[Roland] Juno-D - "nieuwe" synth van roland

sinew1958

Je hebt niet veel nodig om mooie muziek te maken.

Attachments

• top_m.jpg
    top_m.jpg
    23,8 KB · Bekeken: 95
En dit heb ik opgepikt ;)

http://www.roland.com/products/en/JUNO-D/index.html

Affordable 61-note synthesizer with 64-note polyphony, improved keyboard feel, and GM2 compatibility

768 radio-ready Patches, 22 Rhythm Sets, and 40 Performance memory provided

Patches organized in categories such as Piano, Guitar, Orchestra, etc.

Two Tones can be assigned to each Patch, and can be split or layered

47 multi-effects, eight reverb types, 8 chorus types

Powerful arpeggiator, with 400 phrase/arpeggio templates for instant sonic animation

24 Multi Chord memory for one-finger chord triggering; 32 Rhythm Guide metronome with preset patterns and variations

D Beam controller and front-panel control knobs for expressive performance

Mac/PC editing software included

Be afraid... be very afraid :(.

overigens props voor bambam die hier het eerste mee kwam (ere wie ere toekomt e.d.)

Weer eentje voor in het kwartetspel :r
Wanneer komt Roland nou eens met wat nieuws, met die troep maken ze mij niet koopgeil...

Waarom noemen ze dit een JUNO?????????

Als grote Juno FAN vind ik deze verkoopstruuk maar :kont: :kont: :kont: :kont:

Origineel geplaatst door Vl1
Weer eentje voor in het kwartetspel :r
Wanneer komt Roland nou eens met wat nieuws, met die troep maken ze mij niet koopgeil...

En wat voor nieuws wil jij dan hebben?Analoog?Is er.Va?Is er.Sampling?IS er!Soft-synths?Is er!
En waarom geen verbeterde versies van de populaire synths van vroeger die nu in zijn?Ik zou graag een nieuwe jupiter 8 willen zien ,analoog met de digitale power effects ingebouwd en uitgebreide arpeggio functies en waveforms die je kunt inladen bv.aan een prijs van de andromeda!

Origineel geplaatst door sinew1958
En wat voor nieuws wil jij dan hebben?Analoog?Is er.Va?Is er.Sampling?IS er!Soft-synths?Is er!
En waarom geen verbeterde versies van de populaire synths van vroeger die nu in zijn?Ik zou graag een nieuwe jupiter 8 willen zien ,analoog met de digitale power effects ingebouwd en uitgebreide arpeggio functies en waveforms die je kunt inladen bv.aan een prijs van de andromeda!

Wat de prijs betrefd is dat niet moeilijk, neem een kraakdoos zet er Roland op en het dingetje kost meteen 500 euro...
Maar idd een Roland Phenix zou leuk zijn, 'uit de as van het Roland verleden herrees een synth met de kracht van al zijn voorgangers'...

Ik twijfel niet aan de ervaring van sommigen op dit forum, maar dit soort uitspraken icm kont en kots smileys maken het voor de beginnende synth hobbyist (hallo :)) niet bepaald makkelijk een objectief beeld te vormen over de verschillende synths, zowel oude als nieuwe.

Origineel geplaatst door M.Whitman
Waarom noemen ze dit een JUNO?????????

Als grote Juno FAN vind ik deze verkoopstruuk maar :kont: :kont: :kont: :kont:

Volgens mij waren de "Juno" synths altijd al budget synths. Dus dan is deze naam niet eens zo heel erg gek...

Ik kan van de beschrijving alvast niet enthousiast worden....
Meer van hetzelfde.

En...
768 radio-ready Patches ??? :gaap: :gaap:

Da's wel lekker positief allemaal. Volgens mij bestaan er bijna geen slechte synths, alleen slechte en / of ongeinspireerde gebruikers.

ik bedoel maar ; als ze bij ROLAND een nieuwe synth op de markt brengen met de naam JUNO erin
verwacht ik toch minstens een verbetering van gelijk welke vroegere JUNOS

Maar dit is natuurlijk mijn verwachting als Juno freak......

Maar wat voegt deze synthesizer dan toe aan het bestaande arsenaal aan synths ?
Hij zal vast erg goed klinken, maar als je kijkt naar de synths die Roland op de markt brengt zit er weinig of geen vernieuwing in.

Ik krijg meer inspiratie van mijn Rhodes piano, dan van deze Juno...

Volgens mij waren de "Juno" synths altijd al budget synths

idd, je moet niet vergeten dat de naam die de JUNO's vandaag hebben, gemaakt is door de gebruikers. Qua positionering is deze Juno vergelijkbaar met de Juno's indertijd. Maar ik vind het wel raar dat Roland geen rekening houdt met wat zo'n synth in de loop der jaren voor image heeft opgebouwd. Ik bedoel, als ze nu een als brak ervaren bas-synthesizertje voor een spotprijs weg gaan geven omdat niemand ze wil, noemen ze het toch ook geen TB-30x...???

Er wordt eigenlijk verwacht dat producten steeds beter worden. En misschien ook terecht; het wil zeggen dat je nu een "budget"-synth hebt die net zoveel of meer kan dan een dure flagship-class synth vroeger. Waar je nu een Waldorf Micro Q hebt met 25 stemmen en 5 oscs had je vroeger op z'n hoogst een Synthex of Memorymoog met 3 oscs maximaal, en dan nog maar 8 of 6 stemmen. Natuurlijk zijn de laatsten virtueel-analoog - maar eigenlijk wel de droom van een ingenieur toen; ontstemt niet, blijft altijd zuiver; zelfs zo zuiver dat je FM kan doen zonder problemen, heeft een hele ris multimode filters, heeft een uitstekende SNR, snelle envelopes - en er ook nog 4 ipv 2.

Deze Juno heeft 64 stemmen. Zelfs een Fantom XR heeft er 128. Alle voorgaande JV/XP bakken hebben 4 'tones' - 4 samples gelayerd met een maximale polyfoniereductie tot 16 stemmen, met allemaal hun eigen LFO en multimode - deze heeft maar 2 'tones' (zelfs al zijn er stereo samples, dan is dat nog eigenlijk niet helemaal kosjer).

De Fantom-serie heeft COSM; dat hebben alle vorige modules (XV-3080, 5050, 5080 - 2020 helaas niet) ook; deze gebruikt nog gewoon de "MFX" van de JV/XP standaard. De editor lijkt veelbelovend, maar de schaarse realtime on-board controle, de Chord Memory en de groot geadverteerde GM2-support maakt het echt meer een home keyboard zonder speakers en begeleidingsritmes dan een echte synth. Als alle geluiden dan ook nog gerecycled zijn is dit geen innovatie, maar een stap terug.

Roland weet wat de Juno-naam waard is. Ik vind het persoonlijk vrij stupide om deze op zo'n manier weg te gooien, omdat van af dan iedereen "Juno" associeert met "och, die goede oude tijd... =( en dat herverpakte sample-playback geval :("

Yep, de Juno was een budegtbak, dit ook. Dat klopt wel. Alleen, met waar de naam Juno tegenwoordig voor staat zou je eerder verwachten dat dit een soort opvolger van de JP8000 is. Dit is gewoon een budget-Fantom. Qua gebruik/opties/inzetbaarheid zou D-5000 een betere naam zijn dan, als ze toch naar een oude klassieker willen verwijzen.

Wat betreft het commentaar op 'radio-ready-patches' en 'voegt niks toe': alsof in andere synths geen direct bruikbare presets zitten. Het doel van presets is toch niet om zo oncommercieel mogelijk te zijn? En dat-ie niet nieuw is, tsja, het is een budgetsynth. Niet iedereen heeft geld om meteen het beste en nieuwste te kopen. Het is juist goed dat er weer zoiets is bij Roland, net zoals Korg de Triton LE en Yamaha de S03 en S08 heeft. Als je een beginner bent en geen 2e-hands wilt is dit prettig hoor!

Het is alleen wel te hopen dat de sampling-rate van de XV's en Fantoms aangehouden is. Als ze ook daarmee teruggegaan zijn naar de JV's en XP's dan is het inderdaad zinloze troep waar ze beter speakers en een ritmebox in hadden kunnen bouwen... (die specs zijn nog niet helemaal compleet...)

Origineel geplaatst door Yoozer

overigens props voor bambam die hier het eerste mee kwam (ere wie ere toekomt e.d.)

Daarom zei ik ook" opgepikt bij harmony".Niet te fel benadrukken omdat jij niet de eerst was,met dit nieuws!

Origineel geplaatst door sinew1958
Daarom zei ik ook" opgepikt bij harmony".Niet te fel benadrukken omdat jij niet de eerst was,met dit nieuws!
offtopic : maar jij ook niet. Nee, dat ik niet de eerste ben maakt me niks uit ;)

't Verbaast me zelfs dat je 'm niet bij Gear Nieuws hebt neergezet :D.

Origineel geplaatst door Yoozer
offtopic : maar jij ook niet. Nee, dat ik niet de eerste ben maakt me niks uit ;)

't Verbaast me zelfs dat je 'm niet bij Gear Nieuws hebt neergezet :D.
Normaal reageer ik hier niet op,maar omdat ik een vrije dag heb,en het weer nogal onzomers is buiten.
Dus toch yoo,hihi,mooi dat ik je dag heb verpest,moet je maar wat vroeger opstaan,en eigenlijk had ik het gisteren al kunnen plaatsen voor bambam....

Mijn 2 cent:

- Roland heeft groot gelijk als ze om de zoveel tijd 'n nieuwe budget-rompler op de markt brengen. Leuk voor beginnende home-keyboard achtige toetsenisten, en het brengt geld in 't laatje.

- Dat ze namen gebruiken die legendarisch zijn geworden, om compleet verschillende nieuwe dingen te verkopen vind ik gewoon flauw. Dat vond ik ook al toen ze met de MC-303 kwamen. Ik krijg ook 'n beetje 't idee dat ze daarmee afdoen aan de legendarische gear die ze gemaakt hebben. Deze Juno-D lijkt meer op 'n XP10 dan op 'n Juno. Who are you fooling?

- Als ze ons (de synthfreaks) blij hadden willen maken met 'n nieuwe Juno, had het gewoon weer 'n DCO (of zelfs VCO) synth moeten zijn, met analoge filters en 6 of hooguit 8 noten polyfonie. Ongeveer net zo simpel als de oude Juno 106 of 60, maar betrouwbaarder, moderner en misschien wat compacter. Wedden dat dat verkoopt?

Roland en Korg hebben in het verleden fantastische (budget-) analoge bakken op de markt gezet, en nu doen ze al jaren alsof de technologie om analoge synths te bouwen compleet verloren is gegaan. Vanwaar die bullshit? Als kleine fabrikanten het kunnen, moeten Roland en Korg het ook kunnen, en waarschijnlijk goedkoper ook.

Waarschijnlijk zit er een grotere marge op VA's en Romplers, als ze 1 goede analoge bak bouwen, kunnen ze die nog 10 jaar blijven verkopen, iets wat je met 'n ROMpler niet lukt. Het enige wat ze hoeven te doen is een lijstje maken van synths uit hun verleden die nu nog steeds 2ehands veel opbrengen, en de beste eigenschappen combineren in 'n paar nieuwe bakken.

p21647H-4b0399d9b5052031e4242b23b3d9560c.jpg

top_L.jpg

Recycleer met Roland!

Nieuw lakje verf, nieuwe naam, nieuwe knopjes (neen zelfs dat niet bij nader inzien), nieuwe presets (waarschijnlijk), en klaar!

Back