Ideeën voor software[marktonderzoekje]

Onzin. De sequencer is weliswaar een middel, maar ook een bron van inspiratie.
Een andere manier van werken geeft verfrissende resultaten!

maten en bars enzo blijven tzelfde hoor..
als ik nu een beat maak op mn MPC of op mn MC303 of met de redrum.. Ze klinken telkens hetzelfde, het is gewoon een andere manier van werken. De kick hoor je waar je hem programmeerd! Dus de resolutie is het belangrijkste.. :eureka:

De sequencer een bron van inspiratie? Nee joh! No way.. de sequencer mag van mij zo eenvoudig mogelijk. Leg anders eens uit: "Hoe inspireert de sequencer u?" De kleuren? Met rood maak je agressieve beats? *D (is best handig voor de topicstarter, Druid)

Origineel geplaatst door ikke
maten en bars enzo blijven tzelfde hoor..
als ik nu een beat maak op mn MPC of op mn MC303 of met de redrum.. Ze klinken telkens hetzelfde, het is gewoon een andere manier van werken. De kick hoor je waar je hem programmeerd! Dus de resolutie is het belangrijkste.. :eureka:

De sequencer een bron van inspiratie? Nee joh! No way.. de sequencer mag van mij zo eenvoudig mogelijk. Leg anders eens uit: "Hoe inspireert de sequencer u?" De kleuren? Met rood maak je agressieve beats? *D (is best handig voor de topicstarter, Druid)

gij moet het ook altijd beter weten he.
gij zijt van antwerpen zeker?? ;)

"Nieuwe manier van sequencen" ???

Sequencen doe je toch zelf! :stupid

Soms reageer je en praat je als een kip zonder kop,zonder na te denken maar goed dat neem ik maar voor lief... :erm:

Ik bedoel idd wat Hans zegt iets wat uitnodigt en vreemde sequences kan opleveren.
Soms zijn namelijk de ongelukjes de leukste dingen dus zou iets van een random sequencegenerator (die je wel in bepaalde mate kunt controleren) wel welkom zijn waar je dus alles zo'n beetje aan het toeval overlaat...ff weg van die blokjes enzo..

@kevin: je kan een punt hebben. vandaar dat tracker interface eens weer wat anders is. of iets van vroeger is.

@druid: owkee, ik ga mijn idee een beetje uitwerken. ik weet natuurlijk niet hoe anderen het zien.

je zou moeten kunnen kiezen of je een pianoroll gebruikt, of een trackerinterface, om je noten te gebruiken.
dat kan betekenen dat je kan switchen en je tracks kan editten vanuit pianorol, of vanuit tracker interface.
(hmm, ik ben niet echt duideiljk vrees ik)

dus, je ziet tracks, met balkjes zoals in cubase/cakewalk/whatever, en editten gebeurd via pianoroll, of tracker.
dat zou één mogelijke interpretatie en uitvoering zijn.

Anderzijds doel ik op een idee van fuse van een tijdje terug ergens op dit forum: met een tracker kun je rare en weirde
links-rechts pingpong en andere dingen doen. zou nog leuk zijn om dit hier dus ook te kunnen.

hmm, damn, ik heb een idee, maar het lukt maar niet deze keer om het deftig te verwoorden.

groetz,
verwarde wolkie

Of zoals ik al zei iets met effectenautomatisering maar dan ''sequencen'' (moeilijk uit te leggen)
En voor het live gebeuren iets van patternswitching net als op de MPC's dit nodigt ook wat meer uit.

[off topic]

Origineel geplaatst door Kevin
Soms reageer je en praat je als een kip zonder kop,zonder na te denken maar goed dat neem ik maar voor lief... :erm:

...

:stupid Als er hier iemand kakelt als een kip, ben jij het wel ;) Ik heb vorige zomer bekanst 3u bij u gezeten omda gij ni stopte me zeiken.. Hallow
En wat je toen vertelde is dat je graag alles zelf programmeerd en sequenced. Is dat dan al verleden tijd?

[/off topic]

Nogmaals, sequencen DOE je zelf. Randomizen kan leuk zijn om te spelen maar is zeker geen must. Een zo eenvoudig mogelijke sequencer (pianoroll, tracker en misschien een virtuele stepper, 1 patroon = 1 bar, à la redrum) die bijna NIX van je CPU gebruikt en waar je snel mee kan werken, daar hulp van keyboard shortcuts en mogelijkheid om MIDI berichten te ontvangen. bv om snel naar andere bar te switchen ofzow, is er niet echt. Buiten Pro Tools in combi met Reason.
Ik zeg het: simplicity is the key to good music. ;)

:okdan:

Als je dàt blijft volhouden, ikke, trek ik maar 1 conclusie:
Òf je doet je onwetender voor dan je bent, en wilt gewoon niet toegeven voor "the sake of argument".
Òf je hebt gewoon nog nooit gewerkt met een écht andere sequencer.

En dan bedoel ik niet tracker interface vs. pianoroll, da's inderdaad een detailverschil qua werkwijze.

Pak voor de grap maar eens een analoge sequencer of Doepfer MAQ 16/3
Danwel een pattern-based bak als een Schaltwerk of software die daar op lijkt.
Geavanceerde arpeggiators? Of een algoritmisch compositiepakket? Da's andere koek!
Wel eens gespeeld met een Karma? Kijken wat dàt doet met je manier van muziekmaken.
Alleen dat soort dingen gebruik je meestal niet voor het standaard "oets-plop-oets-plop" werk.

Het punt is, bij laatstgenoemde sequencers ga je verder dan puur het opnemen van nootjes.
De sequencer wordt een soort compositie-hulpmiddel , en dà's precies waar ik denk dat nog een boel te ontdekken valt!
Tegenwoordig zie je dat soort pakketten eigenlijk niet meer, we zijn helemaal overspoeld met audio-loop pakketjes.

Vroegah... (toen we alleen nog MIDI hadden, en hoogstens een metronoom bliep) toen waren er zàt pakketjes die op een creatieve manier met ingespeelde data omgingen. Helaas is dit genre compleet verdwenen...

Beste Hanz,

een voorbeeldje van die oude paketten voor onwetenden als mezelf zou reuze zijn! :okdan:
en ze kunnen ook inspirerend zijn voor de topicstarter om bepaalde functies uit te bouwen!

groetz

wolkie

Tuurlijk, al heb (o.a.) ik dit soort dingetjes al eerder gedropt op diverse plekken op dit fraaie forum:

-De spullen van Techno Toys zijn erg leuk: Seq303, Arp-X8, XG-909.
Helaas niet meer ondersteund, even goed zoeken!

-Oudere (Atari) software, draaien met een emulator als STEEM:

-> Dr. T's Keyboard Controlled Sequencer (KCS) alias Omega.
Emile Tobenfeld, de 'Dr. T.' is er mee gestopt, doet tegenwoordig iets met video.

-> Intelligent Music's 'm'.
Tegenwoordig weer opnieuw leverbaar door Cycling'74, helaas alleen op de Mac.

Nog meer ouds en leuks vanaf Tim's Atari Midi World, sectie Algorithmic Applications.

-Softwerk, de (helaas alleen Linux!) software versie van de Doepfer Schaltwerk.

owkee, ik ga eens het forum er over uitpluizen :)

een aantal namen ken ik wel... alleen... het is even verschieten dat de xg909 bvb niet meer ondersteund wordt
:erm:

verder, wat het project betreft, ik vraag me echt af of er vsti al dan niet hoeft ingepropt te worden, en hoe de bouwer dit wil gaan beslissen :)

En wat je toen vertelde is dat je graag alles zelf programmeerd en sequenced. Is dat dan al verleden tijd?

Nee dat is geen verleden tijd maar ik ben wel op zoek naar nieuwe manieren om te sequencen :duivels:
Maar goed ik denk dat je het toch niet wil begrijpen...;)

aha! die XG909 was echt vet...leuke dingen mee gedaan..er was ook ooit zo'n sequencer ding van alien workshop ofzo..kent iemand dat? helaas was die redelijk buggy

Hmm, sequencers sequencers...

Ik ben druk aan het freubelen met van alles en nog wat, brainstormen, programmeren, kamer van koophandel, stage toestanden.

Toffe reacties so far, heb er zeker wat aan gehad. Kan niet alles maken maar heb dingen gehoord waar ik anders niet aan gedacht had.

Ik hou jullie op de hoogte van wat ik maak, als ik screenshots of beta's heb om te testen hoop ik dat jullie weer bereid zijn feedback te geven!

Druid

www.iome.nl

ik weet dat een paar mensen het al gezegt hebben, maar ik zou toch proberen.
te gaan voor iets modulair achtigs, zoals reaktor of max/msp maar alleen niet zo
moeilijk en uitgebreid. je bent dus van plan iets sequencer achtigs te maken?
dus dan moet je toch met iets wat orgineel komen.wat dacht je van een modulaire
sequencer? je gaat toch met iets "speciaals" moeten komen wil je mensen interesse
doen opwekken voor je programma. je kan dan ook een comunity beginnen waar
mensen hun eigen modules in een database opzetten. en zo zal je programma
groeien ipv vergeten worden op het internet. maarja ik zeg maar wat, tis natuurlijk
makkelijk op te zeggen, maar het daadwerkelijk doen is andere koek. veel succes!

Het lijkt mij wel handig om een sequencer te bouwen waar je per midi-track een (onbeperkt?) aantal patronen te kunnen maken (waarin je de noten maar ook bijvoorbeeld automation in opslaat) en eventueel ook die patronen te kunnen hernoemen om overzicht te houden. En dan maar de tracks arrangeren door die patronen achter-elkaar neer te zetten.

Dit idee lijkt trouwens heel erg op de sequencer van Orion pro. Wat ik ook altijd handig vind is het veel gebruik kunnen maken van het toetsenbord en niet echt afhankelijk zijn van de muis. Met Pijltje naarboven/naar onder zou je dan bijvoorbeeld door de midi-tracks heen kunnen scrollen, met de pijltjes Links/rechts naar de plaatsen kunnen gaan waar je patronen neer kan zetten en bijvoorbeeld met de + en - toets door patronen kunnen scrollen die je op dat punt wil neerzetten.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, misschien is dit geen idelale manier maar ik probeer ook effetjes gewoon mee na te denken!

Tim

Zoveel mensen, zoveel ideeen!

Ik zou zeggen, maak eerst eens een basis MIDI sequencer.... dan spreken we je wel weer ;) Hoe de sequencer werkt is voor iedereen hier wel van belang maar voor het programmeerwerk 'nog' totaal niet. Eerst maar eens een goede en stabiele MIDI engine lijkt me, anders heb je 2 x nix...

een basis midi sequencer.. compatibel met OSX.. en heel de mac muzikanten community is je dankbaar!

Het programma moet vooral vet & koel zijn.

Alvast bedankt,
ISPdeRuiter

Back