Wat is geschikt voor orgelgeluiden

Hover

-
Ik ben op zoek naar een toestel dat orgelgeluiden kan voortbrengen, niet de typische Hammond orgelgeluiden maar wel die die je uit een kerkorgel tevoorschijn tovert.

Ik heb al even zitten luisteren naar wat demo's van de Hammond XM-1 maar dat zijn allemaal de typische Hammond geluiden. Op zich is daar zeker niets mis mee.

Samplen is (voorlopig) geen optie aangezien ik nog geen sampler heb (en daar ook geen verstand van heb :stupid )

En uiteraard heb ik liever geen zin om een kerkorgel in m'n setup te gooien, ik vrees dat ik daar ff geen plaats voor heb. ;) . Ook zo'n 'minikerkorgel' is out of the question.

Zijn er misschien andere soundmodules waarin er lekkere, vette kerkorgelgeluiden sluimeren :confused: die je gewoonweg uit je sokken kunnen blazen 8P

Alle modules welke de GM/GS standaard ondersteunen hebben een pijporgel tussen hun presets staan.
Op mijn JV-1080 zit er ook één, en die klinkt erg religieus:halleluja
Zeker met een flinke dosis Reverb.....
Welke modules over de mooiste beschikken zou ik niet durven zeggen.

Als we het dan toch over orgel geluiden hebben, ik ben zelf eerder opzoek naar van die jaren '60/'70 orgelgeluidjes (dus Hammond e.d.)... Aangezien ik weinig verstand heb van soundmodules e.d. dus mijn vraag, bestaan die? zoja welke raden jullie mij aan?

Ik had, tot voor kort, een JV-2080 en idd, daarin zaten een aantal stevige orgelgeluiden.

Zijn er misschien EXB's van Korg die o.a. dergelijke sounds aan boord hebben?

Is de Roland VK ook een Hammond imitator of zitten daar ook pijpblazers tussen?

Origineel geplaatst door Vork
Als we het dan toch over orgel geluiden hebben, ik ben zelf eerder opzoek naar van die jaren '60/'70 orgelgeluidjes (dus Hammond e.d.)... Aangezien ik weinig verstand heb van soundmodules e.d. dus mijn vraag, bestaan die? zoja welke raden jullie mij aan?

Dan moet je zeker eens op zoek gaan naar een Hammond XM-1. Daar druipt Hammond gewoon van af en het weegt heel wat minder dan een echte.

Origineel geplaatst door Hover

Dan moet je zeker eens op zoek gaan naar een Hammond XM-1. Daar druipt Hammond gewoon van af en het weegt heel wat minder dan een echte.

Dat geloof ik best, maar ik vind het nogal een hoop geld (jah sorry, Nederlander he)... alleen helaas is al het goede erg duur... zijn er geen dergelijke dingen van een beetje kwaliteit die inmiddels alweer een beetje verouderd zijn.

't Punt is, dat ik sinds kort in ene bandje zit.. tenminste als alles doorgaat, waarin we voornamelijk nu dan in 't begin veel 60'er en 70'er jaren werk spelen, en dan is een beetje orgel-geluid wel zo leuk, helaas kan mijn oude Roland keyboardje dat niet helemaal bieden nog.

Origineel geplaatst door matt second
ik ken iemand die heeft een Voce micro iets

http://www.voceinc.com/

Ah geluidsvoorbeelden. .altijd. .goed... klinkt helemaal niet verkeerd.. ik ben alleen benieuwd wat ze met die'great low price' bedoelen.

-edit-
al gevonden:

Voce V5 Organ Module
List Price: $975.00
-/edit-

Maargoed, het ging hier over Kerkorgelgelduiden... :)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Vork

Dat geloof ik best, maar ik vind het nogal een hoop geld (jah sorry, Nederlander he)... alleen helaas is al het goede erg duur...

Hier kost ie slechts 299 EUR :confused:

Moet nog even vragen of daar ook die drawbarcontroller bij zit.

Origineel geplaatst door Hover

Hier kost ie slechts 299 EUR :confused:

Moet nog even vragen of daar ook die drawbarcontroller bij zit.

Hmmmz dat klinkt al stukken beter zo...
vaag, zal wel een verouderd lijstje zijn wat ik ben tegen gekomen...

Voce

Voce

Ik heb een Voce V5, wel duur, en uit Duitsland laten komen omdat ie in Nederland nergens te bestellen was. Is ook meteen zijn eigen drawbar controller. Errug cool geluid. Benenk wel dat een Hammond pas klinkt als een Hammond als je een goede Leslie simulator hebt (ik heb een HK Rotosphere, maar bijvoorbeeld een Boss SE70 heeft ook best een goede).

Grtz,
Jeroen
http://studio.vanzea.com

EMU heeft de B-3. Is dat niet wat?
Ik ken het ding zelf niet, maar heb hem wel in bladen en op de site gezien. Het is een module speciaal voor tone-wheel organs (GEEN kerkorgels dus).

Een mega vet kerkorgel waarvan de Pope nog op z'n knieen valt krijg ik door een orgel in mijn Korg te nemen in performance, en er dan een 'cathedral' uit 1 of zelfs meer (mogelijk, nog nooit geprobeerd) fx processors er over heen te zetten.8)

De Emu schijnt te gek te klinken, nadeel is dat alles gesampled is, ook de Leslie, en dat is dan weer jammer. Leslies kunnen op 2 snelheden werken en hebben tijd nodig om van de ene naar de andere snelheid te switchen. Probeer dat maar eens met een sampler na te doen. Ander nadeel is dat je het ding niet met drawbars kan bedienen.

Grtz,
Jeroen
http://studio.vanzea.com

Het hangt natuurlijk een beetje van je budget af.

Je zou ook voor de Hammond XM-1 kunnen gaan (€945)
met de Hammond XMc-1 Drawbar (€335)

Xm1.jpg

of de nieuwe Roland vk8 (€1850)

ROLVK8.jpg

en onderschat de Clavia Nord Electro ( €1900) niet:

406.jpg

En die is er ook in 19" behuizing.

Laatst gewijzigd:
Eeeeeks

Eeeeeks

Origineel geplaatst door bambamstudio
Je zou ook voor de Hammond XM-1 kunnen gaan (€945)

945, had net een emailtje ontvangen van de winkel hier 'om de hoek' en daar kost ie 299 EUR 8D , wel zonder de drawbar module. ( 't zou de laatste zijn die ze hebben)

Die Clavia elektro, had ik nog niet aan gedacht. Ziet er alvast 8P uit. Maar kan je er, behalve Hammond and piano -imitaties , ook kerkorgelgeluiden uithalen? Op de Clavia-site hoor ik anders enkel piano en Hammond stuff.

Er zijn voldoende toestellen die een Hammond kunnen nabootsen maar ik zoek het echt in de richting van 'echte' pijpblazers. Voor zover ik weet bestaan er geen specifieke modules hiervoor (tenzij zo'n Johannes ding maar da's ff te zwaar).

Het zou dus moete klinken zoals het ding op de foto

Attachments

• orgel.jpg
    orgel.jpg
    51 KB · Bekeken: 103
Is ook goed

Is ook goed

Eigenlijk ben ik al tevreden met een of andere module waarin een aantal (meer dan 2 dus) blow-me-away geluiden inzitten van een stevig orgeltje.

Het hoeft dus geen dedicated church organ module te zijn.

Probleem is echter. Er is voldoende keuze wat betreft geluidsmodules maar bijna allemaal zijn de demo's (op internet) toegespitst op moderne muziekvarianten en is het dus koffiedik kijken wat dit soort klanken aangaan.

Voor Hammond-geluiden is dat nog niet zo'n probleem maar kerkorgelgeluiden =( en ik hou toch zo van pijpen >:|

Misschien moet ik es een keertje langsgaan bij de huiscomponist van de EO .. of zo:dj:

Ik denk (en da kan zier doen) net, laat ik es gaan kijken hoe men dit oplost bij gospel :halleluja Die sleuren toch ook niet met een volledig opgetuigde pijpenblazer :stupid

Wordt vervolgd ... :walker:

maar de orgels uit live gospel muziek zijn meestal geen pijporgels, meer inderdaad veel hammond bakken.

Je kunt ook voor deze Roland, de c280 (€4800) gaan:
C-280.jpg

De pijpen zijn optioneel, das de Roland c280p (€2133)

Maar als je de Hammond XM-1 voor €299 kunt krijgen zou ik dat meteen doen.
Ik heb hem ook gehad en die klinkt echt super!

Laatst gewijzigd:
Oeps, da's juist

Oeps, da's juist

maar de orgels uit live gospel muziek zijn meestal geen pijporgels, meer inderdaad veel hammond bakken

Ik dacht ... en dacht verkeerd... Mea Culpa.

Idd, da's meer Hammond.

Dan toch bij meneer pastoor wat sessietijd boeken ... en zeggen dat het voor de EO is :engel:

Misschien moet ik dan maar in m'n bestaande gear gaan graven en zien of ik er wat 'pijpen' kan uit laten opborrelen.

Als het me lukt laat ik het zeker weten ... en horen uiteraard

Alvast bedankt voor de moedigen die me verderhielpen 8o

:doei:

Maar als je de Hammond XM-1 voor €299 kunt krijgen zou ik dat meteen doen.
Ik heb hem ook gehad en die klinkt echt super!

Is al besteld, voor de drawbarmodule gingen ze nog even kijken.

Kan ik me alvast André Brasseur wanen :D , of is het Stef Meeder?

<privatemsg>
To Hover, shut up and start making those organ pathes you :kont: -hole
</privatemsg>

Back