Geluidskaart Audigy 2

Re: Re: Re: Re: Geluidskaart Audigy 2

Re: Re: Re: Re: Geluidskaart Audigy 2

Origineel geplaatst door King of Snake
ik hoop dat je een grapje maakt. ;) Een afstandsbediening bij je geluidskaart? Dan lijkt me het toch wel duidelijk waar zo'n kaart wel en niet voor gemaakt is.

Er klopt iets niet in je logica.
Het geeft wel aan waar de kaart wel voor gemaakt is.
Maar het geeft niet aan waar de kaart niet voor gemaakt is.

De core is door EMU gemaakt, en die gasten zijn meer thuis in muziek dan in gaming.

Niet zo snob zijn.

Kijk ook eens naar de reviews van deze kaarten.

Als deze bij een groepje consumenten (gamers) kaarten staan dan komen ze vaak als beste uit de bus. Want om te gamen zijn deze kaarten heel goed.

Maar staat hij bij het groepje muziekanten kaarten dan eindigen ze vaak laatste of in de middenmoot (als er nog slechtere merken meedoen).

En dat betekend dat ze niet slecht zijn voor de arme student die naast gamen ook nog een beetje muziek wil maken. Maar als je wat meer kwaliteit wenst dan weet je gewoon dat er nog zat beters te koop is. (Voor een hogere prijs)

En waarom zijn nu die Emu kaarten (eigenlijk ook gewoon Creative Labs maar goed) zo interessant is dat omdat ze qua prijs heel scherp zijn toav hun concurrenten en ze speciaal gemaakt zijn om muziek mee te maken en dus er primair gelet wordt op geluidskwaliteit.

ik denk dat je je een beetje vergist als je denkt dat je niet serieus muziek kunt maken met een soundblaster.

het ligt natuurlijk aan je werkwijze, maar een goede muzikant heeft geen high tech apparatuur nodig om goed klinkende muziek te maken. als je er niets van kunt, dan gaat een dure geluidskaart je niet helpen.
ik hoor het bewijs daarvan maar al te vaak.

je moet iets kopen dat past bij je werkwijze, en niet iets dat volgens de 'experts' beter zou moeten zijn en daar je werkwijze op aanpassen. als de oorspronkelijke schrijver in deze thread nu een sblive heeft, dan heeft hij zichzelf ongetwijfeld al een bepaalde werkwijze aangemeten, en wil hij daar op voortbouwen.
dat zal eerder inhouden dat hij niet alleen een lowpass filter wil, maar ook andere soorten.. meer routing mogelijkheden.. meer kanalen.. dat soort dingen.

het is een beetje lame om maar te blijven hameren op de crappy ad/da converters op de kaart. als het goed is werk je tegenwoordig toch vrijwel helemaal digitaal, dus is de enige plaats waar naast het monitoreren da conversie plaats zal vinden op de plek waar de master voor vinyl gemaakt wordt, of bij de uiteindelijke luisteraar thuis of in de auto (als het een cd betreft).

ik deel jouw eindconclusie dat een audigy2 geen goede keus is, maar om totaal andere redenen.
het is geen goede keus omdat SlicerXXL er nauwelijks op vooruit zal gaan ten opzichte van de sblive.
alleen de geluidskwaliteit zal ietsje verbeteren bij het monitoren (als je de analoge uitgangen gebruikt)
niet echt spannend dus.

De beats van Osdorp Posse worden ook met een soundblaster gemaakt

En als je in dat interview even verder leest komt dit omdat de persoon hiermee het beste uit de voeten kan (en dat het een PC n00b is).

Voor mezelf weet ik dat ik met alleen een Audigy ook muziek kan maken.
Maar als het over mixen gaat dan weet ik ook wel zeker dat ik met wat ik nu heb een veel betere kwaliteit van geluid kan behalen dan met een Audigy.
En omdat de monitoring klopt en omdat ik een mix van hard en software gebruik.
Het heeft zeker invloed op het creatieve proces maar de basis blijft uiteraard altijd gelijk.

En daar wordt in testen in muziekbladen ook wel rekening gehouden. Misschien dat het cijfertjesn**ken teveel de overhand heeft wellicht.

En je moet helemaal niets en iedereen is vrij om te doen en laten wat ze willen. Maar je mag als daar om gevraagd wordt je mening geven en daarbij blijf ik dat mensen beter uit zijn met alternatieven als het gaat om muziek maken.

En het woordje snob zou ik in deze context vervangen voor perfectionist. ;)

Re: Re: Re: Re: Re: Geluidskaart Audigy 2

Re: Re: Re: Re: Re: Geluidskaart Audigy 2

Origineel geplaatst door NiFF
Er klopt iets niet in je logica.
Het geeft wel aan waar de kaart wel voor gemaakt is.
Maar het geeft niet aan waar de kaart niet voor gemaakt is.

mwa, zo'n kaart wordt toch met een specifieke doelgroep en toepassing in de markt gezet. Dat je hem daarnaast ook voor andere doeleinden kan gebruiken doet aan mijn logica niets af. :)
Zoals ik al zei speel ik ook games op mijn Creamware kaartjes (waar overigens géén afstandsbediening bij zat ;))

De core is door EMU gemaakt, en die gasten zijn meer thuis in muziek dan in gaming.

Niet zo snob zijn.

dat zegt natuurlijk heel erg weinig. Veel bedrijven in de audiobusiness hebben zo hun verschillende produktlijnen voor professioneel en consumer gebruik. Er is geen enkele reden om ook maar iets over de kwaliteit van deze core aan te nemen puur en alleen aan de hand van het feit dat het door EMU gemaakt is. (maar je trekt er wel weer klanten mee :)) En hoezeer deze core bepalend is voor het totale geluid is ook de vraag. Daar komt nog meer bij kijken denk ik zo.

En een snob ben ik echt niet. Het maakt mij niets uit of iemand nou met een Soundblaster of iets anders aan de gang gaat. Net als ieder weldenkend mens ben ik meer geinteresseerd in het eindresultaat.

ik denk dat je je een beetje vergist als je denkt dat je niet serieus muziek kunt maken met een soundblaster.

het ligt natuurlijk aan je werkwijze, maar een goede muzikant heeft geen high tech apparatuur nodig om goed klinkende muziek te maken. als je er niets van kunt, dan gaat een dure geluidskaart je niet helpen.
ik hoor het bewijs daarvan maar al te vaak.

Tsja, zulke open deuren kunnen we allemaal wel intrappen, maar daar ging de discussie niet over. Het ging erover of een Soundblaster technisch- en kwaliteitsgewiijs kan concurreren met professionele alternatieven.

Ook vind ik het idee dat iemand door het gebruik van een Soundblaster een bepaalde "werkwijze" zou hebben ontwikkeld waardoor je beter niet over kunt stappen op iets professioneels om eerlijk te zijn nogal vergezocht, maar goed.

Origineel geplaatst door SlicerXXL
Misschien als ik de precieze melding geef uit Logic dat iemand hier weet wat het beste is:

PC AV System Overload: THe audio engine was not able to process the data in time..

Het belangrijkste is dat ik deze melding zo snel mogelijk weg krijg en fatsoenlijk al mijn tracks tegelijk kan draaien.

je gebruikt nu dus geen ASIO...onder audio - audio hardware en drivers heb je 2 tabbladen audiodrivers..de eerste staat nu ingeschakeld..bij de tweede kan je je ASIO gedeelte inschakelen. Die Audigy kost echt helemaal nix meer, als je verder geen synths hebt zijn goeie convertors en een goeie signaal/ruis verhouding belangrijk..die van de audigy zijn prima, en hou er rekening mee dat je misschien veel liever geld aan een ander stukje hardware wil gaan uitgeven als bv een controller..

Momenteel heb ik dan ook geen Asio Drivers voor Logic. Gisteren heb ik er een gedownload die geschikt was voor de Sounblaster Live, maar helaas heeft dat niets verbeterd (geen geluid meer). Waarschijnlijk verkeerde drivers toch. Ik zal op het internet nog wel even zoeken naar Asio Drivers.

Wat ik precies verder ga doen daar ben ik nog niet over uit.. Toch neig ik nog het meeste naar een Audigy, omdat, zoals Niff zegt, ik het meeste ervaring heb met Soundblasters. Als ik nou zo'n high end kaart koop er er niet mee uit de voeten kan dan ben ik ook nog niet veel verder, immers. (Dat stuk over 'het gewend' zijn dat vind ik trouwens zo gek nog niet)

Wat ik je zeker aan kan raden is om eens een (betere) muziekwinkel binnen te stappen en daar eens rond te kijken wat er qua 'betere' geluidskaarten zoal is. En je niet in laten pakken door een snelle verkoper.

En een muziekgeluidskaart is helemaal niet zo geavanceerd qua gebruik als je mocht verwachten hoor. Sterker nog als je de software die erbij zit installeerd dan vind ik dat stukken handiger dan al die programma's en fancy schmanzy zooi die je bij de Audigy's krijgt.

Dus gewoon installeren. In je sequencer de goeie ASIO drivers instellen en configureren en je hoeft er nooit meer naar om te kijken in prinicipe.

Maar als je dus de verschillen goed weet dan is het denk ik voor jouw veel duidelijker om je keuze te maken.

Momenteel heb ik dan ook geen Asio Drivers voor Logic. Gisteren heb ik er een gedownload die geschikt was voor de Sounblaster Live, maar helaas heeft dat niets verbeterd (geen geluid meer). Waarschijnlijk verkeerde drivers toch. Ik zal op het internet nog wel even zoeken naar Asio Drivers.

Wat ik precies verder ga doen daar ben ik nog niet over uit.. Toch neig ik nog het meeste naar een Audigy, omdat, zoals Niff zegt, ik het meeste ervaring heb met Soundblasters. Als ik nou zo'n high end kaart koop er er niet mee uit de voeten kan dan ben ik ook nog niet veel verder, immers. (Dat stuk over 'het gewend' zijn dat vind ik trouwens zo gek nog niet)

Een 'pro' kaart is over het algemeen tamelijk foolproof. Je pakt 'm uit, propt 'm in je pjoeter, je installeert de drivers en gaan met die banaan... En als je er niet uitkomt zijn wij er altijd nog :D

ik vind dit toch een vreemde voorstelling van zaken. Hoe kun je nou "ervaring hebben" met een Soundblaster? Zo'n ding zit gewoon in je computer en er komt geluid uit, daar komt niks aan ervaring van jou als gebruiker bij kijken. Qua installatie en werking zit er geen verschil tussen een Soundblaster of een pro-kaart. Bij het gebruiken van een pro geluidskaart gaat het er vooral om dat de kwaliteit van de hardware en de drivers beter is. (behalve als je zoiets als een Creamware neemt waar je wel te maken hebt met een bijkomend softwarepakket).

ik heb een uitstekend, geniaal gehoor. Ik denk zelfs dat ik de meesten hier wel RUIM overtref qua dynamisch spectrum.
Trouwens, alles wat ik lees overtuigt me gewoon niet. Voor geen meter. Ik moet er, helaas, hard om lachen!

Het is m.i. gewoon geneuzel, of onmacht, of vooroordeel. Jaloezie? Yep. dat is het.
Ik heb nu alweer spijt om te posten. Ga liever je mix-capaciteiten ontwikkelen of zoiets.. ach ja.

heel, heel veel suc6 met uw muziek.
.
* SLAPS himself for posting again in this forum.

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
ik heb een uitstekend, geniaal gehoor. Ik denk zelfs dat ik de meesten hier wel RUIM overtref qua dynamisch spectrum.
Trouwens, alles wat ik lees overtuigt me gewoon niet. Voor geen meter. Ik moet er, helaas, hard om lachen!

Het is m.i. gewoon geneuzel, of onmacht, of vooroordeel. Jaloezie? Yep. dat is het.
Ik heb nu alweer spijt om te posten. Ga liever je mix-capaciteiten ontwikkelen of zoiets.. ach ja.

.

Och och... Naton heeft nog steeds verstopte oren en denkt door de koorts dat hij het allemaal weet. Neem nog een paracetamolletje of 2 en ga nog even lekker liggen.

Nee, even serieus...
Ik moet toegeven, ik ben inderdaad vreselijk jaloers op iedereen met Creative hardware. Eigenlijk heb ik altijd als een soundblaster willen hebben en de Audigy is voor mij de ultieme natte droom op het gebied van professionele geluidskaarten. Ik snap ook niet waarom ik dat ding niet allang in m'n pc heb hangen. Is er misschien iemand die mijn totaal overbodige Motu 828 mk2 tegen een Audigy wil ruilen? Je zou me zo gelukkig maken. Eindelijk een kaart die alles heeft; superieure geluidskwaliteit, goede asio drivers EN een afstandbediening!!!

En blijf dan ook lekker weg... *kuch-sukkel-kuch*

.

lekker makkelijk zo'n post waarin je zonder toelichting mensen afkraakt. In ieder ander forum zouden ze dat "trolling" noemen.

Don't feed the trolls.

D8 er eerst nog aan om de 'meld aan de moderator' knop te gebruiken maar waarom eigenlijk.

de awe32, awe64, sblive en audigy zijn allemaal gewoon samplers op een insteekkaart.
de sampler is 64 noten polyfoon, je hebt 32 dynamische filters met resonantie, 4 effecten, je kan nieuwe effecten toevoegen door nieuwe microcode te uploaden, je hebt zoveel samplegeheugen als dat je systeem ram vrij hebt, de timing is 100x strakker dan bij een externe sampler, het hele internet staat vol met soundfonts (het formaat dat je direct op de kaart kunt laden), etc.

het is kinderachtig om zo'n kaart af te doen als speelgoed. als je dat doet, dan weet je duidelijk niet goed waar je het over hebt. en als de bovenstaande specs voor jou niet voldoende zijn om muziek mee te maken dan denk ik dat het probleem niet echt in de hardware zit, maar tussen het toetsenbord en de stoel.

hoewel de geluidskwaliteit van de audigy2 ruim voldoende is om goed muziek te maken werd er geen woord over gerept in de oorspronkelijke vraag.
er werd gevraag naar meer features, en niet naar gouden contactringetjes, super duper da converters en dat soort magische onzin meer.

de audigy2 biedt wat meer mogelijkheden, maar ik denk niet voldoende ten opzichte van de sblive om de aanschaf te rechtvaardigen.

je krijgt er wel asio drivers voor... dat is denk ik de grootste vooruitgang.

maar je kunt altijd een duurdere kaart kopen. er zijn betere samplers, betere synths met betere filters, meer kanalen, meer effecten, meer dsp power etc.
maar kijk dan vooral naar de features, en niet naar statistiekjes met geluidskwaliteit want die zijn vandaag de dag totaal oninteressant omdat zelfs de slechtste kaarten tegenwoordig goed genoeg zijn.
zo'n emulator x is misschien wel interessant. dan krijg je meer soorten filters, meer routing mogelijkheden enzo, maar hij laadt niet direct soundfonts.

als je een kaart koopt die alleen i/o regelt, dan is het zeker een stap achteruit ten op zichte van welke soundblaster dan ook, omdat de soundblaster een synthesizer is, en de meeste audiokaarten die mensen hier suggereren alleen veredelde da converters.

en laat je vooral niet door snobs omlullen die niet goed weten waar ze het over hebben.

wouter.

het zelfde soort snobisme is waarom op een gegeven moment tb303's ineens overal spotgoedkoop te vinden waren.

de snobs vonden het speelgoed.. en moesten lachen om het homo draagtasje dat je er bij kreeg.
er waren andere muzikanten die er wel iets mee konden en er potentie in zagen. die gooiden het tasje weg en maakten acid.

toen dat populair werd toen waren het dezelfde mensen die eerst op de tb303 neerkeken die er ineens 1500 euro voor gingen betalen.

kijk gewoon naar wat je precies kunt doen met een stuk hardware, en laat je niet beinvloeden doordat er uitvoeringen zijn waar je een remote control bij krijgt, of whatever.
als je geen afstandsbediening wilt hebben dan koop je een uitvoering zonder, of je gooit hem weg.

wouter.

Origineel geplaatst door NiFF
de awe32, awe64, sblive en audigy zijn allemaal gewoon samplers op een insteekkaart.
de sampler is 64 noten polyfoon, je hebt 32 dynamische filters met resonantie, 4 effecten, je kan nieuwe effecten toevoegen door nieuwe microcode te uploaden, je hebt zoveel samplegeheugen als dat je systeem ram vrij hebt, de timing is 100x strakker dan bij een externe sampler, het hele internet staat vol met soundfonts (het formaat dat je direct op de kaart kunt laden), etc.

het is kinderachtig om zo'n kaart af te doen als speelgoed. als je dat doet, dan weet je duidelijk niet goed waar je het over hebt. en als de bovenstaande specs voor jou niet voldoende zijn om muziek mee te maken dan denk ik dat het probleem niet echt in de hardware zit, maar tussen het toetsenbord en de stoel.

hoewel de geluidskwaliteit van de audigy2 ruim voldoende is om goed muziek te maken werd er geen woord over gerept in de oorspronkelijke vraag.
er werd gevraag naar meer features, en niet naar gouden contactringetjes, super duper da converters en dat soort magische onzin meer.

de audigy2 biedt wat meer mogelijkheden, maar ik denk niet voldoende ten opzichte van de sblive om de aanschaf te rechtvaardigen.

je krijgt er wel asio drivers voor... dat is denk ik de grootste vooruitgang.

maar je kunt altijd een duurdere kaart kopen. er zijn betere samplers, betere synths met betere filters, meer kanalen, meer effecten, meer dsp power etc.
maar kijk dan vooral naar de features, en niet naar statistiekjes met geluidskwaliteit want die zijn vandaag de dag totaal oninteressant omdat zelfs de slechtste kaarten tegenwoordig goed genoeg zijn.
zo'n emulator x is misschien wel interessant. dan krijg je meer soorten filters, meer routing mogelijkheden enzo, maar hij laadt niet direct soundfonts.

als je een kaart koopt die alleen i/o regelt, dan is het zeker een stap achteruit ten op zichte van welke soundblaster dan ook, omdat de soundblaster een synthesizer is, en de meeste audiokaarten die mensen hier suggereren alleen veredelde da converters.

en laat je vooral niet door snobs omlullen die niet goed weten waar ze het over hebben.

wouter.

Nog eentje :D Lachen hier...

Kijk, dat is nou zo mooi. Als je een knappe kaart koopt hoeft het helemaal niet (veel) meer te kosten dan zo'n consumerdingetje, maar je wordt niet opgescheept met allerlei rommel waar je niets aan hebt en wat eigenlijk toch niet klinkt...

Al die mogelijkheden lijken op papier leuk maar stellen bijzonder weinig voor. Zeker als je als de topicstarter al met software als Logic werkt. De geluidskwaliteit van die rommel en zeker ook van de meeste soundfonts is gewoon om te huilen.

Maar goed, Wouter, dan neem jij toch gewoon niets aan van iemand? Lekker simpel, heb je altijd gelijk. Jij wil toch niet overtuigd worden, is het wel?

Ik zeg, alleen gamen, koop een SB of Audigy. Ook een beetje leuk muziek maken, koop een kaartje van bijv. 1 van de merken waar ik het eerder over had. Het verschil is evident, maar als je het niet wil horen niet...

ZUCHT (diep).... De een is gewoon veel minder kritisch dan de ander. De een luistert naar de muziek, de noten en als het allemaal maar een beetje klinkt, dan is het wel goed, en dan kan het ook echt goed zijn! (afgezien van technische en kwalitatieve perfectie dan)
De ander doet dit ook maar luistert en kijkt daarbij veel meer naar de geluidskwaliteit en echtheid van zijn opnames en is gewoon meer de perfectionist (ik dus bijv.). Deze 2 verschillende soort mensen zitten nu momenteel op dit forum hier in dit topic een eindeloze discussie te houden waarbij de een de ander bepaalde feiten niet zomaar aan het verstand kan brengen vanwege die verschillende kijk op zaken. Laten we nu allemaal lekker onze eigen gang gaan en ons eigen ding doen. Doe lekker wat je zelf goed vindt, zolang je er zelf maar tevreden mee bent! :D

Slicer XXL, verdiep je nog eens goed in de wereld van geluidskaarten en maak je keuze. Ik wil nog wel ff erbij vertellen dat idd. meer pro kaarten meestal juist "niet" moeilijker te hanteren zijn dan soundblasters. Probeer nog eens wat technische specificaties met elkaar te vergelijken en als je de kans hebt, ergens verschillen in kwaliteit te testen. Doe wat jij goed vindt, je vindt ongetwijfeld wel iets waar je zeer tevreden mee zal zijn.

Origineel uit het SYnthfroum Seda Onderzoek(producer Osdorp Posse)
5. Ik daar de Audigy tussen je set-up staan. Word veel afgekraakt en bestempelt als niet goed genoeg. Maar als je de specificaties van de Audigy bekijkt (bv: signaal ruisverhouding) dan is daar toch niks mis met! Wat zegt u ervaring met de Audigy? [Flatron]

Heel erg goede ervaring mee, ook omdat het zeer compatible is. Ik had vroeger andere kaarten in de computer zitten, maar daar had ik met nieuwere versies direct X meteen problemen mee. Ook die drivers werden nauwelijks ge-update en als dat gebeurde werkte de oude setup vaak niet meer. Duurdere kaarten hebben vaak het probleem dat minder mensen ze kopen, en daarom hebben die bedrijven minder menskracht en geld om drivers snel en goed aan te passen.

dusja....meningen verschillen hehehe

Het hele punt is dat je met een knappe kaart dat hele fucking DirectX omzeilt. Dat is alleen al een reden om een asiokaart te halen, dan heb je juist helemaal niks meer te maken met DirectX compatibiliteit...

Smaken verschillen, maar die lame producties van OP zijn ook niet echt reclame voor die Audigy :D

Back