berekenen potmeter

krachtwerk

Ouwe rot
hoi,

voor mijn circuit-bend projectjes:
kan iemand mij uitleggen hoe je de waarde berekent die een potmeter moet hebben om het meest effectief te zijn.

alvast bedankt.

Dat is volledig afhankelijk van het soort schakeling, wat voor componenten daarin gebruikt worden en welke waarden die hebben.

dus het is niet zo,
dat je de waarde kunt berekenen door een amperemeter ertussen te zetten?

In sommige gevallen wel, maar niet altijd.. dat ligt aan het circuit erom heen en wat de potmeter voor functie moet gaan krijgen..

Een maak-verbreek contant vervangen door een potmeter is iets heel anders als een weerstand in een vast filter circuit vervangen door een potmeter.

duss.. ga lekker naar de elektronica-boer en koop een zooi van die dingen met verschillende waardes en proberen maar!

Origineel geplaatst door krachtwerk
dat heb ik vanmiddag dus ook maar gedaan

zou ook wel leuk zijn als je de waarden die je vind na het meten ook hier post . geloof dat er genoeg forumleden zijn die dit erg interessant vinden natuulijk met de schakelingen er omheen

...als je even vertelt wat je ermee wilt doen? De kachel regelen? Volumeregeling? Licht dimmer? Serieus bedoeld.

Denk er even aan dat geluidpotmeters logaritmisch zijn (i.t.t. lineair).

Mail anders effe

met circuits omgooien kun je vanalles tegenkomen, dat is juist het probleem en het leuke ervan.
ik weet ondertussen dat er geen standaard maniertje voor is om de waarde te berekenen die je nodig hebt.
beginnen met een bep. waarde, zoeken op hoeveel procent de potmeter reageert, en aan de hand daarvan eentje met een kleinere of grotere waarde nemen.
dus gewoon experimenteren met verschillende waarden.:)

Back