Hoe Daft Punk Sampled >>> Voorbeelden

Er zullen altijd mensen zijn die iets niet mooi vinden,
en er zullen altijd mensen zijn die zeiken.

maar in dit geval erger ik me er niet aan. iedereen geeft recht op een mening, nou doet u maar,
ik ga lekker van homework gaan genieten :D

wat hun techniek betreft... technisch zit het wel oke: hoog laag midden is goed. de nummers boeien wel (voor de liefhebber) komt niet te rommelig over en ga zo maar door.
in de praktijk LIJKT het idd gemakkelijk: sampletje, zooi effecten, synthlijntje er op, eventueel vocoda
en gaan met die banaan...

zei het niet dat ze zelf ook te kennen gaven (interview ergens. staat ook in bangalter thread dacht ik) dat ze slechts 1 écht bruikbare sample vonden op de 1000.
Stel dat het waar is, dan kan je lang zoeken eer je iets deftigs maakt.

groetz

wolkie

Heb even een danceriedeltje met die samples gemaakt. De kick en bassline zijn niet van die samples, de rest wel.

Ik ben er ongeveer 15 min. meebezig geweest. Moet zeggen best leuk om te doen. Had dit nog niet eerder gedaan op deze manier.

Attachments

• mp3.mp3
    755,8 KB · Bekeken: 134
Origineel geplaatst door Xpressive
Heb even een danceriedeltje met die samples gemaakt. De kick en bassline zijn niet van die samples, de rest wel.

Ik ben er ongeveer 15 min. meebezig geweest. Moet zeggen best leuk om te doen. Had dit nog niet eerder gedaan op deze manier.

Klinkt leuk, maar je hebt het wel met hún samples gedaan. Daar lijkt me ook een deel van de kunst in te zitten; weten wanneer iets bruikbaar is.

Origineel geplaatst door MULDER MAN
http://www.xs4all.nl/~frer/music/challenge.rar

is dat wat leuks om mee te freaken... en zulke sicke dingen doen als DAFT PUNK?

Heb het met deze samples gemaakt weet niet van wie deze zijn. Heb ze even gedownload en ben even weze jammen.

:)

ow, wacht ff. Ik dacht dat je dat uit die daftpunk bijlage uit de eerste post had gemaakt. Ik heb niks gezegd:bekdicht:

Origineel geplaatst door cloudman

met welke samplers vallen dergelijke truukjes uit te halen? of is dat het eenvoudigst met de pc?
kan de akai s2000 in aanmerking komen? of kan in principe iedere sampler dat?

Iig een Asr10 ,na het luisteren van het live concert
met de asr kan je loopputen realtime verplaatsen.
Lijkt mij wel een echte daft punk sampler .
Gasten van kojak gebruiken em ook.
En ze houden van de amerikaanse sound
dus ook de EMU's en andere ensoniq"s .

trouwens in een interview met kojak zeggen ze :
Iedereen gebruikt min of meer de zelfde apperatuur
het ligt aan de kok niet aan de keuken.

Ik vond de revolution 909 saple wel onthullend trouwens.
Beetje "french kiss achtig"
Bedankt mulderman !

Origineel geplaatst door Hazes
Klinkt leuk, maar je hebt het wel met hún samples gedaan. Daar lijkt me ook een deel van de kunst in te zitten; weten wanneer iets bruikbaar is.

Juist! We hebben nu voorbeelden zat,begin maar eens vanaf niets. Weten wanneer je iets moet toepassen en weten wat toepasbaar is(bijv. de 1000 samples.) Vanuit voorbeelden werken is makkelijk,van niets iets creeren is de kunst. Persoonlijk denk ik dat het vooral op gevoelsmatige wijze werken is,dit kun je eigelijk van te voren niet weten. Iets word gecreerd uit een bepaald gevoel. Als je weet hoe je dit moet toepassen en weet wat toepasbaar is,weet je ook dat het invloed zal hebben op andere mensen. Daarom kunnen deze mensen een eigen style creeren en daardoor ook nogeens groot zijn,omdat ze iets verwerken in hun tracks wat universeel is,vertaald in hun eigen style.(persoonlijke visie):biertje:

Laatst gewijzigd:
Vond Dank Puft zelf ook altijd wat overroepen, heb zelf hun 'homework' gekocht omdat het gewoon werkt, en het een mooie hoes heeft (vinyl versie welteverstaan). Ja hun EQ zit goed, mag wel als je op Virgin tekent.

Ik denk dat ze interessanter wegen hebben kunnen inslaan toen ze nog op Soma zaten (ze waren toen al, en vooral in Glasgow DE hype). Ze hebben naar mijn smaak iets teveel van DJ Sneak, Moodymann en Roy Davis Jr gejat, die klinken wat ruwer, wat minder SSL of Neve, en wat meer krakende chicago Cajual vinyl en vind het daardoor toch wel nét iets sympathieker.

Toch wel respect voor wat ze voor een grote massa hebben betekend en behoorlijk wat deuren hebben geopend voor Parijse producers (Etienne de Crecy, Motorbass, etc).

Denk dat ze vandaag de dag toch wel héél erg straf uit de hoek moeten komen als ze nog wat hits willen scoren, waar ze overigens -vooral dan in 'instrumentale muziek'- heel erg goed in zijn.

tja ..

tja ..

En dat allemaal door trow van carl craig .. zelfde laken en pak als je de originele samples kent..

bij mij is alive nog steeds fav. en around the world nog steeds erg oke
voor de rest zijn de arrangementen ALTIJD goed .. de remixen die zij voor andere maken ALTIJD van behoorlijke dikke DP stempels voorzien .. wat niemand hun nadoet !

er zitten ook kut nummers tussen
maar vet is het iig zeker .. altijd en overal !
dan kan je met smaak niet meer mee aankomen ....

Origineel geplaatst door bodo
Vond Dank Puft zelf ook altijd wat overroepen, heb zelf hun 'homework' gekocht omdat het gewoon werkt, en het een mooie hoes heeft (vinyl versie welteverstaan). Ja hun EQ zit goed, mag wel als je op Virgin tekent.

Ik denk dat ze interessanter wegen hebben kunnen inslaan toen ze nog op Soma zaten (ze waren toen al, en vooral in Glasgow DE hype). Ze hebben naar mijn smaak iets teveel van DJ Sneak, Moodymann en Roy Davis Jr gejat, die klinken wat ruwer, wat minder SSL of Neve, en wat meer krakende chicago Cajual vinyl en vind het daardoor toch wel nét iets sympathieker.

Toch wel respect voor wat ze voor een grote massa hebben betekend en behoorlijk wat deuren hebben geopend voor Parijse producers (Etienne de Crecy, Motorbass, etc).

Denk dat ze vandaag de dag toch wel héél erg straf uit de hoek moeten komen als ze nog wat hits willen scoren, waar ze overigens -vooral dan in 'instrumentale muziek'- heel erg goed in zijn.

volgens mij werken ze gewoon met een mackie .. een 1202 zelfs .. alles in de sampler en gaan met die banaan
hihat is namelijk altijd standaard tr909 met het hoog een beetje open .. niks fancy ofzow

en die asr is de shit ... nog steeds .. naast de realtime looppoint controller .. kan ie ook harddisken recorden

Origineel geplaatst door Frer!k
jep volkome mee eens. daft punk maakt op zeer hoog niveau zeer eigen muziek, waar andere alleen maar op volgen qua stijl.

Discovery is een briljant album.. :halleluja

Ik wist dit ook niet van daft punkt. Mijn boeit het niet echt, zo leer ik weer wat meer artiesten kennen die vetten muziek uit hebben gebracht :)

Ik heb nu ook niet van, oooooooohhh wat slecht. Ze hebben gewoon goeie muziek gemaakt, soms met ietsiepietsie 0.2 sec loopjes, brilliant vind ik het, dat je zo het basis van een nummer hebt.

Iedereen die zegt dat het zoooooooo makkelijk is moet het tegendeel maar bewijzen.

Ik duik mijn platencollectie in -> waaaaaaaaaaaaaaa :dubbel:

Origineel geplaatst door MULDER MAN
"dat menig erin gaat trappen" >>> "stelt niet zo veel voor"
:bekdicht:

azijnpissen is zo makkelijk, ik merk op dit forum altijd, maar dan ook elke keer weer, dat de negetieve / afbraak-doende (zal vast geen woord zijn maar dat laten we in het midden) kant van dingen de boventoon voert, als je nou eens je BIOSTABIL met de PLUS kant naar boven zet...

zo gaat al het moois dalijk verloren omdat er gewoon weg altijd wel iets te zeuren valt, owkeej muziek kan altijd beter, maar dit gaat mij te ver.
volgens mij ook een belangrijke eigenschap van een producer: positief in je schoenen staan, en de schoonheid in dingen zien. trek je bepaalde dingen niet, owkeej kan, maar doe dat dan om de muziek zelf

ik denk niet dat het echt azijnpissen is. jij wist waarschijnlijk niets van die slimme trucs af van virgin en daftpunk (ik niet tenminste). als je dat toch leest dan vermindert m'n respect voor daftpunk...

aan de andere kant, het zijn nog steeds wel goede plaatjes... en zeg nu zelf wie maakt er nu een album wat echt perfect is?

Origineel geplaatst door krachtwerk
afzeiken is zo makkelijk he, maarja de beste stuurlui staan altijd aan wal

HELEMAAL MEE EENS. Als het erop aankomt kan je er niet omheen dat Guy Manuel de Homem Christo en Thomas Bangalter gewoon top producers zijn. Zijn jullie erop gekomen om deze platen op zon manier te samplen? Om er zon lekkere feel aan te geven? Ik beken dat ik ook wel iets van mijn respect heb verloren door het hele sample gebeuren. Maar toen ben ik er zelfs mee gaan kloten, en kwam ik erachter dat het verdomde moeilijk was. Laten we ook niet vergeten dat Bangalter ook achter de briljante plaat, Music Sounds Better With You zit...

Soms raak ik een beetje geirriteerd, van de stemming die hier bij sommige leden heerst van commercieel is voor sukkels en ik kan dat ook zo maken hoor, echt makkelijk. Isniezot is leuk gemaakt hoor, maar het heeft na lange na niet de drive van DP platen. Creeer die er maar eens in! Voordat je ze gaat afzeiken.. Dit geldtook voor een paar andere leden, en ik bedoel het niet zo negatief als het er staat, maar damn, je kan ze toch wel credit geven voor hits die overal in de wereld aanslaan ?

Tis zo makkelijk om ze af te gaan zeiken vindt je niet ??

Groeten Mike

Origineel geplaatst door Mike Rockmore
Laten we ook niet vergeten dat Bangalter ook achter de briljante plaat, Music Sounds Better With You zit...

Da's ook een sample hoor. Een loop trouwens, niet gereconstrueerd ofzo.

Ik wist tot voor kort ook niet dat Daft Punk zo veel samplede, ik dacht dat ze dat allemaal zelf maakten en inspeelden, waardoor mijn respect heel hoog zat voor die gasten. Dat is nu op zijn zachts gezegd een beetje verminderd.

Maar hé wat dan nog, het blijft enorm goede muziek (al hou ik stukken liever van Chicago stijl maar da's een andere thread). Wel grappig eigenlijk dat bijna niemand doorheeft dat ze hele stukken samplen, en dat terwijl de samples die ze nemen wel héél erg herkenbaar zijn als je er het origineel naast legt. Tja van die disco is zoveel uit gebracht destijds, en wie luistert daar nu nog naar...

Had pappie geen grote disco - collectie gehad, hadden wij van Daft Punk waarschijnlijk nooit iets gehoord.

Origineel geplaatst door Mike Rockmore
HELEMAAL MEE EENS. Als het erop aankomt kan je er niet omheen dat Guy Manuel de Homem Christo en Thomas Bangalter gewoon top producers zijn. Zijn jullie erop gekomen om deze platen op zon manier te samplen? Om er zon lekkere feel aan te geven? Ik beken dat ik ook wel iets van mijn respect heb verloren door het hele sample gebeuren. Maar toen ben ik er zelfs mee gaan kloten, en kwam ik erachter dat het verdomde moeilijk was. Laten we ook niet vergeten dat Bangalter ook achter de briljante plaat, Music Sounds Better With You zit...

Soms raak ik een beetje geirriteerd, van de stemming die hier bij sommige leden heerst van commercieel is voor sukkels en ik kan dat ook zo maken hoor, echt makkelijk. Isniezot is leuk gemaakt hoor, maar het heeft na lange na niet de drive van DP platen. Creeer die er maar eens in! Voordat je ze gaat afzeiken.. Dit geldtook voor een paar andere leden, en ik bedoel het niet zo negatief als het er staat, maar damn, je kan ze toch wel credit geven voor hits die overal in de wereld aanslaan ?

Tis zo makkelijk om ze af te gaan zeiken vindt je niet ??

Groeten Mike

waar jij je druk in maakt?
voor mij zijn het schitterende platen. ik heb ze al uitgespit tot de laatste bit bij momenten, en toch: steeds weer komt het zelfde gevoel bij me voor, ook al hoorde ik ze al honderden malen. Al was ik hun laatste fan op aarde,
de kritiek van anderen is Quantité Négligable.

Puur technisch gezien, klopt het echter dat ze vrij grote stukken soms sampelen, zonder dat er spectaculair veel aan wijzigt. met harder, better, faster, stronger is dat bijvoorbeeld idd het geval.

ik vind ook de stroming die het op gang bracht, van de disco nouveau, van galleon (die dus enkele technieken hanteerd), van mirwais en van nog vele anderen eigenlijk (waaronder room5 en zo), zeer schitterend. het vernieuwde seventies en eighties gevoel.
(al zullen misschien een pak mensen het niet eens zijn en me hiervoor afschijten :D )

al zullen misschien een pak mensen het niet eens zijn en me hiervoor afschijten :D

Nee hoor jouw mening word gerespecteerd. :maffia:

Origineel geplaatst door Steven V
Nee hoor jouw mening word gerespecteerd. :maffia:

:D

(ik respecteer die van anderen ook hoor, trek het me gewoon niet meer aan ;) )

hmm, wat ik hier wel vaak zie terugkeren, en ik tot mijn zeer grote spijt geen kaas van heb gegeten,
is dat daft punk als het ware heeft pootje gebaad in het Chicago Genre?

Zijn er dan namen van groepen waar jullie aan denken. Ik zou er graag wat over opzoeken en bijleren.
Ik kan ook natuurlijk hier de zoekfunctie gebruiken, maar zijn er specifieke namen die in de buurt
van daft punk komen qua stijl? Zijn er die ook zo sampelen?

(.....)
ik vind ook de stroming die het op gang bracht, van de disco nouveau, van galleon (die dus enkele technieken hanteerd), van mirwais en van nog vele anderen eigenlijk (waaronder room5 en zo), zeer schitterend. het vernieuwde seventies en eighties gevoel.
(al zullen misschien een pak mensen het niet eens zijn en me hiervoor afschijten :D )

Dit vind ik nou ook.

Of je ervan houdt is een ander verhaal maar de release van 'Homework' heeft idd enorm veel navolging gekregen.
Daarmee vind ik het album dan ook een ware klassieker. :)

hmm, wat ik hier wel vaak zie terugkeren, en ik tot mijn zeer grote spijt geen kaas van heb gegeten,
is dat daft punk als het ware heeft pootje gebaad in het Chicago Genre?

Tja dat vind ik persoonlijk lastig te zeggen, maar het lijkt me wel hoor. Natuurlijk blijft het house en zoals we wel weten zijn alle subgenres daarvan - hoe subtiel ook - op de één of andere manier met elkaar verbonden. Zoniet is het geen house meer natuurlijk.

House ís gewoon disco.

Er vlug eventjes bijzetten dat dit míjn mening is, vooraleer ik op een paal gespietst wordt of iets dergelijks onaangenaams. :W

Zijn er dan namen van groepen waar jullie aan denken. Ik zou er graag wat over opzoeken en bijleren.

Het werk van Sneak, Todd Terry, M.A.W. enzovoorts enzoverder is toch zeker de moeite om eens van naderbij te gaan beluisteren. Vooral die eerste dan :D. Dj Sneak heeft zo'n beetje een eigen stijl eigenlijk. Is een beetje voor mij wat Daft Punk voor jou is denk ik zo.

Ik kan ook natuurlijk hier de zoekfunctie gebruiken, maar zijn er specifieke namen die in de buurt
van daft punk komen qua stijl? Zijn er die ook zo sampelen?

Tja da's wat anders. Sneak bijvoorbeeld die neemt heel vaak loops van (al of niet, meestal wel) obcure disco platen (en bewerkt die al dan niet), filterd die en laat dat erg repetitief terug komen in zijn muziek. Maar hij doet het altijd op zo'n manier dat het nooit ofte nimmer saai klinkt, ik blijf me toch afvragen hoe die dat doet... En natuurlijk de "Sneak Bangin' Beats" ontbreken nooit :D

Iemand die heel vaak van bestaand materiaal iets totaal nieuws (en in vele gevallan ook geflipt) maakt is Fatboy Slim, ofte Norman Cook (al beschouw ik dat persoonlijk niet echt als house). Mooi voorbeeldje : The Rockafeller Skank (ofte "Funk Soul Brother").

Back