Teisco 110f ervaringen

Prophet

Ouwe rot
Beste synthforumers,

Graag had ik ooit ook eens een teisco 110f in handen gehad voor wat geluiden te fabriceren. Ooit wil ik er wel eens èèn voor een schappelijke prijs.
Heeft er hier iemand ervaring mee waar ik oa voor moet letten tijdens de aanschaf van deze?

Maw, zijn deze bakjes te repareren zoals er onlangs er nog èèn te koop passeerde met een kapotte VCO ?(fabrieks IC's /Chip's die niet meer te krijgen zijn ofzo wanneer kaduk?)

Of een exemplaar dat ruist wantrouwen?

Wie op het synthforum heeft ervaring met dit beestje?

alvast dank voor wat info!

Sander heeft er een.
Ik geloof dat hij de synth niet echt vaak gebruikt.
Als je ze wel eens te koop ziet, zijn ze altijd behoorlijk aan de prijs.

ja die ebay aktion had idd ook gezien, maar daarom nu net ook die vraag, onderaan het artikel staat;

AAAAAAAAAAABER: der sound wird von einem nicht unerheblichen grundrauschen begleitet........ ausserdem ist er absolut nicht mehr stimmstabil, d.h. die 2 oszillatoren neigen zum verstimmen

@Onacid:
volgens de zoekmachine blijkt dat er al wel wat synthformleden hem al wel eens gehad hebben (of nog hebben...)

Ja ik heb er 1 en heb ook een Teisco pagina.

Zover ik weet zijn er niet echt aparte aandachtspunten voor deze synth.
Je moet gewoon zoals bij elke synth controleren of alle toetsen/knoppen het nog doen.

De Aanslag gevoelige pads zullen wel niet meer werken, maar dat komt door ouderdom en is verder geen rede om de synth niet te kopen. Verder misschien een ledje of looplicht, maar das ook niet echt boeiend.

Dat exemplaar waar jij op doelt, is daarvan echt 1 VCO kapot of kan het misschien ook zo zijn
dat een schakelaar/volumeknop vuil/defect is of dat er ergnes een slechte connectie aanwezig is?

Ik weet ff niet zo gauw welke VCO's erin zitten. Maar die info was ik toevallig net aan het achterhalen
voor iemand anders. Dus misschien morgen. Of anders misschien iemand hierop op het forum die het ook wel weet.
In de synt zelf mot ik eerste alles losmaken om het te kunnen zien. In de servicemanual zag ik het zo gauw niet.

De 110 is ook als je em niet gebruikt erg aantrekkelijk om naar te kijken :D

Origineel geplaatst door sander
Dat exemplaar waar jij op doelt, is daarvan echt 1 VCO kapot of kan het misschien ook zo zijn
dat een schakelaar/volumeknop vuil/defect is of dat er ergnes een slechte connectie aanwezig is?

Als er een VCO kaputt is, dan gok ik erop dat er een uA726 het begeven heeft. En da's meteen de zeldzaamste chip die erin zit. Maar ze zijn nog wel te vinden en dan kosten ze zo rond de 30 Euro of iets meer.

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Als er een VCO kaputt is, dan gok ik erop dat er een uA726 het begeven heeft. En da's meteen de zeldzaamste chip die erin zit. Maar ze zijn nog wel te vinden en dan kosten ze zo rond de 30 Euro of iets meer.

eff kijken, in de servicemanual staat vermeld bij de uA-726HC : Tampatur-Controlled Differential Pair
Was dat precies dan? Een onderdeel van de VCO?

eff kijken, in de servicemanual staat vermeld bij de uA-726HC : Tampatur-Controlled Differential Pair
Was dat precies dan? Een onderdeel van de VCO?

De uA726 wordt in synths meestal gebruikt als exponential converter.Dat is inderdaad een onderdeel van de VCO. De belangrijkste eigenschap van de uA726 is, dat ie een ingebouwde temeratuurregeling heeft, waardoor de VCO niet snel zal gaan driften als de omgevingstemperatuur omhoog of omlaag gaat.

Deze chip is veel gebruikt in Moogs, ouwe Rolands en je komt 'm dus ook tegen in Teisco bakken. :)

aha, en weet jij uit eigen ervaring dat dat onderdeel het probleem kan zijn ofzo??
Komt dat zeg maar vaak voor bij dit model, of gewoon in het algemeen?

Ik heb er ook een. Je moet hem als het donker wordt aanzetten met het licht op dim stand, je krijgt dan een lichtshow. Hij is gebouwd als een tank en ziet er rete strak uit. Het geluid is ook super, veel beter dan de 60F die maar 1 VCO heeft. Een beetje schel misschien maar dat is de Syrinx ook en daar klaagt ook niemand over.:)

alvast bedankt voor het delen van jullie ervaring.

nog een vraagje, wat bedoelen ze in het schema met de SYN-20 en die TS-02 x 3 bovenaan?

-->

Attachments

• tech2.zip
    607,9 KB · Bekeken: 95
Origineel geplaatst door Prophet
alvast bedankt voor het delen van jullie ervaring.

nog een vraagje, wat bedoelen ze in het schema met de SYN-20 en die TS-02 x 3 bovenaan?

-->

je mist nog een gedeelte van de schema's.
Download ff opnieuw van m'n site aub. Ik heb het namelijk net aangepast.
Het is nu 1 bestand geworden met alles erin ipv de 3 losse uit verleden. (waarvan 2 er heel lang een link naar zelfde bestand verwees waardoor je dus een deel miste).

Die namen zijn printplaat namen. je ziet in de index tussen haakjes staan welke onderdelen er allemaal op de betreffende plaat zitten.

ja en die nieuwe heb ik uiteraard ook gedownd om eens te zien en in het vooruitzicht later bij de technieker ofzo

weten we dan ook weeral van die SYN benaming....
:okdan:

aha, en weet jij uit eigen ervaring dat dat onderdeel het probleem kan zijn ofzo??
Komt dat zeg maar vaak voor bij dit model, of gewoon in het algemeen?

Dat is inderdaad m'n eigen ervaring met deze chips in het algemeen.

Ik heb met een kennis van mij gebeld (electronica-master-wizzkid) met dit verhaaltje om te vragen of het risico groot is dat deze niet meer te repareren valt en hij zei , in bijna alle gevallen wel. Maar soms ook niet. Dus ik ga de gok maar wagen dacht ik dus.
Heb die Teisco dus overgenomen van Toto, een gast uit Portugal, die Teisco 110f met de manko VCO1 die hier onlangs te koop stond.
Hij is volgens de hoge resolutiefotos te zien wel in een utzonderlijk goede staat voor zijn leeftijd. En de prijs 345 met verzending valt best mee, al blijft het altijd een kleine gok dus.
Maar er is geen haast deze vlug in dienst te zetten zei ik tegen men maatje, heb dan ook nog alle schema's van Sander zijn web (thx sander;) ) zei ik, en dat wil soms ook al wel eens helpen, zei de electronic-wizzkid.
Heb op het net gelezen dat er misschien ook alternatieven bestaan voor uA726HC moest die verbratst zijn en niet direkt te vinden ;) :biertje:
( http://23646.rapidforum.com/topic=102182581997&startid=1 )

Ik laat jullie later het vervolg van dit verhaal zeker weten hier in deze topic.

:yamaha:

hierzo:

hij staat nog altijd in reparatie,
2 x uA726HC zijn weer stuk gegaan na vervanging in VCO1 (VCO2 werkt perfect)
Na wat tips van oa Boemtsjak en Eric synthgoeroes is hij met deze info nu nog steeds bij men reparateur in service voor het namaken van een analoge VCO1 op een klein apart printje met meer Ballen, zodat die fout rondom ergens het VCO1 het niet meer kan laten crashen.

(waarschijnlijk was dit een fabrieksfout van in den beginne, VCO1 was nog 'nooit' iets aan hersoldeerd/hersteld sinds wij hem open hadden. Dat zie je aan het soldeerwerk etc...)

Afwachten dus. Heb geen haast had ik gezegd, ik laat het wel weten. Misschien gaat hij ooit nog naar Eric als mijn vriend het niet kan.

word vervolgd;)

Back