Hebben jullie dit ook?

kefkekeyser

Ouwe rot
Ik werk met Reason (heb geen hardware synths), en als ik daar zo'n uurtje mee prul, slaag ik er meestal wel in om één of ander leuk klinkend loopje te maken. Maar: het grote probleem is dat het daar bij blijft: m.a.w.: ik slaag er maar niet in om een song te maken (en ik slaag er zeker niet in om iets deftig af te mixen), en mijn harddisk staat nu vol met kleine (zelfgemaakte) loopjes. Kennen jullie geen tips om deftige song-structuren (wat een woord) te maken?

Alg alles goed is gelukt, vindt je hierbij ook een voorbeeldje van zo'n (zelf met Reason gemaakt) loopje, wat ik als aanzet tot song wil gebruiken, maar me dus niet lukt. (Waarschuwing: het loopje is wel niet goed afgemixt)

Attachments

• funkeyhouse.mp3
    338,8 KB · Bekeken: 162
Tips om deftige songstructuren te maken :

1 : Ga na het conservatorium en probeer af te studeren
2 : Wees ene born natural
3 : Probeer bestaande nummers na te maken
4 : probeer melodieen eerst te fluiten dan pas met reason te maken
5 : koop een blokfluit en leer daar op spelen of neem pianoles.

vergeet niet dat muzikalieit iets is wat niet iedereen heeft... hard eraan werken dus.

mist er geen ingrediëntje? creativiteit? inspiratie?

mijn tracks beginnen meestal met een goed klinkend loopje. dan kijk ik wat de verschillende elementen daar van zijn : kicks en low toms, percussie, hihats, bassline, lead synth,... daarmee kan je al aan de opbouw van een track beginnen. bv. beginnen met de percussie, dan hihats erbij, ff laten door rollen, 2 maten percussie muten en kick erbij. hupla en je bent vertrokken. varieer je loop/melodie, maak hier en daar een break. da s toch precies de fun ervan?!

er zijn wel voorgeschreven schema's a la: intro strofe1 break strofe2 etc... maar daar heb k eerlijk gezegd nooit naar gekeken.

Aan Demian kan ik nog toevoegen:

Maak altijd meerdere varianten van een track. Gooi de opbouw compleet door elkaar en durf origineel te zijn. Het is namelijk heel erg onlogisch dat je in één keer het ultieme arrangement hebt gemaakt. Als je vijf verschillende versies hebt gemaakt is de kans al veel groter dat er een goeie bij zit. Ditzelfde geldt voor de mixdown. Het kost meer tijd, maar je houdt er veel meer voldoening aan over is mijn ervaring.

En verder draait alles om inspiratie. Schrijf eerst bijvoorbeeld een verhaaltje over de gebeurtenissen van vandaag. In de sfeer van dat verhaal kun je aan een track beginnen. Vergeet niet, de beste tracks zijn gemaakt door mensen die depressief, dronken of stoned waren! Maar goed, het moet wel leuk blijven natuurlijk, ik zal je niet op het slechte pad brengen! ;)

Gr, Phontaq

Origineel geplaatst door demian
Ga na het conservatorium en probeer af te studeren
koop een blokfluit en leer daar op spelen of neem pianoles.

Ik heb een dwarsfluit en kan daar goed op spelen (zo'n 5 jaar muziekschool gevolgd). Conservatorium lijkt me wat overdreven (ben door die vijf jaar muziekschool klassieke muziek redelijk beu, en voel meer voor een jazz-academie ofzo). Heb trouwens een paar weken geleden een gitaar gekocht (een Squier, tja een mens moet ergens mee beginnen), en probeer daar nu wat akkoorden uit te persen.

Origineel geplaatst door Phontaq
Vergeet niet, de beste tracks zijn gemaakt door mensen die depressief, dronken of stoned waren! Maar goed, het moet wel leuk blijven natuurlijk, ik zal je niet op het slechte pad brengen! ;)

Stoned muziek maken heb ik al gedaan, en op het moment zelf dacht ik dat ik grote kunst aan het maken was, maar oh jeej, wat een ontgoocheling als ik dat de volgende dag in nuchtere toestand hoorde...

dit gaat weer richting een drugsdiscussie...:Z

loopjes maken kan (bijna) iedereen. een song maken kan (bijna) niemand.

dat is geen verlengstuk van loopen, het is de andere helft van muziek maken.

Origineel geplaatst door cyan_circle
dit gaat weer richting een drugsdiscussie...:Z

't inderdaad makkelijk om op te bouwen door telkens wat wat van je originele loopje op te laten komen. en daar betrap ik mezelf ook telkens op... maar dat heeft weinig met compositie te maken. ik heb pas geleden een nummer van queen in midi gezet en dan voel je je wel ineens heel klein... nix geen logica en toch klopt 't.

Origineel geplaatst door cyan_circle

Daar ben ik het mee eens. Er is niets lekkerder dan een beetje schuifelen en een loopje te maken. Dan is er ook nog wel wat energie en inspiratie om een intro te creeren (zolang je loopje niet een intro was natuurlijk;) )

Maar wanneer het loopje zo vaak voorbij is gekomen en het saai en eentonig begint te klinken is het tijd om te stoppen. Het is dan helaas te makkelijk om aan iets nieuws te beginnen. Dat is dan ook weer het leukst.
Met volle overtuiging begin ik dan aan wat nieuws......tot ik weer beland in dezelfde spiraal waarbij ik uiteindelijk met veel enthousiasme weer een nieuwe track ga maken.

Dat zorgt er inmiddels voor dat de hoeveelheid tracks van 8 seconde tot 13 minuten bij mij niet meer te tellen zijn.
Maar de pret is daarom niet minder. Ik heb alle snippets en afgemaakte songs(uiteraard ver in de minderheid) van de loop der jaren bewaard. En het blijft geweldig om die oude zooi te beluisteren (al zijn de meeste nummers niet meer dan 1 minuut lang)

Als je echt tracks af wilt maken moet je tijd investeren. Moet je oefenen en discipline hebben.
Rome is ook niet in één dag gebouwd.

Origineel geplaatst door Alpha1
Daar ben ik het mee eens. Er is niets lekkerder dan een beetje schuifelen en een loopje te maken. Dan is er ook nog wel wat energie en inspiratie om een intro te creeren (zolang je loopje niet een intro was natuurlijk;) )

Maar wanneer het loopje zo vaak voorbij is gekomen en het saai en eentonig begint te klinken is het tijd om te stoppen. Het is dan helaas te makkelijk om aan iets nieuws te beginnen. Dat is dan ook weer het leukst.
Met volle overtuiging begin ik dan aan wat nieuws......tot ik weer beland in dezelfde spiraal waarbij ik uiteindelijk met veel enthousiasme weer een nieuwe track ga maken.

Dat zorgt er inmiddels voor dat de hoeveelheid tracks van 8 seconde tot 13 minuten bij mij niet meer te tellen zijn.
Maar de pret is daarom niet minder. Ik heb alle snippets en afgemaakte songs(uiteraard ver in de minderheid) van de loop der jaren bewaard. En het blijft geweldig om die oude zooi te beluisteren (al zijn de meeste nummers niet meer dan 1 minuut lang)

Als je echt tracks af wilt maken moet je tijd investeren. Moet je oefenen en discipline hebben.
Rome is ook niet in één dag gebouwd.
zeer van toepassing op mijn situatie. ik moet me echt de discipline opleggen om tracks helemaal af te werken. kan je natuurlijk weer veel zeggen over 'wanneer een track af is?'...

Re: Hebben jullie dit ook?

Origineel geplaatst door kefkekeyser
Ik werk met Reason (heb geen hardware synths), en als ik daar zo'n uurtje mee prul, slaag ik er meestal wel in om één of ander leuk klinkend loopje te maken. Maar: het grote probleem is dat het daar bij blijft: m.a.w.: ik slaag er maar niet in om een song te maken (en ik slaag er zeker niet in om iets deftig af te mixen), en mijn harddisk staat nu vol met kleine (zelfgemaakte) loopjes. Kennen jullie geen tips om deftige song-structuren (wat een woord) te maken?

Alg alles goed is gelukt, vindt je hierbij ook een voorbeeldje van zo'n (zelf met Reason gemaakt) loopje, wat ik als aanzet tot song wil gebruiken, maar me dus niet lukt. (Waarschuwing: het loopje is wel niet goed afgemixt)

Het belangrijk voor jezelf dat je niet te moeilijk begint en denkt. Ga geen ingewikkelde loops bouwen,hou ruimte voor inspiratie,variatie en toevoeging. Je kunt later wanneer je de hoofdelementen hebt staan altijd nog dingen aanpassen aan de loop of het geheel. Mischien het ook handig om meerder variaties te maken van je loopje,zodat je wat meer mogelijkheden hebt. De bass kan ook vaak al bepalend zijn voor een bepaalde sfeer in je huidige nummer. Wanneer je een loop maakt zet er dan gelijk een bass onder en varrieer hier ook weer mee. Je zult op den duur wel weten welke sound jouw aantrekt en waarmee je verder wilt gaan. Werk daarna gewoon naar andere hoofdelementen toe zodat je alles gewoon goed hebt staan. Zet desnoods je verstand op 0 en ga niet teveel denken wat nu. Laat je desnoods sturen door je loop etc.. Ga desnoods je soundbanken door voor inspiratie,nogmaals denk in het begin niet te moeilijk.Je kunt beter een simpele track hebben staan met een goede sound en daarna lekker ingewikkeld lopen knutselen dan moeilijk beginnen en het beland weer op je hardeschijf. En werk ook vanuit gevoel en je eigen ding,wat wil jezelf horen en hoe zou jij willen dat je track verloopt. De meesten kunnen lijkt me wel horen wanneer er overgangen,variaties horen te zijn wil je het spannend en met progressie opbouwen. Gewoon doen wat JIJzelf wilt en niet teveel leunen op anders creaties. Kan zijn dat het je juist helpt,maar zorg er niet voor dat het je eigen inspiratie & creativiteit in de weg staat,zo van nu moet de melody komen en nu dit en dat. Ga in dit geval gewoon op je gevoel af,kan het verder ook niet echt uitleggen,maar je zult vanzelf wel voelen wanneer er variaties,overgangen en nieuwe dingen in je track moeten komen wil je een spannende en boeiende track willen maken. Jij bent de baas en probeer in de eerste instantie gewoon muziek voor jezelf te maken en doe wat het je ingeeft qua sound,opbouw,structuur etc.. je hebt de vrijheid om te maken wat je graag wilt horen!

Succes!

Laatst gewijzigd:
Re: Hebben jullie dit ook?

Origineel geplaatst door kefkekeyser

Ik luisterde trouwens net even je stukje,maar had echt het gevoel chill out man! Ik denk dat je ook hier wat ruimte moet maken en niet alles direct helemaal vol willen bouwen,zodat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik denk dat je hiermee zeker wel wat moois mee kan maken. Als eerste had ik wat sounds uit je loop gehaald,zodat je wat meer ruimte maakt voor nieuwe dingen.

Die synth sound moet je eens varieerend gaan spelen met meerdere akkoorden die goed klinken,zodat je al wat meer variatie en ruimte hebt. Had trouwens de beat ook wat rustiger gemaakt,het komt zeer gehaast en druk over.

mmm.. goeie thread !

Ik zit met hetzelfde problemen, men HD staat barstensvol loops & samples, maar een volledig arrangement is nog iets anders. enkele tips waar ik momenteel ook probeer mee te scoren:

1) probeer de song niet vlug-vlug af te maken, het mag gerust weken of langer duren..
2) LUISTER enorm veel naar de arrangementen van de groepen of soort muziek die je wilt maken. hoe zit het ineen ?
3) lukt het niet en ben je het beu ?, meteen stoppen: morgen is een nieuwe dag VOL inspiratie.
4) oefenen, oefenen, en nog es oefenen. sommigen hebben er aanleg voor, anderen minder, that's life !

succes !

met loopjes bouwen is natuurlijk niets mis. Bij mij begint alles ook als een loop van 2 of 4 maten. Van elke tien loops wordt er misschien één uiteindelijk een echte track, maar vaak worden er wel stukjes van gebruikt. Hieraan sleutel ik net zo lang totdat ik een behoorlijke drumtrack heb en een goede sfeer qua melodie. En dan ga ik er iets van bouwen met een kop en een staart, waarbij vaak weer een heleboel dingen veranderen. Wat ik idd wel merk is dat je met deze manier soms moeite krijgt om een originele opbouw te maken en het te snel "elke twee maten een geluidje erbij" wordt. Ik zou dus zeker ook andere methodes uitproberen.

Goed luisteren naar andermans composities is natuurlijk een goed uitgangspunt. Niet om het te jatten natuurlijk, maar om het te bestuderen en door te krijgen welke technieken worden gebruikt, hoe de variaties in elkaar zitten etc. Het is een goed idee om dit op papier op te schrijven of uit te tekenen.

Keep It Simple, Stupid! Oftewel, ga het ook weer niet te moeilijk zitten maken omdat dat "origineel" zou zijn.

Probeer inspiratie te halen uit andere muziekstromingen.

Kijk eens of je misschien tussen al die loops twee dingen hebt die bij elkaar passen. Dan heb je alweer meer ingredienten voor een volwaardige track.

En zoals al gezegd, het kost tijd. Ik weet niet hoe lang je al bezig bent maar soms duurt het gewoon een paar jaar voordat je er een beetje gevoel voor hebt ontwikkeld.

Nog een tip ,

Maak gewoon heel simpel spul 4 tracks max, ga dat eens mooi op elkaar inspelen en maak de track niet te ingewikkeld. Probeer steeds een ander concept kwa opbouwen, als je een zooi makkelijke nummers hebt gemaakt(aka gemiddeld top 40 nmr :r) Dus gewoon beat, synth, en nog wat samples. Als je daar een tijd mee bezig bent ga je vanzelf steeds moeilijker, Bij mij is het sequencen altijd een ontdekings tocht. Ik probeer alles en maak vele versies in opbouw. Daarna zoek je gewoon het gene uit wat het beste bij je past. Ik blijf ook met een hoop steken, er zijn altijd dingen die gewoon niet gaan of niet willen lukken, laat het dan vallen en ga iets anders maken. Als je blijft hangen op iets gaat de lol er soms snel af en ga je het opgeven en je vind het minder leuk omdat je dan het gevoel krijgt dat je het niet kan. Je kan beter in het begin 30 a 40 kut nummers maken waar je half tevreden mee bent dan 1 goede omdat je dan eigenlijk weinig leert. Als je de skills en het gevoel hebt kan je beter pas beginnen met moeilijke dingen. Vergeet niet dat muziek een gave is, je hebt het meestal of niet. Als je een beetje fatsoenlijk kan spelen is het misschien leuk om als toetsenist bij een bandje ervaring op te doen(lkkr jammen) zo krijg je ook veel gevoel voor muziek...

Suc6 :dj:

Back