Geluidskaart Audigy 2

SlicerXXL

Nieuwkomer
Omdat ik vooralsnog een Sounblaster Live Value! in mijn PC heb zitten die niet meer dan 7 kanalen tegelijk in Logic aankan denk ik erover een betere geluidskaart aan te schaffen. Helaas heb ik hier slechts een beetje verstand van en dus kan ik nog niet zo goed bepalen wat voor kaart dit moet gaan worden.

Aangezien de Audigy 2 wel goed geprijsd is zit ik eraan te denken om deze kaart aan te schaffen. Is dit not-done of doe ik hiermee goede zaken?

aangezien ik je pc setup een beetje ken zou ik eerder investeren in meer RAM en processorsnelheid...die zeven kanalen liggen niet aan je soundcard...

bedenk vooral wat je precies voor eisen stelt aan de geluidskaart..

Wellicht krijg je dit antwoord heeeeeel vaak hier, dus laat ik dan maar de 1e zijn. Maar als je de zoekfunctie gebruikt dan kom je heel veel antwoorden tegen, bijvoorbeeld:

Optie 1
Optie 2
Optie 3

Zelf heb ik nu de EMU 1212m en deze bevalt erg goed. Hij is getest in het SOund on SOund nummer van juni.

Suc6 ermee :mega:

Re: Geluidskaart Audigy 2

Origineel geplaatst door SlicerXXL
Omdat ik vooralsnog een Sounblaster Live Value! in mijn PC heb zitten die niet meer dan 7 kanalen tegelijk in Logic aankan denk ik erover een betere geluidskaart aan te schaffen. Helaas heb ik hier slechts een beetje verstand van en dus kan ik nog niet zo goed bepalen wat voor kaart dit moet gaan worden.

Aangezien de Audigy 2 wel goed geprijsd is zit ik eraan te denken om deze kaart aan te schaffen. Is dit not-done of doe ik hiermee goede zaken?

Soundblasters waaronder ook de Audigy zijn gamers kaarten en niet bedoeld om muziek mee te maken. Koop alsjeblieft een professionele geluidskaart (hoeft echt niet heel duur te zijn) met behoorlijke ASIO drivers. Voor suggesties zou ik idd even beginnen met de zoekfunctie te gebruiken.

oh, en kijk ook even hier voor de 10 reasons not to use Sounblaster

Origineel geplaatst door hansbakker
aangezien ik je pc setup een beetje ken zou ik eerder investeren in meer RAM en processorsnelheid...die zeven kanalen liggen niet aan je soundcard...

bedenk vooral wat je precies voor eisen stelt aan de geluidskaart..

Ik ken niet echt veel van computerhardware (of software) maar toen ik overschakelde van een soundblaster audigy naar echo mia, kon mijn PC opeens makkelijk 20 audiokanalen tegelijk aan, terwijl bij de soundblaster het boeltje al begon te stotteren bij 10 tracks ...

Het is alleszins geen weggegooid geld wanneer je besluit een goede dedicated ("pro") soundcard te kopen. Je zal direct merken dat je sound erop vooruitgaat. En laat die soundblasters maar liggen voor de gamers ...

Ik bezit een Audigy 2 Platinum en ik heb nooit problemen ermee(binnen Cubase sx en Reason 2.5) , prima werkend kaartje. Alleen beperkt tot 24 bit>48000 Khz. IPV. 24 bit>96.000!
Als je het voor een leuk prijsje kunt krijgen, GAAN zou ik zeggen.

Uit interview met Seda (zie Interviews):

5. Ik daar de Audigy tussen je set-up staan. Word veel afgekraakt en bestempelt als niet goed genoeg. Maar als je de specificaties van de Audigy bekijkt (bv: signaal ruisverhouding) dan is daar toch niks mis met! Wat zegt u ervaring met de Audigy? [Flatron]

Heel erg goede ervaring mee, ook omdat het zeer compatible is. Ik had vroeger andere kaarten in de computer zitten, maar daar had ik met nieuwere versies direct X meteen problemen mee. Ook die drivers werden nauwelijks ge-update en als dat gebeurde werkte de oude setup vaak niet meer. Duurdere kaarten hebben vaak het probleem dat minder mensen ze kopen, en daarom hebben die bedrijven minder menskracht en geld om drivers snel en goed aan te passen.

nou, als Seda het zegt....

Origineel geplaatst door LOWtense
Ik bezit een Audigy 2 Platinum en ik heb nooit problemen ermee(binnen Cubase sx en Reason 2.5) , prima werkend kaartje. Alleen beperkt tot 24 bit>48000 Khz. IPV. 24 bit>96.000!
Als je het voor een leuk prijsje kunt krijgen, GAAN zou ik zeggen.

Uit interview met Seda (zie Interviews):

5. Ik daar de Audigy tussen je set-up staan. Word veel afgekraakt en bestempelt als niet goed genoeg. Maar als je de specificaties van de Audigy bekijkt (bv: signaal ruisverhouding) dan is daar toch niks mis met! Wat zegt u ervaring met de Audigy? [Flatron]

Heel erg goede ervaring mee, ook omdat het zeer compatible is. Ik had vroeger andere kaarten in de computer zitten, maar daar had ik met nieuwere versies direct X meteen problemen mee. Ook die drivers werden nauwelijks ge-update en als dat gebeurde werkte de oude setup vaak niet meer. Duurdere kaarten hebben vaak het probleem dat minder mensen ze kopen, en daarom hebben die bedrijven minder menskracht en geld om drivers snel en goed aan te passen.

Hahahaha!!!

Goed, en nu weer ff serieus. Als muziek maken op z'n minst een beetje een leuke hobby voor je is, doe jezelf dan een plezier en koop een A-merk ASIO kaart... Een Audiophile of een Delta44 (of wat meer budget een Terratec Phase) oid kost geen drol en klinkt en presteert in een hele andere league dan die Creative consumer dingetjes...

Kijk even in de Sound on Sound van juni (zoals al eerder geschreven), daar krijgt de Emu kaart een erg goede beoordeling. Er zitten overigens dezelfde A/D converters in als in de Digidesign 192 (ofzo).

Ben zonet naar mijn vaste PC dealer gestapt :walker: en heb gevraagd naar een Terratec DMX6 fire lite of een Audiophile 24/96. Na het lezen van een aantal topics heb ik deze eruit gepakt. Zijn dit de goede keuzes of zijn er nog betere? Ik zit nog nergens aan vast dus kan alles nog wijzigen.

Daarnaast ook nog de vraag, tja ik ben echt een leek op dit gebied (niet voor niets dat ik forumlid ben geworden), of gamen daarnaast geen problemen oplevert met een dergelijke professional soundcard. Is zo'n geluidskaart wel voldoende compatibel voor gamen in het algemeen... of moet ik dan weer terug naar de Audigy 2? (Niet dat ik zoveel games speel, maar een potje netwerken is altijd wel lekker).

Ook meer geheugen en een snellere processor / moederbord / geheugen (meer) ga ik proberen te betalen (ik luister Hans :) ). Helaas wordt het geheel wel weer wat duurder zo :stupid.

Nog steeds het belangrijkste probleem is: ''ik moet meer kanalen tegelijk kunnen spelen in Logic". Is het bovenstaande nu de beste oplossing hiervoor of kan het goedkoper?

Een hoop vragen dus....

Huidige systeem: P3 933 Mhz met Creative Sounblaster Live! Value en 512 mb intern geheugen.

Dit zijn geen slechte kaarten als ik de reviews mag geloven, maar kijk ook maar eens naar een emu 1212m. Deze heeft namelijk zeer goed A/D convertors en een onboard DSP chip. De kaart heeft onboard effecten (delay, reverb, flanger etc.) Het voordeel van de DSP aanpak is dat de effecten uitgerekend worden (realtime) op de geluidskaart en snoepen dan niet van je CPU power.

EMU 1212m link

Ik zeg het is de moeite waard om hier te kijken, maar die andere kaarten zijn ook perfect hoor. Ik speel zelf eigenlijk nooit spelletjes en weet dan ook niet of de kaart problemen oplevert met gamen.

Misschien als ik de precieze melding geef uit Logic dat iemand hier weet wat het beste is:

PC AV System Overload: THe audio engine was not able to process the data in time..

Het belangrijkste is dat ik deze melding zo snel mogelijk weg krijg en fatsoenlijk al mijn tracks tegelijk kan draaien.

Ga even zoeken op het forum maar interessante onderwerpen zoals geluidskaarten en het upgraden van computers voor muziekdoeleinden.

Daar is al heeeeeeel veel interessante info over te vinden. ;)

Re: Re: Geluidskaart Audigy 2

Re: Re: Geluidskaart Audigy 2

Origineel geplaatst door King of Snake
Soundblasters waaronder ook de Audigy zijn gamers kaarten en niet bedoeld om muziek mee te maken. Koop alsjeblieft een professionele geluidskaart (hoeft echt niet heel duur te zijn) met behoorlijke ASIO drivers. Voor suggesties zou ik idd even beginnen met de zoekfunctie te gebruiken.

oh, en kijk ook even hier voor de 10 reasons not to use Sounblaster

Ik hoor zulke verhalen vaak, en moet er op reageren.
Het klopt gewoon niet.
Ik bedoel, het verschil tussen een WAV en een MP3 is 67000 % keer meer hoorbaar dan een verschil tussen een Audigy en een meer professionelere kaart.
Ik heb een Audigy gehad, heb nu een dure prof. kaart, en het verschil is gewoon niet hoorbaar. Wel meer stereo spectrum en de latency is lager.
Met mijn Extigy kreeg ik zelfs een luxe mooie AFSTANDSBEDIENING! Wat een service, lieve Creative.

Ik ben U dankbaar, en laat ze maar zeuren.
Scoor een Audigy, hij is perfect. SUPER ASIO drivers!

Uwer NATON R.

Re: Re: Re: Geluidskaart Audigy 2

NOFI, of wel, dat mag je zelf uitmaken, maar als je geen verschil hoort tussen een Audigy en bijv. een RME of MOTU, dan heb je poep in je oren of is alles wat na je geluidskaart komt poep.

Het vergelijken van Audigy en de eerder genoemde merken is zinloos, daarover hoef je ook niet te discusseren... Je kan wel een discussie voeren of het voor iemand persoonlijk zin heeft om te kiezen voor een pro- of een consumerkaart, maar dat is een heel ander verhaal.

Als voor jou een afstandbediening daadwerkelijk meeweegt in je oordeel dan zou ik idd lekker voor die Audigy gaan, want dan hoef jij helemaal geen pro kaart...

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Ik hoor zulke verhalen vaak, en moet er op reageren.
Het klopt gewoon niet.
Ik bedoel, het verschil tussen een WAV en een MP3 is 67000 % keer meer hoorbaar dan een verschil tussen een Audigy en een meer professionelere kaart.
Ik heb een Audigy gehad, heb nu een dure prof. kaart, en het verschil is gewoon niet hoorbaar. Wel meer stereo spectrum en de latency is lager.
Met mijn Extigy kreeg ik zelfs een luxe mooie AFSTANDSBEDIENING! Wat een service, lieve Creative.

Ik ben U dankbaar, en laat ze maar zeuren.
Scoor een Audigy, hij is perfect. SUPER ASIO drivers!

Uwer NATON R.

Origineel geplaatst door SlicerXXL
Daarnaast ook nog de vraag, tja ik ben echt een leek op dit gebied (niet voor niets dat ik forumlid ben geworden), of gamen daarnaast geen problemen oplevert met een dergelijke professional soundcard. Is zo'n geluidskaart wel voldoende compatibel voor gamen in het algemeen... of moet ik dan weer terug naar de Audigy 2? (Niet dat ik zoveel games speel, maar een potje netwerken is altijd wel lekker).

Moet geen probleem zijn. Ik speel ook gewoon games met geluid via mijn Creamware Pulsar. Je hebt alleen niet meer dingen als surround geluid en al die andere games-specifieke audio standaarden (EAX en zo)

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg

ik hoop dat je een grapje maakt. ;) Een afstandsbediening bij je geluidskaart? Dan lijkt me het toch wel duidelijk waar zo'n kaart wel en niet voor gemaakt is.

Re: Re: Re: Re: Geluidskaart Audigy 2

Re: Re: Re: Re: Geluidskaart Audigy 2

Origineel geplaatst door King of Snake
ik hoop dat je een grapje maakt. ;) Een afstandsbediening bij je geluidskaart? Dan lijkt me het toch wel duidelijk waar zo'n kaart wel en niet voor gemaakt is.

ben bang dat het geen grapje was =) maar ja wat is wijsheid peins ... peins .... met 150 euro meer heb je zo oneindig veel keus in nieuwe en gebruikte kaarten die veel meer bieden dan lui gebruikers gemak :duivels:

en alleen al het idee dat creative kaarten maakt voor muziek fnatan vind ik op dit moment niet echt geloofwaardig

Back