Hardware aansluiten, maar hoe

Ik heb weer vraagjes, dus ik gebruik voortaan wel gewoon dit topicje als ik info nodig heb :P

Stel; ik koop dus bijvoorbeeld zo'n KS-rack en een klein mixertje. het zal me wel lukken om met midi de boel aan te sluiten e.d. Maar als ik nou bijvoorbeeld reverb of delay op die KSrack wil.. moet ik dan dus ook persee hardware effecten hebben ?!. of kan dat ook anders.

en stel dat je een hele berg synths hebt aangesloten en je wilt overal een beetje reverb op.. moet je dan voor al die synths ook persee een berg losse effectenracks kopen ?

Origineel geplaatst door Coady
Ik heb weer vraagjes, dus ik gebruik voortaan wel gewoon dit topicje als ik info nodig heb :P

Stel; ik koop dus bijvoorbeeld zo'n KS-rack en een klein mixertje. het zal me wel lukken om met midi de boel aan te sluiten e.d. Maar als ik nou bijvoorbeeld reverb of delay op die KSrack wil.. moet ik dan dus ook persee hardware effecten hebben ?!. of kan dat ook anders.

en stel dat je een hele berg synths hebt aangesloten en je wilt overal een beetje reverb op.. moet je dan voor al die synths ook persee een berg losse effectenracks kopen ?

Kijk, die bovenstaande vraag is natuurlijk een kwestie van effe op de site van Novation kijken bij de specificaties van de KS, dan zie je dat ie een ingebouwde fx processor heeft.

Je onderste vraag had je ook wel op deze site kunnen vinden, maar goed.. Je moet zorgen dat je een mixer hebt met aux sends en eventueel returns. Dan sluit je een fx processor aan op die aux send en dan kun je per kanaal instellen hoeveel effect je precies wilt hebben zeg maar..

En ik zou me niet teveel concentreren op die KS, er zijn 2e hands veel betere synths dan die te krijgen en nog goedkoper ook. Ik maak ook hardcore/hardstyle en ben over de Nordlead en de Virus veel beter te spreken dan over die KS, die ik ook getest heb.

Tja, net met die KS/rack is dat niet zo hard nodig, aangezien die al een berg dedicated effects heeft voor elke part, daar kan je dus je lol op met interne FX.

Veel synths (vooral niet-analoge) hebben interne FX. De kwaliteit hiervan ivarieert uiteraard, en het is aan jou om te beslissen hoeveel je deze gebruikt.
Je hoeft echter ook weer niet voor elke synth een FX-unit te kopen. Je kunt via inserts of aux-bussen op je mixer verschillende hoeveelheden van bv. een reverb aan elk kanaal toevoegen, naar wens. Je kunt echter maar een effect of combinatie van effecten gebruiken per FX-apparaat, al hebben sommige dan weer twee onafhankelijke delen (bestaan dan dus eigenlijk uit twee apparaten in een behuizing).

Ik noemde de ks-rack ook zomaar als voorbeeldje hoor, omdat die hierboven werd aangeraden :).

maar begrijp ik het dan goed dat als je bijvoorbeeld 1 reverb bak hebt. en je stelt die dus bijvoorbeeld in op een preset 'Large Hall' (ik noem maar wat). en je zet op een paar kanalan die 'aux-sends' een beetje open. Dan kun je dus alleen die 'large hall' gebruiken voor alle kanalen.. en geen andere presets ?

klinkt een beetje beperkt eigenlijk.. als je het vergelijkt met bijvoorbeeld FLstudio waar je per kanaal oneindig veel verschillende presets kunt gebruiken.

En stel je hebt een hele studio van synths e.d. staan, die allemaal op een mixer aangesloten zitten. En je hebt net een track helemaal afgemixt, alle volumes en frequenties kloppen precies....
maar dan open je een ander nummer die weer hele andere instellingen nodig heeft... moet je dan elke keer zelf alle schuiven en knoppen weer helemaal goed zetten per track ?? :confused:

Ik noemde de ks-rack ook zomaar als voorbeeldje hoor, omdat die hierboven werd aangeraden :).

maar begrijp ik het dan goed dat als je bijvoorbeeld 1 reverb bak hebt. en je stelt die dus bijvoorbeeld in op een preset 'Large Hall' (ik noem maar wat). en je zet op een paar kanalan die 'aux-sends' een beetje open. Dan kun je dus alleen die 'large hall' gebruiken voor alle kanalen.. en geen andere presets ?

klinkt een beetje beperkt eigenlijk.. als je het vergelijkt met bijvoorbeeld FLstudio waar je per kanaal oneindig veel verschillende presets kunt gebruiken.

En stel je hebt een hele studio van synths e.d. staan, die allemaal op een mixer aangesloten zitten. En je hebt net een track helemaal afgemixt, alle volumes en frequenties kloppen precies....
maar dan open je een ander nummer die weer hele andere instellingen nodig heeft... moet je dan elke keer zelf alle schuiven en knoppen weer helemaal goed zetten per track ?? :confused:

Daar komt het wel op neer ja. Als je meer wilt kan je natuurlijk ook eerst een soort pre-mix maken, losse tracks in je computer opnemen en dan die audio-tracks met VST effecten bewerken in je sequencer.

Maar zoals gezegd, die stand alone hardware effecten kan je ook als aanvulling op de interne FX van je synths gebruiken, dan heb je echt niet zoveel apparaten nodig. Zoveel mogelijkheden als op de computer wordt echter een dure grap.

Nog even over het laatste (de mixerinstellingen): Ja inderdaad, je moet alles opnieuw instellen, tenzij je een super-pro-mixer het met gemotoriseerde schuiven en potmeters en total recall geheugen zoals dat (geloof ik) heet, maar laat ik het zo zeggen, die passen geloof ik niet erg binnen het beginnersbudget........

Origineel geplaatst door molecular
Nog even over het laatste (de mixerinstellingen): Ja inderdaad, je moet alles opnieuw instellen, tenzij je een super-pro-mixer het met gemotoriseerde schuiven en potmeters en total recall geheugen zoals dat (geloof ik) heet, maar laat ik het zo zeggen, die passen geloof ik niet erg binnen het beginnersbudget........

Damn! Nu was jij eerder...

:D

Origineel geplaatst door molecular
Als je meer wilt kan je natuurlijk ook eerst een soort pre-mix maken, losse tracks in je computer opnemen en dan die audio-tracks met VST effecten bewerken in je sequencer.

Dit werkt voor mij ook het beste, gezien mijn setup. Daarnaast kan ik zo makkelijk alle effecten (compressor, EQ, Reverb, Delay etc.) per track instellen en er gemakkelijk mee spelen. Ik denk dat dit ver uit de goedkoopste oplossing is en daarnaast ook erg leerzaam. Proberen, proberen en nog eens proberen. Beetje met de parameters spelen en kijken wat de invloed is op het geluid.

Ik gebruik graag de Virus C, die heeft een ingebouwde eq en fx dus hoef ik op de mixer niks te veranderen. Volume regel ik via Cubase..

Wel handig als je aan meerdere tracks tegelijk werkt..

jep jullie hebben gelijk: de virus wint absoluut van de ks-rack maar is dan ook een stukje duurder. (tweedehands virus kost ongeveer 600, terwijl ks-rack nieuw 500 kost).

Origineel geplaatst door cosmiq
jep jullie hebben gelijk: de virus wint absoluut van de ks-rack maar is dan ook een stukje duurder. (tweedehands virus kost ongeveer 600, terwijl ks-rack nieuw 500 kost).

Ik vondt persoonlijk de nordrack 2 al beter dan de ks, en die kost 2e hands maar een euro'tje of 300-400 toch?

En voor die 100 euro die de Virus meer kost heb je toch wel zoveel extra(zoals 6 uitgangen ipv. 4)..

sowieso nog ff doorsparen dus.. ik zie in mn feedback blaadje dan die mixers ook nogniet zo goedkoop zijn :(

En meteen weer een vraag.

stel je hebt dus met een berg hardware een nummertje inelkaar gezet. en je wilt op een bapaald punt in dat nummer van 1mixerkanaal de lagetonen weghalen met de eq en na verloop van tijd weer op laten komen.

zo'n mixer heeft toch geen automation functies o.i.d. ?

moet je dan elke keer weer tijdens t afspelen zelf aan die knoppen draaien

sowieso nog ff doorsparen dus.. ik zie in mn feedback blaadje dan die mixers ook nogniet zo goedkoop zijn :(

Hangt er van af wat je allemaal wilt. Een kleine mixer hoeft niet duur te zijn. In deze thread ging het daar ook al een beetje over:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=29863&highlight=mixer

Ook met een beperkt budget kan je dus best uit de voeten, maar je moet goed bekijken wat je echt nodig hebt op een bepaald moment (en de nabije toekomst, er meteen weer uitgroeien is ook niet leuk)

En meteen weer een vraag.

stel je hebt dus met een berg hardware een nummertje inelkaar gezet. en je wilt op een bapaald punt in dat nummer van 1mixerkanaal de lagetonen weghalen met de eq en na verloop van tijd weer op laten komen.

zo'n mixer heeft toch geen automation functies o.i.d. ?

moet je dan elke keer weer tijdens t afspelen zelf aan die knoppen draaien

Er bestaan dus wel mixers met automation, maar ik bv. kan/wil die dus niet betalen. Is ook een keuze die je maakt.

ik zie eigenlijk tot nu eigenlijk maar weinig voordelen aan al dat hardware

nu ik erover nadenk wil ik eigenlijk liever gewoon een berg kasten en rekken vol met midicontrollers en keys kopen. ipv losse hardware :s

wat jij wilt is een virus
}:|
en dan heb je niet eens een mixer nodig (mits dit je eerste synth is)

Iedereen vindt die virusjes wel geil geloof ik he :P

waarom heb ik dan geen mixer nodig trouwens ? (line-in van mn geluidskaart is al in use trouwens :P)

Origineel geplaatst door cosmiq
wat jij wilt is een virus
}:|
en dan heb je niet eens een mixer nodig (mits dit je eerste synth is)

Dat is denk ik geen slecht advies. Mmm :{ een Virus!
Luister er maar eens naar, je zou er best eens genoeg aan kunnen hebben voor de komende x jaar

Back