Welkom
Als eerste kun je jezelf gaan afvragen wat wil je gaan doen met muziek? Heb je een voorkeur voor een bepaalde genre, en wil je ook daarin muziek gaan maken? Wat vind je gaaf, of lijkt je interessant? En niet te vergeten, wat is je budget wat je er aan wilt uitgeven?
Wil je muziek gaan maken met de PC dan kan dat op twee manieren: Software of Hardware. Met software maak je gebruik van softwarematige synths. En doe je dan ook alles met je pc en je muis. Voordeel is dat het best goedkoop is. Nadeel is dat je alles zowat met je muis moet instellen.
Met Hardware maak je gewoon gebruik van synthesizers. Dit is tenminste de leuke manier van muziek maken, je kunt in de meeste synths gelijk met diverse knoppen het geluid bewerken en je kunt je muziek direct inspelen. Nadeel is de prijs.
Lijkt mij wel de beste manier om 't te leren...
Iets wat ik zou doen: (muziek maken met een synthesizer, hardwarematig)
De basis wat je nodig hebt om ergens mee te beginnen:
* keyboard of synthesizer
* PC + geluidskaart met daarop midi aansluiting ( om heel simpel te zeggen: om je ingespeelde muziek van synthesizer naar sequencer te brengen)
* Sequencer
koop een leuk synthesizertje voor niet te veel geld, om mee te beginnen. (Yamaha, Roland, Novation, Korg) Veel synthesizers bevatten allround geluiden, er is dus van alles op te vinden. Ook drumkits. Er zijn er veel soorten en in diverse maten. Om je te laten inspireren wat deze apparaten allemaal kunnen, kun je 't beste een muziekwinkel binnen lopen, bijv
Feedback (een goeie tent) Maarja...hangt wel een beetje vanaf waar je woont.
Let wel: 't is niet goedkoop, daarom moet je goed opletten met wat je koopt, dus nooit blindelings ergens op afgaan, zodra je bijv maar 1 sound heb gehoord, of iemand die laaiend enthousiast was op één specifiek apparaat ofzo... (tenminste...dat vind ik...) En al helemaal niet als iemand jou iets probeert aan te smeren als jij niet precies weet wat je wilt hebben, en die zegt: "....dit is echt iets voor jou....!!!"
Een goeie sequencer voor op je pc, om je muziek in te spelen. (cubase, logic)
Afijn...dit is nog maar slechts een klein begin, er gaat een wereld voor je open in de muziek. In ieder geval heb je al 't juiste adres gevonden voor al je muzikale vragen!
Succes en veel plezier toegewenst!
GrTz
Scratch