online muziek verkopen en de Buma/Stemra

olafmol

[EXPANSIONS]
Allo,

weet iemand hoe het zit met het online verkopen van muziek en de buma-stemra? Stel dat je als artiest WEL aangesloten bent bij de B/S, en je nummer released bij een independent label die NIET bij de B/S is aangesloten....moet er dan nog door het label geld worden afgedragen aan de B/S voor een online verkoop (lees: per download) en aan wie precies?

ik zit nl met het volgende probleem: ik wil online onze eigen muziek, en eventueel later die van andere independent labels verkopen...de meeste artiesten zijn *wel* lid van de B/S ..... maar ik wil natuurlijk niet voor elke download 30 eurocent aan de B/S moeten afdragen zodat de winstmarges die naar de labels en artiesten gaan nog eens flink verminderen....

http://www.bumastemra.nl/InterXtran...=muziek+op+het+internet&hid_article_type=INFO

NIEMAND???????????????:confused: :confused: :confused:

Uhm, om het eerste probleem uit de weg te werken:
Ga je de muziek zelf verkopen via internet? Betalen per mp3's of iets dergelijks???
Of bedoel je de muziekdragers verkopen via internet? Dus dat in jouw geval klanten via een website vinyl bij je kunnen bestellen?

Ik heb er wel jaren geen kontakten meer mee gehad, maar zowel de Buma als de Stemra zijn instellingen die de rechten van de (muziek)auteur beschermen, dus de Buma wil geld als je een song van een ander gebruikt en de Stemra als dat op de media wordt uitgezonden en/of als er geld mee wordt verdiend. Maar als jij kan bewijzen dat hetgeen je aanbiedt ook je eigen werk is, dan hebben zij er echt niets mee te maken, totdat er iemand komt die beweert dat het gebeuren van hem of haar is... Zo was dat jaren geleden en ik kan me eigenlijk geen redenen bedenken waarom dat nu anders zou zijn.

Ik heb die Buma/Stemra site weer eens bekeken, maar ik denk als het je eigen composities en je eigen teksten zijn je er alles mee kunt doen wat je wilt.

Wout

Als je lid bent kun je dat gewoon aan ze vragen.

Ik hoorde laatst ergens dat B/S nog steeds geen richtlijnen heeft voor internetverkopen....:stupid

terwijl dit soort vormen van verkoop, alsmede via kanalen als een cd-club oid. wel vaak in contracten (lees:producer-overeenkomsten) voorkomen. Je ziet dan vaak een split van bijv. 50-50 over het recht...maar bij dit soort gevallen moet je ook zeker bij je publisher gaan praten...

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Uhm, om het eerste probleem uit de weg te werken:
Ga je de muziek zelf verkopen via internet? Betalen per mp3's of iets dergelijks???
Of bedoel je de muziekdragers verkopen via internet? Dus dat in jouw geval klanten via een website vinyl bij je kunnen bestellen?

nee geen muziekdragers, maar "digitale muziek" in mp3 formaat.....

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Ik heb er wel jaren geen kontakten meer mee gehad, maar zowel de Buma als de Stemra zijn instellingen die de rechten van de (muziek)auteur beschermen, dus de Buma wil geld als je een song van een ander gebruikt en de Stemra als dat op de media wordt uitgezonden en/of als er geld mee wordt verdiend. Maar als jij kan bewijzen dat hetgeen je aanbiedt ook je eigen werk is, dan hebben zij er echt niets mee te maken, totdat er iemand komt die beweert dat het gebeuren van hem of haar is... Zo was dat jaren geleden en ik kan me eigenlijk geen redenen bedenken waarom dat nu anders zou zijn.

Ik heb die Buma/Stemra site weer eens bekeken, maar ik denk als het je eigen composities en je eigen teksten zijn je er alles mee kunt doen wat je wilt.

Wout

nee het gaat hier niet alleen om onze eigen muziek, maar ook muziek van andere artiesten, die dus al wel aangesloten zijn bij de B/S, maar ook nummers hebben die ze alleen maar via onze website zouden willen verkopen...hoe werkt het dan? het lijkt erop dat je echt als B/S-lid altijd belachelijke percentages moet afdragen aan de B/S van je muziek die je via internet verkoopt.....een minimum van 30 eurocent ofzo per track..dan blijft er dus geen fuck meer over om nog tussen de verkopende partij en de artiest te verdelen, aangezien je op internet nummers niet voor veel meer dan 1 euro wilt en kunt verkopen..

Misschien mogelijk dat in het contract wordt opgenomen dat alle buma stemra rechten vervallen of alle betreffende rechten onderling geregeld worden buiten b/s om. 'k Noem maar wat. Maar zoiets lijkt me wel mogelijk.

Origineel geplaatst door Ytse
Misschien mogelijk dat in het contract wordt opgenomen dat alle buma stemra rechten vervallen of alle betreffende rechten onderling geregeld worden buiten b/s om. 'k Noem maar wat. Maar zoiets lijkt me wel mogelijk.

ja maar het probleem is dus dat de artiest al is aangesloten bij de B/S ........... als ik me niet vergis moet je dan *altijd* afdragen aan de B/S ........... correct me if i'm wrong

Back