In hoeverre laat je je verleiden?

sinew1958

Je hebt niet veel nodig om mooie muziek te maken.
Door reclame,door tijdschriften,door demo's op internet,om een instrument aan te schaffen?
Ik persoonlijk ga m'n eigen weg,ik persoonlijk kies, en niet door een hype die er soms ontstaat bij het uitkomen van een nieuwe synth(bv:clavia G2),waar er zo veel reacties ontstaan dat je onbewust wordt mede aangetrokken tot het aankopen van een produkt die je in eerste instantie(door de reclame)aankoopt,maar na een tijd,eigenlijk niet dat je instrument is.
Ik laat me leiden door het geluid,dit overheerst alles,desnoods komt het van een synth die al 20 jaar oud is.

Ik laat me ook leiden door hoe ik een apparaat vind klinken.
Niet van belang is daarbij of het betreffende instrument een "imitatie" is van het een of ander.
Bijvoorbeeld de Korg legacy collection. Ik was (en ben) erg onder de indruk van het geluid en de mogelijkheden van de betreffende apparaten (kun je software eigenlijk wel apparaten noemen?...ok...is weer een andere discussie...) en dit is voor ons dan ook de doorslaggevende reden geweest tot aanschaf over te gaan.
Niet van belang hierbij was wat anderen vonden van de mate waarin dit pakket de originelen benaderde.

Overigens vind ik dit soort discussies over het algemeen totaal oninteressant...
Wat voor mij ( en mijn vrouw) van belang is, is wat het betreffende instrument kan en vooral hoe hij klinkt en of het in onze setup past of niet.

Artiekelen, recensie, gearbesprekingen etc. vind ik in zoverre handig dat het me soms een aardige indicatie geeft van de mogelijkheden van instrumenten en vooral dat het me op de hoogte houdt van de ontwikkelingen.

Groet

Tom

Origineel geplaatst door Tom 32

Overigens vind ik dit soort discussies over het algemeen totaal oninteressant...

Groet

Tom
Ik ook,maar hoe komt het dat er al zoveel instrumenten die pas uitgekomen zijn,al na een korte periode op de tweedehandsmarkt te koop wordt aangeboden?

Vooral houden zo. Hoe meer van die mensen hoe beter.

Hadden ze maar SF moeten lezen. ;)

ik laat me verleiden door wat ik hoor.

Als ik iets hoor, wat dan ook of waar dan ook, dan wil ik weten wat het is.
En als ik het eenmaal weet ga ik info er over zoeken en dan luister ik nog eens naar wat ik eerst hoorde.

En dan... dan niks.. heb toch geen geld :D

If it feels right, it is right.......

En daarvoor wil ik het eerst zelf uitproberen :maffia:

Ik laat me soms wel door hype opnaaien, maar tot op zekere hoogte.
Dat wil zeggen: door veel ophef - vooral van liefhebbers - om een bepaalde nieuwe gadget raak ik geinteresseerd, en ga me er vervolgens zelf op storten.
Als de specs me niet zinnen en 'hét geluid' komt niet uit die wondersynth, ben ik toch niet geinteresseerd.
Echter: is dit wèl het geval, dan ontwikkel ik al snel een soort obsessief-compulsief randgedrag.
Ook wel bekend als "HEBBENNNNN"!" ;)

Maar soms werkt hype ook omgekeerd; bepaalde populaire artikelen krijg ik een soort aversie tegen, waarom weet ik eigenlijk niet. Ik heb gelukkig laatst nog ondervonden dat het 'beginners groovebox' stigma dat aan de Electribe R kleeft volledig ten onrechte is... ook door gewoon eens te proberen.

Ik sluit me 100% aan bij de hype die 'Hanz' heet (ook wel 'mod.' genoemd) :D

Het grote 'voordeel' van hype-gear is dat 't meestal aan de prijs is en dat ik 't daarom niet gelijk koop, waardoor ik vaak tot bezinning kom en het object objectief ga bekijken..

:erm: ik ben best beïnvloedbaar, bemerk ik nu..

ik koop vooral dingen die ik nodig heb. Verder niks. Zoals een 909, 808 of een airbase bijvoorbeeld. Dat kan ik simpelweg gewoon niet betalen. Ik heb het eigenlijk ook niet nodig. Maar ik weet dat als ik een of al die dingen zou hebben er niet meer zonder zou kunnen. Voorlopig red ik me prima met Reaktor, Kontakt en mn DRM1. Ik voel wel een soort drang om steeds weer nieuwe dingen te kopen, maar dit komt vooral door het extreem blije gevoel als ik weer iets "nieuws" in huis heb.

Ik ben bijvoorbeeld al superlang op zoek naar een Lexicon Vortex en een Sherman Filterbank 1 of 2. Als zoiets voorbij komt en ik heb t geld, dan koop ik het bijna zeker weten.

Als ik in de toekomst professioneel aan het werk zou zijn dan zou ik denk ik wel naar de nieuwste dingen die op de markt verschijnen kijken. Als dat nu het geval zou zijn dan zou er zoiezo wel een Jupiter 6 of 8 of een Quadmodularfilter aangeschaft worden...als die zich aandienden...maarjah wie zou niet zn overvloed aan geld over de balk smijten aan de meest dure jongensdromen...

maar zolang de synth en aanverwante gear een hobby blijft, en een poging mijn muziek uit te brengen blijf ik me lekker vermaken met wat ik heb, en koop ik alleen wat ik vind dat ik nodig heb.

Ik laat me niet leiden door reclame. Ik laat me leiden door mijn budget, zoek mijn mogelijkheden daarbinnen. Daarna ga ik wel op internet speuren welke synth het beste beantwoord aan hetgeen ik naar op zoek ben. Het voordeel is dat als je eenmaal wat gear hebt het zoeken wat makkelijker gaat. Een alles in 1 bak is moeilijker te vinden als je geen vierduuzend euro te makken hebt. Nadeel van repeteren/optreden is weer dat je spullen snel slijten en met enige regelmaat vervangingsaankopen moet doen.
Zodra ik echt veel centjes overhoud laat ik me wel eens leiden door een advertentie.

hoe komt het dat er al zoveel instrumenten die pas uitgekomen zijn,al na een korte periode op de tweedehandsmarkt te koop wordt aangeboden?

Dat vraag ik me ook vaak af.
Ik zie soms al spul te koop staan waarbij ik denk "was het op de markt dan" .
Een G2, een Fantom x etc..
Ik las op Yahoo dat iemand na 2 weken z'n Fantom X verkocht en er een V-synth voor in de plaats aanschafte.

Ik persoonlijk snap niet dat je zo impulsief € 2000 uitgeeft aan iets waarvan je dus niet eens zeker weet dat je het wel echt wilt hebben. Een aanschaf is bij mij over het algemeen een weloverwogen, goed doordachte en veelbesproken handeling.

Ik heb overigens nog nooit iets verkocht uit m'n studiootje verkocht. ik ben nogal verknocht aan m'n spulletjes en merk ook dat hoe langer ik een apparaat heb, hoe beter ik het leer kennen en hoe meer ik er dus uithaal.

groet

Tom

Iedereen laat zich leiden door reclame. Het zou een beetje getuigen van zelfoverschatting als dat niet zo zou zijn. De meeste mensen hier bijvoorbeeld zijn het er over eens dat de andromeda wel een hele vette bak is, terwijl de meeste hem niet eens gehoord hebben.

Ik zelf heb mijn JP8k (cliche) toch ook wel met een bepaalde gedachte gekocht, welke bedenk zelf maar, maar daar eigenlijk nooit spijt van gehad. Iedereen kent de voorbeelden van 909 imitator en 303 imitator en die gaan als warme broodjes over de toonbank.
Ook als men kijkt naar de 'verheerlijking' van analoog op dit forum mag je zeggen dat hier wel invloed is van enig marketing beleid.

Maar ik probeer er altijd vrij nuchter onder te blijven door goed op mijn budget te letten en echt kijken of ik iets wil (afgezien van de mini-moog voyager dan).

als ik me liet lijden door reclame en comersie zou ik geen drum&bass/jungle maken maar trance of iets wat in trek is bij grote publiek, dus net als mn keuze in muziek is mn keuze in gear gebaseerd op mn eigen smaak op zowel innerlijk als uiterlijk van apparaat .:W

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Tom 32
Ik heb overigens nog nooit iets verkocht uit m'n studiootje verkocht. ik ben nogal verknocht aan m'n spulletjes en merk ook dat hoe langer ik een apparaat heb, hoe beter ik het leer kennen en hoe meer ik er dus uithaal.

Dat heb ik precies hetzelfde. Probleem is dat er nog wel bijkomt dus het wordt alleen maar voller, haha.

Tuurlijk laat ik me ook wel eens verleiden, maar van echte hypes moet ik niets hebben. Geef mij maar spullen die juist niet zoveel verkocht worden maar waar je evengoed een beresound uit kan halen (fs1r, K5000s enz.).

Back