Hardware aansluiten, maar hoe

Coady

^^
Goed, kleine intro; Ik ben nu al ruim 9jaar bezig met muziek maken, maar tot op heden alleen softwarematig. Ik gebruik nu FLstudio i.c.m. met een M-audio Radium49 Midi keyboard/controller en dat vind ik ontzettend fijn werken allemaal.
Alleen nu wil ik dus ook beginnen met het aanschaffen van hardware om die i.c.m. FLstudio te gaan gebruiken. Maar hoe werkt dit nu allemaal precies en hoe sluit je het allemaal aan ?

Ik heb het een en ander erover opgezocht, maar kom er toch niet helemaal uit.

Is het nu zo dat als je bijvoorbeeld een synth wilt gebruiken in je setup, dat je de midipoorten van de synth gewoon aan je computer aansluit (zodat je dus ook met je midikeyboard die op een andere poort op de computer aangesloten zit, zowel je vst's als de synth kan besturen)
en de audio-out poorten aan een mixertje ?

Of zie ik het nu helemaal verkeerd ?

t.i.a.
Coady

o, ok da's mooi dan :), maakt heel t verhaal al minder ingewikkeld

Maar stel dan dat ik uit zo'n synth meer dan 1 geluid ter gelijk wil gebruiken.. met FL clone je dan de vst en je kan eindeloos doorspelen...

maar als die synth dan maar 1 output heeft, moet je dan persee 1 van die geluiden samplen en als sample in een channel voegen, of kan het ook anders ?

Als je synth multitimbraal is, kun je meerdere geluiden tegelijk afspelen. Een synth met minder stemmen, heeft dat meestal niet en kun je ook meestal maar 1 geluid tegelijk gebruiken.

Ik weet niet wat voor muziek je maakt, maar bv. een tweedehands Virus B of een Nordlead/rack 2 zijn goed te betalen en je kunt er ook meerdere geluiden tegelijk mee afspelen.

Je hebt per synth wel minstens 1 midi ingang en 1 midi uitgang nodig. Als jouw geluidskaart maar 1 ingang en 1 uitgang heeft, zou ik mn midi keyboard inruilen en een synth met een toetsenbord kopen. Of gewoon een midi-interface(die sluit je meestal op je usb poort aan en dan heb je gelijk meerdere in- en uitgangen) maar zorg dan wel dat je een goeie, snelle koopt anders krijg je er later spijt van, geloof me..

Ik maak grootendeels Hardstyle en Hardcore muziek, maar experimenteer met vanalles (new-age, ambient, deephouse, drum&bass etc).
Ik denk dat een Virus of Nordlead idd wel de goeie tonen kan produceren voor mijn soort muziek.

Mijn midi-keyboard is nu via usb2 aangeloten op de pc, en dus heb ik nog een midi (game-)poort over voor een synth. Deze zit echter wel op een Soundblaster Live kaart, en ik heb dus sowieso altijd een latency van 46ms. Is dit erg en kan ik beter een andere soundcard kopen, of is het met een Live-kaart nog goed te doen ?

Origineel geplaatst door Coady
en dus heb ik nog een midi (game-)poort over voor een synth. Deze zit echter wel op een Soundblaster Live kaart, en ik heb dus sowieso altijd een latency van 46ms. Is dit erg en kan ik beter een andere soundcard kopen, of is het met een Live-kaart nog goed te doen ?

Die latency is voor audio, niet voor midi. Dat gaat dus prima.

Nee, ik denk dat je dan beter een andere kaart kunt kopen. Ik heb zelf de Phase 28 van Terratec, die heeft ook een midi in-en uitgang(alle moderne synths kunnen zowel midi versturen als ontvangen dus je hebt sowieso 2 midi ports nodig), 2 audio inputs, 8 audio outputs en dan nog diditaal in/uit. Hij was best goedkoop en ik ben er best over te spreken(op wat harde tikken bij het opstarten na dan). Ik gebruik m ook gelijk om mn tracks op te nemen en dat doettie ook goed.

Ik zou toch ook eens kijken naar een midi interface, want als je eenmaal 1 synth hebt, volgen er altijd meer...

Ik maak trouwens ook hardcore en geloof me, de Virus is daar perfect voor. Hij klinkt stukken ruiger nog dan de Nordlead, hoewel die er ook wat van kan. Maar voor harde kicks bv. kun je beter een Virus kopen.

Origineel geplaatst door OnAcid
Die latency is voor audio, niet voor midi. Dat gaat dus prima.

Nou ja 'prima'... Dat soort kaarten hebben wel een slechte midi timing en voor dance muziek is dat niet zo fijn..

En als je dan toch bezig bent met hardcore en boemboem muziek zou ik niet gaan voor de virus-b (IMO meer chill voor pads enzo) maar koop gewoon een novation KS-rack, die is ook multitembraal (heeft geen toetsen) maar daar kun je wel geweldige drum percussie leads hc-pads enzo mee knutselen (heeft namelijk onder meer DRUM en percussie WAVEFORMS echt uniek), en het is naar mijn mening veel beter geschikt voor knallende schijtherrie (melioratief gezien)
het is een nieuw apparaat en ik ben er super tevree over! veel knoppen zodat je ook heel handig je software aan kunt sturen, en gebruiksvriendelijk. Bovendien heeft ie in tegenstelling tot m'n VirusB échte multitembraliteit over de effecten: Dus wanneer je multimode gebruikt heb je voor iedere part een individuele effectensectie.. EN nog een leuke functie is het feit dat het opslaan van multipatches je singlepatches niet beïnvloed (wordt dus apart opgeslagen), EN je hebt drum maps, en goh ik lijk wel een novation verkoper..

:biertje:

Origineel geplaatst door cosmiq
En als je dan toch bezig bent met hardcore en boemboem muziek zou ik niet gaan voor de virus-b (IMO meer chill voor pads enzo) maar koop gewoon een novation KS-rack, die is ook multitembraal (heeft geen toetsen) maar daar kun je wel geweldige drum percussie leads hc-pads enzo mee knutselen (heeft namelijk onder meer DRUM en percussie WAVEFORMS echt uniek), en het is naar mijn mening veel beter geschikt voor knallende schijtherrie (melioratief gezien)
het is een nieuw apparaat en ik ben er super tevree over! veel knoppen zodat je ook heel handig je software aan kunt sturen, en gebruiksvriendelijk. Bovendien heeft ie in tegenstelling tot m'n VirusB échte multitembraliteit over de effecten: Dus wanneer je multimode gebruikt heb je voor iedere part een individuele effectensectie.. EN nog een leuke functie is het feit dat het opslaan van multipatches je singlepatches niet beïnvloed (wordt dus apart opgeslagen), EN je hebt drum maps, en goh ik lijk wel een novation verkoper..

:biertje:

Virus voor pads?? Jongen, ik maak hele hardcore tracks met alleen de Virus, ik ben nog nooit een synth tegen gekomen die zo geschikt is voor hardcore..

De KS van Novation vondt ik juist maar een beetje slap klinken, ik had ooit de keuze tussen de Nordrack 2 en de KS-5 maar ben toen voor de Nordrack gegaan. En bovendien, na de Drumstation heb ik mezelf voorgenomen om nooit meer iets van Novation te kopen, wat een k#t ding zeg..

Ik zat er zelf aan te denken om die Novation A-Station te kopen, voor wat brute bass geluiden (heerlijk voor in hardstyle dus). Net een paar demotjes van zitten luisteren.. klinkt echt top

Maar die KS-rack is misschien idd ook wel een goeie keuze,,, alleen voor mij nu wel ietsjes duur (499,-) wordt dus ff spare :P

Maar wat houdt dat multimembraam dan precies in ?

En je zegt ook "veel knoppen zodat je ook heel handig je software aan kunt sturen"
Wat bedoel je hier precies mee, wat moet je in je software aansturen dan ?

< totale hardware newbie he ;)

Ik zat er zelf aan te denken om die Novation A-Station te kopen, voor wat brute bass geluiden (heerlijk voor in hardstyle dus). Net een paar demotjes van zitten luisteren.. klinkt echt top

Maar die KS-rack is misschien idd ook wel een goeie keuze,,, alleen voor mij nu wel ietsjes duur (499,-) wordt dus ff spare :P

Maar wat houdt dat multimembraam dan precies in ?

En je zegt ook "veel knoppen zodat je ook heel handig je software aan kunt sturen"
Wat bedoel je hier precies mee, wat moet je in je software aansturen dan ?

< totale hardware newbie he ;)

Stel dat je synth 4 part multitimbraal is, dan kun je 4 verschillende geluiden tegelijk gebruiken(zoals bij de KS).

Die knoppen zijn handig omdat je bij vst instrumenten vaak per knop een midi controller kunt aangeven. Als je dan bv aan de cutoff op je synth draait, draait de cutoff op je soft-synth ook mee.

En btw. als je zo weinig te besteden hebt, kun je beter ff doorsparen, want je kunt beter 1 goeie synth kopen dan 10 slechte..

Als startsynth is de A eigenlijk te beperkt. Dat is dus IMO een absolute afrader. (Klinkt overigens wel lekker hoor). Ohwja, tuurlijk Virus-B kun je overal wel voor gebruiken maar dat heeft dan ook zijn prijskaartje (virus-b is echt de vetste synth die ik ooit onder mijn klauwen heb gehad). Met 'software' aansturen bedoel ik dat je software kunt aansturen met hardware. Bijvoorbeeld met renoise. Daar kun je gewoon vst's adden en dan map je je knoppen op je hardwaresynth met de parameters van je favoriete VST synth. Dan kun je realtime je vst's tweaken met bv. je ks-rack.
Voor de betekenis van multitembraliteit moet je eens zoeken op dit forum, daar zijn geloof ik al 2000 topics over geopend ;)

Ah de knoppen gewoon als midi-controllers gebruiken dus,, Dat doe ik nu ook met mn Radium49 Keyboard, zitten 8schuiven en 8potmetertjes op die je kan van koppellen aan vst en fruity knoppen naar keuze

Maar als je die knoppen dan van een synth gebruikt als midicontrollers he... verneuk je dan niet t geluid dat je in die synth aant gebruiken bent steeds ?:confused:

bijvoorbeeld; je linkt de attack schuif (ik noem maar wat) van je synth aan de cutoff van een vst. als je die shuif dan beweegt, verander je toch de attack van je synth en de cutoff van je vst... of moet je dan weer je midichannels aanpassen ofzo.... of zie ik dat verkeerd?

en dat 4part multimembraal.. bedoel je dan 4geluiden tergelijk overelkaarheen gebruiken, of echt 4 losse outputs die je appart kan aansturen ?

Maar als je die knoppen dan van een synth gebruikt als midicontrollers he... verneuk je dan niet t geluid dat je in die synth aant gebruiken bent steeds ?:confused:

Goeie vraag ja. Bij de meeste synths wel ja, maar dan moet je gewoon zorgen dat je het niet opslaat. Bij sommige synths hebben ze er wat op bedacht(zoals de Nordlead 3), maar echt een probleem is dat niet hoor..

en dat 4part multimembraal.. bedoel je dan 4geluiden tergelijk overelkaarheen gebruiken, of echt 4 losse outputs die je appart kan aansturen ?

Gewoon tegelijk. En heeft je synths meerdere outputs dan kun je de geluiden aan de output toeschrijven. De virus heeft er 6, dus 3 x stereo en 6 keer mono..

nah ik ga maares goed naar demo'tjes luisteren van synths dan, en ff doorsparen tot ik een goeie kan kopen :)

thnx iig voor jullie hulp. ik heb hier erg veel aan gehad :)

nah ik ga maares goed naar demo'tjes luisteren van synths dan, en ff doorsparen tot ik een goeie kan kopen :)

thnx iig voor jullie hulp. ik heb hier erg veel aan gehad :)

Oke, geen dank.

Nog 1 ding: Je kunt beter kijken naar wat andere producers in de studio hebben staan, dan dat je je laat bedriegen door demo'tjes die fabrikanten maken van hun eigen producten..

CC's (Controller Changes) kun je eerst recorden (dus effe lekker aan je synth hengsten) en daarna geef je je mapping gewoon weer vrij zodat je weer patches van je ks-rack of whatever kunt editten :)

Origineel geplaatst door cosmiq
CC's (Controller Changes) kun je eerst recorden (dus effe lekker aan je synth hengsten) en daarna geef je je mapping gewoon weer vrij zodat je weer patches van je ks-rack of whatever kunt editten :)

Ja dat doe ik dus nu ook altijd als ik controllers te kort kom op mn keyboard :):)

Back