House filter sweep (hoe maak je dat)

off-topic

dat truukje uit flight 643 wordt gedaan met release ipv met reverb. De release worde helemaal opengedraaid op de synth en daarna weer in de beginstand gedraaid.

Origineel geplaatst door Yoozer
Over laten stromen van reverb (het befaamde Flight 463-truukje van Tiesto, of wat System F deed met Dance Valley Theme 2001)
dit kun je beter doen met de release-tijd van je volume-envelope, volgens mij kom je dan dichter in de buurt

edit: hehe tweede pagina niet gezien :D

Bedankt jongens. Die MFC van Akai die staat al langer op het verlanglijstje maar is nog niet voor in de nabije toekomst, eerst andere zaken.

Ik heb gister eens een sweep geprobeerd op een drumpart, dat kwam al aardig in de buurt :)

Origineel geplaatst door oli303
Ik versta onder een filtersweep een analoge padklank met een lange attack op de filter-envelope...

Of bedoel je een gefilterde disco-sample?

Tja moeilijk te zeggen, beide eigenlijk -> het upliftende zal ik maar zeggen.

Ik zal die padklank eens proberen.

Hieronder een voorbeeldje dat ik zelf gemaakt heb; LPF op een drumpart. Tips?

Attachments

• voorbeeld.mp3
    676,8 KB · Bekeken: 85
Origineel geplaatst door Steven V
Dat gaat niet; ik heb (nog) geen mixer!

Niemand die weet hoe een dergelijke filtersweep voor elkaar te krijgen?? Het voorbeeldje is ondertussen al 29 keren gedownload :confused:
mischien moet je ff (gratis) synthedit downen... het is opzich niet zo moeilijk om alleen ff een filtersweep schakeling te bouwen... je zou dan bijv. een sample kunnen gebruiken (als osc) of gewoon realtime via de input van je soundkaart...
vervolgens save je hem naar VSTi en klaar...

als het jezelf niet lukt wil ik (of mischien andere getalenteerde SE tweakers ook) wel ff kijken of zoiets snel te realizen valt... en volgens mij bestaan ze ook al wel kant en klaar...

Origineel geplaatst door 6 trak
mischien moet je ff (gratis) synthedit downen... het is opzich niet zo moeilijk om alleen ff een filtersweep schakeling te bouwen... je zou dan bijv. een sample kunnen gebruiken (als osc) of gewoon realtime via de input van je soundkaart...
vervolgens save je hem naar VSTi en klaar...

Hmm ik ken helemaal niks van muziekprogramma's op computer, laat staan dat ik VST's ken. Kun je dat programma stand-alone gebruiken? Ik heb ook helemaal niks van programma's, ik heb ooit eens Rebirth gehad [....], en ooit eens Reason geprobeerd (vond ik niks). Dat is het.

als het jezelf niet lukt wil ik (of mischien andere getalenteerde SE tweakers ook) wel ff kijken of zoiets snel te realizen valt... en volgens mij bestaan ze ook al wel kant en klaar...

Hoe bedoel je, zo'n filtersweep als sample? Erg vriendelijk dat je zoiets voor me wilt maken, maar het is me toch vooral om het zelf doen te doen. Al doende leert men wordt altijd gezegd.

Last edited by a moderator:
Hoe bedoel je, zo'n filtersweep als sample? Erg vriendelijk dat je zoiets voor me wilt maken, maar het is me toch vooral om het zelf doen te doen. Al doende leert men wordt altijd gezegd.
nee ik bedoel niet dat ik voor jouw kant en klaar een sample ga maken...

wat ik wil zeggen is dat je het geluid wat je wil bewerken met zo'n sweep door jezelf word gemaakt... alleen het fx zelf (dus de filter schakeling) niet...
de schakeling is dus alleen een bewerkend iets en geen geluid opzich...

[JOUW GELUID] ---> [Synth-edit schakeling] ---> [Output]

of

sample van je geluid inladen in synthedit (als soundfont/sample osc) en dan gaan filter sweepen...

en idd, je kan zo'n filter schakeling stand alone gebruiken (als VSTi) heb je wel een host nodig nutuulk maar die zitten in elk zelfgerespecteerd prg wel lijkt me...

Bedankt dat je zo'n schakeling voor me wilt bouwen, maar nut heeft het niet -> ik heb toch nog geen sampler. En als ik er wel een zal hebben dan zitten er al filters in.

met je command station moet al veel lukken hoor.
neem het hoofdstukje patches maken erbij, experimenteer eens met de filters, er zitten er zoveel in... kies eerst misschien 1 filter voor alle layers (linksboven moet er dan LA staan), dan kan je gewoon je quick edit knoppen gebruiken.
en dan in je pattern je tweaks opnemen en zoals al gezegd ook wat met de volume envelope spelen.
zeker eens dieper delven in de sectie 'cords' in de handleiding.

je hebt dus geen mixer en ook geen sampler... dus (neem ik aan) doe je alles met je pc... klopt?
dan kun je toch ook dat stukje wat je wil filtersweepen als sample inladen in die schakeling... :)
ik zou niet weten hoe je het anders zou moeten doen dan... or am I missing something here?

Origineel geplaatst door 6 trak
je hebt dus geen mixer en ook geen sampler...

Yep.

dus (neem ik aan) doe je alles met je pc... klopt?

Nope, ik doe niks met mijn pc, wat muziek maken betreft toch.

Ik gebruik momenteel enkel mijn command station bij gebrek aan mixer.

Het programmeren met de E-Mu lukt al wat beter dan voordien (en dan bedoel ik de synth, met de sequencer heb ik geen moelijkheden meer), maar het ontbreekt me precies een beetje aan bruikbare sounds... Ach 't zal wel aan mij liggen.

Het programmeren met de E-Mu lukt al wat beter dan voordien, maar het ontbreekt me precies een beetje aan bruikbare sounds... Ach 't zal wel aan mij liggen.

oefening baart kunst.
er zitten ontzaglijk veel sounds in die bakjes, vooral als je zelf patches begint te maken met de basiswaves die erin zitten.
je kan je vraag ook eens lanceren op de xl7 yahoogroup misschien?

Origineel geplaatst door feindbild
er zitten ontzaglijk veel sounds in die bakjes, vooral als je zelf patches begint te maken met de basiswaves die erin zitten.

Ja dat bedoel ik net, precies of er geen bruikbare basiswaves inzitten voor mij (presets gebruik ik niet meer op drumgeluiden na dan). Ik weet ook wel dat je die basiswaves moet moduleren om te krijgen wat je wilt, maar het blijft prutsen; ik weet niet hoe een bepaalde sound te verkrijgen.

Het lukt me bijvoorbeeld niet om van die typische zachte funky mooie Chicago house en consoorten geluiden te verkrijgen.

Tja beginner...

je kan je vraag ook eens lanceren op de xl7 yahoogroup misschien?

Da's een goed idee.

Ja dat bedoel ik net, precies of er geen bruikbare basiswaves inzitten voor mij (presets gebruik ik niet meer op drumgeluiden na dan). Ik weet ook wel dat je die basiswaves moet moduleren om te krijgen wat je wilt, maar het blijft prutsen; ik weet niet hoe een bepaalde sound te verkrijgen.
het is juist de combinatie tussen twee (of 3 of 4) basiswaves die samen voor bruikbare geluiden kunnen zorgen. de basisgolfjes in mijn xl-7 zijn erg goed bruikbaar moet ik zeggen, al maak ik niet zoveel geluiden met de commandstation

Origineel geplaatst door Roel
het is juist de combinatie tussen twee (of 3 of 4) basiswaves die samen voor bruikbare geluiden kunnen zorgen. de basisgolfjes in mijn xl-7 zijn erg goed bruikbaar moet ik zeggen

inderdaad. misschien moet je eens op zoek gaan naar wat nuttige synthese-tutorials en die truukjes proberen toe te passen op de command station. je kan erg basic blijven en toch al vette geluiden maken. en je kan het uitzonderlijk ingewikkeld maken. maar het lijkt me een goed idee om wat meer te gaan lezen over synthese in het algemeen en dan die kennis in je mp7 proberen te realiseren.

Origineel geplaatst door feindbild
inderdaad. misschien moet je eens op zoek gaan naar wat nuttige synthese-tutorials en die truukjes proberen toe te passen op de command station.

Ja inderdaad, onlangs nog wat uitleg op de SOS site geraadpleegd, maar dat is me veel te technisch, ze gaan er ook vanuit dat je met een synth fvertrekkende van oscillatoren werkt, dan komen ze af met allerlei lastige termen en dan valt er geen touw meer aan vast te knopen.

Het is ook niet echt de basis die ginds uitgelegd wordt, die stukjes heten dan ook "synth secrets"... Ik zoek eigenlijk echt de basis van het geluiden bouwen.

Maar layeren van sounds is the key dus? Ik vond een sound bewerken met méér dan 1 layer (preset dus) erg lastig, met al die verschillende instellingen. Te ingewikkeld. Ik zit er nu aan te denken om een Juno 106 aan te schaffen (maar dat gaat nog een hele tijd duren spijtig genoeg) of iets dergelijks dat eenvoudig te bedienen is. Om het te leren zal ik maar zeggen.

Maar goed ik ga dat layeren eens proberen. Moet ook een beetje door de zure appel heen bijten nu.

je vertrekt inderdaad vanuit een oscillator, als je nu de basisgolf als oscilator ziet, dan is de rest van de uitleg weer prima te volgen ;)
op een commandstation heb je vier layers per preset, dus je kan vier basisgolfvormen ofwel oscillators per patch gebruiken.

Back