Jx1r

Slipperman

Rooibosje iemand?
Ik was bezig vandaag met het schoonmaken van me JX1 synth (roland). Dus ik de binnenkant opengeschroefd etc. En tot me verbazing zat er maar een klein printplaatje in en dan nog een printplaat voor het toetsenbord (2 delen), 1 voor de sliders en 1 voor de drukknoppen. Nu dacht ik bijmezelf van als ik nu eens dat toetsenbord loskoppen en een behuizing om die printplaten bouw, dan heb ik een JX1 in rackformaat dus. iets wat ik al een tijdje wilde aangezien ik het wel een lekker bakkie vind en altijd handig maar goed eens moet hij weg omdat ik nog een CS2X wil en wegens ruimte gebrek kan ik hem dus nergens kwijt aangezien er nu ook een 32 kanaals console op het programma staat die dus op me rack komt.

Het geheel zal denk ik wel in 2 rackunits moeten passen. Het frontpaneel zal alle knoppen bevatten (gewoon op maat die buttons uitsnijden alsmede die faders. Stickervel bedrukken met eventuele parameters (niet eens nodig kan die jx1 helemaal uit me hoofd...) stekker erin en gaan met die banaan. Lekker via midi aansturen.
Echter ik vraag me een ding af en dat is gaat het werken...
Er zit naar mijn weten niet echt een OS oid. in (zie er niet eens een chip voor) dus als ik het toetsenbord loskoppel of dat ding dan niet gaat blaten dattie niet werkt. (dat zou wel weer zonde zijn...)

Kortom heeft iemand tips of een mening hierover? Heb ik enig kans van slagen zo?

en wat ik zelf eigenlijk altijd wilde en dat is iets wat ik altijd misde aan de JX1 is portamento. Zitten een paar vette leads in die bak waarover ik wel portamento zou willen. Iemand enig idee of dit eraan gemaakt kan worden (circuit bending? modification?)

overigens de JX1 kan layeren dus zou soort van 2 kanaals portamento moeten zijn...

naja laat iig de reacties maar komen;)

Sjemig.. het enige wat ik me van de JX-1 herinner is dat die monoleads best verdomde goed konden gillen voor een sample-based JV of U-ripoff... en het Prologue pad-geluid heb ik ook niet echt meer vaak teruggehoord.

Ze komen ook niet echt veel 2ehands voor. Zou er graag weer eens op willen spelen...

Mening? Tips? Nou ja, eerst proberen de kabel naar 't toetsenbord te lokaliseren. Oudere apparatuur heeft volgens mij een 'harde' link, maar voor de rest is het gewoon een kwestie van de engine op een andere manier aansturen.

Origineel geplaatst door Yoozer
Sjemig.. het enige wat ik me van de JX-1 herinner is dat die monoleads best verdomde goed konden gillen voor een sample-based JV of U-ripoff... en het Prologue pad-geluid heb ik ook niet echt meer vaak teruggehoord.

Ze komen ook niet echt veel 2ehands voor. Zou er graag weer eens op willen spelen...

Mening? Tips? Nou ja, eerst proberen de kabel naar 't toetsenbord te lokaliseren. Oudere apparatuur heeft volgens mij een 'harde' link, maar voor de rest is het gewoon een kwestie van de engine op een andere manier aansturen.

toetsenbord is in 2 helften verdeeld. links en rechts. Iedere helft heeft eigen printplaat met kabel die in CH5 en CH6 aangesloten zitten (staat er boven op de printplaat). Dus dat is niet lastig.

De JX1 is een van de meest vage synths van roland. Past niet in de JX lijn. Is eigenlijk een rompler met sounds uit de U, JV, JX, D en SC serie. Helaas maar 1 part te gebruiken en een magere 16 noten (of 8 bij double sounds en layers) polyfonie maar wel met zeer gebruikersvriendelijke interface, makkelijk tweakbaar (en geloof me je kan er veel over zeggen maar kan zelf aardig wat vage geluiden uit dat ding toveren...)
Het is dus dat de sounds zo bruikbaar zijn. Kan het ding wel leegsamplen maar kan daarbij niet me tweaks doen die ik wil...

Ik heb zelf ook een JX-1 gehad, het was mijn allereerste synth (kostte me toen nog 1.600 gulden!)

Mijn advies: als hij in een goede staat is en je wilt hem in principe niet kwijt: ga er niet in zagen want de kans bestaat dat hij daarna niets meer doet. Zeker als je geen kaas gegeten hebt van electronica en dus niet precies weet wat je doet zou ik het je afraden. Hoe simpel ook, er zit natuurlijk altijd een soort van OS in een digitale synth die bijvoorbeeld het apparaat vertelt wat er moet gebeuren als jij aan een schuif komt of een knop indrukt. Dat OS kan helemaal vastlopen als je het circuit gaat aanpassen.

Alleen als je een eventueel totaal verlies van je JX incalculeert en hiermee zou kunnen leven, dan moet je het gewoon proberen. Heb je wel een uniek bakkie!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

Origineel geplaatst door Hooihuis
Ik heb zelf ook een JX-1 gehad, het was mijn allereerste synth (kostte me toen nog 1.600 gulden!)

Mijn advies: als hij in een goede staat is en je wilt hem in principe niet kwijt: ga er niet in zagen want de kans bestaat dat hij daarna niets meer doet. Zeker als je geen kaas gegeten hebt van electronica en dus niet precies weet wat je doet zou ik het je afraden. Hoe simpel ook, er zit natuurlijk altijd een soort van OS in een digitale synth die bijvoorbeeld het apparaat vertelt wat er moet gebeuren als jij aan een schuif komt of een knop indrukt. Dat OS kan helemaal vastlopen als je het circuit gaat aanpassen.

Alleen als je een eventueel totaal verlies van je JX incalculeert en hiermee zou kunnen leven, dan moet je het gewoon proberen. Heb je wel een uniek bakkie!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

jx1 heb ik al lang staan. is ook mijn 1e synth. enige wat mist is een toetsenbord als ik een rack versie maak dus wat er gebeurt is dat 2 stekkers eruit worden gehaald. meer niet. fysiek veranderd de plaats van een printplaatje een beetje maar dat maakt weinig uit als de kabels maar goed zitten...

Okee dan......ik heb het gevoel dat je er wel voor gaat.

MAY THE FORCE BE WITH YOU :okdan:

PS-als je een fotootje heb van je nieuwe JX1r, wil je hem dan posten? Ben erg benieuwd!

Ik zou het eerst in de originele kast eens uitproberen of alles
nog naar behoren werkt met een losgekoppeld keyboard enzo...
Zo niet dan kun je je jx nog gewoon gebruiken in ieder geval.

Ik zou ook heeeel graag wat fototjes zien als het project af is! Veel succes ermee!

Inderdaad, check eerst even of je synth werkt (via midi - heeft dat ding midi? Vast wel) met losgekoppeld keyboard. Soldeer de draadjes die naar de PCB leiden los ofzo, label die draadjes dan ook effe van tevoren en schrijf op welk draadje waar hoort. Als het geheel aangesloten is met zo'n kabelschoentje of hoe noem je dat dan ben je snel klaar natuurlijk.

Als je niks verandert aan het cirquit dan moet het in principe bljiven werken als je het geheel gewoon in een andere doos stopt.

gewoon toetsenbord loskoppelen en zien of het werkt!

normaal geen probleem, mijn alpha juno doet het ook nog zonder toetsen..

Origineel geplaatst door rvooh
gewoon toetsenbord loskoppelen en zien of het werkt!

normaal geen probleem, mijn alpha juno doet het ook nog zonder toetsen..

tja dat is het probleem de connector zit vast gesoldeerd en is helaas niet net als de andere printplaten en controllers (de bedieningstoetsen, bender joystick, faders etc. dus kan niet controleren of de JX1 ook werkt zonder toetsen... Maar heb wel me idee ervoor denk ik ;) Kijken of ik er 1 goedkoop kan scoren met desnoods wat schoonheidsfouten enzo... Begin er aardig enthousiast voor te worden eigenlijk en zeker aangezien het toch niet eens zo lastig zal zijn. Denk eerder dat de behuizing het probleem word...

iemand daar tips voor? zelf had ik gedacht aan iets a-la S4 behuizing. Erg klein dus. En dan 2 spaces hoog. Heel precies de main board op de bodem plaatsen met dus achter gewoon de connectoren. Zit eventueel te denken aan een kleine circuit verandering door de powerknop te verplaatsen naar de voorkant (wat wel wat handiger is als de achterkant) en als iemand iets weet voor portamento graag ;)
iig alle sliders en knoppen gaan naar de voorkant. is dus simpel patches selecteren en wat tweaken. weinig bijzonders dus maar goed wel de coole sounds in rack formaat;)

Origineel geplaatst door 6 trak
portamento kun je standaard aanzetten bij de meeste synths door een CC te sturen... portatime net zo...

I know that maar goed je hebt zelf ook een jx1 gehad en je zal je denk ik nog wel herinneren dat de JX1 van zichzelf geen portamento heeft...

Origineel geplaatst door Slipperman
I know that maar goed je hebt zelf ook een jx1 gehad en je zal je denk ik nog wel herinneren dat de JX1 van zichzelf geen portamento heeft...
nee klopt... tsja om zo maar ff portamento er bij te toveren lijkt me niet 1,2,3 gerealiseerd op een JX-1 dan...

...op zich wel een beetje apart van roland dat ze porta zijn vergeten op de 1 aangezien de 8 en 10 het ook hebben... alleen de 3 heeft het dan ook weer niet...

ik denk dat ik wel de reden weet, portamento en multisamped sounds gaan niet zo makkelijk samen...
de sample waar porta mee start moet naadloos overlopen in de volgende multi sample... de jx-1 is daar niet voor geschikt/op voorbereid dus ik ben bang dat het idd absoluut niet zal gaan lukken...
kijk maar eens bij middle-class samplers, die hebben ook geen portamento...

Laatst gewijzigd:
...op zich wel een beetje apart van roland dat ze porta zijn vergeten op de 1 aangezien de 8 en 10 het ook hebben... alleen de 3 heeft het dan ook weer niet...

ik denk dat ik wel de reden weet, portamento en multisamped sounds gaan niet zo makkelijk samen...
de sample waar porta mee start moet naadloos overlopen in de volgende multi sample... de jx-1 is daar niet voor geschikt/op voorbereid dus ik ben bang dat het idd absoluut niet zal gaan lukken...
kijk maar eens bij middle-class samplers, die hebben ook geen portamento...

gek dat de soundcanvas het bijvoorbeeld wel heeft. de jx1 is een kruising van sounds uit de u, d, sc, jv en jx serie. wat je zegt kan ik me iets bij voorstellen maar de soundcanvas en geloof de u220 hebben het ook dus waarom die jx1 dan weer niet...

gek dat de soundcanvas het bijvoorbeeld wel heeft. de jx1 is een kruising van sounds uit de u, d, sc, jv en jx serie. wat je zegt kan ik me iets bij voorstellen maar de soundcanvas en geloof de u220 hebben het ook dus waarom die jx1 dan weer niet...
kosten besparing? ...ik denk dat er so wie so geen universeel board (met porta er al op) in de jx-1 zit, de engine zeg maar...
die modellen die jij beschrijft hebben zeer waarschijnlijk dan wel zo'n standaard board, en dat de jx sounds van die bakken er in heeft zitten wil niets zeggen over portamento nutuulk... porta is iets waarme je 'extern' het geluid qua pitch aanpast en zit dus niet bij het geluid ingebakken...

kosten besparing? ...ik denk dat er so wie so geen universeel board (met porta er al op) in de jx-1 zit, de engine zeg maar...
die modellen die jij beschrijft hebben zeer waarschijnlijk dan wel zo'n standaard board, en dat de jx sounds van die bakken er in heeft zitten wil niets zeggen over portamento nutuulk... porta is iets waarme je 'extern' het geluid qua pitch aanpast en zit dus niet bij het geluid ingebakken...

ik bedoel met mijn antwoord dat het dezelfde multisamples zijn dus het is wel mogenlijk om portamento in te bakken op een bak als dit theoretisch gezien. het zou geen problemen op moeten leveren met glides etc. want de soundcanvas en u220 hebben daar ook geen problemen mee...

ik bedoel met mijn antwoord dat het dezelfde multisamples zijn dus het is wel mogenlijk om portamento in te bakken op een bak als dit theoretisch gezien. het zou geen problemen op moeten leveren met glides etc. want de soundcanvas en u220 hebben daar ook geen problemen mee...
ik zeg ook niet dat portamento niet mogelijk is met multi samps... ik zeg alleen dat de jx-1 niet is voorbereid op portamento...
ik voorzie dus grote problemen, zeker voor iemand die geen electronische background heeft...
de rest van je verhaal, dat je het in een 19" rack zou inbouwen, heb ik iets meer vertrouwen in... :)

Back