Beats maken

Tha Nav Nekuel

Nieuwkomer
Yo

Ik ben van plan om een beetje met hiphop beats te experimenteren....
Wat heb ik daar voor nodig, niet het duurste van het duurste, maar wel iets waarmee je vooruit kan????
is een roland mc 303 geschikt voor beats maken??? ik heb niet veel verstand vanal die dingen wat ik nodig maar daar wil ik nu graag een beetje achterkomen...

Heb je een PC? Dan kun je beginnen met iets van Fruityloops of Renoise. Heb je meer budget, ga dan voor Reason i.c.m. Cubase of Logic. Dit verhaal ken ik, ik wou hiphop-ritmes maken en via via kwam ik aan een DR-550, later weer ingeruild voor een MC-303, Later naar een W-30, enz. enz. totdat ik een PC kreeg met Fasttracker.Nu gebruik ik Reason en Cubase en het bevalt goed. Met een CDR d'r in en klaar is Klara. Ga je voor standalone, dan zou ik toch voor de wat duurdere mc-505 gaan en anders een MPC. Maar ik was ook blij met m'n MC-303 een hartstikke leuke doos, zeker voor een 2e hands prijsje!

maar reason enzo zijn gewoon software programma's.....
en daar snap al helemaal niks van van die samples enzo....misschien meot ik me ook wel beter orienteren

Loop eens een muziekwinkel binnen. Sla al die gladde verkopers van je af en ga een paar uur met wat dingen lopen uitproberen. Of anders bij vrienden/kennissen of zo.

Maar 2e hands MC303's zijn er plenty te koop en het zijn leuke dingetjes. :)

Neej! Toch geen MC303 voor hiphop! :confused: Ga gewoon voor Reason, leer ermee werken (is echt niet moeilijk, op een paar uur was ik er mee weg, zonder iets van hardware sequencing/sampling enzo te kennen) en je leert dan ook meteen hoe een hardware studio werkt.

Op tweedehands en/of marktplaats staat versie 1 en 2 te koop (150 euro geloof ik..). Samen met een MIDI controller is dit zéér goed te doen!

Of je kan altijd een tweedehandse Akai MPC (sampler/sequencer) op de kop proberen te tikken.
Of de Ensoniq ASR is naart schijnt ook een goed masjien. http://muziek.2dehands.nl/markt/muz_instr/sequencers.html (staat er één aangeboden, wel prijzig..)

Misschien is een mc-505 wel leuk voor je, en kost tegenwoordig 2e hands echt bijna nix meer. Vanaf 300/350 Heb je er al 1 als je een beetje geluk heb.

Hier een demotje van preset patterns die er dus standaard in de mc-505 zitten. Zoals je hoort niet alleen beats maar ook andere leuke bruikbare sounds voor hiphop, Dan kun je nog een hoop meer dan alleen beats maken :)
Soms klinkt de bass een beetje verrot maar dat komt omdat ik m niet lekker door mn mixer heb gehaald. Demotje is ook al paar maanden geleden ff vlug opgenomen zonder verdere bewerking.

http://home.worldfora.com/~resonance/HipHopPresets.mp3

Nee joh, koop gewoon een van die boss samplers, die gebruikt Madlib ook, en die maakt superwrede beats.

Wat ik nog niet snap is waarom Reason én Cubase.

Zijn die dan niet ongeveer hetzelfde concept maar van een ander merk?

Waarom die twee speciaal combineren om Beats te maken.

Wil ik wel weten want ik ben ook op zoek naar een manier om beats te maken en ben er nog niet goed uit hoe dit te doen in Cubase. :stupid

Renoise en (wavelab / soundforge / ofzo) is voldoende.. Pak dan gewoon wat samples van internet of sample je geluidjes van je favoriete hiphop plaatjes (doe wel l33t en sample alle losse geluiden, en geen complete 'loops')
Dan zet je in renoise de swingmode aan, gooi een compressertje en eq-tje op de mastertrack en pruts wat patterns in elkaar. Zet tussen elke pattern een lege, neem het resultaat weer op met soundforge ofzo (tenzij je de geregistreerde versie hebt, dan is het een kwestie van renderen).. en hop: je eigen kant en klare bietjes..

That's my way it is..

Re: Beats maken

Origineel geplaatst door Tha Nav Nekuel
Yo

Ik ben van plan om een beetje met hiphop beats te experimenteren....
Wat heb ik daar voor nodig, niet het duurste van het duurste, maar wel iets waarmee je vooruit kan????
is een roland mc 303 geschikt voor beats maken??? ik heb niet veel verstand vanal die dingen wat ik nodig maar daar wil ik nu graag een beetje achterkomen...

Ik zou voor hiphop sowieso iets nemen waar je je eigen samples in kan gebruiken. Je wil 'n kickdrum van 1 plaat kunnen samplen, een snaredrum van 'n andere plaat, weer 'n ander geluidje van 'n andere plaat, en daar 'n beat mee maken. Zo werkt hiphop in de meeste gevallen, simpel gezegd. Een MC-303 / 505 werkt met ingebouwde samples en is IMHO waardeloos voor hiphop. De Akai MPC serie zijn voor hiphop zo'n beetje de standaard, ik denk dat ze op meer dan 3/4 van alle hiphop platen gebruikt worden. Maar dan moet je met minimaal 700 euro over de brug komen, liefst 900. Hele fijne machines waar je absoluut complete hiphop tracks mee kan maken en jaren op kan blijven werken, maar als je slechts "wat met hiphop beats wil experimenteren" wellicht wat boven je budget.

Voor minder geld is de boss SP-303 een leuke optie. Die zijn tweedehands geloof ik 2-300 euro, en inderdaad, Madlib doet er 'n hoop beats op. De nieuwe versie, de SP-505 staat nu op marktplaats voor 425 euro (vraagprijs). Mocht het allemaal niet bevallen dan kun je 'm altijd weer verkopen, voor ongeveer dezelfde prijs, dat geldt ook voor 'n MPC.

Software is natuurlijk een mogelijkheid, bijvoorbeeld een entry-level sequencer (cubase SL, Logic express) met een softsampler zoals Battery. Dit is alleen 'n economische oplossing als je al 'n computer met geluidskaart hebt. Anders zou je kunnen denken aan 'n tweedehands Atari ST (jawel!), met een rack-sampler zoals 'n Akai S3000xl. Als je helemaal nieuw bent in electronisch muziek maken dan kan de hoeveelheid opties in software een beetje duizelingwekkend zijn.

Ik zou hardware aanraden, omdat dat overzichtelijker is voor een nieuwkomer, in termen van hoeveel je moet leren. Vooral als de sampler en sequencer samen in 1 apparaat zitten zoals bij de MPC of SP303. Zodra je weet hoe je hardware bakkie werkt, kun je je concentreren op muziek maken, en zit je niet dingen te configureren, aan te sluiten, in te stellen of te spelen met de tien miljoen andere mogelijkheden die je software heeft (laat staan meer software installeren!). Hiphop is in principe heel eenvoudige muziek, en dat werkt IMHO het beste als je het op 'n eenvoudige manier benadert. Daarom zijn die MPCs in hiphop ook zo populair: gewoon zitten, samplen, een beat inrammen en gaan!

Laatst gewijzigd:
Thnx voor de reply's en tips!!!
Maar die boss sp 505 kun je daar wel je eigen loops mee creeren en dan je eigen bass en enzo erin. Ik bedoel dat je dan zonder samples ermee een beat kan creeren. Want het is toch ook een soort van drumcomputer?

SP-505 zou ik snel vergeten: ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb ergens gelezen (dacht zelfs dat dat op dit forum was) dat deze een zeer sloppy timing zou hebben. Ook bij het starten van de sequencer (drukt op de play toets) zou het een halve tot een volle seconde duren eer deze effectief start...

Mijn boodschap: eerst uitproberen voor je koopt!

Pfff schei toch uit over madlib en de sp303..... hij heeft ooit geroepen dat ie het leuk vind op op dat stukje speelgoed onderweg wat ideetjes uit te werken........dankzij wat geruchten denkt iedereen nu dat hij alles op de Sp303 heeft gemaakt.

Voor meer discussies daarover kijk maar eens op het stonesthrow forum ;)

Origineel geplaatst door Tha Nav Nekuel
Thnx voor de reply's en tips!!!
Maar die boss sp 505 kun je daar wel je eigen loops mee creeren en dan je eigen bass en enzo erin. Ik bedoel dat je dan zonder samples ermee een beat kan creeren. Want het is toch ook een soort van drumcomputer?

koop fruityloops...
en download alle drum kits van de LM4 (gratis!!! >>> in WAV.) op www.kvr-vst.com (wel ff aanmelden op het forum daar.) je hoeft dus niet de LM4 te hebben ervoor.
en je kan goed uit de voeten met beats.

alle drum computers zijn goed gesampled vind ik persoonlijk, en hier en daar met cooledit / wavelab, zelf een beat geluidje pikken doet ook wonderen.

een toffe software compressor erop loslaten.

ik werk ook nu nog sample gebaseerd en vooral voor beats is fruity een uitkomst.
makkelijke werkstruktuur.

wat je vooral dus NIET moet doen is een groovebox kopen want daar raak
je dus heel snel op uitgekeken. koop een sampler.

een sampler ,een (soft)sequencer ....drumcomputer (attack of check eens de fantastische cm 505 uit programmed by linplug en jawel.................gratis en voor niets, heel crunchy geluiden ...)

Back