Ik denk dat je sowieso niet de standaard samples moet gebruiken die in FL zitten, maar je eigen samples, dan zal je in ieder geval een wat breder/mooier geluid krijgen. Naar mijn mening zijn die standaard samples een beetje te droog en te ploep-achtig als jullie begrijpen wat ik bedoel, tenminste toen ik ongeveer een half jaar geleden voor de grap met de laaste versie zat te klooien was dat nog zo. FL zou verder "ongeveer" een gelijkwaardige weergave moeten hebben in vergelijking met Cubase en anderen. Ik zeg ongeveer omdat er volgens mij wel degelijk kleine en niet kleine verschillen zitten in de engines van muziekprogramma's wat betreft de weergave van samples.
Een voorbeeld is bijv. de interne resolutie waarop samples bewerkt en bijv. dingen als een EQ of ander effect berekend worden. Als je nou een 24 bit sample neemt, en die vervolgens intern 24 bit gemanipuleerd wordt, dan is er meer sprake van verminking van je mooie geluid in vergelijking met bijv. een 32 bits verwerking. Hoe hoger de resolutie hoe beter.
Het mooiste voorbeeld om het ff simpel te houden: Kijk maar eens wat voor een verschillen er zijn qua geluid tussen digitale consoles, de een klinkt koud en vlak en de ander (meestal duurdere) weer veel meer eerlijk en open.
Een woord: DSP-precissie
Nou weet ik echt niet precies hoe het met de specificaties van FL zit, maar bovenstaand is volgens mij een van de voornaamste redenen.
Verder ben ik het ook zeker eens dat sommige mensen geluid beter ervaren wanneer het alleen maar iets harder afgespeeld wordt, als je echt kritisch luistert, dan zal je idd tot de conclusie komen dat er eigenlijk "geen" verschil in zit.
Allemaal psychisch!
Ik heb FL zelf nooit wat gevonden, maar denk wel dat je er met enige juiste aanpak zeker wel een (semi)-professioneel geluid uit kan halen. De gebruiker bepaald nog altijd het meeste hoe het eindprodukt zal klinken.
Wees subtiel met onderlinge volumes van tracks, EQ, en zorg er sowieso voor dat de geluiden van zichzelf wel harmonisch bij elkaar passen, als je dit al niet goed aanpakt, dan klinkt je muziek op elk systeem kl#t%h