Ik zou graag m'n handen leggen op standalone software (geen VSTI) in de categorie 'softsequencer', die de simpliciteit van écht oude sequencers combineert met de mogelijkheden van PC. Met oude sequencers bedoel ik dus stepsequencing waarbij je de kenmerken van én de steps én de sequences op allerlei leuke manieren kan beinvloeden / moduleren.
Steps: Midi Notes met instelbare pitch, octave, gate. Ook mogelijk: Control Change / NRPN / Sysex (!!!).
Discrete stappen én continue instelschaal mogelijk.
Steps met chord-functie.
Meerdere Accent functies, programmeerbaar wat accent doet (macro).
Elke step heeft éigen waarden, die onafhankelijk van de andere steps (step 1 duurt 1 sec. - step 2 duurt 2 sec.).
Bij de meeste step seqs is de lengte van de noot niet zichtbaar / instelbaar, terwijl dit zo belangrijk is...
Selectie van meerdere steps in groups (met defaults?), waarvan dan in één keer de waarden worden ingesteld.
(bijv. de gate lengte van alle steps tegelijkertijd).
Sequences: onafhankelijk danwel te syncen met verschillende intervallen (1/1, 1/2, 1/4).
Vooruit, achteruit, random, ping-pong.
Lengte van sequences instelbaar / reset input.
Random functie! Default arpeggio functies (up/down/up-down)
Transponeren van sequences!
Iedere sequence een eigen midi-ingang (inspelen seqs) en midi-uitgang & kanaalnr. / program changes.
Copy & Paste van sequences.
Besturing zo veel mogelijk keyboardloos.
Dus: sturen via midi-keyboard (notes) en faders / draaiknopjes. Learn-functie!
Midi Clock -in en -out. Midi File export.
Het mooiste zou zijn als het zwikkie 'modulair' / patchable zou kunnen draaien.
Dus een aantal sequencer tracks, met mod inputs op de steps en iedere track, waarbij je als het ware sync en cv kabels kan trekken.
Inspiratie: Doepfer Schaltwerk, Doepfer MAQ 16/3, Korg SQ-10, Notron Latronic, Karma, 'M' software (Cycling '74).
Wat betaal ik voor zoiets? Max 99 Euro ofzo, als het écht alles doet wat ik wil.
Maar ik zou het niet doen om er rijk van te worden, eerder als leuk projectje erbij.
Ik zit er zelf stevig aan te denken om iets dergelijks een keer te bouwen; heb wel developer kennis, maar veel meer met business spul, niet met realtime / multimedia software. Maar op een dag... als ik ooit tijd heb...