Origineel geplaatst door NiFF
de awe32, awe64, sblive en audigy zijn allemaal gewoon samplers op een insteekkaart.
de sampler is 64 noten polyfoon, je hebt 32 dynamische filters met resonantie, 4 effecten, je kan nieuwe effecten toevoegen door nieuwe microcode te uploaden, je hebt zoveel samplegeheugen als dat je systeem ram vrij hebt, de timing is 100x strakker dan bij een externe sampler, het hele internet staat vol met soundfonts (het formaat dat je direct op de kaart kunt laden), etc.
het is kinderachtig om zo'n kaart af te doen als speelgoed. als je dat doet, dan weet je duidelijk niet goed waar je het over hebt. en als de bovenstaande specs voor jou niet voldoende zijn om muziek mee te maken dan denk ik dat het probleem niet echt in de hardware zit, maar tussen het toetsenbord en de stoel.
hoewel de geluidskwaliteit van de audigy2 ruim voldoende is om goed muziek te maken werd er geen woord over gerept in de oorspronkelijke vraag.
er werd gevraag naar meer features, en niet naar gouden contactringetjes, super duper da converters en dat soort magische onzin meer.
de audigy2 biedt wat meer mogelijkheden, maar ik denk niet voldoende ten opzichte van de sblive om de aanschaf te rechtvaardigen.
je krijgt er wel asio drivers voor... dat is denk ik de grootste vooruitgang.
maar je kunt altijd een duurdere kaart kopen. er zijn betere samplers, betere synths met betere filters, meer kanalen, meer effecten, meer dsp power etc.
maar kijk dan vooral naar de features, en niet naar statistiekjes met geluidskwaliteit want die zijn vandaag de dag totaal oninteressant omdat zelfs de slechtste kaarten tegenwoordig goed genoeg zijn.
zo'n emulator x is misschien wel interessant. dan krijg je meer soorten filters, meer routing mogelijkheden enzo, maar hij laadt niet direct soundfonts.
als je een kaart koopt die alleen i/o regelt, dan is het zeker een stap achteruit ten op zichte van welke soundblaster dan ook, omdat de soundblaster een synthesizer is, en de meeste audiokaarten die mensen hier suggereren alleen veredelde da converters.
en laat je vooral niet door snobs omlullen die niet goed weten waar ze het over hebben.
wouter.