[wedstrijd] Experimentele electronische muziek

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

fuse

Gepokt en gemazeld
Lijkt me wel leuk om weer eens een wedstrijdje te houden.

En in het kader van de oertijd van de electronische muziek wat dus in nederland blijkt uitgevonden te zijn. Leuk, leerzaam en een soort ode aan toen. Ik bedoel, als SF mogen we dit best wel waarderen. ;)

Liefst met natuurlijk alleen analoge apparatuur, magneetbanden en knippen. Maar de hedendaagse vervangingen kunnen natuurlijk ook. Als het maar van die tijd ongeveer klinkt en lekker vreemd is. Dus rekening houden met wat met apparatuur van die tijd allemaal mogelijk was kan evt helpen. Dat moet te doen zijn toch?
Uit de 'mono fone synth' wedstrijd zijn ook de meest fantastische dingen gekomen.

Plaats hier uw link en de einddatum is in laatste dag van September.

Re: [wedstrijd] Experimentele electronische muziek

Origineel geplaatst door fuse
En in het kader van de oertijd van de electronische muziek wat dus in nederland blijkt uitgevonden te zijn. Leuk, leerzaam en een soort ode aan toen.

Ehhh...
Die uitspraak is niet helemaal juist :smeris:
Er waren al een flink aantal wegvoorbereiders.
Keulen en Parijs zijn veel belangrijker geweest.
Het Eindhovens laboratorium kreeg een tijdje de gelegenheid om 'populaire' muziek via electronische weg te mogen onderzoeken, dus het maken van deuntjes ipv bliepjes en knorretjes.
Figuren als Eimert, Stockhausen en Henry waren veel belangrijker dan het Nederlandse gebeuren. Zelfs de 'loop'techniek was in Keulen al aanwezig.
Eindhoven had wel invloed op Perry, Kingsley en Carlos... Maar echt aanwijsbaar? Perry beweert van wel tijdens een interview met Tazelaar, maar of dat alleen maar is om zelf weer eens genoemd te kunnen worden... :)

Dat Eindhoven (Utrecht-Den Haag) samen met Parijs (Ircam & IRMC) en Keulen (WDR) de drie broeinesten van de jaren vijftig waren, JA! De USA deed ook behoorlijk mee, alleen Engeland bleef achter (pas met de BBC Radiophonic Workshop - Delhia Derbyshire)

Wout

Re: [wedstrijd] Experimentele electronische muziek

Origineel geplaatst door fuse
Als het maar van die tijd ongeveer klinkt en lekker vreemd is. Dus rekening houden met wat met apparatuur van die tijd allemaal mogelijk was kan evt helpen.
Plaats hier uw link en de einddatum is in laatste dag van September.

Aan welke periode moet ik nou denken? 19.. tot 19..??

leuk idee trouwens, ik kan helaas niks op de computer zetten maar misschien heb ik ergens nog wel wat:)

Origineel geplaatst door 6 trak
maar erm meester wout... hep u ook enigtueel een veurbeeld in deesche... qua geluidsfragment?

Pierre Scheaffer - Etude aux Chemins de Fer - 1948
John Cage - Williams Mix - 1952
Herbert Eimert - Klangstudie II - 1952
Otto Leuning - Low Speed - 1952
L & B Baron - Main Theme from 'Forbidden Planet' - 1956
en dan komt pas Varèse met Poem Electronique

Veel van deze muziek staat op de drie-dubbel CD Ohm, een overzicht van de 'officiële' electronische muziek 1948 - 1980 (The early Gurus of Electronic Music) Lekker van iedereen een moppie muziek :)

http://www.furious.com/perfect/ohm/

en

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B00004T0FZ/104-3007803-6794327?v=glance

Mijn platen en CD boerin heeft het in no time!
Belangrijk: deze CD heeft een ISBnummer 1-55963-574-5

Wout

Leuk, Wout, dat je die CD noemt - die heb ik dus recentelijk nog geprobeerd!

Nou moet ik erbij zeggen dat ik wel wat experimenteels verwachtte, dus ik ben met 'open geest' gaan ziten luisteren.
Helaas, ik trok 't écht niet. :o:

Clara Rockmore op de Theremin vond ik eigenlijk het enige prettige nummer.
Dat 'moppie' van Schaeffer beluisterde ik puur alleen omdat 't heel belangrijk schijnt te zijn... maar ànders....
En zo ging het voort, waarbij uiteindelijk ieder nummer steeds iets korter werd beluisterd... :D

Dieptepunt: La Monte Young "Drift Study 31 I 69 12:17:30 - 12:49:58 PM NYC" Edit van 7.00 minuten lang.
Let wel, dit is dus een 'edit', het echte nummer duurt 31 minuten.
En wat hoor je dan? Twéé tegen elkaar verstemde oscillators - en niet zodanig dat je denkt, hmmm... lekkerrrrr.
Na liefst 45 seconden begon ik me reeds af te vragen of ik tòch niet liever zou opteren voor de Chinese Watermethode, zou ik dan toch de marteldood moeten sterven... :bekdicht:

Maar goed, deze cd wordt dus unaniem geprezen, dus beste 6... het moge duidelijk zijn!

PS Om nou niet helemaal voor cultuurbarbaar door te gaan, heb ik mijn toevlucht genomen tot Brian Eno's Music for Airports. Dàt vind ik nou wel erg lekkere muziek... :z

Laatst gewijzigd:
Kan ik heel goed begrijpen.

Veel van de componisten uit die begin periode hebben de technieken bedacht waarmee nu nog steeds mee wordt gewerkt. Dat is via de literatuur te bewijzen, omdat die lui zoveel moeite namen om daarover te publiceren.

In de 60tiger jaren van de vorige eeuw verbaasde ik mezelf ook over 'Erlkönig' van Dick Raaymakers. Mooie momenten in de aula van het Stedelijk Museum in Amsterdam (wereldpremiere - en enige uitvoering ooit :)

Wat betreft Dissevelt - Baltan mbt tot de huidige 'dance' muziek. Er zijn naar mijn weten maar verdomd weinig muzikanten die die muziek ooit hebben gehoord. Okee, in Den Haag is het vrij bekend, oa bij de Bunker jongens, maar over het algemeen kan je gerust stellen dat het gros pas sinds dinsdag deze muziek heeft kunnen horen. Dus of zij nu de bakermat zijn...

Wout

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Maar terzake: Ik moet dus gewoon een track met m'n Nord Modular maken?

Ter zake: bij dit soort muziek moet je natuurlijk niet uitgaan van de gevestigde mogelijkheden!
Ik denk dat DIT al stukken beter in de buurt komt...

(uit deze thread)

Laten we het een ode aan de geboorte van de nederlandse electronische muziek noemen.

Of die nou kunsthistorisch verantwoord is of niet, gewoon nummers bouwen.
Of het nou met een modular, virtueel modular of Reaktor is mag je helemaal zelf weten.

Volgens mij de allerbeste manier om deze stijl te onderzoeken. Want denk dat wel meer mensen hier niet bijster veel van gehoord hebben.

En Den Haag mag dan wel bekend zijn qua electronische muziek maar Eindhoven dus ook en qua natlab heeft dat zeer zeker een grote invloed gehad.

Dus als ik het goed begrijp moet het een compositie worden ala John Cage, of Luciano Berio of Ilhan Mimaroglu (drie componisten die in begin 1960 de RCA MarkII synthesizer veelvuldig gebruikte voor hun werk). Had er vroeger een LP vol van met composities, maar die ben ik op een of andere manier kwijtgeraakt.

Ik doe zeker mee, dan alleen met mijn HFG BJ76 synth module en de Korg MS2000R.

Phochos:D

Vooralsnog een 404 synthiaks. Maar jouw creaties kennende MOET JE DEZE GEWOON HOREN!

Trouwens regels hoeft niet he. Behalve wat voor soort muziek het moet zijn en wanneer het stopt. Hoe veel inzendingen je doet of hoe lang/kort het is maakt niet uit. Uiteindelijk wordt er toch gestemd door het voltallige SF.

Zat gister wat te klooien met m'n ontstemde AX73 en da's ook erg grappig. En dan gewoon op audio sporen opnemen van met de hand ingespeelde stukjes en daarna gaan knippen en plakken. Want het moet een beetje kneutering klinken en niet zo strak gesequenced, dat maakt het echter. (dat voor anderen als zijnde logisch is)

Persoonlijk ben ik niet zo weg van wedstrijden met onevergelijkbare "muzieken".
Maar als het een paar interessante :geslaagd: of leuke 8o) inzendingen opleverd lijkt me het al geslaagd.
Het is in iedergeval een aardig initiatief om op deze manier eens wat aandacht te besteden voor de geschiedenis van de electronische muziek. Deze draad is op zich al de moeite waard.

Ik heb wel wat muziek die ik eind jaren '60 heb gemaakt.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Wat betreft Dissevelt - Baltan mbt tot de huidige 'dance' muziek. Er zijn naar mijn weten maar verdomd weinig muzikanten die die muziek ooit hebben gehoord. Okee, in Den Haag is het vrij bekend, oa bij de Bunker jongens, maar over het algemeen kan je gerust stellen dat het gros pas sinds dinsdag deze muziek heeft kunnen horen. Dus of zij nu de bakermat zijn...

Wout
Er is waarscheinlijk geen direkte invloed, maar wel in de lijn van de ontwikkeling in de (pop)muziek lijkt me.

eh ik snap eigelijk nu niet wat we moeten doen. :confused:
we moeten dus gewoon wat experimentele muziek maken zonder gebruik te maken van software ofzo?
dus met huishoudelijke aparaten?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back