ob12 of ion

HÉ Cheimoon,

ook al Rush fan (cultuurbarbaren idd die Tom Sawyer niet kennen), ik ben 1 oktober present.........

Mooi! Ik heb al gehoord dat ze 3 uur spelen, zonder voorprogramma, dus dat gaat helemaal goed komen! :{
(als ze maar niks van dat nieuwe coveralbum spelen...)

En ondetussen door blijven klooien met de Ion natuurlijk; vooral de Mod Matrix is erg gaaf. Beetje romplerachtig qua bediening (ofwel: veel geklik in het menu), maar dan is het wel alles-aan-alles-patchen! Kun je dat op zo'n OB-12 nou ook? }:|

Vooral trackinginput in de matrix is vet man.... Kan je hele vage shit mee doen. In principe kan je zonder display ook een heel eind komen, Bijna alle belangrijke dingen kun je "blind" af. De rest moet idd op het display. Trouwens dat vind ik wel klote van dat ding --> de kijkhoek van het display, Ik zit er altijd achter en ik moet altijd naar voren buigen om echt duidelijk te kunnen lezen wat er staat, Toch maar een een beter stand kopen waar ik hem schuin op kan zetten.

Schuin zetten en contrast veranderen helpen ook niet alles; handigst werkt nog steeds om er overheen gebogen te staan.

Hoe je die matrix zonder menu gebruikt ontgaat me trouwens; hoe wil jij iets aan je modwheels, LFO's, enz. toewijzen zonder in het mod matrix-menu te klooien? Voor de rest zit alles inderdaad onder knoppen en voor de geluiden die ik vooral gebruik hoef ik ook niet zo te bladeren (weinig vaags aan meestal). Maar goed, het alternatief is alle functies van de mod matrix verspreiden (ontzettend onoverzichtelijk) of echt gaan patchen met kabels en alles (misschien ook niet ideaal bij een VA-synth).

Nee hoor, ik ben er hartstikke blij mee! :)

kan iemand die patch nie hierop zetten want ik vind dat een erg vet geluid van Rush.
voor de liefhebbers:
op de an1x zit een floyd75 preset van Pink Floyds Have a cigar.

Die ob12 is trouwens geen slechte synth maar ie heeft wat mankementjes, filter is wel erg mooi vloeiiend maar bij hoge resonasie gaat ie piepen en meteen met een partij volumeverhoging. verder is ie underpowered dus zet de somige effects, en equalizer en wat keyboard opties uit.tenminste dat heb ik t iedee. heeft wel een eigen sound verder en als controller natuurlijk helemaal vet. alle knoppen kan je gewoon midi cc toewijzen. er valt ook wel veel op te tweaken.
tis ieder geval een bak die ik nog wat meer moet uitzoeken.

Veel menuutjes????

Bijna alles is rechtstreeks te bedienen en ben geen enkel menu gaat dieper dan één level. En per scherm heb je maximaal drie verschillende settings. Klik op de bijbehorende softbutton en geef een zwengel aan de draaiknop.

Het Mod Matrix is volgens mij het meest uitgebreide menu met iets van 5 pagina's met max. 3 items per pagina (even uit mijn hoofd).

Het scherm is welliswaar niet te kantelen, maar ik vind het wel lekker overzichtelijk en het is volledig grafisch. Veel andere synths bieden én menu's én veel pagina's (elke parameter heeft zowat een eigen pagina) én levels binnen de menu's (bv. osc menu -> selecteer osc -> selecteer wav form -> ...) én dan ook nog alles op een 2 regelig "character only" displaytje.

De Ion is uitgebreid, heeft wat eigenaardigheden in de user interface (bv. normaal lees je van links naar rechts en van boven naar onder, niet van onder naar boven zoals de layout van de Ion waarbij OSC 1 onderaan zit), maar ik vind hem heel erg overzichtelijk en makkelijk te doorgronden. Gewoon heel toegankelijk en dat komt deels door het scherm en de indeling van de pagina's/menu's op dat scherm.

Origineel geplaatst door D-mike-E
De Ion is uitgebreid, heeft wat eigenaardigheden in de user interface

De gedachte van het omkeren was: elke unit (osc, env, filter) die het dichtst bij de gebruiker is gepositioneerd, krijgt nummer 1.

Neem van mij aan dat Alesis die 'eigenaardigheden' NOOIT meer zal toepassen.

Origineel geplaatst door Pim
De gedachte...

Daar gingen ze de mist al in ;)

Bij User Interface ontwikkeling moet je niet teveel na willen denken over hoe je vernieuwend kunt zijn. Bepaalde zaken ZIJN nu eenmaal.

En dat is niet voor niets.

Inderdaad, De mod matrix kan je niet bedienen zonder het scherm. Maar dat vind ik ook niet echt erg. Het is meer als je aan het jammen ben kan je tenminste gewoon tweaken, dat zal toch moeilijker zijn met een rompler dacht ik zo. Als ik er zo over na denk zou die micron met 3 knoppen gewoon een soort van rompler versie zijn van de ion? In principe kan je met de edit knoppen en het master knob naast het display alles bedienen. Ik zie de "alesis way" dus meer als een kruising tussen een rompler interface en de traditionele V/A. Wat wel voor een preciese besturing zorgt. De gevoeligheid van de knoppen ligt in sommige situaties veel gevoeliger dan andere va's(niet alle natuurlijk) :halleluja

die micron lijkt me niks, kan je nog niks tweaken

Origineel geplaatst door SPACE-ROBOT
die micron lijkt me niks, kan je nog niks tweaken

Nou... ik heb 'm al. Het is een heeeel leuk beestje. Wacht even met oordelen.
Maar eerlijk is eerlijk: knoppen über alles!

ik neem aan dat Alesis hetzelfde commerciele succes ziet als Korg met zijn MS2000 heeft gedaan: microkorg.
aleen op die microkorg vond ik t tweaken al heel moeizaam gaan dus de microkorg is de deur uit gegaan en de MS2000 gebleven.

Ik neem aan dat de presets nog beter worden van die microcon? Toch vind ik dioe bak er maar mislukt uitzien als ik em op plaatjes zie. soort K-station achtig model was beter geweest.
Intussen heb ik die famous TOM SAWYER patch nog niet mogen beluisten. is die van jou hand Pim?

Origineel geplaatst door mOkBor
Trouwens dat vind ik wel klote van dat ding --> de kijkhoek van het display, Ik zit er altijd achter en ik moet altijd naar voren buigen om echt duidelijk te kunnen lezen wat er staat...

Ik wil niet lullig doen of als een "wise ass" overkomen... maar uh... hebben jullie toevallig niet het folie laagje nog op het schermpje zitten? }:|

Vandaag een nieuw exemplaar opgehaald (knoppen zijn nu wel goed) en daar zit het laagje er zo strak en vlak op, dat je bijna zou zeggen dat er geen folie op zit. Maar goed, ik weet dat het scherm zonder dat laagje scherper is, dus heb ik het er af gepeuterd.

Wat nou besef ik me pas wat voor idioot ik wel niet ben. Bij mij zit ie er ook gewoon op. Ik zou zweren dat ie er niet op zat(dat laagje) Nu heb ik het eraf getrokken en het verschil.... :{

Dat is echt de tip van de maand, omdat het velletje er zo strak omheen zit, Bij de eerste poging van het pealen toen ik hem uit de doos haalde was ik al bang dat ik een kras maakte op het schermpje omdat het leek dat er geen laag op zat.

Thx D-MIKE-E :halleluja

Ik denk maar is dat ik een week in een donker hoekje moet gaan zitten. Ik schaam me diep, dat ik dat niet eerder heb gezien, ik was al bijna met mijn ion naar bed geweest(mijn vriendin vond het wat minder :duivels: ) . En dan nog zag ik het niet.

Mzl

Origineel geplaatst door mOkBor
Wat nou besef ik me pas wat voor idioot ik wel niet ben. Bij mij zit ie er ook gewoon op. Ik zou zweren dat ie er niet op zat(dat laagje) Nu heb ik het eraf getrokken en het verschil.... :{

Dat is echt de tip van de maand, omdat het velletje er zo strak omheen zit, Bij de eerste poging van het pealen toen ik hem uit de doos haalde was ik al bang dat ik een kras maakte op het schermpje omdat het leek dat er geen laag op zat.

Thx D-MIKE-E :halleluja

Ik denk maar is dat ik een week in een donker hoekje moet gaan zitten. Ik schaam me diep, dat ik dat niet eerder heb gezien, ik was al bijna met mijn ion naar bed geweest(mijn vriendin vond het wat minder :duivels: ) . En dan nog zag ik het niet.

Mzl

:dubbel: ik heb hier echt hele zware lol nu :dubbel:

Misschien dat Pim dit even door kan spelen naar de mannen bij Alesis... leuke opdruk... "remove film" :eureka:

heb em effe mogen betasten in Uden, maar was niet aangesloten helaas. nu heb ik em nog niet mogen horen.

[off-topic] Lees 't nu pas.., maarre als je 'm in een muziekzaak zag, hadden ze 'm toch aan kunnen sluiten (desnoods met hoofdtelefoon)??! Klant is koning!! [/off-topic]

Maar goed.. Ik heb [ooit] op allebei gepield en uit de ION kreeg ik eerder geluid.. (zegt wel iets over me..)
Maar ik vind de user-interface gewoonweg irritant. Geluiden van de ION zijn (heel) mooi!
Over de OB12 kan ik eigenlijk niet echt oordelen, want die was ik HEEL snel beu qua bediening!

duss..

Origineel geplaatst door Zoidsity
[off-topic] Lees 't nu pas.., maarre als je 'm in een muziekzaak zag, hadden ze 'm toch aan kunnen sluiten (desnoods met hoofdtelefoon)??! Klant is koning!! [/off-topic]

Maar goed.. Ik heb [ooit] op allebei gepield en uit de ION kreeg ik eerder geluid.. (zegt wel iets over me..)
Maar ik vind de user-interface gewoonweg irritant. Geluiden van de ION zijn (heel) mooi!
Over de OB12 kan ik eigenlijk niet echt oordelen, want die was ik HEEL snel beu qua bediening!

duss..

ja maar daar had ik geen tijd voor.

maar hoe bedoel je kwa bediening is die ob12 toch wel goed toch?

ik denk dat ik die ION binnenkort er wel een keer bij koop

Is zeker geen slechte keus... Alleen let op. Er zit een sticker over het scherm :W en ik zag hem niet :( Dat idee van remove film is zeker niet slecht, Ik denk dat er nog zat mensen zijn die het er nog op hebben ziten.

Bepaalde bugjes in de winkelmodellen moet je ook even doorheen prikken. Als je wilt weten welk OS erop zit, zet de Ion aan met de Part 1 en 4 toetsen samen ingedrukt.

Versie 1.05 is het meest recente en (voor zover ik kan zien) bug vrije OS.

..maar hoe bedoel je kwa bediening is die ob12 toch wel goed toch?

Ik neem aan van wel, maar toen in de winkel ging 't gewoon beroerd! (ik hooop dat 't aan 't ding lag!!)
Maar ik heb er vaak een hekel aan om niet gelijk geluiden te horen en te kunnen wisselen; als ik in een winkel 'test', wil ik gelijk aan de slag kunnen..
MAAR dat was alweer een hele tijd geleden, en ach.. ik ben niet zo slim..... :stupid

Back