Nord Electro 2 Settings

iam

Ingeburgerd
Wat zijn jullie meest gebruikte settings? zowel orgel (vermeld de drawbars effecten enz) als de EP's (idem dito)

Hebben jullie al nieuwe sounds gedownt? ik gebruik die clav niet veel (mss omdat ik er gewoon niet mee kan werken :erm:) dus zit er aan te denken die te laten voor een ander rhodes type...
de acc.piano ben ik ook niet echt tevreden van, maar daarvoor heb ik de NE ook ni gekocht :)

in mijn A-bank staan vooral de piano's en dat vind ik nogal jammer... ik kan gewoon nog niet echt met de hammond overweg =(

A1= Wurly zonder meer
A2= Rhodes1 met ietsiepietsie tremolo
A3= Wurly met wahwah2 (ook een weinig)
A4= Elec.piano met beetje chorus1
A5= Hammond (instellingen pruts ik nog wat mee :confused: )
A6= Rhodes2 met Leslie (fast) aan + tremolo
A7= El.piano puur
A8= Rhodes2 met overdrive op 3

Ik ben iig geval benieuwd naar jullie instellingen (en/of sites waar andere instellingen te vinden zijn :))

greetz,
iam

Ik gebruik de Acc grand piano met een fleugje phaser en een klein snufje ringmodulator. Met de equalizer een beetje op hoog, dan krijg je een licht ontstemde, wat bonkerige honky-tonk piano, welke door een aantal bands in opnames gebruikt zijn.

Zal proberen er eens een sysex van te maken.

Wout

Oh jawel hoor, de rackversie (2.0), sinds een paar maanden.

Acoustische piano's: de stereo piano (Malmsjoe) stereo inpluggen en met een beetje reverb (effect/mengpaneel) klinkt niet gek. Geen stage piano-kwaliteit, maar vergelijkbaar met veel synths IMHO. Misschien dat een beetje compressie de extremen nog beter afvlakt, maar dat weet ik niet uit eigen ervaring.

En verder: instellingen van EP's hangen van de eigen smaak af. Ik heb Rhodes2 erin zitten en daar een phaser (ik geloof phaser2) overheen gegooid en een beetje tremolo. Kan ik Donald Fagen z'n Steely Dan-geluid behoorlijk goed mee benaderen (Green Earrings op hun Two Against Nature-DVD klinkt i.i.g. net zo). Verder vind ik de CP80 erg goed, maar die heb ik niet nodig momenteel dus zit er niet in (heb er een extra Rhodes ingestopt, namelijk Rhodes3, die shallow Chick Corea-variant). Met een beetje chorus probeer ik daar een beetje een Dyno'd Rhodes mee te benaderen, maar dat zou beter moeten kunnen (tips?), ben daar niet laaiend over.

Wurly's: met een phaser kun je Supertramps Dreamer zo opnemen. De Clavinet moet ik nog beter verkennen, met al die pick-up-standen, maar de auto-wah erover klinkt erg lekker. Ook clavinet met phaser kan lekker zijn.

Orgels: altijd met leslie aan. 888000000 met leslie-slow is mijn A7-registratie. Op A8 staat 888060000 (of zoiets) met overdrive, de leslie op fast en met percussie (3rd, slow, weet niet of 'ie ook op soft staat).

De factory presets bevat m.i. best aardige instellingen (o.m. de piano op B4), misschien ook wel voor drawbarinstellingen.

Ben zeker geen hard core organist, dus het is voor mij ontdekken. Zie mijn verhaal in dit beginnerslicht. Ben wel erg content met het ding.

Ja, hier ben ik dan! (voortaan lees ik het hele forum ipv alleen Marktplaats :) )

Nou es zien ik zal wat suggesties geven:
Rhodes1 met beetje Chorus, Presence rond 2K
Rhodes2 met Tremolo (gewoon aan die knoppen draaien tot je het geluid leuk vindt) en beetje Chorus2
Rhodes4 met phaser of flanger....
Rhodes 2 met ringmodulator
Rhodes1 met Leslie aan (rotor speed: Stop)
Rhodes4 met auto wah en/ of Distortion
Wurly met distortion en Tremolo
Clavinet ahhhhh auto wah aan en funken maar (als je dat leuk vindt)

omdat ik eigenlijk een orgelist ben :D

546574335 met Vibrato V2 en leslie aan slow (leslie altijd aan eigenlijk tenzij je kickt op jaren 60 sounds haha)

688076000 met beetje distortion

de B3 888000008 met V3 aan en veel distortion natuurlijk!

008876000 met distortion en leslie [rotor speed stop]
308806003
874125374 met veel distortion
468364876 percussion 2nd soft

(probeer ook eens je telefoonnummer als drawbar registratie)

orgel met ringmodulator is ook erg stoer. Zelfs met wah valt er nog wel te lachen.
Gewoon op die knopjes duwen en draaien ! kom je altijd wel iets goeds tegen. Zo, tijd om zelf flink wat lawaai te maken.....
:eureka:

Nou vooruit ik ook maar dan :D

Mijn favoriete,

pianogeluid : accoustic grand 2
- de 'hoog & laag'-Eq aan, beetje bas erbij en een beetje hoog eraf. (het hoog vind ik te scherp vaak)
- distortion aan, knop op '10 voor 12' voor dat rauwe geluid van een oude 50's opname
- met de 1-bands graph. eq haal ik wat mid uit het geluid omdat ik ook die te scherp vind. (welke frequentie je wegdraait hangt een beetje van je geluidsinstallatie/monitors af waar je op het moment mee speelt

rhodesgeluid : Rhodes 2
- de 'hoog & laag'-Eq aan, beetje bas erbij en een beetje hoog eraf.
- tremolo lichtjes aan zodat je net hoort dat-ie aanstaat. Snelheid naar tempo van het nummer aanpassen
- met de 1-bands graph. eq wat mid erbij op 2/3 K voor die scherpe edge
- klein beetje distortion erbij (!) die je alleen moet horen als je de toetsen hard aanslaat. (dus knop op +/- kwart voor 12)

tsja,met de clavinet blijf ik bezig...heb geen vaste instelling ervoor gevonden nog. Hetzelfde geldt voor de orgel; ik ben van origine geen organist dus ben niet zo thuis in instellingen en vooral het waarom van een bepaalde instelling.

Ik heb wel altijd de leslie aanstaan idd met m'n voet klaar op de 'langzaam/snel' knop ;)

Even een andere opmerking, vinden jullie ook niet dat er bar weinig nieuwe sounds zijn uitgekomen voor hetgeen je ervoor heb betaald? ik had verwacht (kijkende naar de modular met z'n 80.000.000 patches) dat er wel meer zou komen maarruh.. waar blijft het nou? Wout?

(de clavia-support reageerd btw alleen als je iets wil kopen...daar mail ik niet meer naar)

Kijk, van mij mag Clavia met meer geluidenvariaties komen, graag, maar zoveel heb ik in dit verband niet meer te wensen. Zou graag de Dyno'd Rhodes sound (eind 70s/begin 80s) hebben en dat lukt me niet geweldig; doe dat nu met Rhodes3 en veeeeuuuul chorus. (Iemand tips?)

Het idee van het instrument is toch de vintage electromechanical instrumenten. En de belangrijkste daarvan zitten er al in. Als je het ding ziet als een "70s-bak", mag er een mellotron bij komen, wellicht, maar verder? Leads e.d. wil men uit een ander type instrument (VA) hebben en niet uit zo'n NE-achtig ding, toch?

Ik vind 1200 Eur (ik heb de Rackversie) inderdaad veel geld voor - pak 'm beet - 10 geluiden, maar het klinkt wel als een klok. En vergelijk het eens met bijv. de Roland VK-serie en de Korg CX-serie: dedicated Hammond clones zijn prijzig... De NE biedt voor een beetje meer geld (VK-8M kost 1000 Eur, NE Rack 2 kost 1200 Eur, Feedback) wel naast een geweldige B3 ook geweldige Rhodes'en, een geweldige Wurly, een geweldige CP80, een geweldige Clavinet en een acceptabele piano.

En Clavia was uiterst behulpzaam via e-mail, maar dat was product support, dus ik had de kas daar al wel gespekt... I.i.g. heb ik geen reden tot klagen over onze zweedse vrienden.

Dus ik vind het wel meevallen.

Ik vind 1200 Eur (ik heb de Rackversie) inderdaad veel geld voor - pak 'm beet - 10 geluiden, maar het klinkt wel als een klok.

Zoals bijna alle spullen van Clavia, zijn het uitermate geschikte performance spullen. Draai eens aan je Chorus rate terwijl je aan het spelen bent met je Rhodes, probeer is je phaser te varieren enz...handmatig je wah over een orgel soundje bijstellen om accenten te geven.
Dat was de hele bedoeling...net als vroeger; je rhodes met daar bovenop je pedaaltjes en lekker draaien maar. Dus " maar 10 geluiden " vind ik niet terecht...
Het zelfde geldt voor de Nord Leads...

Origineel geplaatst door Sander02
waar blijft het nou? Wout?

(de clavia-support reageerd btw alleen als je iets wil kopen...daar mail ik niet meer naar)

Clavia support reageert altijd als ze het antwoord weten.

Wanneer nieuwe geluiden komen, dat weten ze ook nog niet.
Wanneer ze die beginnen te maken? Dat vertellen ze jou toch niet :)
Dus...

Wout

wat mij betreft zijn er genoeg goede geluiden, maar ze hadden in ieder geval toch genoeg flash-geheugen kunnen maken om ze er allemaal in te gooien?

Bij mij bromt 'ie trouwens erg als ik 'em via USB met mijn computer verbind. Heeft iemand dit wel eens gehad?

Origineel geplaatst door layan
wat mij betreft zijn er genoeg goede geluiden, maar ze hadden in ieder geval toch genoeg flash-geheugen kunnen maken om ze er allemaal in te gooien?]

Eens, ik heb nét een plekkie te weinig.

Origineel geplaatst door layan
Bij mij bromt 'ie trouwens erg als ik 'em via USB met mijn computer verbind. Heeft iemand dit wel eens gehad?

Heb ik bij mijn rackversie geen last van.

Ik ben vandaag een beetje verder gegaan...

Ik heb de Electro via Midi met de G2X gekoppeld en ben gaan freaken...
Via de Midi Modulen van de G2X kan de Velocity ook op de orgel sectie worden gebruikt, dus je speelt gewoon op de Electro, maar de Velocity wordt via de 'Output Level' in het orgekl gebruikt, al was de volgende oplossing leuker: slechts de drie hoogste voeten (bars) gebruiken via Midi Velocity. Dat geeft een boost in de harmonische, wat je nog kunt zien ook.

Met de PitchSifter kan je met behulp van de PitchStick het orgel naar omlaag laten tuimelen, zoals vroeger met de motorregelaar.

Met behulp van het Scratch module kan de Grand vals gestemd worden, op een zeer eenvoudige manier! Net als die stomme piano uit de gymzaal :)

Voor dit alles is maar één G2X Slot (60%FX) nodig, dus die is nog vollop bruikbaar voor andere doeleinden.

Wout

Drawbar settings

Drawbar settings

Allereerst: wat een lekkere bak is die Electro!

Waar ik nog veel moeite mee heb zijn de drawbar settings. Nu is dat natuurlijk vaak een kwestie van veel proberen.

Maar:
Zijn er mbt het instellen van de settings nog 'wetmatigheden' waar ik op moet letten?

En:
Zijn er lieden die gebruik maken van een expressie-pedaal? Ik ben benieuwd wat dat toevoegt. In de handleiding wordt beschreven dat er die typische Hammond-Swell mee verkregen kan worden. Dat laatste zegt mij niets.

ps Wat betreft de ac piano in de Electro waar veel muzikanten toch negatief over oordelen...nou ik vind 'm prima klinken!!!

Dat expression-pedaal is voor Hammond echt een must (vind ik). Twee manuelen kan ik ook aanbevelen als je dat kan regelen. daarnaast kun je hem heel tof gebruiken als wah-pedaal bij bijvoorbeeld de clavi of rhodes. Die piano... whmhmmm.. soms kan 'ie er mee door. Ik vind hem wel mooi gesampled in de hoogte en in het laagste deel, maar in het midden klinkt ie toch wel erg plat. Ik vraag me af hoe dat komt. Als ik een piano-gig zou hebben zou ik echt voor een goeie stage-piano (of een echte piano/vleugel) kiezen. De combi yamaha stagepiano(in mijn geval) en Nord vind ik ook wel goed bruikbaar.

In de handleiding wordt beschreven dat er die typische Hammond-Swell mee verkregen kan worden. Dat laatste zegt mij niets.

Volgens mij bedoelen ze dat als je de overdrive aan hebt staan, en je laat de Hammond mbv het pedaal opkomen (gewoon harder) dat-ie dan opswelled als een typische hammond. (er gebeurd meer met het geluid dan simpel harder)

Ik vind dat verhaal van Wout over die combi met de G2X zeer interresant! :okdan: netjes gevonden
Ben al flink aan het sparen voor een G2X .. :{ zo'n gave bak

Klinkt wel interessant zoals jullie het expressie pedaal beschrijven. Ik zit gelijk met een song van Pink Floyd in m'n gedachten (titel effe kwijt)

Welk merk pedaal zou ik moeten aanschaffen? Clavia zelf noemt de Roland EV als optie......nog alternatieven??

Ik heb niet veel suggesties vwb het exp. pedaal.. waar je wel op zou kunnen letten is of de pedaal een beetje werkt voor jou..

Heb zelf een verschrikkelijke miskoop gedaan met een pedaal van roland -volgens mij die EV ja;

als ik hem helemaal uittrapte, dus naar mij toe zoals dit ' / ' , dan stond het pedaal zo schuin tegen de grond dat m'n enkel die hoek niet meer aankon... zorg ervoor dat-ie een beetje hoog is dan heb je dat probleem niet. (want je hiel zit dan niet tegen de grond)

Back