Muziek en wiskunde

funkdecoder

music is math
Muzikanten!!

Er zijn artiesten die graag muziek met wiskunde maken. Ik heb gelezen/gehoord dat artiesten als Autechre, Tool en Boards of Canada graag wiskundige algoritmes gebruiken om muziek te maken. De ritmes op 'music is math' van BoC schijnen te zijn gemaakt met de reeks van Fibonacci. Wie weet hoe dit in zijn werk gaat? Welke programma's moet je voor zulke wiskundige berekeningen gebruiken? En...gebruikt iemand hier op dit forum wiskundige tools voor muziek?

De groetjes! :biertje:

Wie heeft er wiskunde nodig als je KARMA hebt ;)

Het is bekend dat er een "phi" verband (of hoe heet dat) bestaat in de ons bekende toonladder (net als bij de reeks van Fibonacci). Da's alles wat ik er van weet. Maar gaat het hier om het componeren of om geluid ontwerp?

http://www.goldennumber.net/music.htm

Re: Muziek en wiskunde

Origineel geplaatst door funkdecoder
Muzikanten!!

Er zijn artiesten die graag muziek met wiskunde maken. Ik heb gelezen/gehoord dat artiesten als Autechre, Tool en Boards of Canada graag wiskundige algoritmes gebruiken om muziek te maken. De ritmes op 'music is math' van BoC schijnen te zijn gemaakt met de reeks van Fibonacci. Wie weet hoe dit in zijn werk gaat? Welke programma's moet je voor zulke wiskundige berekeningen gebruiken? En...gebruikt iemand hier op dit forum wiskundige tools voor muziek?

De groetjes! :biertje:

Ik moet al rillen bij de gedachte.....muziek op wiskundige wijze! Doe mij maar emotie, overgave en spanning.

Misschien dat ik daarom ook totaal niet van Boards of Canada of Autechre hou.

Origineel geplaatst door mc_kwok
Gaat het hier om het componeren of om geluid ontwerp?

http://www.goldennumber.net/music.htm

Ik denk beide, want heb gehoord dat Tool hun drumpatronen met wiskundige algoritmes maakt. Of het leuk is weet ik niet :) , maar ik wilde er zelf mee experimenteren.

Re: Re: Muziek en wiskunde

Re: Re: Muziek en wiskunde

Origineel geplaatst door Nolet
Ik moet al rillen bij de gedachte.....muziek op wiskundige wijze! Doe mij maar emotie, overgave en spanning.

Misschien dat ik daarom ook totaal niet van Boards of Canada of Autechre hou.

Smaken verschillen, maar ik kan alleen maar zeggen dat BoC erg nostalgisch, sfeervol en melancholisch klinkt. Dus of wiskunde en emotie per definitie elkaar uitsluiten weet ik nog niet ;) . Autechre is daarentegen een ander verhaal als je hun laatste twee albums beluisterd. Daar krijg ik geen enkele emotie bij.

Re: Re: Re: Muziek en wiskunde

Re: Re: Re: Muziek en wiskunde

Origineel geplaatst door funkdecoder
Smaken verschillen, maar ik kan alleen maar zeggen dat BoC erg nostalgisch, sfeervol en melancholisch klinkt. Dus of wiskunde en emotie per definitie elkaar uitsluiten weet ik nog niet ;) . Autechre is daarentegen een ander verhaal als je hun laatste twee albums beluisterd. Daar krijg ik geen enkele emotie bij.

Ik heb 'music has the right to children'. Vond ik wel aardig, maar om het nou melancholisch te noemen...er zat wel sfeer in enzo...maar echt warm of koud werd ik er niet van.

Autechre is echt een sorry excuse for music. Dat is mijn mening dan. Heel knap enzo, heel veel werk om het te maken, erg technisch en erg experimenteel met als eindresultaat zielloze rommel.

Origineel geplaatst door nautic3l
Hier kan je wat lezen over Tool en Fibonacci vanuit fans perspectief (link). Altijd leuk om te lezen.

Leuke link! Tool schrijft zelfs teksten in de vorm van de Fibonacci reeks. Hoe ver kan je gaan? :D

Muziek wordt gemaakt met geluid en geluid bestaat uit trillingen. Dit is een grootheid uit de fysica en volledig onderhevig aan de wetten van trillingen (dus ook onderhevig aan wiskunde). Daarnaast zit je ook met maatverdelingen 4/4 voor een hele noot, 2/4 voor een halve enz. Wiskunde is verweven sowieso met de basis van muziek.

Je kan met wiskunde muziek proberen verklaren, je kan ook muziek proberen vanuit de wiskunde en je kan net zo goed muziek proberen maken zonder iets van dat alles te kennen. Het is maar hoe je het zelf wil ;)

:doei:

Origineel geplaatst door Danny
Muziek wordt gemaakt met geluid en geluid bestaat uit trillingen. Dit is een grootheid uit de fysica en volledig onderhevig aan de wetten van trillingen (dus ook onderhevig aan wiskunde). Daarnaast zit je ook met maatverdelingen 4/4 voor een hele noot, 2/4 voor een halve enz. Wiskunde is verweven sowieso met de basis van muziek.

Je kan met wiskunde muziek proberen verklaren, je kan ook muziek proberen vanuit de wiskunde en je kan net zo goed muziek proberen maken zonder iets van dat alles te kennen. Het is maar hoe je het zelf wil ;)

Brrrr...wat een klinische, koude beschrijving. Muziek bestaat uit ideeën, emotie, ongelukjes en passie. Tenminste, goede muziek bestaat daaruit. DJ Boozywoozy is inderdaad met een rekenmachine gemaakt.

Origineel geplaatst door Nolet
Brrrr...wat een klinische, koude beschrijving. Muziek bestaat uit ideeën, emotie, ongelukjes en passie. Tenminste, goede muziek bestaat daaruit. DJ Boozywoozy is inderdaad met een rekenmachine gemaakt.

Inderdaad ... "en je kan net zo goed muziek proberen maken zonder iets van dat alles te kennen. " duidde daarop ;)

Voor mij geen wiskunde of beredeneerde zaken ... enkel improviseren tot iets goed klinkt en het dan opnemen :)

Dat bepaalde toten goed bij elkaar klinken is juist wiskundig te "verklaren", net zoals je met een simpel sommetje aan kan tonen dat 1 octaaf eigenlijk niet goed in 12 tonen te verdelen is. Maar het mooie is dat je juist zonder al die kennis ook schitterende muziek kan maken :)

Klinisch vind ik niet de goeie term :P ik vind het juist geweldig dat je het op meerdere manieren kan benaderen.

Noten, tonen en muziek zijn verschijnselen die mensen intepreteren als "mooi" en "emotioneel". Dit is dus hoe je brein het denkt te zien en ook nog is behoorlijk subjectief. Dus "wiskundig gemaakte muziek" bestaat gewoon IMO niet, want het is een manier om muziek te maken en staat volledig los van hoe een individu het ziet..

Arv

Ik ben nu een beetje aan het expirimenteren met ene soort van trance nummer...idee..ding...beetje hypnose achtg.
De basis komt toch erg neer op wiskunde, dat wil zeggen...een stuk of 4 a 5 arpegio's op verschillende toonhoogtes "wiskundig" over elkaar heen gestapeld.

wiskundig noem ik dan de herhaling die erin zit...ofwel in een 4/4 maat, ofwel ene herhaling die pas na enkele maten hoorbaar is.

Mijn mening is dan ook, dat trance techno enz... meer op koude wiskunde gebaseerd zijn dan een rocknummer...of laat ik zeggen nummers met een breede compositie en brede melody lijn.

greoten unic

Het paard voor de wagen si'l-vous-plâit.

Het paard voor de wagen si'l-vous-plâit.

Origineel geplaatst door Danny

Wiskunde is verweven met de analytische achtergrond van muziek.

Met excuses,
ISPdeRuiter

MAX/MSP
Voor
Mac/PC
Hem/Haar
0/1

http://www.cycling74.com/products/maxmsp.html

Trouwens is de toonladder die wij nu zo kennen ook niet uit wiskundig oogpunt zo gevormd? En we andere stemmingen min of meer afgeleerd zijn omdat of moeilijk in het gebruik of moeilijk te maken.
Veel synths kun je in andere stemmingen zetten. Doe es gek!

Die vent die de Karma heeft uitgevonden vond ik ook altijd al verdacht wiskundig bezig trouwens.

En nog meer wiskundig lijkende programma's zoals KoanX waar je ook anders met muziek aan de slag kan zijn ook interessant.

En voor de hardcore wiskundigen is er natuurlijk altijd nog Csound. Waarmee je zo gek niet kan bedenken zo'n beetje alles kan beschrijven. (verder van muziek maken afstaan dan dit kan IMO niet)

Waiting for Cousteau bevat ook een nummer wat grotendeels door een mandelbrot wiskundige formule wordt opgewekt via de midi poort van een Atari ST.

Back