Vraagjes over Fruityloops, RS7000, MicroKorg etc.

Archaos

podium-duiker
Hallo beste synthers,

Ik zit even met een paar vraagjes waar ik wel eventjes benieuwd naar ben.
Momenteel heb ik een RS7000 en die bevalt mij fantastisch. Nu wil ik me echter ook meer met keyboard-synth gaan bezighouden, aangezien ik hier lessen in volg (toonladders, bekende songs etc). Aangezien mij het wat omslachtig lijkt om ook nog eens een keyboard-synth erbij te gaan kopen (steeds maar weer het afstellen op de RS7000 met midi, performance etc), ben ik wel even benieuwd of Yamaha ook de RS7000 in een soort van keyboard uitvoering heeft? Sowieso ben ik wel benieuwd of er van de RS7000 ooit een opvolger uit zal komen waar meer synth-functies in zitten. In Fruityloops heb je dit ook met zogenaamde 'layers' (kan even geen andere bewoording vinden :confused: ). Leuke combi zou dat trouwens zijn; de RS en FL; de Fruitybox bekt wel lekker...... 8). Ik zit trouwens er nog wel over te dubben om ooit een MicroKorg aan te schaffen. Is zoiets er ook niet met een sequencer of iets dergelijks?
En tot slot nog even; zijn er nog alternatieven voor de Korg Kaos. Heeft Yamaha ook VJ-apparatuur of nog plannen om iets uit te brengen?

Ik weet het ; een hoop vragen :frons: , maar ben zeer benieuwd naar antwoorden.... ;)

De RS is er inderdaad ook in 'keys uitvoering' Dat wil zeggen, de MOTIF serie synths van Yammie kan veel wat de RS kan met nog een zeer goeie synth engine ook.. Ik weet geen details, want ik heb alleen de RS en geen Motif. Dus je zult zelf even een vergelijking moeten maken op een Yammie website ofzo. De motif serie is wel factoren duurder dan de RS hoor!

Misschien is de rack versie van de Motif wel wat voor je? Dan heb je wel nog geen keys, maar wel a helluve synth engine..

Voor de rest weet ik het nie hoor ;)

In ieder geval bedankt Arv ;)
Zal eens even die Motif gaan opzoeken.
Een soort combinatie tussen een MicroKorg en RS lijkt mij ook erg cool, al zal dat wel een fictieve gedachte blijven.......:eureka:

Als jij lessen wil gaan volgen kan ik je vooral - geen - MicroKorg aanbevelen, die toetsen gaan je heel hard tegenvallen. Het instellen valt trouwens best mee, het is alleen dat de meeste VA's geen sequencer hebben en de meeste workstations (want daar kom je dan op) geen VA erin hebben, of je moet voor een Korg Triton-achtig geval gaan met MOSS-expansion, of een Motif met AN-bord.

Tsja; het lijkt me gewoon wat compacter om één workstation te hebben (synth, sequencer, sampler etc). Daarom is de Korg Triton LE 61 wellicht een goede optie. Heb ook nog wat kleinere synths op het oog zoals; Yamaha SY55, S30, Cs6x en de Korg T2. Zijn er hier synthers die deze synths kennen toevallig?

O ja; heb nog even een ander vraagje; weet iemand ook of je met het programma Arkoas ook bezig kunt gaan op je keyboard? (ipv zo knullig op je pc-toetsenbord :frons: )

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Yoozer
Als jij lessen wil gaan volgen kan ik je vooral - geen - MicroKorg aanbevelen, die toetsen gaan je heel hard tegenvallen. Het instellen valt trouwens best mee, het is alleen dat de meeste VA's geen sequencer hebben en de meeste workstations (want daar kom je dan op) geen VA erin hebben, of je moet voor een Korg Triton-achtig geval gaan met MOSS-expansion, of een Motif met AN-bord.

Die MicroKorg lijkt mij bij nader inzien toch niet zo....
Zou een Korg Triton LE (als vervanger van de RS?) dan tot de mogelijkheden kunnen behoren? En hoeveel kost zo'n extra board om te samplen eigenlijk?

Nog even een laatste poging voorlopig (zit trouwens niet echt om antwoorden verlegen hoor, maar tips, adviezen etc kunnen nooit kwaad dacht ik zo); Is het een reële optie om de Yamaha RS te laten vervangen door een workstation die wat breder georienteerd is; zoals de Motif of de Triton? En zou de Triton LE61 met sampleboard tot een redelijke optie behoren? Of moet ik gewoon een andere synth nemen (heb nu een Roland JV-80) waar een sequencer opzit? Zijn hier anders nog tips voor? Ikzelf had oa de Korg T2 en de Yamaha SY-55 op het oog, maar weet eigenlijk niet of dit echt wel een hele goede keuze zou zijn...

Origineel geplaatst door Archaos
Nog even een laatste poging voorlopig (zit trouwens niet echt om antwoorden verlegen hoor, maar tips, adviezen etc kunnen nooit kwaad dacht ik zo); Is het een reële optie om de Yamaha RS te laten vervangen door een workstation die wat breder georienteerd is; zoals de Motif of de Triton? En zou de Triton LE61 met sampleboard tot een redelijke optie behoren? Of moet ik gewoon een andere synth nemen (heb nu een Roland JV-80) waar een sequencer opzit? Zijn hier anders nog tips voor? Ikzelf had oa de Korg T2 en de Yamaha SY-55 op het oog, maar weet eigenlijk niet of dit echt wel een hele goede keuze zou zijn...

denk niet dat er een betere patternsequencer is dan de RS7000..zoiets ga je niet makkelijk in een workstation vinden imho

Ha die Olav Mol(....:yamaha:.... 8) ),

Even een vraagje nog over jouw opmerking; zit er in de Yamaha Motif geen goeie pattern-seq?

.... :bekdicht: ...en nog even ter aanvulling; Wat voor goede alternatieven zijn er uberhaupt voor de RS7000 en MC-909? En welke wellicht voor de Triton en de Motif?

Ha die Olav Mol(....:yamaha:.... 8) ),

Even een vraagje nog over jouw opmerking; zit er in de Yamaha Motif geen goeie pattern-seq?

jawel..check gewoon ff de reviews en de specs

.... :bekdicht: ...en nog even ter aanvulling; Wat voor goede alternatieven zijn er uberhaupt voor de RS7000 en MC-909? En welke wellicht voor de Triton en de Motif?

Op sequencer gebiedt zou ik zo snel echt geen alternatief weten voor de RS7000. Heb hier erg lang naar gezocht maar uiteindelijk toch een RS7000 gekocht.

Origineel geplaatst door olafmol
jawel..check gewoon ff de reviews en de specs

Die Motifs zijn zo duur... =( . Net als die Triton trouwens. Ik hoorde wel dat Soundworld een Triton LE te koop had voor 899 en dat sample-board voor 150. Dat viel me niets tegen toch.....

Die Motifs zijn zo duur... =( . Net als die Triton trouwens. Ik hoorde wel dat Soundworld een Triton LE te koop had voor 899 en dat sample-board voor 150. Dat viel me niets tegen toch.....

Duur zeker....maar de Motif is naar mijn mening wel ongeevenaard.

Sowieso is een RS-7000 totaal iets anders t.o.v. een Motif. De geluiden, de interface enz. Kan je niet vergelijken met elkaar vind ik.
Sequencen kan je met beiden, maar dat wil je gewoon liever met de RS omdat die wat dat betreft als voornaamste reden veel meer "hands on" control heeft en daarmee wat intuïtiever en prettiger werkt.
Wil je dus een RS met een klavier, dan zou ik gewoon een MIDI keyboard of iets in die trand eraan hangen, klaar.

Ik zou zelf niet al mn apparatuur d.m.v. een sequencer als in een triton of motif of wat dan ook willen aansturen omdat dit gewoon k#t werkt. niet overzichtelijk genoeg en al dat gesurf door die verschillende menu's. Je kan dan beter je RS houden, er een leuk herrieapparaat bij kopen en die dan aansturen met je RS.
Het meest ideale vind ik zelf sequencen met de PC met Cubase of Nuendo ofzo, dan heb je het beste overzicht en de meest denkbare functies, maar jah, das weer een kwestie van smaak, het is maar net wat je wilt.

Alternatieven voor triton en motif zijn moeilijk op te noemen, we kunnen tig apparaten gaan opnoemen maar daar schiet je weinig mee op. beter ff lekker gezellie een daggie uit naar de muziekwinkel en testen maar! Smaken verschillen toch?

Ik heb volgens mij ooit ergens gelezen in een of andere discussie met yamaha dat er geen vervolgmodel ontwikkeld zou worden voor de RS, maar ik weet natuurlijk niet zeker of dat echt zo is.

Succes drmee!

Smaken verschillen zeker. Heb ook ergens gelezen dat de RS7000 geen jongere broer ging krijgen. Best jammer....maar ach....

Ikzelf heb jaren met Logic Audio gewerkt maar kon door de switch naar Mac niet meegaan en werd geforceerd Cubase te gebruiken. Cubase is echter niet echt mijn tool en ik verlangde reeds lange tijd terug naar de tijden waarin ik de QY700 gebruikte. Na eerst een Rm1x aangeschaft te hebben heb ik nu toch een Rs7000 gekocht.

Inderdaad smaken verschillen.... Mijn smaak ligt momenteel niet meer bij software sequencing....maar dat kan vrij snel weer veranderen.

Als ik dan toch besluit om de RS te houden en af te zien van die Triton of Motif, dan zou ik wel een andere synth willen gaan aanschaffen; eentje met (pattern?) sequencer (tips zijn welkom... tot ca 400 Euro..... :frons: ). Heb momenteel zelf een Roland JV-80; erg mooie synth, maar zonder seq dus; da's wel jammer dus.
Wat ik van Cubase zo goed vind is die editing van midi-files; wanneer je iets hebt ingespeeld kun je dit hierin nauwkeurig aanpassen. Helaas heb ik echter al sinds september vorig jaar problemen met mijn pc gehad en daardoor moest ik die steeds wegbrengen. Regelmatig geen Cubase dus.....grrrrr. En met de RS ben ik sindskort eigenlijk meer gaan sequencen met externe synths (moest ook wel; zonder die Cubase). Verder werk ik met de RS wel prettig en maak met veel plezier vele patterns etc. Alleen die Song-mode blijf ik mee klooien met opnemen enzo; weet iemand hiervan wat meer af wellicht?

.
Alleen die Song-mode blijf ik mee klooien met opnemen enzo; weet iemand hiervan wat meer af wellicht?

Euuuh, ja..... maaaar euuuh je zou ook eens de handleiding kunnen gaan lezen :). Heb je de nederlandse al? Dat leest natuurlijk voor velen ff net wat makkelijker weg, kan je evt. bestellen bij je lokale synthboer of als PDF downloaden:

RS-7000 manual NL PDF

Waarom wil je eigenlijk in ieder apparaat een sequencer hebben? zoals je zegt over je JV, das toch nie handig om allemaal sequencers tegelijk te gebruiken of ben ik nou gek? dingen zoals die JV en de meeste synths moeten juist extern aangestuurd worden, meestal gebeurt dat door "1" master sequencer wat dus nogmaals, je RS zou kunnen zijn of een PC.

Nogmaals succes verder!

Back