Hoe Daft Punk Sampled >>> Voorbeelden

Origineel geplaatst door Steven V
Da's ook een sample hoor. Een loop trouwens, niet gereconstrueerd ofzo.

Ik wist tot voor kort ook niet dat Daft Punk zo veel samplede, ik dacht dat ze dat allemaal zelf maakten en inspeelden, waardoor mijn respect heel hoog zat voor die gasten. Dat is nu op zijn zachts gezegd een beetje verminderd.

in music sounds zit alleen een gitaar riffje hoor .. de rest is gewoon normaal ingespeeld ..
je hoort trouwens ook dat ze gewoon samplen ... luister maar naar around the world .. wat helemaal zelf is ingespeeld ..

en nogmaals het is gewoon carl craig throw waar de hele DP rage op is gebaseerd ..
althans dat zeggen ze zelf .. inzoverre dat 1 van de 2 na het horen van throw zich op die stijl van samplen gingen storten ....

Ach ik dacht dat ik dat gehoord had op een site waar een heleboel vergelijkingen staan (origineel vs gesampled), link staat hier ergens op het synthforum (nog niet zo lang geleden trouwens) maar ik vind het niet meer...

Origineel geplaatst door Steven V
Ach ik dacht dat ik dat gehoord had op een site waar een heleboel vergelijkingen staan (origineel vs gesampled), link staat hier ergens op het synthforum (nog niet zo lang geleden trouwens) maar ik vind het niet meer...

Het loont soms de moeite de thread volledig te lezen. :D

Wat kan mij het nu schelen of DP en anderen zich op samples baseren. Cassius werkt ook voortdurend met samples, maar die nummers zijn strak afgewerkt. Die swingen gewoon. En je mag zeggen wat je wil, dat doe je niet in één, twee, drie na.

Mijn idee is dat iedereen wel eens "leent" van anderen. Soms valt dat erg op, soms minder. Maar als het mij aanspreekt zal ik er complexloos naar luisteren ...

Origineel geplaatst door Synthesizer11

Wat kan mij het nu schelen of DP en anderen zich op samples baseren. Cassius werkt ook voortdurend met samples, maar die nummers zijn strak afgewerkt. Die swingen gewoon. En je mag zeggen wat je wil, dat doe je niet in één, twee, drie na.

Mijn idee is dat iedereen wel eens "leent" van anderen. Soms valt dat erg op, soms minder. Maar als het mij aanspreekt zal ik er complexloos naar luisteren ...

dat mag ook wel goed klinken .. kijk eens op de cd of website wat ze allemaal gebruikte ..
daar zit nou echt een $100.000 studio achter ..

trouwens zo vaak werken ze niet meer met samples trouwens .. kijk maar naar hun gearlist !!!!

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Synthesizer11

Hoho! Ik heb deze thread wel volledig gelezen hoor! Alleen niet elke keer van den beginne :D.

Akkoord. Meer moet dat niet zijn 8) .

En een 'smiecht' wat mag ik daaronder verstaan??

Origineel geplaatst door cloudman
:D

(ik respecteer die van anderen ook hoor, trek het me gewoon niet meer aan ;) )

hmm, wat ik hier wel vaak zie terugkeren, en ik tot mijn zeer grote spijt geen kaas van heb gegeten,
is dat daft punk als het ware heeft pootje gebaad in het Chicago Genre?

Zijn er dan namen van groepen waar jullie aan denken. Ik zou er graag wat over opzoeken en bijleren.
Ik kan ook natuurlijk hier de zoekfunctie gebruiken, maar zijn er specifieke namen die in de buurt
van daft punk komen qua stijl? Zijn er die ook zo sampelen?

ik ken bijna al hun inspiratie bronnen, en snap ze ook.

uit chicago zijn dat vooral:

CAJMERE (AKA GREEN VELVET)
DJ SNEAK
GENE FARRIS
PAUL JOHNSON
DJ PIERRE
LIL LOUIS
check de track teahcers (of het boekje bij de CD), dan komen alle namen uit de chicago scene wel voorbij.

...ook DE P-FUNK slaat de klok bij daft punk.
uitgevonden door GEORGE CLINTON (van parliament), en aan de man gebracht door DR DRE, de chronic.
als je die baslijnen daaruit hoort, snap je goed waar daft punk inspiratie vandaan heeft gehaald.

en dan NOG zo'n bizarre sound creeren...

@mulderman: kheb een volledige track gemaakt met die samples van je.hier
kan je me ook vertellen van welke disco track die sample komt?

tis een brothers johnson track...
kan je track pas over een weekje chekken, ga zo een weekje weg.

gotta hurry

Origineel geplaatst door isnieZot
noem jij dat geniaal? ja een gevocode gitaar of stem onder
een gestolen loopje plaatsen is echt wel geniaal. :Z
damn ik vond daft punk eigelijk wel ok maar na het horen
van dit heb ik er niet zoveel bewondering meer voor.

Daar gaat het toch ook niet om? Het gaat erom dat je zulke techniekjes
op een muzikale manier toepast, hoe simpel of ingewikkeld ze ook mogen
zijn. Uiteindelijk gaat het toch om dit ene: muzikaliteit.

Nord Micromod + MPC1000 + Freestylers - Push Up in stukjes.

Attachments

• bang4.mp3
    230,6 KB · Bekeken: 124
En nog eens :).

Attachments

• bangkick.mp3
    384,5 KB · Bekeken: 126
Sorry voor de kleine omvang van de eerste - ik heb nog wel iets interessanters maar dat duurt zo'n 15 minuten en heeft z'n ups & downs (genoedel, dus).En zelfs dat was peanuts.

Het werkt het beste als je je sampler op monofoon zet. Nou heeft m'n MPC dus een mono-mode; dat wil zeggen, samples hertriggeren zorgt ervoor dat de eerst gespeelde (als 'ie nog bezig is) wordt afgekapt. Dit heb ik gecombineerd met een 'mute group' - net als een 909 open hihat wordt afgekapt door een closed hihat (ander instrument) heb ik dit ook zo ingesteld bij de samples van Push Up.

Ik heb gelijk achter de MPC de Nord Micromodular met de zogenaamde "DJ Filter" patch geplaatst. Die kun je in het grote Nord-Archief vinden in de Line-In categorie; knop 1 doet de cutoff van de bandpass (want dat is 't in feite, een redelijk brede bandpass), knop 2 de resonance, knop 3 de mix. Hij werkt een beetje obscuur; maar elke VST plugin en elke VST controller moeten dat net zo goed kunnen. Ik vind de Nord lekker filteren omdat 't goed door de mix snijdt en de DJ filter lekker 'dirty' is; ik hoef niet perse zo'n moddervette Moog-ladder erin.

Elkweg, ik heb tegelijkertijd live percussie beoefend en de toon bewerkt. Je hoort ook bij een ander voorbeeld dat de samples met een langzamer afspeeltempo en een andere groove zich ook goed lenen voor 2-step of hiphop.

Ik denk dat als je dit uitwerkt, er misschien nog een stampende ruis-bassdrum bij smijt, inclusief blazers (jatten van Earth, Wind & Fire's "September"?), met vette sidechain compressie... nou, dan zit je al goed in de buurt. De baguettes staan al warm.

Origineel geplaatst door Yoozer
Sorry voor de kleine omvang van de eerste - ik heb nog wel iets interessanters maar dat duurt zo'n 15 minuten en heeft z'n ups & downs (genoedel, dus).En zelfs dat was peanuts.

Het werkt het beste als je je sampler op monofoon zet. Nou heeft m'n MPC dus een mono-mode; dat wil zeggen, samples hertriggeren zorgt ervoor dat de eerst gespeelde (als 'ie nog bezig is) wordt afgekapt. Dit heb ik gecombineerd met een 'mute group' - net als een 909 open hihat wordt afgekapt door een closed hihat (ander instrument) heb ik dit ook zo ingesteld bij de samples van Push Up.

Ik heb gelijk achter de MPC de Nord Micromodular met de zogenaamde "DJ Filter" patch geplaatst. Die kun je in het grote Nord-Archief vinden in de Line-In categorie; knop 1 doet de cutoff van de bandpass (want dat is 't in feite, een redelijk brede bandpass), knop 2 de resonance, knop 3 de mix. Hij werkt een beetje obscuur; maar elke VST plugin en elke VST controller moeten dat net zo goed kunnen. Ik vind de Nord lekker filteren omdat 't goed door de mix snijdt en de DJ filter lekker 'dirty' is; ik hoef niet perse zo'n moddervette Moog-ladder erin.

Elkweg, ik heb tegelijkertijd live percussie beoefend en de toon bewerkt. Je hoort ook bij een ander voorbeeld dat de samples met een langzamer afspeeltempo en een andere groove zich ook goed lenen voor 2-step of hiphop.

Ik denk dat als je dit uitwerkt, er misschien nog een stampende ruis-bassdrum bij smijt, inclusief blazers (jatten van Earth, Wind & Fire's "September"?), met vette sidechain compressie... nou, dan zit je al goed in de buurt. De baguettes staan al warm.

Sorry, niet persoonlijk bedoeld, maar ik denk dat er iets meer voor nodig is om de Daft Punk sound na te bootsen.

Ik vind Daft Punk goed maar niet zo zeer door hun samplegebruik. Het gaat om die smerige Funk en Disco invloeden die ze in vooral hun Homework materiaal doen, LOS van de samples.
De ritmes die ze programeren met die samples en de basslines die ze daar overheen gooien "voelen" gewoon goed. Het swingt en heeft de juiste up en down beats. Dat heeft NIETS te maken met die fucking sidechain compressie enzo.

Waarom is de track "Da Funk" echt VRESELIJK Funky? Niet omdat er toevalig een drumcomputer een 303 en wat stabsamples inzitten die door bitgranulizers, phasers en weet ik wat voor een rommel gaan.
Het gaat om het onderhuidse, het arrangement de funk en het gevoel. De juiste noten op het juiste moment. De juiste switch naar een nieuw stuk in de song...

Waarom is "Burnin" zo'n smerige vloervuller? Omdat die track gewoon dat sleazy swingende disco gevoel heeft. Die bassline in dat nummer is gewoon retevet ingespeeld (of gesampled misschien...). Dat komt niet door de apparatuur of door welke compressor ze het jetsen. Het gaat om de mannetjes achter de knoppen die gewoon weten wanneer het klopt. Geef die mannen Reason en ze maken er iets vets mee.

Hopelijk is mijn relaas duidelijk Yoozer.

die bassline is van een DJ sneak track.

SONGS FROM THE PIPE.
ze hebben die sample zeg maar "gekregen" van sneak.
maar de shit die ze er mee uithalen is sick.

nog zo'n goed voorbeeld...

1 van de tools voor de sound
mutator.jpg

linkie

Back