"Breed" professioneel geluid in FL Studio

91project

Ingeburgerd
Ik geloof dat ik het echt niet meer weet. Hoe kan ik een
realistisch professioneel geluid persen uit FL Studio? Op een één of andere
manier is het resultaat dof en narrow. Het is dus net alsof alle instrumenten
op 1 plaats staan. De breedte en diepte van het geluid ontbreekt.
(Hopenlijk snapt iedereen mijn wazige kromme vraagstelling)

De wide/narrow draaikop lost het niet op. spelen met panning ook niet, en de
stereo enhancher laat het ook afweten. Doe ik iets fout of is FL studio dan toch
niet een geniaal proggie voor de amateur muziekbakker?
Een slechte kwaliteitvoorbeeld kan gevonden worden op http://www.91project.tk

Een simpele vraag. Hoe krijg ik het "geile" effect voor een clear kippenvelmakend
g'luidje á la To become one van Faithless of de Sensation white theme.

Alvast bedankt,

91

Een leuke vraag waar iedereen uiteindelijk hier op dit forum graag het antwoord op wil hebben, ... want dan heb je een hit toch?? :)

Ik ken FL niet verder... maar ik kan je sowieso vertellen dat 1 of andere knop niet de oplossing zal geven. Experimenteer veel en lees veel...

Leuke site... jammer van de banner en javascript fouten en het
'Thou shall not sell the music in any other way
Thou shall not make a profit out of the music in any other way
Thou shall not edit or modify the ID3(2) tag
You may play the music in dancings, clubs, bars etc.
You may share the music on the internet or burn it on CD
You may copy the music'

onderdeel...

Ik krijg het trouwens niet voor elkaar om je muziek te downloaden en af te spelen...

Even op het plaatje clicken om te downen.. staat slecht aangegeven.. :erm:

Re: "Breed" professioneel geluid in FL Studio

Origineel geplaatst door 91project
Ik geloof dat ik het echt niet meer weet. Hoe kan ik een
realistisch professioneel geluid persen uit FL Studio? Op een één of andere
manier is het resultaat dof en narrow. Het is dus net alsof alle instrumenten
op 1 plaats staan. De breedte en diepte van het geluid ontbreekt.
Een simpele vraag. Hoe krijg ik het "geile" effect voor een clear kippenvelmakend
g'luidje á la To become one van Faithless of de Sensation white theme.
Alvast bedankt,91

Ik zou eerst eens nagaan hoe, met wat en waar Faithless hun muziek maakt.
Dit soort resultaten kan en mag je niet verwachten met een doorsnee home-setupje.
De mixtafel die Faithless gebruikt kost waarschijnlijk al dubbel zoveel als heel het huis waar je in woont...

Echter: stel dat je al deze dure spullen morgen thuis zou hebben staan, dan nog heb je geen enkele garantie
omtrent het resultaat. Want naast mooi spul is ook ervaring en talent nodig om tot produkten a la Faithless te komen...

Je moet dus beginnen bij het begin en eerst beschikken over het juiste materiaal.
Er zijn geluidskaarten van 300 euro met 8 in/outs en er zijn er van 2500 voor een simple stereo in-output. Die laaste klinken meestal veel "breder", "dieper" en "vetter" dan de meeste home-user geluidskaarten. Maar het heeft geen zin om zulke spullen te kopen als je dan gaat werken met een Behringer mixer en Alesis monitors. Je keten is zo sterk als de zwakste schakel...

Maar nog eens, al dat materiaal heeft niets te betekenen als je niet de juiste dingen verzint...het laten klinken is meestal de laatste stap. Eerst moet je inhoudelijk de juiste muziekjes maken !

Ik ben niet bekend met FL. Maar wat ik zelf merk en hier op dit forum al veel over 'gesproken' is dat EQ, juiste geluiden kiezen, plaatsing in het stereobeeld etc. heel bealnagrijk is. Daarnaast kun je bijvoorbeeld het programma Izotope gebruiken om je mix te masteren etc. hier zit ook een tool in om je mix breder te maken, etc. etc. Maar zoals al eerder gezegd is blijft het veel en veel expirimenteren en dan denk je dat de mix goed is totdat je hem afspeelt om de HiFi set van je buurjongen...:stupid kan je weer overnieuw beginnen. In ieder geval veel suc6 en gebruik maar eens de Zoek functie want er is hier al veel over gesproken.

Ik ken fruity ook niet echt, maar ik weet dat dat het VST ondersteunt, misschien zijn de interne synths enzo niet zo geweldig en moet je eens een leuke VST plug-in installeren en daar mee aan de stoei gaan.

Dank iedereen, Dan MOET het aan mijn geluidskaart liggen :) :)
Kan iemand mij een goede kaart aanraden? Ik gebruik nu
(shame, shame) een onboard vage audio chip.
Mij Soundblaster live heb ik echter in de cliko geflikkert.
Troep kan ik niet gebruiken. Wat een zooi is dat zeg.
als ik een bak ruis wil horen zet ik mijn tv wel aan en trek
vervolgens de coax hard eruit.
Kan ik voor 300 euro iets fatsoenlijks krijgen? Mijn goal :

- stereo outpoet :)
- geen ruis
- buffertje
- een apparaat waar ik mijn speakers in kan prikken zonder aparte versterker
- een frontpannel is wel fijn

Ik dacht aan een EWS88. zijn er mensen die dit waardeloze troep vinden?
Graag antwoorden met argumenten. dus niet "Kutkaart of vet stoere kikken kaart man."

91!

Laatst gewijzigd:
En joeppie!!! DJ VasC. De plaatsing in het stereoveld en de EQ tunen trekken mijn
mondhoeken al een stukje verder omhoog. :)
Nu nog het buurjongen verhaal oplossen...

Het ligt niet alleen aan je geluidskaart maar ook aan je (monitor)boxen en je technisch nivo van mixen.
Die track van je klinkt leuk maar qua mixage klopt er niet veel van. Wat eruit springt is het gebruik van reverbs, compressie en balans.

Dus dat wordt veel oefenen en luisteren naar platen van oa faithless en horen hoe zij het doen en dat proberen te benaderen. En op internet zoveel mogelijk info verzamelen over gebruik van mixtechnieken etc.

ik vind de antwoorden hier niet echt aanmoedigend voor hem en vind dat er ook veel onzin in zit. met een soundblaster live is niets mis. ok tis geen extreme kwaliteit kaart maar goed wat wil je voor die prijs. Ik doe zelf ook alles nog met die soundblaster (al ga ik wel voor een audiotrak als ik weer eens centjes heb maar ook alleen voor het multitracken etc.)

Wat jij mist is behendigheid om te mixen. Fruity kan ook met VST overweg naar ik meen. Moet je eens wat gratis plugins downloaden. Zal wel even een lijst samenstellen met gratis hele goede effecten die ik ook altijd gebruik. Eerst klonken mijn mixen ook zoals die van jou. Kreeg het gewoon niet recht. Probeerde toen al wel stereopanners enzo maar toch het knalde niet en was gewoon te terughoudend. Tot ik eindelijk eens leerde wat een Compressor was. Een wereld ging voor me open en de mixen gingen leven.

De manier van hoe je effecten schakelt op 1 kanaal is ook belangrijk. Als je meer punch aan je geluiden wil geven (drums bijvoorbeeld) neem je een compressor. Voor wat ruimtelijk inzicht kan je een reverb gebruiken met een of andwere room of drumboot preset ingesteld. Zorg dat je dan eerst je signaal door de compressor laat gaan en dan pas de reverb. ALs je eerst de reverb doet word die ook mee gecompressed waardoor je meer een grand canyon effect krijgt.

http://destroyfx.org/ > deze hebben goede effecten en plugins. Meer de filters etc. dat soort stuff. Klinkt zeker niet slecht en tis gratis (zoals alles in de lijst)

http://www.kjaerhusaudio.com/ mijn $100000 tip. vind dit echt de warmste en beste gratis effecten. Geweldige reverb, chorus en compressor. Die ik overigens op de mastertrack altijd gooi. zitten goede presets in die je altijd nog beetje naar smaakkan tweaken. Vind deze beter als die yamaha final master plugin die ik welliswaar gekraakt geprobeerd had maar gewoon bagger vind. Deze zijn gewoon lekker simpel. Geeft een wat warmer geluid. Beetje analoog achtig. VOoral die EQ is ook erg goed

http://www.voxengo.com > Voxengo maakt zowel commerciele als gratis vst effecten. Hun gratis EQ, Stereo imager etc. zijn erg goed en heb ze ook zelf veelvuldig gebruikt. Die nieuwe tube amplifier is best lekker. Geeft een goed warm geluid aan je kanalen...

http://www.mda-vst.com/ de wereldberoemde gratis MDA plugin series. Heb ze allemaalal eens geprobeert. Vaak via simpele parameters editen. Vaak geen flashy GUI maar wel 100% werkend en gewoon goed. Zitten goede dingen tussen waaronder bijvoorbeeld leuke leslie etc.

probeer deze eens. zoek ook eens wat artikelen op.

http://djbb.dk/floops/index.php?cat=docs

op deze plek staan veel handige pdf bestanden met allerlij onderwerpen. heb ze allemaal eens doorgelezen en je hebt er veel aan vind ik.

Slipperman, je hebt volkomen gelijk! Een maat van me heeft een hiphop track opgenomen, gemixt en gemastert op een P4 met een Audiophile, zonder mixer ofzo, zonder high end monitors. Gewoon headphones en papa's hi-fi speakers. De track is super vet!! Zééér pro gedaan! En die werkt ook met FL studio! En master in Wavelab met Waves limiter en compressor.

Die gast heeft wel een jaartje sound seminar gedaan bij jullie noorderburen. ;) Die is hier overigens lid ook. Eh, Ooms..? :)

Origineel geplaatst door ikke
Slipperman, je hebt volkomen gelijk! Een maat van me heeft een hiphop track opgenomen, gemixt en gemastert op een P4 met een Audiophile, zonder mixer ofzo, zonder high end monitors. Gewoon headphones en papa's hi-fi speakers. De track is super vet!! Zééér pro gedaan! En die werkt ook met FL studio! En master in Wavelab met Waves limiter en compressor.

Die gast heeft wel een jaartje sound seminar gedaan bij jullie noorderburen. ;) Die is hier overigens lid ook. Eh, Ooms..? :)

ik mix af op een behringer hoofdtelefoon die niet eens een neutraal geluid geeft. maar combineer dit ook veel met me 5.1 surround set die wel een goed vol geluid geeft alleen je zit met een sub dus de bass is altijd anders. Als ik me monitoren heb gaan alle mixen gewoon opnieuw. Kzie dit nog als experimenteren :) Maar goed mijn mixen klinken wel aangezien ik ze al eens vaker ter demonstratie etc. heb gebruikt en het gewoon professioneel klonk.

Overigens Cubase SE heeft ook een plugin die Puncher heet. Die is geweldig op drumtracks :)

ik wou luisteren naar je track maar kon hem niet unzippen... :bekdicht: :stupid

voor de rest zal ook veel aan techniek liggen idd en de plugins die je gebruikt.
(ik heb helaas nog geen goeie tips, ben ook nog een noob)

G'lukkig dat ie niet te unzippen is eigenlijk :)
Dit is de eerste site slash forum waar ik mijn site promoot.
En nu het commentaar van velen in mij te hebben opgezogen
ga ik mijn site weer even stiekum off de internet gooien tot
ik iets acceptabels heb GECREATE!!!

Ja....

Ik laat me dus zeker niet ontmoedigen, nee! ik ga lekker prutsen.
En nog eens prutsen. en een doumentje lezen. en compressen
en meer van dat moois.

Zuigt winzip 9 of is het winzip 9 dat zuigt?

IIG moet ik nu fruityloopen.
Thanks voor de feedback. Ik ben hier net een dag en vind het
fijn dat semi-amateurs en semi-pro's de amateur muziekman op weg helpt.

Deze mp3 gaat dus naar de low kwaletie dir. PAF!

nou moe :confused:

Het maakt toch niet uit man! of het nou bagger is of een onontdekt laat meesterwerk
dat van Bach had kunnen zijn. Laat het ons gewoon horen!
Kunnen we misschien nog wat ontdekken dat je kan helpen.

je zei dat spelen met panning niet hielp...
domme vraag misschien, maar al geprobeerd met diverse effectencombo's?
reverb varianten en zo? daar is veel in te stellen.

verder instrument clonen en eentje heel hard links en de andere rechts pannen.
eventueel nog clonen en er dan enkele meer in het midden van het stereobeeld zetten...

paar ideetjes los uit de pols die vermoedelijk iedereen al weet :stupid

alleen... een beetje meer info kan wonderen doen om je verder te kunnen helpen.
En misschien hadden we zo'n dingen ook aan je track kunnen horen.

greetz

cloudy

Back