Simpel Cubase vraagje ?(hoop ik)

MistaDork

Pierre
Ik neem al mijn midi en audio op via cubase en nou vraag ik me af of je dit via cubase kan converteren naar een audio(wav)bestand.... Of dat je dit misschien via wavelab moet doen.

zou iemand me wat wijzer kunnen maken

alvast bedankt

In het eerste menu kun je kiezen voor "Export to file". En daar staat ook wav tussen. (Je midisporen moet je uiteraard eerst opnemen op een audio spoor)

Origineel geplaatst door DJ41
In het eerste menu kun je kiezen voor "Export to file". En daar staat ook wav tussen. (Je midisporen moet je uiteraard eerst opnemen op een audio spoor)

Je kan het hele nummer (ook MIDI sporen) in een keer als .WAV exporteren, hoor. Wel even de markers goed zetten...

Tsja, als je allerlei submixen naar andere bussen uitstuurt om die nog verder te mixen dan kan het niet omdat cubase niet naar buiten kan 'zien' wat voor een effecten er gebruikt worden.

Maar als je de hele mastermix of tracks met bepaalde zware effecten wilt 'bouncen' kan het makkelijk. Dan kun je bijv ook effecten gebruiken die in real-time meer dan 100% belasting voor je processor opleveren. (wortie wel heeeeel traaaaag vaaan)

En je kan midi sporen NIET als wav exporteren natuurlijk!!
Alleen als deze midi wordt afgespeeld door een VSTi kan het wel want dan zit het toch allemaal intern in Cubase.
Als je externe synths gebruikt zul je die midi sporen toch echt eerst als afzonderlijke audiotrack op moeten nemen

als je in cubase een audiotrack selecteerd, je selecteerd een input ipv output en je zet hem op stereo, kun je als het goed is in 1 keer je softsynths, audio en mididata(die je synths triggert) opnemen. Moet je wel een vrij krachtige pc hebben zodat je opnamen niet hapert. Dat werkt makkelijker als cubase in de achtergrond laten draaien en het hele zooitje met wavelab of soundforge oid laten opnemen.

Origineel geplaatst door redje
Dat werkt makkelijker als cubase in de achtergrond laten draaien en het hele zooitje met wavelab of soundforge oid laten opnemen.

Dit veronderstelt dan wel dat je een audio card hebt met multi-client drivers, toch??

nee volgens mij niet, want de midi data triggert de synthesizers en de audio wordt afgespeeld. Wavelab neemt dan alleen op. Ik geloof ook dat je ze in een bepaalde volgorde moest opstarten anders werkte het niet. Volgens mij houdt multi-client in dat je meerdere type drivers geluidskaart kunnen gebruiken dus bijvoorbeeld cubase(asio) en gigastudio (weet ff het formaat niet). Anyway volgens mij moet dat Cubase + wavelab met elke geluidskaart werken, maar nogmaals alles in 1 programma werkt een stuk efficienter naar mijn mening 8)

(zie ook het handleidingen draadje ;) )

Maar je kunt je mastermix ook gewoon binnen cubase 1:1 opnemen hoor real-time dus. Die krijg ik altijd binnen van m'n mastermixer (01v) en als je tijdens opnemen die track dan mute gebruikt gaat het niet rondzingen. (ik gebruik geen direct monitoring overigens) Daarvoor moet je systeem wel in optimale conditie zijn natuurlijk, anders gaatie inderdaad haperen.

thanx!!!!!

thanx!!!!!

He allemaal bedankt voor jullie advies ga het vannavond gelijk ff proberen en laat nog wel wat horen of het gelukt is.
Hoop dat ik volgende keer jullie kan helpen met een vraag....

Mazzel

Origineel geplaatst door fuse
Daarvoor moet je systeem wel in optimale conditie zijn natuurlijk, anders gaatie inderdaad haperen.

Eerste wat je altijd even moet checken is of DMA is ingeschakeld voor je harddisk (onder windows), bij systeem->apparaatbeheer. Als dit namelijk niet het geval is krijg ja haperingen als je gelijktijdig wilt opnemen en aspelen.

Back