpheo) en dat klinkt prima. Omdat de MIC100 niet meer gemaakt wordt, ligt-ie vaak vrij goedkoop nieuw in de winkels.

Origineel geplaatst door elektrovolt
als mic preamp is ie best okay, ik zou zelf een presonus kiezen, klinkt wat minder dof...

Gezien de prijs van een mic200 59 Euro vraag ik me af of een tube T1953 geen betere optie is?
Die staan nu voor 99 euro te koop.
Heb je wel 2 kanalen. Of is dit totaal niet te vergelijken?

heb er een keertje mee gespeeld, was wel een leuk ding maar toch niet echt een heldere klank.
meer een soort dubbele mic100 met meer functies.

maar voor die prijs...

Origineel geplaatst door elektrovolt
heb er een keertje mee gespeeld, was wel een leuk ding maar toch niet echt een heldere klank.
meer een soort dubbele mic100 met meer functies.

maar voor die prijs...

Maar klinkt hij hetzelfde? en worden dezelfde buizien dan gebruikt..

ik heb ze nooit rechtstreeks vergeleken maar ik denk inderdaad dat hij ongeveer hetzelfde klinkt.
hij gebruikt dezelfde buis als de mic100/200: de 12ax7. (van die cheap-ass behringer geen merk dingen)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door ISPdeRuiter

ISPdeRuiter

inderdaad, vervang de behringerbuizen 12ax7 door de Telefunken types en je merkt het verschil: véél warmer en meer karakter -het verschil is volgens mij meer dan 10% ! Maar helaas pindakaas zijn die Telefunkes hard to find, doch soms wel op eBay waar dan vrolijk op los geboden wordt ...

Back