Ha Daftmax
Niet de uitschieters zijn je probleem, maar dat je te weinig tijd hebt om alles correct in te stellen voor en tijdens het optreden.
Ik zou zo zeggen, organiseer meer tijd.
10 seconden meer tijd tussen de liedjes?
Zodat je minder gehaast een en ander hoeft om te zetten, dus geen (of minder) fouten maakt.
Wellicht de instellingen met betrekking tot je muziekinstrumenten "vereenvoudigen" of eleganter op elkaar aan laten sluiten.
Scheelt minder handelingen dus minder tijd. Dit blijkt vaak mogelijk ook al denk je nu van niet. (Thuis uitpluizen).
Schrijf per liedje een "hoe heb ik mijn instellingen partituur". Desnoods neem je dit per optreden mee, op de muziekstandaard naast je met goede verlichting.
Het is geen gek idee om met de band overgangen tussen de liedjes te repeteren in de oefenruimte. Zowel muzikaal, maar ook met betrekking tot knop- en geheugen-omzettingen van al die appartatuur. En met repeteren bedoel ik ook repeteren. Niet 1 keer per jaar na de kroketten, maar elke repetitie serieus geoefend totdat het goed gaat.
Last but not least, organiseer meer soundcheck-tijd. Desnoods contractueel.
Of er is voldoende soundchecktijd, maar de band benut deze inefficient. Hier kun je als band ook 's over na denken. "Wat kunnen we allemaal NIET doen", zodat de soundcheck vlotter verloopt.
Wat ook een tijdvreter is zijn misverstanden tussen band en geluidstechnici. Bedenk vooraf wat je werkelijk wilt qua geluid op het podium en leg dit voorafgaande aan de soundcheck in 5 a 10 minuten uit, in een rustige omgeving waar je elkaar kunt verstaan (en begrijpen), aan die desbetreffende geluidstechnici. Dit scheelt kilo's tijd en ergernis.
Lukt dit alles niet, dan lijkt me een limiter op de uiteindelijke (stereo)hoofduitgang van jouw spullen de nog overblijvende remedie. Maar zelf vind ik dit laatste geen elegante oplossing.