opbouw andere stijlen

geerdy

Ingeburgerd
:) Hellow kben zo wat aan het zwerven tussen verschillende stijlen , zo wat aan het experimenteren, iedereen doet dat wel eens....ik maak vooral hardcore, maar ik sta ook open voor een heleboel andere stijlen

Nu ben ik op zoek naar sites (informatiebronnen) over algemene opbouw van bv drum'n bass, hip hop,techno, break beats enz... de "standaard" regels voor zo ver die bestaan voor verschillende stijlen
kan iemand me verdere info geven 8)

alvast bedankt

nee, er zijn geen standaard regels en ik kan me ook niet voorstellen dat er serieuze websites zijn die uitleggen hoe in 't algemeen een drum 'n bass of hip hop track wordt opgebouwd.....want dat zou onzin zijn
ga gewoon luisteren en wat proberen ;)

Origineel geplaatst door Bahamut
nee, er zijn geen standaard regels en ik kan me ook niet voorstellen dat er serieuze websites zijn die uitleggen hoe in 't algemeen een drum 'n bass of hip hop track wordt opgebouwd.....want dat zou onzin zijn
ga gewoon luisteren en wat proberen ;)

hmm, waarom zou dat eigenlijk onzin zijn? als ik graag een bossa nummer wil maken of een tango :dubbel: ik noem maar wat, dan zijn dar tig standards van. Of de jazz standards... waarom geen hiphop standard? zegt wel iets over de 'muziek'

je kan toch gewoon naar tracks binnen die stijl luisteren hoe t opgebouwd is?

Origineel geplaatst door Slipperman
er bestaan geen regels voor muziek stijlen... :erm:

Maar wel standards die dienen als mal

Maar toegegeven, voor D&B, hiphop en house is het moeilijk een standard te vinden maar ze
zijn er echt wel..

Als je een housenummer maakt dan kan je de eerste 8 of 16 bars alleen een beat met wat closed hihats en een suf basje maken om ingemixt te worden (vinden DJ's wel fijn) , daarna 4 bars de kick weg en het themageluidje, de lead of arpeggio erin draaien/filteren en weer beat erbij.. enz enz. nou! dat is toch aardig standaard of niet

Voor hiphop ook zoiets, eerst een x aantal bars met wat yo's en uhuh's erin -evt wat scratches- en het thema/refrein en dan begint de rap gewoon. Hoe lang is de text van de rapper? dat bepaalt weer wanneer je over gaat tot het thematje of refrein. hier heb je toch nieteens een standard voor nodig ! :confused:

sorry dat ik geen antwoord geef op je vraag waar bronnen te vinden zijn... ik zou het niet weten :erm:

Laatst gewijzigd:
Re: opbouw andere stijlen

Origineel geplaatst door geerdy
:) Hellow kben zo wat aan het zwerven tussen verschillende stijlen , zo wat aan het experimenteren, iedereen doet dat wel eens....ik maak vooral hardcore, maar ik sta ook open voor een heleboel andere stijlen

Nu ben ik op zoek naar sites (informatiebronnen) over algemene opbouw van bv drum'n bass, hip hop,techno, break beats enz... de "standaard" regels voor zo ver die bestaan voor verschillende stijlen
kan iemand me verdere info geven 8)

Jups. Luisteren.

Klinkt stom, maar pak gewoon een drum & bass classic (Goldie, whatever), speel het langzamer af als het moet, en schrijf op welke instrumenten je hoort in een blok maten (4 of 8). Baseer dan op wat je hoort je nummer. Als je dat bij meerdere nummers doet begin je de structuur een beetje door te krijgen, en de truukjes voor de overgang (breaks filteren, afbouwen of repeteren zodat je ipv "boom - CHACK - boomCHAK" iets als "boomCHAK - boomCHAK-ka boom" krijgt.

Wat werkt is het aloude rijtje van 16 - de 16 knopjes van de TR-machines. Perfect om allerhande beats op te maken. Als je ze boven elkaar zet (zoals Fruityloops) kun je met verschillende timings experimenteren. Probeer uit te vinden wat de percussie doet, dan ben je al halverwege.

En luisteren natuurlijk.

Waar je mee kan beginnen: http://www.di.fm/edmguide/edmguide.html . Als je dan de samenhang nog niet ziet moet je je een andere hobby zoeken.

mja dnb is vaak 2x zo snel als hiphop he:D

maar daar kun jij ook geen zak mee

hiphop ligt vaak rond de 90 bpm

basis ligt vaak binnen 1 bar kick snare kick snare (heeeeeeeeel simpel)
een couplet heeft 16 bars vaak, een refreintje 8

dat is de heeeeeeel erg simpele basis(waar je je in principe nieteens aan hoeft te houden maartoch)

Origineel geplaatst door Slipperman
er bestaan geen regels voor muziek stijlen... :erm:

Er bestaan absoluut regels voor muziek stijlen, hoe kan je ze anders herkennen. Of je je er altijd aan moet houden is een tweede vraag, als iedereen dat deed zou er nooit een nieuwe stijl ontstaan.
Voor dance muziek heb ik echter, in tegenstelling tot barok en klassiek tot aan rock 'n roll, de opbouw nog nooit ergens goed beschreven zien staan. Vaak gebeurt dat ook pas als een stijl 'uit' is.
Maar misschien is hier een schone taak voor je weggelegd: beluister die stijlen en schrijf op wat er kenmerkend is voor klank en opbouw.

Zie ook eens deze thread;
Niet zozeer inhoudelijk, maar wel wat betreft de argumenten die heen en weer worden gegooid.
(samenvatting: "Kan je van een muziekstijl een recept geven").

Ook leuk: deze thread.

Wat denk je als je een track je opvalt?
O wat is dit hier mijn favo recept goed toegepast of: ...

Verandering van spijs doet eten!

Back