Handleiding MX-1602

pjeut

Ouwe rot
Hallo,

Van 't weekend heb ik een Behringer MX-1602 gekocht, zonder handleiding; ik ging er van uit dat ik deze wel op 't net zou kunnen vinden. Evenwel, niets is minder waar. De Behringer-site kent dit apparaat niet eens, en elders ook niet te vinden.
Dus mijn vraag; heeft iemand zo'n handleiding beschikbaar of weet waar ik 'em wel kan vinden?
Overigens wijst de mixer zich behoorlijk vanzelf, maar zit ik er vooral mee wat oprecies de functie van de twee jack-inputs "Mixer inserts"(of zoiets) is (zit pal boven de Main Outs). Als iemand me dit kan vertellen, ben ik ook al aardig geholpen.

Alvast bedankt.

gewoon, inserts over de hele mix. Ik weet niet of je uberhaupt bekend bent met het begrip inserts.

Een insert punt is een stereo jack waarbij enerzijds signaal van je mixer kanaal uitgestuurd wordt en anderzijds signaal van hetgene dat op de insert is aangesloten terugkomt op je mixer kanaal. Op deze manier kun je bepaalde effecten toepassen op mixer kanalen. Dit zijn dan typische insert effecten, waarbij het droge signaal niet meer in je mix voorkomt. Bijvoorbeeld distortion, flanger, phaser.

Typisch is bijvoorbeeld; je compressor heeft een input en een output. Die verbind je aan een insertkabel (1 stereoTRS naar 2 monoTRS), en die stereo kant van de kabel prik je in de insert. vervolgens heb je gewoon het bewerkte signaal onder je fader zitten en kun je daarop ook bijv aux fx instellen (niet bij master inserts)

Insert

Insert

Natuurlijk ben ik met dit fenomeen bekend. Maar aangezien deze mixer ook al een tweetal Aux-bussen heeft, vroeg ik mij af wat de toegevoegde waarde is van deze insert.
Laat ik mijn vraag aanpassen. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten dan met deze auxen?

Groet,
Pjeut.

je zegt dat je ermee bekend bent en dan begin je over auxen

bij een aux kun je de hoeveelheid regelen die je uitstuurt, en houd je het originele signaal normaal gesproken gewoon in de mix, bijvoorbeeld bij galm en delay.

Je hebt...

Je hebt...

...gelijk, Pjotr. Ik haal mijn wijsheid voorsalsnog uit boekjes en sites, en ben nu met m'n eerste praktische stappen bezig. maar als ik het goed begrijp, kun je je aux wel zo instellen dat je je originele signaal helemaal weg drukt en hiervoor in de plaats 100 % het bewerkte signaal laat komen? En als die bewerking dan een flanger of compressor of een ander signaal-bewerkend fx is, dan heb je feitelijk hetzelfde als zo'n insert.

Wat ik vooral (nog) niet helemaal begrijp, is dat er zo'n main insert is, dus voor het verzamelsignaal, terwijl dergelijke effecten, zoals flanger, compressort, etc., eerder bedoeld (lijken te) zijn voor toepassing per kanaal.
En dat in combinatie met dat via de auxillary het originele signaal totaal kan vervangen (mits je de send en return maar zodoende instelt), bracht mij tot de vraag: "wat is precies het nut van zo'n main insert?"

Of zit ik nou echt onzin te verkondigen? Ik wil het graag weten, want anders heb ik duidelijk een verkeerde voorstelling van zaken.

Alvast bedankt.

Pjeut.

ten eerste kun je niet altijd je aux zo instellen dat er geen origineel signaal meer is. Bij mij bijvoorbeeld niet, hoewel ik wel de "main mix" van dat kanaal kan uitzetten waardoor alleen de auxen gestuurd worden.

Maar zelfs al heb je de mogelijkheid die jij beschrijft, dan nog zou je op aux 1 bijv een flanger horen en op aux 2 een delay. Waarvan hoor je dan de delay? van het originele signaal. Gebruik je een insert voor die flanger en aux 2 voor delay waarvan hoor je dan de delay? van het flanged signaal.

En main inserts zijn niet zo heel vreemd. Mensen hangen compressors, enhancers, exciters, bass maximizers en weet ik t wat aan hun main mix

Falie kant

Falie kant

Hallo,

Ik vind wat ik nu te vragen heb, 'et niet waard om d'r een aparte thread voor op te starten. Dus doe ik 'n beetje aan thread-recycling.
Ik heb dus een Behringer 1602 voor weinig, en uiteraard weet ik dat je d'r niet veel van kan verwachten. Maar ik had eerlijk gezegd gedacht dat een microfoon opnemen en terugluisteren en gelijktijdig de via de 2 track input binnengekomen audio naar de monitoring zenden, dat dat toch wel zou moeten. In de handleiding staat dat juist via deze 2-tracks-ingang (die je ook kan omtoveren in een extra stereo line-ingang), juist dat wat ik wil kunt bewerkstelligen. Om dit bereiken, moet er het één en ander gegoocheld worden met twee knopjes; 2k-to-mon en 2k-to-mix. Nu wordt in de handleiding niet een expliciete uitleg gegeven van hoe je iets dergelijks voor elkaar moet krijgen. Dus zelf geëxperimenteerd, maar wat ik ook doe; ik krijg het nooit voor elkaar dat door de monitor zowel de tape return als de ingezongen zang klinkt terwijl de main mix uitsluitend de zang bevat.
Wat ik uiteindelijk maar heb gedaan, is de mix via de Aux-send naar m'n PC zenden, maar dat is dus pre-eq en zo, en dus natuurlijk niet de bedoeling.

Om kort te gaan; vraag ik het onmogelijke voor zo'n simpel mixertje, en zo niet, wat doe ik verkeerd? Geloof me, ik heb de handleiding wel tien keer uitgespeld; het staat er niet in.

Re: Falie kant

Re: Falie kant

Origineel geplaatst door pjeut
Hallo,

Ik vind wat ik nu te vragen heb, 'et niet waard om d'r een aparte thread voor op te starten. Dus doe ik 'n beetje aan thread-recycling.
Ik heb dus een Behringer 1602 voor weinig, en uiteraard weet ik dat je d'r niet veel van kan verwachten. Maar ik had eerlijk gezegd gedacht dat een microfoon opnemen en terugluisteren en gelijktijdig de via de 2 track input binnengekomen audio naar de monitoring zenden, dat dat toch wel zou moeten. In de handleiding staat dat juist via deze 2-tracks-ingang (die je ook kan omtoveren in een extra stereo line-ingang), juist dat wat ik wil kunt bewerkstelligen. Om dit bereiken, moet er het één en ander gegoocheld worden met twee knopjes; 2k-to-mon en 2k-to-mix. Nu wordt in de handleiding niet een expliciete uitleg gegeven van hoe je iets dergelijks voor elkaar moet krijgen. Dus zelf geëxperimenteerd, maar wat ik ook doe; ik krijg het nooit voor elkaar dat door de monitor zowel de tape return als de ingezongen zang klinkt terwijl de main mix uitsluitend de zang bevat.
Wat ik uiteindelijk maar heb gedaan, is de mix via de Aux-send naar m'n PC zenden, maar dat is dus pre-eq en zo, en dus natuurlijk niet de bedoeling.

Om kort te gaan; vraag ik het onmogelijke voor zo'n simpel mixertje, en zo niet, wat doe ik verkeerd? Geloof me, ik heb de handleiding wel tien keer uitgespeld; het staat er niet in.

Ik heb zelf ook 1602 maar ik bergrijp je probleem niet helemaal.
Mijn ingang en uit gang van geluidskaart zijn verbonden met de speciale tape in en uitgang(2k) op het mengpaneel.
Ik laat mijn audio tracks lopen naar mijn monitor met bekende 2k-to-mon en mijn zang gaat ook naar mon via mix to mon.

Je hebt je...

Je hebt je...

...ingang van je PC (geluidskaart) verbonden met de 2-track? Die snap ik niet. Maar goed, ik geloof niet dat dat met mijn probleem te maken heeft. Ik heb dus de uitgang van m'n PC met de 2-track verbonden; dat is dus de tape-in (ik neem aan dat die term stamt uit de tijd van vóór hard-disk- of computer-recording). Daar staat de al opgenomen herrie op die de zangeres via de monitoring moet horen. Vervolgens gaat er een microfoon in één van de mono-kanalen; die moet ook via de monitoring te horen zijn. Tenslotte wou ik de main mix verbinden met de ingang van m'n PC, maar in dat signaal is óók het tape-in-signaal te horen, en dat is niet de bedoeling; alleen de zang van het mono-kanaal moet via de main-mix naar m'n PC om op een audio-kanaal gezet te worden.

Is het zo duidelijker wat m'n probleem is?

Trouwens, Exzit, weet jij wat het verschil is van de 1602 met de 1602A?

Groeten.

Re: Je hebt je...

Re: Je hebt je...

...ingang van je PC (geluidskaart) verbonden met de 2-track? Die snap ik niet. Maar goed, ik geloof niet dat dat met mijn probleem te maken heeft. Ik heb dus de uitgang van m'n PC met de 2-track verbonden; dat is dus de tape-in (ik neem aan dat die term stamt uit de tijd van vóór hard-disk- of computer-recording). Daar staat de al opgenomen herrie op die de zangeres via de monitoring moet horen. Vervolgens gaat er een microfoon in één van de mono-kanalen; die moet ook via de monitoring te horen zijn. Tenslotte wou ik de main mix verbinden met de ingang van m'n PC, maar in dat signaal is óók het tape-in-signaal te horen, en dat is niet de bedoeling; alleen de zang van het mono-kanaal moet via de main-mix naar m'n PC om op een audio-kanaal gezet te worden.

Is het zo duidelijker wat m'n probleem is?

Trouwens, Exzit, weet jij wat het verschil is van de 1602 met de 1602A?

Groeten.

Ik heb trowuens de 1604 A Ik zal eens goed kijken hou ik hem nu thuis bij mij heb aangesloten.

Ik geloof dat het verschil zat in de interne (niet goede) effecten.

de 1604 en de 1204 zijn gewoon hetzelfde alleen heeft de 1 wat meer kanalen.

Re: Re: Je hebt je...

Re: Re: Je hebt je...

Origineel geplaatst door Exzit
Ik heb trowuens de 1604 A Ik zal eens goed kijken hou ik hem nu thuis bij mij heb aangesloten.

Exzit,

Weet je inmiddels wat meer over de aansluiting van die 1602? Het gaat er dus om;

Input:
* audio vanaf externe bron (MIDI via sound-module);
* microfoon.

Monitor:
* audio vanaf externe bron;
* microfoon.

Output:
* uitsluitend de microfoon.

Hoe kun je dit met gebruikmaking van die tape-in n die diverse schakelaartjes voor elkaar krijgen? Alvast bedankt voor je meedenken.

pjeut.

Re: Re: Re: Je hebt je...

Exzit,

Weet je inmiddels wat meer over de aansluiting van die 1602? Het gaat er dus om;

Input:
* microfoon.

Monitor:
* microfoon.

Output:

Hoe kun je dit met gebruikmaking van die tape-in n die diverse schakelaartjes voor elkaar krijgen? Alvast bedankt voor je meedenken.

pjeut.

lees em niu pas ik ga vanaovnd even kijken hoe ik dat doe.

Exzit,

Input:
* microfoon.

Monitor:
* microfoon.

Output:

pjeut.

Ik snap al wat het verschil is.

1) Ik neem dus normaal eerst mijn modules synthesizers eerst op via midi op midi sporen in mijn secuencer.
2) Daarna neem ik ze als audio track voor track op in mijn sequencer.
De midi tracks mute ik want die zijn nu dus op audio opgenomen.
De audio komt dus binnen via de tape in.

Dus kan ik in deze situatie gewoon alleen de mircofoon opnemen. Terwijl de audio tracks (2tk naar de monitoring gaat.) en de main mix om de microfoon te horen.

Tape in en out aangesloten op mijn sound card

Knop main mix ingedrukt en knop 2TK(voor opgenomen audio) naar de CRtl R/phones voor monitoring

Back