D20: Toets maakt slecht contact

tim-b

Stamgast
Hoi,

Ik heb hier een Roland D-20 staan die ik als master-keyboard gebruik. Maar er is een toets die haast geen contact maakt (zodat hij geen midi uitstuurt of de interne geluidsbron triggert). Als ik de toets naar links duw en hem indruk maakt hij wel contact. Ik heb al geprobeerd om de toets eruit te halen maar dat lukt niet echt, ik krijg hem wel een stukje naar voren geduwd maar daar houd het op. Moet hij helemaal opengeschroefd worden voordat de toetsen eruit gehaald kunnen worden?

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen en hoe het opgelost zou kunnen worden?

Alvast bedankt!

Groetjes Tim

Ja het is een Roland :) Bedankt voor je antwoord ik zal is even gaan zoeken naar een e-mail adresje of telefoon nummer!

ik ga wel even kijken of de mensen van Roland.be een oplossing hebben!

ha tim-b, laat in deze draad nog even je vorderingen weten, ik heb hier nog een haperende d-10 staan...:D

Ja dat zal ik doen, ik heb net even via roland.be een mailtje naar tech-support gestuurd!

Nu al antwoord terug van Roland!

Dit mailtje kreeg ik terug:

Hiervoor moet inderdaad het klavier uit de D-20, alle toetsen moeten er af
en
nadien de toetscontacten demonteren en reinigen.

Lijkt dit jou te moeilijk, laat dan je D-20 via een Roland dealer retour
komen voor herstelling.

Vriendelijke groeten,

awel, en dat wordt prijzig vrees ik, ik ga zelf maar even aan de slag...

thanx voor je post nog!

Hoi,

zo'n toetsenbord aan een schoonmaakbeurt onderwerpen is een leuke uitdaging.
Mijn Roland RD250S had ook een aantal toetsen die het niet meer zo jofel deden.
Na een goedbedoelde schoonmaakbeurt bij Saris (toen) kwam hij terug, maar was er niet veel beter op geworden.
De stoute schoenen aangetrokken, en het hele ding uit elkaar gehaald.
Eigenlijk was het vrij simpel: de contacten onder de toetsen waren kennelijk flink vervuild.
Toets voor toets verwijderd en schoongemaakt en weer teruggezet.
Het beest zag er vervolgens een stuk frisser uit, en alle toetsen deden wat ze moesten doen.
Zoals altijd is het een kwestie van voorzichtigheid, maar je inspanning wordt wel beloond !

Succes

Is het ook te doen voor een mechanisch achtergestelde persoon zoals ik?
Ik vraag het maar omdat ik ook een Rd250s heb waar twee toetsen haperen. (C#2 en nog eentje ergens helemaal bovenaan) Op zich niet erg, echt weinig gebruikte toetsen zijn dat (vreemd dat net die haperen) dus blijf ik er liever af. Maar als er echt weinig gevaar is wil ik het wel eens riskeren. Heb je wat tips voor mij?

Ik heb net even met mijn vader (ik ben zelf niet zo technisch). De D20 open gemaakt, naar veeeeel schroeven losgedraaid te hebben de onderkant eraf gehaald. Daarna moesten we een printplaat eruit halen (en wat draadjes loskoppelen de hoeveelheid daarvan valt wel mee) om vervolgens nog meer schroeven los te draaien om uiteindelijk het toetsen bord eruit te kunnen halen.

Daarna haalde ik er wat toetsen uit rond de niet werkende toets, onder de toetsen zit een soort van grijs rubber en als je dat een beetje lostrekt bereik je uiteindelijk het contactje op een printplaat, ik zag inderdaad een vlekje erop zitten. Dus heb hier even met een wattenstaafje met alcohol overheen gevreven. Het ding weer in elkaar gezet. En.... Krijg nou wat! Hij doet het weer!

Wel irritant om al die schroeven binnen in weer vast te draaien. Ze zitten op de onhandigste plaatsen!

Tim

Origineel geplaatst door Unic
en nog een betere vraag:)

:

wordt het gehiegen niet gewist van al mijn presets....mij d70 heeft ook een beurt nodig:)

Over het geheugen kan ik helaas niks zeggen ik gebruik hem alleen maar als masterkeyboard , dus dat heb ik niet gecontroleerd...

Origineel geplaatst door Unic
gelukkig is mijn D70 uitgerust met klittenband:D

Oh ja das wel handig ja!

Back