Re: Beats maken
Origineel geplaatst door Tha Nav Nekuel
Yo
Ik ben van plan om een beetje met hiphop beats te experimenteren....
Wat heb ik daar voor nodig, niet het duurste van het duurste, maar wel iets waarmee je vooruit kan????
is een roland mc 303 geschikt voor beats maken??? ik heb niet veel verstand vanal die dingen wat ik nodig maar daar wil ik nu graag een beetje achterkomen...
Ik zou voor hiphop sowieso iets nemen waar je je eigen samples in kan gebruiken. Je wil 'n kickdrum van 1 plaat kunnen samplen, een snaredrum van 'n andere plaat, weer 'n ander geluidje van 'n andere plaat, en daar 'n beat mee maken. Zo werkt hiphop in de meeste gevallen, simpel gezegd. Een MC-303 / 505 werkt met ingebouwde samples en is IMHO waardeloos voor hiphop. De Akai MPC serie zijn voor hiphop zo'n beetje de standaard, ik denk dat ze op meer dan 3/4 van alle hiphop platen gebruikt worden. Maar dan moet je met minimaal 700 euro over de brug komen, liefst 900. Hele fijne machines waar je absoluut complete hiphop tracks mee kan maken en jaren op kan blijven werken, maar als je slechts "wat met hiphop beats wil experimenteren" wellicht wat boven je budget.
Voor minder geld is de boss SP-303 een leuke optie. Die zijn tweedehands geloof ik 2-300 euro, en inderdaad, Madlib doet er 'n hoop beats op. De nieuwe versie, de SP-505 staat nu op marktplaats voor 425 euro (vraagprijs). Mocht het allemaal niet bevallen dan kun je 'm altijd weer verkopen, voor ongeveer dezelfde prijs, dat geldt ook voor 'n MPC.
Software is natuurlijk een mogelijkheid, bijvoorbeeld een entry-level sequencer (cubase SL, Logic express) met een softsampler zoals Battery. Dit is alleen 'n economische oplossing als je al 'n computer met geluidskaart hebt. Anders zou je kunnen denken aan 'n tweedehands Atari ST (jawel!), met een rack-sampler zoals 'n Akai S3000xl. Als je helemaal nieuw bent in electronisch muziek maken dan kan de hoeveelheid opties in software een beetje duizelingwekkend zijn.
Ik zou hardware aanraden, omdat dat overzichtelijker is voor een nieuwkomer, in termen van hoeveel je moet leren. Vooral als de sampler en sequencer samen in 1 apparaat zitten zoals bij de MPC of SP303. Zodra je weet hoe je hardware bakkie werkt, kun je je concentreren op muziek maken, en zit je niet dingen te configureren, aan te sluiten, in te stellen of te spelen met de tien miljoen andere mogelijkheden die je software heeft (laat staan meer software installeren!). Hiphop is in principe heel eenvoudige muziek, en dat werkt IMHO het beste als je het op 'n eenvoudige manier benadert. Daarom zijn die MPCs in hiphop ook zo populair: gewoon zitten, samplen, een beat inrammen en gaan!