Jomox en z'n hatjes....

Kevin

Tis niet te gleuven
Heb al het hele forum afgezocht wat betreft info over de Jomox Airbase 99 maar kreeg mijn volgende vraag niet beantwoord..

Naar het schijnt heeft de TR-909 van die lekker hat's (jaja je hoort het als je een echte hoort of een sample)
Nu is dus mijn vraag hoe zit het met de Jomox Airbase ? Kan die zich wat betreft hats daar ook mee meten ?
En beperkt de Jomox zich ook tot alleen de 909,808 stijl geluiden of valt hier ook een Simmons achtig dingetje uit te halen ?
Op de site van Jomox vind ik alleen maar van die typische 909 kloon dingetjes en verder bar weinig.
Heeft er anders misschien iemand een leuk demootje of trackvoorbeeld waar de Airbase in is gebruikt.
Laatste vraag (jaja ik vraag veel) Zijn er verschillen in klank wat betreft softwareversie's en is elke softwareversie te upgraden ?

Bij voorbaat dank..

ja ja en ik heb de zoekfunctie gebruikt........

Ik ben zeer te spreken over de Jomox hats. Als basishats heb je de keuze uit 909, 808, CR78, noise of de eigen JomoX. Grote voordeel is dat de Airbase voor de hats een low en high pass filter heeft waardoor je de hats bijvoorbeeld lekker sissend kunt maken. Tevens kun je dr een LFO overheen gooien.
Voor de rest vind je op de site en in de manual wel welke parameters er nog meer zijn.

De softwareversie is niet van invloed op de klanken.

Tja het is ook raar uit te leggen maar die 909 hats hebben gewoon iets (hoorde dat eerst van iemand anders en wou dat niet geloven maar nu ik het zelf eens gehoord heb) uit een 909 klinkt het anders dan wanneer je een sample gebruikt..
Maar ik kan dus gewoon de Software Update eventueel bestellen bij Jomox en dan later het zaakje upgraden (ik heb hem nog niet maar ben in onderhandeling)

...en je zal t toch ooit op moeten nemen...

en lekker smeuig analoog vastleggen op 44,1 Khz is nou eenmaal k** zonder de juiste nazorg, maar de TR909 hats zijn zoals roel zegt samples dus volgens mij maakt dat geen reet uit.

...behalve dan dat de klank van de echte TR909 "viezer", en daardoor BETER klinkt dan door een supercleane geluidskaart.

En vraag je maar eens af of mensen die in de auto zitten of op een party het nou een biet kan schelen, of dat ze het uberhaubt horen, dat die hihat uit een 909, een airbase of uit de pc komt....

Maar zijn er alternatieven voor de 909 clap? Want die is echt masterlijk! En dat verschil is weldegelijk goed te horen!
Zit de analoge clap uit de 909 ook in de airbase?

Origineel geplaatst door RezonatoR
Zit de analoge clap uit de 909 ook in de airbase?

Jep. Weet alleen niet zeker of het een sample ervan betreft of dat ie daadwerkelijk analoog opgewekt wordt.

Origineel geplaatst door Sly Dog
Jep. Weet alleen niet zeker of het een sample ervan betreft of dat ie daadwerkelijk analoog opgewekt wordt.

ik dacht dat een clap moeilijk analoog op te wekken is, en in zowel airbase als 909 een sample is (evenals hats en cymbals):eureka:

Code:
[COLOR=orangered]Sound Generation 
BD, SD, HITOM, LOTOM: fully analog like XBase 09 
HH, CLP, RIM, CRH, RID: ROM sample with analog envelope [/color]

Origineel geplaatst door Roel
ik dacht dat een clap moeilijk analoog op te wekken is, en in zowel airbase als 909 een sample is (evenals hats en cymbals):eureka:

En de clap in de 909 was geloof ik weer een sample van de, wél analoog opgewekte, 808-clap.

Mh, de clap is qua synthese niet zo lastig, je moet alleen kiezen of je 'm flexibel wil maken of vrijwel statisch. Met een heel snel in snelheid aflopende LFO op filter + vca op (roze?) ruis kom je er al in de buurt (zie ook Programming Drums voor Waldorf (Rack)Attack (VST). Overigens vind ik de 808 clap allesoverheersend.

Kevin: sowieso is de ene 909 de andere niet :).

de hi-hats van de 909 klinken idd alsof ze gefilterd zijn: iig meer dan alleen een sample.

beste clap is naar mijn mening nog altijd die van de cr8000.
Voor een losse 909/808 clap kan je gaan zoeken naar de boss-HC2handclapper:

hc2.jpg

de handclap van de 909 is zeker weten analoog. Sample m maar eens 4 x achter elkaar of als je een echte 909 hoort hoor je t wel meteen. Als je de gesamplede clap ziet ziet zie je net als bij de snare telkens een iets andere attack. Alle klonen hebben een f***ing sample van de 909 clap.....en dat is erg jammer. Ik ga zeker op zoek naar zo'n hanclapper van Boss.

Een 808 clap klinkt wat liever dan de 909 clap.....maar de beste clap die ik heb gehoord vind ik op dit moment de simmons digital handclap....met humanizer:)

Wat Rezonator zegt bedoel ik dus...dat hij niet ''statisch'' dezelfde sample laat horen maar ligt tja hoe moet je het noemen...''randomized'' dus zeg maar meerdere samples van de echte die hij dan kan randomizen voor een natuurlijkere emulatie..Ik zie namelijk wel in de editor van de Airbase een ''variation'' control bij de Hats en Clap.

ik heb gisteren bij metronome de clap van de airbase 99 gechekt en ik vind m niet rocken. kicks en hihats en alle andere dingen zijn errug vet, maar ik koop ten zijner tijd nog wel een 808 met midi dan ben ik van het gezeur af.

weet iemand toevallig waar zo' n Boss Handclapper te vinden is? ik heb er nog nooit eentje 2e hands voorbij zien komen :confused:

Origineel geplaatst door metatron
Mwa vind 909 clap wel het mooist, vooral dat ie steeds iets anders klinkt, super.

Ja dat is ook vet....maar de simmonshandclap en de 808 klink ook steeds anders:{

Hey allen ...

De hihats, crash en ride zijn idd samples in de TR909, op 6 bit kwaliteit rond 32 khz gesampled (in 1983 dus).
Dit verdeeld over 3 roms, de beide hihats zitten in één chip.
De originele samples (welke uit een romchip zijn getrekt) kan hier vinden:
http://www.colinfraser.com/tr909/my909.htm met alle info.

De Boss HC2 heb ik gehad, komt aardig in de buurt idd, met wat eq is hij in brave stand bijna niet te onderscheiden van de TR909 (heb ik ook natuurlijk). Alleen met oversturen gaat de Boss HC de mist in vind ik. Nog steeds is er met EQ een hoop goed te maken, maar de TR 909 claps blijft beter onder controle en word minder een brei van ruis als je de gain opengooit. Toch is de HC2 een prima alternatief als je die claps zoekt voor z'n geld.

wat foto's van m'n site:
16.jpg

06.jpg

Hij gaat vaak voor prijs van 50-75 euro van de hand. Let wel, hij is alleen aan te sturen via een (audio) trigger (zoals een rimshotgeluid of ander kort hard "tik" materiaal) of met de hand op de pad rammen. Geen midi dus.

Forumlid =Xtrecist= heeft 'm nu :)

Juist. Klinkt zeker goed, je moet alleen die reverb niet gebruiken. Verzuipt het geluid, en is lelijk.
Met een mooie externe hall heb je een mooie clap! Idd beetje EQen, en heb je zeker een mooie clap!

Alleen die audio trigger heb ik nog niet goed gebruikt. Ik zou m iig niet aan een Kick hangen, iig niet mijn soort kicks. Dan gaat ie al trillen op elk laag geluid, dus hoor je heel de tijd clap papspppppp pp p p pppp p pp ... heheh.
Een subtiel tikje zal beter werken. Maar nog niet geprobeert :)

Back