4 keyboards aan een sampler ; Hoe?

QuincMan

Ingeburgerd
Hey,

Ik hoop dat jullie Dave Clarke's set op PinkPop gezien hebben? Ja? Nu ik wil het niet hebben over hoe het klonk, maar over hoe je dat allemaal aansluit.
Wat ik al te weten ben gekomen is dat hij dus die 4 keyboards aan een sampler heeft gehangen.
Mijn eerste vraag:
HOE? Gewoon in de midi lus gehangen?
Wat ik nog meer te weten ben gekomen: onder iedere knop zat er een sample.
Mijn tweede vraag:
HOE? [:P] Hoe wijs je een sample aan een knop toe?

En heeft iemand nog tips voor nieuwe samplers?

Akai z4/8, zijn dat goede apparaten?

Bij voorbaat dank!

Quincy

Edit:

Ik wist niet of ik dit in Overige Vragen of in Samplers moest plaatsen, dus vergeef me als ik t verkeerd gepost heb.

Dat zijn nog al veel verschillende vragen. Ik denk dat je ze voortaan beter los van elkaar kunt stellen, dat werkt beter.

Maar hoe hang je 4 keyboards (4x MIDI OUT, dus) aan één sampler (1x MIDI IN)?
Goeie vraag, dat gaat je namelijk met doorlossen (daisy-chaining, ieder apparaat aan de THRU) niet lukken, tenzij het keyboard in kwestie een soort soft-thru heeft, waarbij de inkomende events worden gemerged met de toegevoegde events van het keyboard. Of deze soft-thru zo werkt, is dus helemaal afhankelijk van merk & type keyboard.
Een andere optie is een zgn. MIDI Merger.

Zoiets als deze, 4-in, 1-out:

midisolutions-qmerger.jpg

Bij een beetje sampler kan je 'm makkelijk instellen om een bep. sample op een bep. toetsenrange te gebruiken.
Dus als je 1 sample van een snaredrum en 1 van een kickdrum ieder op 1 toets wilt, dan kan je vaak eenvoudig een keymap maken, waarbij de 2 genoemde samples een range van precies 1 toets hebben.
Hoe dit in te stellen is afhankelijk van welke sampler je bedoelt; bij een Akai (S2000 bijv.) is het simpel.

Waarom zou je trouwens persé een nieuwe sampler willen? Er zijn zat prima samplers tweedehands te koop voor enorm lage prijzen. Apparaten die vroeger de top-of-the-bill waren. (Akai S2000/S3000, E-mu E64/6400 etc.).
Gewoon even zoeken (en soms even afwachten)...

Hmmz...

Dat zou idd kunnen.

Maar tuurlijk weet ik ook niet of Dave Clarke in die specifieke set maar 1 sampler gebruikt heeft of meerdere...

@ Yawgmoth, bedankt voor verplaatsen ;)

---

Nu weet ik dus hoe je dat aan moet sluiten. Maar hoe wijs je dan een sample aan een knop toe?

Samples aan toetsen toewijzen, dat doe je binnen de sampler.

even uitgaande van mijn yamaha a4000:

1. je selecteert een lege program
2. je maakt een sample bank aan.
3. de samples die je in de sampler gezet hebt (via scsi of door op te nemen) koppel je aan de sample bank.
4. je kunt via de map/out functie per sample instellen welke toets hij achter moet.
Op de a4000 gaat dit nogal makkelijk, je kiest de sample en geeft het bereik op je klavier aan, door de laagste en hoogste noot aan te slaan op je midi klavier. De midi noten worden door de sampler herkend.
5. stap 4 herhalen tot je alles achter de juiste toetsen hebt.
6. spelen!

Ik vond het trouwens een lame vertoning van dave clarke. Het klonk wel goed, maar om dan de hele tijd 1 toetsje vast te houden en een paar knopjes te draaien vind ik niet echt spannend.

-C-

Hey tnx!
Vond idd ook niet zo spectaculair...

Maar, nu mn laatste vraag, iemand ervaring met de AKAI Z4/8 sampler?

Edit: hmm zijn die Akai S serie duur of niet [tweede hands]? Zie net dat Hanz wat aan z'n post heeft toegevoegd..

Nee, Akais zijn goedkoop tegenwoordig.

S-2000/S-3000(XL)/S-3000CD tussen de 200 en 400 euro; afhankelijk van geheugen, harddisk / cdrom, aantal outputs en evt. FX board.

Andere leuke mogelijkheden zijn Yamaha (A4000) en E-mu (genoemde series).

Back