Oplossen volume verschillen live

Daftmax

Girls In Your Town - Anonymous Casual Dating - No
Wanner ik live optreed met de band ben ik al mijn volumeverschillen tussen diverse apparaten meer dan zat. :(

Ik gebruik een eigen mixer voor de tussenmix!!!

Is een compressor een oplossing???

Of zijn er misschien andere ideeen over???

Het gaat dan om de volumeverschillen tussen de synths/ keys die je gebruikt?

Hbb niet echt veel verstand van live optreden, maar dit lijkt me wel iets:

Zorg dat de patches die je in 1 nummer gebruikt allemaal ongeveer even hard klinken.
Zorg dat je voor ieder nummer de juiste mixer-volumes weet.

In principe hoef je dan nooit tijdens een nummer te klooien met volumes.

Een compressor lijkt me niet echt de oplossing, omdat je dan ook de dynamiek kwijt raakt als je te grote volumeverschillen wilt gaan oplossen (waar het geloof ik nu om gaat)

Wouw misschien een rare vraag maar hoe treed je op dan, werk zelf in het Patronaat en daar gaat alles naar een mixer waar onder andere comp. gate`s en der gelijke op staan aan gesloten.

Maar goed jij bent de FOH mixer.

Het advies van de compressor kwam van een geluidsman die laatst een optreden van ons mixte.

Ik heb het e.e.a. op het podium staan en thuis of bij een repetitie gaat dat afstellen van volume's prima, maar tijdens een optreden is er vaak geen tijd op even rustig de uitschieters te corrigeren.

Live is toch vaak alles net iets anders, en als de monitoring ook niet goed is dan is het een hel!!!!!

Origineel geplaatst door Daftmax
Live is toch vaak alles net iets anders, en als de monitoring ook niet goed is dan is het een hel!!!!!

Dat eerste klopt sowieso, alleen is het mss verstandig om de monitoring toch maar compleet los te zien van de mix.
De monitoring is iets persoonlijks, ieder bandlid heeft daar vaak zijn eigen wensen in (de ene wil graag zichzelf vooral horen, terwijl de ander juist "de rest" wil horen). Dit hoeft qua mix geen probleem te zijn, als je bijv de monitors aan de auxen hangt.

De "main"-mix is een ander verhaal. Hier is het verstandig om alle instrumenten op een enigzins gelijk niveau te zetten, hoewel dit natuurlijk afhankelijk kan zijn van jullie stijl (zelfs nrs onderling kunnen verschil hierin maken). De enige optie hier is eigenlijk een geluidsman (m/v) achter de knoppen met fatsoenlijke oren die bekend is met jullie repertoire. Deze heeft wel tijd om rustig de uitschieters te corrigeren, zo niet, is het een k*t-geluidsvogel (m/v). Ga aub geen compressor op de live-mix zetten. Geheid dat je helemaal ziek wordt als je tijdens een nr even een rustige passage hebt o.i.d. (en dan heb ik het nog niet over backing-vocals die bij sommige nrs een beetje aan komen zwellen ofzo).

Maar ik gebruik juist de monitor om te luisteren of de tussenmix van mijn synths in orde is!!!

Maar een compressor/limiter kapt toch enkel bij een te hoog volume af????

Kleine verschillen heb ik geen probleem mee, het gaat mij om die grote uitschieters die soms (per ongeluk) kunnen voorkomen.

Mijn live setup: diverse synths => line mixer => compressor => via multi kabel naar mixer in de zaal. Mijn compressor/limiter gebruik ik om verschillende redenen:

- L/R XLR's, handig om direct in de multi-kabel in te prikken (geen aparte DI's nodig)
- Limiter: voorkomen van pieken in het signaal (clips)
- Compressor: klein beetje comprimeren van het geluid bij dynamische synth klanken

Een compressor/limiter komt ten goede aan de balans met de andere instrumenten. Ea hangt wel af van de instellingen maar een compressor pept in principe de zachte freqencties op en kapt de hoge af. Een limiter "limit" alleen uitschieters. Je moet wel weten wat je doet want anders klinkt je super Steinway piano als een krant als je zachtjes aanslaat. Of te wel...goed instellen dus. Te veel compressie is nooit goed.

Maar begin bij je synth geluiden, dus:
- geen super dynamische en aanslaggevoelige klanken
- voorkom altijd clipping
- regel je synths en line mixer goed in (uitsuren/insturen)

Tip: luister je geluiden thuis stuk voor stuk af met een koptelefoon met heel laag volume, dan hoor je de evt verschillen goed.

Een compressor is een slecht idee. Werkt oké bij bas of zangers en zangeressen die nog geen microfoontechniek hebben, maar niet bij synths :(

Een voormix (linemixer naar toetsen-DI naar PA) is altijd een goed idee. Ikzelf creëer per song per synth een eigen combi, voorkomt verrassingen. Daarbij zorgen de ledjes van mijn linemixer voor veel controle. Soms is het voor het totaalbeeld beter om iets een oktaaf hoger, lager en/of kaler (minder layers) te programeren, beter dan iets simpelweg harder te programeren.

Kom ik op puntje equalizing - dit is iets dat per PA en geluidsman verschilt. Wil je de verhouding per optreden een beetje gelijk houden is er maar één oplossing: een eigen, vaste geluidsman mee met verstand van zaken die weet hoe het totaalbeeld moet klinken.

Ha Daftmax

Niet de uitschieters zijn je probleem, maar dat je te weinig tijd hebt om alles correct in te stellen voor en tijdens het optreden.
Ik zou zo zeggen, organiseer meer tijd.

10 seconden meer tijd tussen de liedjes?
Zodat je minder gehaast een en ander hoeft om te zetten, dus geen (of minder) fouten maakt.

Wellicht de instellingen met betrekking tot je muziekinstrumenten "vereenvoudigen" of eleganter op elkaar aan laten sluiten.
Scheelt minder handelingen dus minder tijd. Dit blijkt vaak mogelijk ook al denk je nu van niet. (Thuis uitpluizen).
Schrijf per liedje een "hoe heb ik mijn instellingen partituur". Desnoods neem je dit per optreden mee, op de muziekstandaard naast je met goede verlichting.

Het is geen gek idee om met de band overgangen tussen de liedjes te repeteren in de oefenruimte. Zowel muzikaal, maar ook met betrekking tot knop- en geheugen-omzettingen van al die appartatuur. En met repeteren bedoel ik ook repeteren. Niet 1 keer per jaar na de kroketten, maar elke repetitie serieus geoefend totdat het goed gaat.

Last but not least, organiseer meer soundcheck-tijd. Desnoods contractueel.
Of er is voldoende soundchecktijd, maar de band benut deze inefficient. Hier kun je als band ook 's over na denken. "Wat kunnen we allemaal NIET doen", zodat de soundcheck vlotter verloopt.

Wat ook een tijdvreter is zijn misverstanden tussen band en geluidstechnici. Bedenk vooraf wat je werkelijk wilt qua geluid op het podium en leg dit voorafgaande aan de soundcheck in 5 a 10 minuten uit, in een rustige omgeving waar je elkaar kunt verstaan (en begrijpen), aan die desbetreffende geluidstechnici. Dit scheelt kilo's tijd en ergernis.

Lukt dit alles niet, dan lijkt me een limiter op de uiteindelijke (stereo)hoofduitgang van jouw spullen de nog overblijvende remedie. Maar zelf vind ik dit laatste geen elegante oplossing.

Misschien is het wat om iemand anders de mix te laten maken bij je optreden.

Een multiband limiter kan je misschien ook helpen, maar eigenlijk alleen als je de mix al min of meer gefixt hebt. (als je zo'n ding flink laat limiten, en je krijgt een stille passage, dan krijg je van die rumble drama's)

suc6 :)

ik heb het geschetste probleem ook te lang meegedragen, het is uiteindelijk gewoon een kwestie van tijd.
Thuis stel ik de verhoudingen tussen de 'patches' en de verschillende instrumenten in, in de oefenruimte schrijf ik dan op (zodat ik het daarna kan wijzigen)waar het uiteindelijk toch nog te hard of te zacht is naar mijn idee (ik luister dan zowel over de monitor als over de PA), zo bouw je na enige tijd eigenlijk de goede mix op. Ik gebruik live een mengpaneeltje zodat ik met twee uitgangen naar de DI ga. (gewoon stereo dus), de koptelefoonuitgang gaat naar m'n versterker (ik heb altijd een eigen versterker bij me zodat ik niet afhankelijk ben van mixers) (als je de vinger omhoog of naar beneden steekt begrijpt de helft van de mixmannen dat je daarmee het volume bedoeld de andere helft dus niet, veel PA bedrijven zijn mijnsinziens ook vaker ingesteld op bas, drum, gitaar en zang dan op toetsen). Mijn versterker is mono dus ik voeg de kanalen hier samen (mag wel niet van de impedantiefanaten maar werkt in mijn geval perfect) en heb zo een reële mix op m'n monitor.

Back