House filter sweep (hoe maak je dat)

Origineel geplaatst door Roel
je vertrekt inderdaad vanuit een oscillator, als je nu de basisgolf als oscilator ziet, dan is de rest van de uitleg weer prima te volgen ;)
op een commandstation heb je vier layers per preset, dus je kan vier basisgolfvormen ofwel oscillators per patch gebruiken.

yep, en je kan als basisgolfvormen saw, square, triangle, sine nemen, dus doen alsof je een analoge synth aan het gebruiken bent.

heel simpel bv is een paar saws layeren en ze evenredig tegenover elkaar detunen (onder fine tune, de ene +9, de ander -9 bv), je zal onmiddellijk horen dat dat al veel vetter klinkt.

als je op zo'n geluid met je filters begint te sweepen, is dat al veel duidelijker (gesteld dat je er de juist filter opzet, probeer eerst 1 van degene die in de manual als LPF worden aangegeven.)

Origineel geplaatst door Roel
je vertrekt inderdaad vanuit een oscillator, als je nu de basisgolf als oscilator ziet, dan is de rest van de uitleg weer prima te volgen ;)

Dat dacht ik ook, maar ik kon toch niet echt volgen. Hmm dan maar op de tanden bijten.

op een commandstation heb je vier layers per preset, dus je kan vier basisgolfvormen ofwel oscillators per patch gebruiken.

Ja dat wist ik al -> ik heb de handleiding wel gelezen hoor ;) . Niet van voor naar achter maar wel het belangerijkste.

Origineel geplaatst door feinbild
heel simpel bv is een paar saws layeren en ze evenredig tegenover elkaar detunen (onder fine tune, de ene +9, de ander -9 bv), je zal onmiddellijk horen dat dat al veel vetter klinkt.

Heb ik geprobeerd, je hebt waarachtig gelijk! Ik wist niet wat dat betekende eigenlijk, "detunen".

Bedankt nobele heren voor jullie hulp :halleluja .

Wat voor een sequencer gebruik je? Ik gebruike Nuendo en de trick is dat je bijvoorbeeld over de master een filter effect gooit (Low Pass) waarbij je de cutoff eerst dicht draait en dan langzaam opendraait (steeds meer hoog komt er dan bij) totdat het losbarst... Bij nuendo (of cubase) heb je al standaard filter effecten erbij zitten. Deze heet tonic en is best wel gaaf...

Dit topic mag wel dicht hoor, ik weet ondertussen wel hoe je een filtersweep kunt maken. Of deze thread mag ook open blijven, alleen zoek ik niet maar naar howto's zeg maar :)

Je draait gewoon het filter open en dicht, that's it.

Je hebt gewoon een sampeltje en dat laat je er dof in komen en maak je telkens helderder. Dit kun je met of zonder Q doen.

neem bijvoorbeeld Around the world van Daft Punk, iedereen kent dat nummer wel. Gewoon een hele baslijn met melodie gesampled en die sample dan gewoon filteren. Je zet het filter zo laag dat je alleen de lage frequenties hoort en schuift hem dan langzaam open tot alle hoge frequenties hoorbaar zijn en dan gaat het los:D

Kun je samplen? Wat voor spullen heb je staan?
Niet alle Daft Punk liedjes hebben een sample he. Around the world is nu net een liedje dat geen sample bevat. Maar goed is het gewoon niet dat ge u Cut off en sustain moet opendraaien.

Back