[wedstrijd] Experimentele electronische muziek

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Black Castle
Er is waarscheinlijk geen direkte invloed, maar wel in de lijn van de ontwikkeling in de (pop)muziek lijkt me.

Dit is dan wel een beetje OT, maar...
Okee, Perry geeft aan dat Dissevelt een invloed op hem gehad heeft (zie opmerking hierboven), maar die is pas een jaar of tien later. Het stomme is dat ze een geweldige invloed gehad konden hebben, als Phillips de stekker er niet uitgetrokken had, letterlijk! Baltan (Raaymakers) ging gelijk op de seriële toer verder, samen met Boerman in de Zuylingstraat te Den Haag en later op het Conservatorium. Pas in 1968 komt het 'populaire' weer terug in de electronische muziek, maar beslist niet meer bij Baltan (Dissevelt is dan al overleden?)

We kunnen het eigenlijk opvatten als de ontdekking van Vermeer. Plots blijkt er al iets gedaan te zijn wat 40 jaar later pas op z'n waarde geschat kan worden. De grote verbreiding van de electronische muziek heeft daar wel een behoorlijke invloed op gehad. (Lang leve de homestudio!)

Wout

Origineel geplaatst door isnieZot
eh ik snap eigelijk nu niet wat we moeten doen. :confused:
we moeten dus gewoon wat experimentele muziek maken zonder gebruik te maken van software ofzo?
dus met huishoudelijke aparaten?

laat maar als er iemand goede experimentele muziek kan maken ben jij het
wel dus ja de winnaar is al bekend...;)

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Johan, als ik ergens het woord 'black' zie staan, dan zit jij er achter

Kom te voorschijn!!! :)

Attachments

• johanzwart.jpg
    johanzwart.jpg
    68,9 KB · Bekeken: 62
Mijn eerste poging in het genre...

Mijn eerste poging in het genre...

Fugu Hire-zake

I cannot see her tonight.
I have to give her up
So I will eat fugu.

Yosa Buson (1716–1784)

(Gemaakt met RozzBox, Korg Electribe ER-1, Yamaha CS-50, TC M-300, Boss SE-50. No sequencing involved...)

Re: Mijn eerste poging in het genre...

Re: Mijn eerste poging in het genre...

Origineel geplaatst door Hanz
Fugu Hire-zake

reviewen dan maar.....

Dit stukkie "muziek" begint met 'n hoop eng, doelloos gebrul wat in principe wel enige spanning op zou kunnen bouwen voor het verdere verloop van het geheel. Jammer is alleen dat het er ook in eindigt en er nog van opbouw, nog van compositie enige sprake kan zijn. De geluiden klinken in het begin nog wel spannend, maar die spanning gaat er helaas snel vanaf, waarna het ontaard in een simplistisch voortkabbelen van onsamenhangende bliepjes.

Nu is het me net wat te goedkoop om te zeggen dat een kleuter dit ook kan, aangezien ik best wil geloven dat de maker dezes er toch nog wel over nagedacht heeft, maar ik kan dit totaal niet waarderen.

Nee, er is inderdaad niet over nagedacht... :D

Ik ben gewoon héén en wéér gelopen tussen wat synthjes en gewoon op toetsen gaan drukken, tot het geluid en de sfeer me beviel. Ik vind het zelf wel leuk klinken, maar ik begrijp van harte als je 't niks vindt! :mega:

Qua opbouw heb je trouwens een goed punt: hoe bouw je iets op wat experimenteel geacht wordt te zijn?
Als ik luister naar het eerder genoemde stukkie van Pierre Schaeffer ( Etude aux Chemins de Fer - 1948 ) kom ik ook weinig opbouw tegen, maar misschien ligt het aan mij.
En de drift study van La Monte Young? Ik denk dat de criteria die je hanteert voor 'mijn creatie' tevens weinig heel zullen laten van dat 'baanbrekende werk'... (ooh! cultuurbarbarisme in progress!)

Ik ben gewoon héén en wéér gelopen tussen wat synthjes en gewoon op toetsen gaan drukken
waar ken ik dat toch van?

vond het een beetje geforceerd klinken ergens... ik denk dat mensen tot nu toe denken dat dat soort muziek een complete tapijtwinkel aan blierp en blarpieblops moet wezen zonder enige vorm van melodie or whatever...
ik vond het nummer net ff iets te lang eerlijk gezegd...

Origineel geplaatst door 6 trak
ik denk dat mensen tot nu toe denken dat dat soort muziek een complete tapijtwinkel aan blierp en blarpieblops moet wezen zonder enige vorm van melodie or whatever...

eigenlijk wel mee eens.
Als je de muziek uit die tijd terug wil brengen naar nu, moet je je ook een beetje kunnen verplaatsen in die tijdgeest, en niet zomaar wat gaan lopen bliepen. Iedere hardcore-liefhebber uit de ouwden doosch bijv wordt helemaal depri van al die bosmongolen die nu roepen dat ze hardcore maken alleen omdat ze de bpm op 200 kunnen zetten. Een vergelijkbaar verschijnsel doet zich (helaas) vaak voor bij lieden die andere, enigzins oudere, stijlen weer nieuw leven in willen blazen.

gelukkig heb je meer verstand van modereren hanz 8)

Hahaha! Ach Gem, over 50 jaar zullen je kinderen mijn werk wél begrijpen! :geslaagd:

(Eindelijk heb ik dan de felbegeerde status van ondergewaardeerde kunstenaar bereikt! En dat met 15 minuten werk!)

Origineel geplaatst door gemmetje
... en niet zomaar wat gaan lopen bliepen...

Waarom niet? Bliepen is *altijd* goed! :W

Ouwe elektronische muziek? Dus ook ouwe drumboxjes? Of zijn die te nieuw? Een elektrische guitar is ook al vrij oud :D Hoe zit het daarmee?
En een een ouwe elektrische piano enzo...
En wat met opname apparatuur en samplers?

Of is het de bedoeling om elektronische 80-ies muziek na te bootsen met de huidige marchandise?

:dubbel: Nu wordt Gemmetje gedeleted van het forum wegens 't beledigen van een Mod in functie!

Maarre, om eerlijk te zijn: zoveel verschillen met de rest vind ik ook weer niet.. Dat zijn ook willekeurige loopjes/geluidjes/bliepjes doorelkaar..
Sommige geluidjes kunnen idd wel wat subtieler inkomen, maar goed.

Zou de NIET ANALOGE Korg ER-1 Hanz de das om hebben gedaan???:dubbel:

Last edited by a moderator:
:dubbel: Nu wordt Gemmetje gedeleted van het forum wegens 't beledigen van een Mod in functie!

Welnee... soms ben ik ook nog wel eens 'gewoon lid', hoor. (vandaag was 't te warm voor mijn bruine hemd :o: )
(@ Gem: het paardenhoofd zonet nog op de post gedaan!)

Maarre, om eerlijk te zijn: zoveel verschillen met de rest vind ik ook weer niet.. Dat zijn ook willekeurige loopjes/geluidjes/bliepjes doorelkaar..

Ik wou maar zeggen! ;)
Al vind ik de andere inzendingen van behoorlijk goede kwaliteit, maar daar zit (denk ik) ook wat meer werk in...

Sommige geluidjes kunnen idd wel wat subtieler inkomen, maar goed.

Hehehe... oversturen, wa'sda? Vervelend is dat mijn (òòk al digitale...) mengpaneeltje niet lekker reageert op piekvolumes.
En als je ongeveer 5 delays van 2000 ms mét feedback achter elkaar draait wil er nog wel eens wat gaan rondzingen... :D
(voor het rondzingen de kerk uit?)

Zou de NIET ANALOGE Korg ER-1 Hanz de das om hebben gedaan???

En de NIET-ANALOGE Rozzbox? En 't NIET-ANALOGE mengpaneel? En de NIET-ANALOGE effects?
En met name wil ik noemen: de NIET-ANALOGE mp3? Discriminatie! :D

Maar goed, ik wacht met spanning op de inzendingen van Gem en 6.
Serieus trouwens, niet om retour af te zeiken.

Qua opbouw heb je trouwens een goed punt: hoe bouw je iets op wat experimenteel geacht wordt te zijn?

Experimenteel zit 'm wat deze muziek betreft toch vooral in de geluiden? (oorspronkelijk dan; nu is dat niet zo nieuw en moeilijk meer) Wat ik bedoel te zeggen: wanneer die mensen toendertijd de 'vage' geluiden eenmaal onder controle gekregen hadden (zodat ze zelf rationeel toonhoogte en snelheid konden beïnvloeden), dan gingen ze verder toch gewoon uit van de bekende muziekwetenschappelijke theorieën over compositie en harmonieën en zo? Natuurlijk klinkt het niet zoals klassieke muziek of de toen contemporaine gitaarpop, maar dat kan ook niet met die geluiden.

Zit ik er erg ver naast? 8)

Ennuh...

Ik vond die track van Hanz nog niet zo gek eigenlijk (leuk zoals je de CS er prachtig uit kunt vissen :{ );geluidstechnisch is het in ieder geval gaaf om alles zich te horen ontwikkelen. Ik heb niet het idee dat er minder of meer een lijn in zit dan in die nummers van Radium of Black Castle (maar misschien moet ik die vaker luisteren ;) ). Maar sowieso ben ik een sterk voorstander van wat lijn en idee in muziek (alle genres), dus nou ja...

Ennuh...

Tracks als Kometenmelodie 2 en Mitternacht van Kraftwerk (van Autobahn; ik hoop trouwens dat ik de goede titels heb), die zitten ook niet ver van dit alles af, voor mijn idee. Vijf minuten lang geblieb, maar dan met enige ordening, voor zover ik het mij kan herinneren.:eureka:

Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back